LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe brutaal mag/moet je zijn?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Renske99
Berichten: 263
Lid geworden op: 19 dec 2011 13:00

Hoe brutaal mag/moet je zijn?

Ongelezen bericht door Renske99 »

Het is niet echt een klacht maar ik ben zeker wel benieuwd wat andere mensen hier van vinden.

Gister ben ik in huis wat aan het rommelen, ik was in het achterhuis, de honden lagen in de kamer te pitten.
Opeens hoor ik iemand bij de tussendeur roepen: Vollkkk.
Ik dacht dat het mijn buurman was (zo klonk het nl.) dus ik roep, ja kom hier maar.
Ondertussen liep ik al richting keuken.
De grootste hond begint wild te blaffen, daaruit maakte ik op, het is vreemd volk, want bekenden lopen hier altijd zo door naar binnen, en ja stom, die roepen ook niet volllkk, maar goed dat geeft niet, ik zeg ook altijd tegen de buren, vrienden en familie, gewoon doorlopen.

Staat er dus een wildvreemde man bij mijn tussendeur, en ja dan ben je al ruim binnen.
Het bleek een medewerker van essent te zijn die de meter kwam opnemen.

Ik hoef denk ik niet te vertellen dat de grootste hond (bullmastiff) als een idioot tekeer ging, affijn geeft niet, geeft wel een veilig gevoel toch?

Op zich ben ik niet zo heel moeilijk, maar ik verwacht toch niet dat wildvreemde mensen aan mijn deur gaan zitten rommelen nadat ze aangebeld hebben (of niet want we hebben niks gehoord, de honden sloegen ook niet aan) je moet al weten dat het een draaiknop is.

Dat op zich vind ik al best wel brutaal, als je al aangebeld hebt en er doet niemand open dan ga je toch zeker niet aan de deur voelen of je binnen kunt komen?
Dan doe je een briefje in de bus en loop je door naar de volgende.
Ja oke inbrekers doen dat echt niet, die komen waarschijnlijk ook niet s middags om een uur of 2, maar ik bedoel dit soort medewerkers die van deur tot deur moeten gaan.

Nu heb ik wel duidelijk overal borden hangen dat hier honden aanwezig zijn (3 honden en 4 waakborden, bij elke deur en elke poort) ik zou toch denken dat je dan wijzer bent.
Want stel: je bent al binnen, die toestemming heb ik je niet gegeven doe je zelf, mijn hond(en) zijn gelukkig niet gemeen, maar stel nou dat de hond je toch even bijt?
Dat is helemaal niet onmogelijk, want deze bullmastiff is wel extra alert als de baas niet thuis is, in het donker is hij zeker een drama, hoevaak ik al niet gezegt heb, loop door ik ben niet bang, hij snapt het niet :wink: .
Dan heb ik waarschijnlijk wel een probleem (de meesten weten wel hoe krom de wet hier in elkaar steekt).

Zoals gezegt het is niet echt een klacht

Ben eigenlijk heel benieuwd naar reacties, want ik vind het dus niet kunnen.

memooty
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 nov 2012 11:30

Re: Hoe brutaal mag/moet je zijn?

Ongelezen bericht door memooty »

Hallo Renske99,

Ik denk dat het er vooral mee te maken heeft, waar je woont. Als jij in een kleine gemeenschap woont, waar iedereen elkaar kent, tja dan gebeuren dit soort dingen vaker. Ook ik kwam uit een klein dorp en iedereen liep bij ons binnen. Tot de bijkeuken en ze zeiden altijd netjes "volk".

Nu woon ik in A'dam en gebeurt dat echt niet.

Officieel horen ze bij Essent en welke andere energieleverancier dan ook, zich te legitimeren bij de deur. Doen ze dat niet, dan gewoon naar vragen.

En als je ooit een inbreker mocht verwachten en je hond bijt deze persoon, dan hoef jij je volgens mij nog geen zorgen te maken. Inbreker had niet mogen inbreken en bovendien heb je genoeg waarschuwingsborden hangen. Als de hond goed is afgericht, zal daar echt niemand over oordelen.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Hoe brutaal mag/moet je zijn?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

helemaal eens met memooty. Wat in een stad echt niet kan is op een dorp soms doodnormaal.

