LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Afzien van koop woning
-
Afzien van koop woning
Hallo,
Ik hoop dat iemand mij hier een beetje op weg kan helpen. Ik heb een huis gekocht, de financiering was door echtscheiding, BKR meldingen enz telkens niet rond. Inmiddels zijn al deze hindernissen opgelost. De verlenging voor de hypotheek aanvraag is inmiddels al voor de derde keer gebeurt.
Vorige week vrijdag was dus deze derde keer, ik heb donderdag een email gestuurd dat de verlenging voor mij niet hoefde, dat ik het zat ben allemaal (ik heb ook het idee dat ik een beetje voor de gek word gehouden door hypotheekadviseur, bij een eerder huis die ik gekocht had via hun was alles "rond" en mocht ik al verf gaan uitkiezen, toen was het toch weer niet rond).
Hypotheekadviseur werd erg boos (gooide ook de telefoon neer) op vrijdag toen ze belde, maar zij zei dat ik niet kan ontbinden omdat de bank nog geen nee heb gezegd.
Nu zijn zij dus nog steeds bezig met het proberen om de hypotheek rond te krijgen, terwijl ik er gewoon van af wil. Klopt het dat als de financiering niet rond is als de verlenging er aan zit te komen, ik er dan "onderuit" kan zonder boete?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik hoop dat iemand mij hier een beetje op weg kan helpen. Ik heb een huis gekocht, de financiering was door echtscheiding, BKR meldingen enz telkens niet rond. Inmiddels zijn al deze hindernissen opgelost. De verlenging voor de hypotheek aanvraag is inmiddels al voor de derde keer gebeurt.
Vorige week vrijdag was dus deze derde keer, ik heb donderdag een email gestuurd dat de verlenging voor mij niet hoefde, dat ik het zat ben allemaal (ik heb ook het idee dat ik een beetje voor de gek word gehouden door hypotheekadviseur, bij een eerder huis die ik gekocht had via hun was alles "rond" en mocht ik al verf gaan uitkiezen, toen was het toch weer niet rond).
Hypotheekadviseur werd erg boos (gooide ook de telefoon neer) op vrijdag toen ze belde, maar zij zei dat ik niet kan ontbinden omdat de bank nog geen nee heb gezegd.
Nu zijn zij dus nog steeds bezig met het proberen om de hypotheek rond te krijgen, terwijl ik er gewoon van af wil. Klopt het dat als de financiering niet rond is als de verlenging er aan zit te komen, ik er dan "onderuit" kan zonder boete?
Re: Afzien van koop woning
Besef je wel dat je de verkoper van het huis onredelijk benadeeld doordat je het niet kan vinden met je hypotheekadviseur.als je de vorig keer al een slechte ervaring had met hun, waarom ga je dan nu toch weer terug bij dezelfde?
als de bank je hypotheek aanvraag goedkeurt en je wil de koop ontbinden ben je 10% van de koopsom verschuldigd
als de bank je hypotheek aanvraag goedkeurt en je wil de koop ontbinden ben je 10% van de koopsom verschuldigd
-
Bedankt voor je snelle reactie! Ik heb weer een koop bij hun gedaan (huis was wel 15 000 goedkoper, deze financiering zou ik volgens hun wel rond krijgen) omdat hun al mijn papieren al in huis hadden en de situatie (destijds) kende. Maar sindsdien komt er iedere week weer een nieuw papiertje die erbij moet...
De financiering is nog niet rond, zij vragen iedere keer verlenging aan, terwijl ik dat nu niet meer wil (verlenging, en dus van het huis af).
De financiering is nog niet rond, zij vragen iedere keer verlenging aan, terwijl ik dat nu niet meer wil (verlenging, en dus van het huis af).
