| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Essent berekend eindafrekening zwaar in eigen voordeel.
Essent berekend eindafrekening zwaar in eigen voordeel.
30 september liep mijn voordeeltarief bij Essent af. Ze hadden een slecht nieuw aanbod en ik ben overgestapt. Dit duurt even en nu heb ik op 1 november mijn eind meterstanden doorgegeven. So far so good. Tijdens de periode van het aflopen van het contract en de overstap ben ik op het Essent flexibel tarief gezet. Het probleem is dat essent het verbruik tot het einde van het voordeelperiode relatief veel lager inschat dan het verbruik tijdens de periode van het flexibele tarief. En dus zijn mijn kosten veel hoger dan ze in werkelijkheid waren.
Nu krijg ik de eindafrekening die loopt over de periode van 5-mei tot 18 nov (Essent heeft van de nieuwe leverancier de eindmeterstanden pas op 18 november gekregen.), maar eigenlijk is dit dus tot 1 november.
Nu zijn er dus twee periodes met verschillende tarieven:
5-5 tot 30-9 -> 83% van de tijd voordeel tarief
30-9 tot 1-11 --> 17% van de tijd flexibel Essent tarief, wat veel hoger is.
Essent berekend het verbruik tijdens die periodes zeer in hun eigen voordeel.
5-5 tot 30-9 --> 70% van het stroomverbruik en slechts 40% van het gasverbruik volgens Essent.
30-9 tot 1-11 --> 30% van het stroomverbruik en 60%(!) van het gasverbruikvolgens Essent.
Deze berekening is dus erg in het voordeel van Essent uitgevoerd.
Hoeveel vrijheid heeft Essent om deze berekening naar eigen voordeel uit te voeren?
Nu krijg ik de eindafrekening die loopt over de periode van 5-mei tot 18 nov (Essent heeft van de nieuwe leverancier de eindmeterstanden pas op 18 november gekregen.), maar eigenlijk is dit dus tot 1 november.
Nu zijn er dus twee periodes met verschillende tarieven:
5-5 tot 30-9 -> 83% van de tijd voordeel tarief
30-9 tot 1-11 --> 17% van de tijd flexibel Essent tarief, wat veel hoger is.
Essent berekend het verbruik tijdens die periodes zeer in hun eigen voordeel.
5-5 tot 30-9 --> 70% van het stroomverbruik en slechts 40% van het gasverbruik volgens Essent.
30-9 tot 1-11 --> 30% van het stroomverbruik en 60%(!) van het gasverbruikvolgens Essent.
Deze berekening is dus erg in het voordeel van Essent uitgevoerd.
Hoeveel vrijheid heeft Essent om deze berekening naar eigen voordeel uit te voeren?
-
Bob Schurkjens
Re: Essent berekend eindafrekening zwaar in eigen voordeel.
Wat is de "schade" in harde euro's ongeveer? Het gaat om de centen, niet procenten.
Ik denk dat je niet eens in schade kunt spreken. Het is een bekend gegeven dat in de zomermaanden amper gas wordt verbruikt, maar vanaf oktober de gasafname aanzienlijk hoger gaat worden. Immers, we zitten dan in de herfst op naar winter.
Als u straks in mei 2013 een jaarafrekening (lopende van 18-11-2012 tot mei 2013) krijgt vanuw nieuwe leverancier zult u zien dat uw gasafname ook veel higer is over deze korte periode. En dat komt dus door het jaargetij, waarin geen compleet voorjaar en zomer zit.
Uw presentatie in %is weinig zeggend. Wat voor verbruik berekend essent over die ene maand? Dus vanaf 30-9 tot 18-11 ?
Als u straks in mei 2013 een jaarafrekening (lopende van 18-11-2012 tot mei 2013) krijgt vanuw nieuwe leverancier zult u zien dat uw gasafname ook veel higer is over deze korte periode. En dat komt dus door het jaargetij, waarin geen compleet voorjaar en zomer zit.
Uw presentatie in %is weinig zeggend. Wat voor verbruik berekend essent over die ene maand? Dus vanaf 30-9 tot 18-11 ?
Ongeveer 25 euro.