Dat de man doorloopt terwijl de honden aanslaan is zijn probleem. Uw honden doen wat ze moeten doen.

Als u dit niet wil, dan zal u( net als in de stad) de deuren op slot moeten houden, ook als u thuis bent....

Ik wil dat niet, ik ga van het goede uit, maar dat hoeft zeker niet voor u te gelden.

Renske99
Berichten: 263
Lid geworden op: 19 dec 2011 13:00

Re: Hoe brutaal mag/moet je zijn?

Ongelezen bericht door Renske99 »

Een stukje ben ik met je eens, vroeger was het normaal dat je zo bijelkaar naar binnen liep, dat was bij ons vroeger ook zo, sterker nog de deur stond eigenlijk altijd open/los.
Tegenwoordig op de echt kleine dorpen zie je het af en toe nog wel, maar...........enkel bekenden die dat bij elkaar doen.
Vreemd volk beld aan en wacht tot de deur open gaat, ik zelf vind het nl. redelijk brutaal.
Want vandaag de dag is alles heel anders dan vroeger ook op de kleinere dorpen, maar in gemiddelde grote dorpen zeer zeker, ons dorp kan al aardig aan een stad tippen qua criminaliteit.

Wij wonen niet in een heel klein dorp, wij wonen in een redelijk groot dorp, je kent je buren maar dan houd het snel op.

Wat betreft dat je zegt dat ik me geen zorgen hoef te maken als de hond een indringer pakt/bijt ben ik toch niet met je eens, vorig jaar is iets dergelijks nog in het nieuws geweest, indringer wordt door de hond gebeten, het slachtoffer en eigenaar van de hond kreeg wel een boete, want dat mag niet.
Nee de indringer deed wat normaal is en dat mag :mrgreen: .
Er is toen over gesproken om de wet te veranderen, of dat gebeurt is weet ik niet, ondanks dat hier duidelijk overal staat aangegeven dat er honden wonen, weet ik nog zo net niet als ik in een dergelijke situatie vrij uit zou gaan, mijn huis, mijn honden en toch mogen ze in dit soort gevallen niet bijten en hun huis beschermen

witte angora
Berichten: 32042
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe brutaal mag/moet je zijn?

Ongelezen bericht door witte angora »

Renske, ik snap het niet, de man belde aan, je doet niet open, vervolgens roept hij 'volkk', en dan mag hij doorlopen. Waarom deed je niet open dan?
Dat op zich vind ik al best wel brutaal, als je al aangebeld hebt en er doet niemand open dan ga je toch zeker niet aan de deur voelen of je binnen kunt komen?
En ja, die Essent-medewerker, misschien komt die van een dorp waar dit nog steeds normaal is? Je riep nota bene zelf dat hij door mocht lopen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Hoe brutaal mag/moet je zijn?

Ongelezen bericht door ciske »

En als je ooit een inbreker mocht verwachten en je hond bijt deze persoon, dan hoef jij je volgens mij nog geen zorgen te maken.
Nou zeker dat je dan zorgen moet maken, je moet ten alle tijden bewijzen dat je hond heeft gebeten om een agressieve reden. Anders ben je je hond kwijt.

Borden zeggen niks, ken mensen die borden hebben hangen, die geen hond hebben.

Renske99
Berichten: 263
Lid geworden op: 19 dec 2011 13:00

Re: Hoe brutaal mag/moet je zijn?

Ongelezen bericht door Renske99 »

witte angora schreef:Renske, ik snap het niet, de man belde aan, je doet niet open, vervolgens roept hij 'volkk', en dan mag hij doorlopen. Waarom deed je niet open dan?
Dat op zich vind ik al best wel brutaal, als je al aangebeld hebt en er doet niemand open dan ga je toch zeker niet aan de deur voelen of je binnen kunt komen?
En ja, die Essent-medewerker, misschien komt die van een dorp waar dit nog steeds normaal is? Je riep nota bene zelf dat hij door mocht lopen.

