Kleine belegger dupe van afschaffing distributiekosten
Rabobank gaat, vooruitlopend op de gehele afschaffing van de distributievergoeding in 2014 per 1 januari 2013 al de kostenstructuur aanpassen van Rabo Toekomstbeleggen. De maatregel is nadelig voor de belegger met een portefeuille van minder dan euro 6000.
Nieuwe tariefstructuur Rabo Toekomstbeleggen
Vanaf 1 januari 2013 wijzigt de tariefstructuur van Rabo Toekomstbeleggen . Dit is een product voor pensioensparen/beleggen onder de bankspaarwet. Naast een spaarrekening (Rabo Toekomstsparen) is het ook mogelijk om te beleggen in Robeco Mix fondsen. Een klant betaalt nu 0,9% beleggingskosten per jaar, verdeeld over 0,3% beheer- en servicekosten en 0,6% distributiekosten. Per 1 januari is er een vast tarief van euro 20 per kwartaal per beleggingsrekening en zullen de distributiekosten niet langer verwerkt worden in de koers van het fonds.
Gevolg is echter dat klanten met een belegging tot euro 6000,- duurder uit zullen zijn. Een fondsbelegging met een waarde van euro 2000,- kent nu een tarief van 0,9% = euro 18. In de nieuwe situatie zal dit euro 74 zijn, dit is 3,7% op jaarbasis.
Mijn vraag is of de Rabobank dit eenzijdig kan wijzigen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Nieuw tarief Rabo Toekomstbeleggen
-
Re: Nieuw tarief Rabo Toekomstbeleggen
Ik weet ook niet of de bank dit eenzijdig mag wijzigen.
Ik heb zojuist begrepen dat als ik de ruim 300% tariefsverhoging niet accepteer
en het product wil beeindiging ik het voor EUR 150,-- mag afkopen.
Klantvriendelijk vind ik het niet.
De bank zou het de komende jaren voor deze groep beleggers moeten aanvullen.
Vraag is dus of de bank dit eenzijdig mag wijzigen.
Ik heb zojuist begrepen dat als ik de ruim 300% tariefsverhoging niet accepteer
en het product wil beeindiging ik het voor EUR 150,-- mag afkopen.
Klantvriendelijk vind ik het niet.
De bank zou het de komende jaren voor deze groep beleggers moeten aanvullen.
Vraag is dus of de bank dit eenzijdig mag wijzigen.