Het is geen wereldbedrag. Maar het illustreert voor mij wel dat er een onbalans is, de grote bedrijven kunnen zich eenvoudig van veel particulieren kleine bedragen toerekenen. Hoog voorschotbedrag voor rentes, ongunstige afrekeningen. En als jij je meter niet vertrouwd ben je 600 euro kwijt aan onderzoekskosten.
Het is geen wereldbedrag. Maar het illustreert voor mij wel dat er een onbalans is, de grote bedrijven kunnen zich eenvoudig van veel particulieren kleine bedragen toerekenen. Hoog voorschotbedrag voor rentes, ongunstige afrekeningen. En als jij je meter niet vertrouwd ben je 600 euro kwijt aan onderzoekskosten.
U zegt 25,00 euro. Dit is incl. Btw en netbeheerskosten naar ik aanneem.Shine schreef:Ik denk dat je niet eens in schade kunt spreken. Het is een bekend gegeven dat in de zomermaanden amper gas wordt verbruikt, maar vanaf oktober de gasafname aanzienlijk hoger gaat worden. Immers, we zitten dan in de herfst op naar winter.
Verder is het jammer dat u niet het verbruik over die maand verteld maar het slechts uitdrukt in geld, gevolgd met uw conclusie dat er een onbalans is en het vrij vertaald boeven zijn.
Ik vraag mij namelijk serieus af of er wel sprake is van een onbalans.
Oke, ik wil mijn verbruik ook best delen. Vooral het geschatte gasverbruik is erg scheef:
van 5-5 tot 30-9: 100 m3
van 1-10 tot 1-11: 145 m3
Stroom (even gemiddeld over dag en nacht)
van 5-5 tot 30-9: 1000 kWh
van 1-10 tot 1-11: 420 kWh
en wat hebben ze in rekening gebracht van 1-11 tot 18-11?Lenshood schreef:Oke, ik wil mijn verbruik ook best delen. Vooral het geschatte gasverbruik is erg scheef:
u geeft aan dat de eindafrekening tot 18-11 loopt
Dit is het verbruik wat Essent in rekening heeft gebracht. Het enige wat bekend is is dat er 245 m3 verbruikt is tussen 5-5 en 1-11. Essent heeft zelf de split gemaakt tussen tot 30-9 en vanaf 30-9.
in uw openingspost geeft u aan dat u een afrekening krijgt van 5-05 tot 18-11Lenshood schreef:Dit is het verbruik wat Essent in rekening heeft gebracht. Het enige wat bekend is is dat er 245 m3 verbruikt is tussen 5-5 en 1-11. Essent heeft zelf de split gemaakt tussen tot 30-9 en vanaf 30-9.
later spreekt u over verbruiksdata tot 1-11
dat maakt de boel in ieder geval onduidelijk
als het verbruik loopt van af 1-10 tot 18-11 zien de cijfers er al veel beter uit als dat ze lopen van 1-10 tot 1-11
Standen en verbruiken kunnen met historisch verbruik en de graaddagen methodiek berekend worden. Dit gebeurd ook tijdens de jaarwisseling als de tarieven veranderen om vervolgens in de loop van het jaar de jaarafrekening te kunnen bepalen. Het lijkt mij raar indien dit niet gebeurd is bij TS.
-
forumessent
Beste Lenshood,
U geeft aan in uw bericht op 4 december dat u twijfels heeft over de verdeling van het verbruik op de eindafrekening.
Wij maken gebruik van een bepaald percentage van het jaarverbruik om deze te verdelen op uw eindafrekening. Deze percetages zijn verdeel over 12 maanden. In de zomer heeft u natuurlijk minder gasverbruik dan in een winterperiode.
Zo is er bv in mei een percentage van 5 voor het gasverbruik, in november is dit bv 12 %.
Ik wil u voor de toekomst het advies geven om bij afloop van een vast contract met vaste tarieven (wat over gaat in variabele tarieven) de meterstanden door te geven. Zo kan iedere leverancier het juiste verbruik tegen het toen geldende tarief afrekenen.
Met vriendelijke groet,
Angelique
Essent Klantenservice
Webcare
U geeft aan in uw bericht op 4 december dat u twijfels heeft over de verdeling van het verbruik op de eindafrekening.
Wij maken gebruik van een bepaald percentage van het jaarverbruik om deze te verdelen op uw eindafrekening. Deze percetages zijn verdeel over 12 maanden. In de zomer heeft u natuurlijk minder gasverbruik dan in een winterperiode.