Die man heeft niet aangebeld, de honden slaan altijd op de bel aan, dus ik twijfel of ie aangebeld heeft.
En als je dan aan de deur voelt of ie los is, en gewoon naar binnen loopt terwijl je hartstikke vreemd bent, ja dan vind ik dat best wel een beetje (eigenlijk heel erg) brutaal.
Bovendien verwacht ik dat niet van vreemden, zoals gezegt ik dacht dat het de buurman was want zo klonk het precies, vandaar dat je dan roept kom maar hier, immers je verwacht een bekende, bij een vreemde roep je niet kom maar, ik althans niet.

Renske99
Berichten: 263
Lid geworden op: 19 dec 2011 13:00

Re: Hoe brutaal mag/moet je zijn?

Ongelezen bericht door Renske99 »

ciske schreef:
En als je ooit een inbreker mocht verwachten en je hond bijt deze persoon, dan hoef jij je volgens mij nog geen zorgen te maken.
Nou zeker dat je dan zorgen moet maken, je moet ten alle tijden bewijzen dat je hond heeft gebeten om een agressieve reden. Anders ben je je hond kwijt.

Borden zeggen niks, ken mensen die borden hebben hangen, die geen hond hebben.

Juist en dat vind ik dus het ergste, want stel dat de hond bijt?
Onder normale omstandigheden is er niks aan de hand, maar nu blijkt dus ook dat als je al 4 meter binnen bent en bij de tussendeur vollkk roept, dat de hond dus zoiets heeft aahaa.
Het zou ook kunnen dat ie wakker schrok doordat de man al binnen was, want zoals gezegt normaal slaan ze op de bel al aan, dus mocht ik de bel niet horen............dan hoor ik toch altijd dat de honden tekeer gaan en weet ik dat er iemand bij de deur is.

Kijk en dat laatste wat jij zegt:
Jij breekt bij mij in, mijn hond bijt je, dan moet ik maar bewijzen zeker dat jij de inbreker bent en dat mijn hond (in mijn ogen) terecht gehandeld heeft, immers die bewaakt de baas en zijn huis.
Laten we wel zijn, daarvoor hebben we ook honden, ik zeg ook altijd (en dat staat ook op 1 van de borden) mijn alarm werkt altijd en een ander bord zegt, hij slaapt niet altijd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Hoe brutaal mag/moet je zijn?

Ongelezen bericht door ciske »

Kijk en dat laatste wat jij zegt:
Jij breekt bij mij in, mijn hond bijt je, dan moet ik maar bewijzen zeker dat jij de inbreker bent en dat mijn hond (in mijn ogen) terecht gehandeld heeft, immers die bewaakt de baas en zijn huis.
Laten we wel zijn, daarvoor hebben we ook honden, ik zeg ook altijd (en dat staat ook op 1 van de borden) mijn alarm werkt altijd en een ander bord zegt, hij slaapt niet altijd
Ik ben het helemaal met je eens, mij is als tip gegeven ( hond beschermt mij ook) dat als zoiets voorvalt, dat je je eigen kleren moet stuk scheuren, dan ben je aangevallen.

Die tip kwam toen van de politie, en dat denk ik dat elke honden bezitter zal uitvoeren, want anders ben je echt je hond kwijt.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Hoe brutaal mag/moet je zijn?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Renske dat betekend dat je de deur dus niet meer zo open kan laten dat
mensen zo binnen kunnen lopen.
Weet dat het in veel dorpen en zo normaal is maar tegenwoordig weet je het
maar nooit, ik zou toch voor mijn eigen veiligheid gaan en de deur dicht doen.

Sossaboy
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 nov 2006 19:04

Re: Hoe brutaal mag/moet je zijn?

Ongelezen bericht door Sossaboy »

Ja oke inbrekers doen dat echt niet, die komen waarschijnlijk ook niet s middags om een uur of 2,
Het grootste deel van de inbraken(insluipingen) worden tegenwoordig op klaarlichte dag gepleegd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Hoe brutaal mag/moet je zijn?

Ongelezen bericht door ciske »

Ben het met hierboven geschreven eens, ook in een dorp kan je het beste de deur op slot doen.