Zo is er bv in mei een percentage van 5 voor het gasverbruik, in november is dit bv 12 %.
Ik wil u voor de toekomst het advies geven om bij afloop van een vast contract met vaste tarieven (wat over gaat in variabele tarieven) de meterstanden door te geven. Zo kan iedere leverancier het juiste verbruik tegen het toen geldende tarief afrekenen.
Met vriendelijke groet,
Angelique
Essent Klantenservice
Webcare
Het is een heel goed advies van de Essent Klantenservice om bij verandering van tarieven meterstanden tijdig door te geven. Maar menige afnemer heeft dagelijks nogal veel verschillende zaken aan zijn hoofd en is daardoor niet steeds alert op een verandering in tarieven van zijn energieleverancier.
Als Essent de nieuwe tarieven voor een vervolgcontract doorgeeft kan zij daar een meterstandenkaart aan toevoegen of wijzen op een mogelijkheid meterstanden op de dag van wijziging via een website door te geven. De klant zal dat zeer waarderen.
Als Essent de nieuwe tarieven voor een vervolgcontract doorgeeft kan zij daar een meterstandenkaart aan toevoegen of wijzen op een mogelijkheid meterstanden op de dag van wijziging via een website door te geven. De klant zal dat zeer waarderen.
Of hier bij TS sprake is van zwaar eigen voordeel betwijfel ik derhalve. Er worden de dan geldende tarieven voor iedereen toegepast met doorgeven standen. Ter aanvulling van mijn eerdere reactie ( 5 december 2012) het volgende:
Wat de percentages bij gas betreft wordt de aantal door het jaar zijnde graaddagen in procenten omgezet. Deze zijn voor de respectievelijke maanden: januari 16%, februari 14, maart 13, april 9, mei 5, juni 3, juli 1, augustus 2, september 4, oktober 7, november 11 en december 15 %. In graaddagen uitgedrukt hebben de respectievelijke maanden gebaseerd op een 30 jaargemiddelde van 28oo graaddagen januari t/m december: 443, 390, 354, 257, 151, 80, 35, 44, 106, 204, 328 en 408 graaddagen.
Ik kan niet anders veronderstellen dat m.b.t. periode waarover wordt afgerekend ook geldende normen zijn aangehouden.
Het advies van Angelique is wel gemeend neem ik aan, maar dit betekend voor alle klanten (behalve waar het verbruikersjaar parallel loopt met het kalenderjaar) en die een variabel tarief hebben dat deze 3 x per jaar standen zouden moeten doorgeven. Immers in een periode van een verbruikersjaar zijn twee tariefswijzingen. Voor de jaarafrekening moeten ook standen bekend zijn. Indien de verbruiker in dat jaar de standen zelf moet doorgeven is dit de derde maal. Allemaal niet nodig volgens mij gezien de graaddagen methodiek. En of de energiebedrijven hierop zitten te wachten Angelique?
Wat de percentages bij gas betreft wordt de aantal door het jaar zijnde graaddagen in procenten omgezet. Deze zijn voor de respectievelijke maanden: januari 16%, februari 14, maart 13, april 9, mei 5, juni 3, juli 1, augustus 2, september 4, oktober 7, november 11 en december 15 %. In graaddagen uitgedrukt hebben de respectievelijke maanden gebaseerd op een 30 jaargemiddelde van 28oo graaddagen januari t/m december: 443, 390, 354, 257, 151, 80, 35, 44, 106, 204, 328 en 408 graaddagen.
Ik kan niet anders veronderstellen dat m.b.t. periode waarover wordt afgerekend ook geldende normen zijn aangehouden.
Het advies van Angelique is wel gemeend neem ik aan, maar dit betekend voor alle klanten (behalve waar het verbruikersjaar parallel loopt met het kalenderjaar) en die een variabel tarief hebben dat deze 3 x per jaar standen zouden moeten doorgeven. Immers in een periode van een verbruikersjaar zijn twee tariefswijzingen. Voor de jaarafrekening moeten ook standen bekend zijn. Indien de verbruiker in dat jaar de standen zelf moet doorgeven is dit de derde maal. Allemaal niet nodig volgens mij gezien de graaddagen methodiek. En of de energiebedrijven hierop zitten te wachten Angelique?