Dat voorkomt sowieso ongenode gasten, en dan ook minder risico.

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: Hoe brutaal mag/moet je zijn?

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Renske,

Ik ben het helemaal met jou eens! Gewoon honds (hihi) brutaal... Hij had gewoon buiten moeten wachten, dat de deur open stond of open te maken was, prima das jou keuze, dan kan hij door de deuropening roepen VOLK en wachten tot jij naar de deur komt..... IPV naar binnen tot aan de tussendeur te lopen...

Ik heb het ook wel eens gehad met een Pakketbezorger, mijn voordeur stond zelfs wagenwijd open omdat mijn man de auto aan het doen was , die was net even binnen zijn emmer aan het vullen en de man riep HALLO een pakketje , ik riep ik kom er aan, en hij bleef netjes wachten. maar die had echt niet verder moeten komen hoor....

Renske99
Berichten: 263
Lid geworden op: 19 dec 2011 13:00

Re: Hoe brutaal mag/moet je zijn?

Ongelezen bericht door Renske99 »

Leojes30 schreef:Renske,

Ik ben het helemaal met jou eens! Gewoon honds (hihi) brutaal... Hij had gewoon buiten moeten wachten, dat de deur open stond of open te maken was, prima das jou keuze, dan kan hij door de deuropening roepen VOLK en wachten tot jij naar de deur komt..... IPV naar binnen tot aan de tussendeur te lopen...

Ik heb het ook wel eens gehad met een Pakketbezorger, mijn voordeur stond zelfs wagenwijd open omdat mijn man de auto aan het doen was , die was net even binnen zijn emmer aan het vullen en de man riep HALLO een pakketje , ik riep ik kom er aan, en hij bleef netjes wachten. maar die had echt niet verder moeten komen hoor....
Kijk ik vind sowieso dat als ik je niet ken en je bent voor mij hartstikke vreemd dat je buiten kunt wachten of ik nou wel of niet thuis ben.
Mooie boel dat wildvreemden zomaar bij je naar binnen lopen, dat gebeurde zelfs vroeger op kleine dorpjes niet eens, vreemden wachten tot je de deur open doet, desnoods even door de deur of brievenbus roepen om kenbaar te maken dat er iemand bij de deur is, maar gewoon buiten wachten.

Ja ik snap dat het mijn keus is om de deur open te laten of los, ja ik heb een draaiknop, maar dat geeft ook een wildvreemde zonder dat ik ooit gezegt heb dat die persoon kan doorlopen, niet het recht om zomaar aan mijn deur te gaan morren om te kijken of die los is.

Maar zoals gezegt, idd dat is allemaal mijn keuze en dat mag ik ook zelf weten.
Ik geef ook overal aan dat er honden zijn, en daar begon ik later nog eens over na te denken.
Nu gebeurde er niks, maar zo ja wat dan?
Ja dan wordt ik natuurlijk aangeklaagt, op zijn mooist kan ik mijn hond(en) inleveren (inslapen) en daar gaat mijn snap dan al weg, al weet ik ook hoe krom de wetgeving in deze gevallen in elkaar steekt.

Op zich maak ik me geen zorgen, ik zeg ook altijd als mijn hond een indringer te grazen neemt dan is het de indringer zijn eigen schuld, ik geef aan dat er honden zijn, had je je verstand maar moeten gebruiken.
Het wordt een ander verhaal als mijn honden bv tijdens het uitlaten jan en alleman maar pakken, dan is er duidelijk iets mis gegaan tijdens de opvoeding.

En ja natuurlijk schrok ik wel even toen een wildvreemde man al in mijn tweede hal stond, dat verwacht je zelfs hier niet.

Maar ik maak uit de meeste reacties wel op, het is mijn eigen keus om de deuren los te laten en dan heeft zelfs een wildvreemde het recht om naar binnen te gaan, eigen schuld dus.

Nu ben ik niet van plan om in fort Knox te gaan leven door alles (hermetisch) af te sluiten, kom op zeg, moet niet gekker worden dat je overdag je deuren op slot moet doen terwijl je gewoon thuis bent.
Is mijn stijl niet om zomaar te zeggen al weet ik heus dat tijden veranderen.
Maar dan nog verwacht ik niet dat wildvreemden zonder bellen zomaar naar binnen stampen, waar zijn de normen en waarden van sommige mensen toch gebleven?

Nee hoor ik was niet van plan om een klacht bij het bedrijf in te dienen, ik persoonlijk vond het idd hondsbrutaal en dom (i.v.m honden, je weet immers nooit wat honden doen, het zijn dieren geen machines) van de persoon en was eigenlijk benieuwd of andere mensen dit zomaar zouden accepteren, kennelijk vinden de meesten het heel gewoon en anders alles op slot.

Waar ik nu nog benieuwd naar ben is of het om mensen in een bepaalde leeftijd gaat die dit normaal vinden en alles op slot doen om dat te voorkomen.
Zelf heb ik weleens de indruk dat de wat oudere mensen (ja ik ook nog net -50)) daarin wat makkelijker zijn en nog het goede in onze mede aardbewoners willen zien.

De jongere generatie is toch anders groot geworden als wij destijds, in onze jeugd was er lang nog niet zoveel rottigheid als vandaag de dag.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hoe brutaal mag/moet je zijn?

Ongelezen bericht door sjohie »

Mijn vriendin trof laatst een persoon voor een goed doel aan de voordeur, en die liep al babbelend, ongevraagd de hal in. Dat gebeurde toen ik nét de trap af kwam, en toen ik mededeelde dat geen van ons beiden haar in huis had genodigd, en of ze daarom weer buiten wilde gaan staan, kreeg ik toch een vuile blik. Dat soort brutaliteit mogen ze houden van me.. :evil:

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Hoe brutaal mag/moet je zijn?

Ongelezen bericht door ciske »

Nee hoor ik was niet van plan om een klacht bij het bedrijf in te dienen, ik persoonlijk vond het idd hondsbrutaal en dom (i.v.m honden, je weet immers nooit wat honden doen, het zijn dieren geen machines) van de persoon en was eigenlijk benieuwd of andere mensen dit zomaar zouden accepteren, kennelijk vinden de meesten het heel gewoon en anders alles op slot.
Nee ook ik zou het niet accepteren, maar ik doe wel de boel dicht, want ik woon in een stad.

Waarvoor ik tegen jou zei, van doe je deur op slot is in verband met je honden, al blijft het een feit dat een vreemde niet heeft door te lopen.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Hoe brutaal mag/moet je zijn?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik vind het echt niet normaal dat iemand zomaar binnenkomt, een vreemde dan. Dorp of niet.
Ik woon ook in een dorp en heb in de zomer weleens mijn voordeur openstaan als het erg warm is. Zie al dat er dan ineens een flip van Essent od in mn woonkamer of tuin staat terwijl ik net lekker in mn bikini lig (of nog iets genanters aan het doen bent, je weet maar nooit).

Ik zou gelijk duidelijk maken dat ik daar niet van gedient ben.

Kan me ook niet voorstellen dat als iemand ongevraagd binnenkomt en hij/zij wordt gebeten dat je dan je hond in kan leveren. Omgekeerde wereld!

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Hoe brutaal mag/moet je zijn?

Ongelezen bericht door ciske »

Kan me ook niet voorstellen dat als iemand ongevraagd binnenkomt en hij/zij wordt gebeten dat je dan je hond in kan leveren
Toch is het helaas zo. De wet is op dat gebied krom.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Hoe brutaal mag/moet je zijn?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ja dit is Nederland dus zal wel zo zijn. Echt niet normaal hoor vind ik dat :evil:

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Hoe brutaal mag/moet je zijn?

Ongelezen bericht door hawkwind »

sephora30 schreef:Ik woon ook in een dorp en heb in de zomer weleens mijn voordeur openstaan als het erg warm is.
Oei, U nodigt dan wel bepaalde bevolkingsgroepen uit om uw huis te betreden , en deze
komen echt niet om uw meterstanden op te nemen :wink:
Deur aan de tuinzijde natuurlijk altijd gesloten houden!

Gesloten