Nee, dat klopt niet. Dit hangt af van de voorwaarden die staan in het voorlopige koopcontract dat je getekend hebt. Daarin staan de voorwaarden waaraan je moet voldoen om er zonder boete vanaf te komen. Afwijzing van 1 bank (al is dit 3 keer) is meestal niet voldoende. Dus zelfs als deze bank nee zegt is het zeker nog niet zo dat je er dan vanaf kunt. Wat je wel kunt doen is kijken of je ergens anders de hypotheek kan afsluiten (andere adviseur) maar wacht daar niet te lang mee want ook daar zitten vaak tijdslimieten aan verbonden.grote_miep schreef:Klopt het dat als de financiering niet rond is als de verlenging er aan zit te komen, ik er dan "onderuit" kan zonder boete?
Het eerste wat je nu moet doen is je voorlopig koopcontract lezen om te zien wat de voorwaarden exact zijn om te kunnen annuleren.
De koop van het huis staat los van de financiering (hypotheek).
In principe geldt dat als je het voorlopig koopcontract voor de woning hebt ondertekend, je aan de koop vast zit en er niet onderuit kunt. Dat kan alleen als je het huis hebt gekocht onder voorbehoud van financiering. Dan geldt dat als je voor een bepaalde datum een of twee afwijzingen hebt ontvangen (hangt er een beetje vanaf hoe het voorbehoud is opgeschreven), je van de koop af kunt.
Voor de financiering geldt dat als je nog geen hypotheekofferte hebt ondertekend, dan hoef je de hypotheek niet te nemen bij de adviseur waar je nu bij zit. Dat kun je ook bij een willekeurige andere adviseur doen. Je zult dan wel de kosten die hij heeft gemaakt (tijd die hij heeft besteed) moeten vergoeden. Daarnaast is het natuurlijk de vraag of je bij een andere adviseur wel een hypotheek zou kunnen krijgen, als je blijkbaar zo'n lastige situatie hebt met een scheiding en BKR notering. Dus je zou beter eerst met een andere adviseur kunnen gaan praten voordat je de eerste adviseur definitief de deur uit zet.
Dus, als je nog tijd hebt om van de koop af te zien vanwege het voorbehoud van financiering, dan zou je evt. via een andere adviseur kunnen zorgen voor afwijzingen zodat je van de koop kunt afzien. Als je die tijd niet meer hebt, dan zou je beter de adviseur nog te vriend kunnen houden, en de aanvraag toch kunnen verlengen. Anders zal afzien van de koop je wellicht 10% van de koopsom kosten.
In principe geldt dat als je het voorlopig koopcontract voor de woning hebt ondertekend, je aan de koop vast zit en er niet onderuit kunt. Dat kan alleen als je het huis hebt gekocht onder voorbehoud van financiering. Dan geldt dat als je voor een bepaalde datum een of twee afwijzingen hebt ontvangen (hangt er een beetje vanaf hoe het voorbehoud is opgeschreven), je van de koop af kunt.
Voor de financiering geldt dat als je nog geen hypotheekofferte hebt ondertekend, dan hoef je de hypotheek niet te nemen bij de adviseur waar je nu bij zit. Dat kun je ook bij een willekeurige andere adviseur doen. Je zult dan wel de kosten die hij heeft gemaakt (tijd die hij heeft besteed) moeten vergoeden. Daarnaast is het natuurlijk de vraag of je bij een andere adviseur wel een hypotheek zou kunnen krijgen, als je blijkbaar zo'n lastige situatie hebt met een scheiding en BKR notering. Dus je zou beter eerst met een andere adviseur kunnen gaan praten voordat je de eerste adviseur definitief de deur uit zet.
Dus, als je nog tijd hebt om van de koop af te zien vanwege het voorbehoud van financiering, dan zou je evt. via een andere adviseur kunnen zorgen voor afwijzingen zodat je van de koop kunt afzien. Als je die tijd niet meer hebt, dan zou je beter de adviseur nog te vriend kunnen houden, en de aanvraag toch kunnen verlengen. Anders zal afzien van de koop je wellicht 10% van de koopsom kosten.
Nee, dat is geen verlaat de gevangenis zonder betalen clausule. Als je je daar op wilt beroepen, kan dat binnen de overeengekomen periode in het voorlopig koopcontract. Let wel, dat is niet de datum van overdracht, en je dient dit goed onderbouwd de verkoper mede te delen. Het standaard NVM contract gaat overigens uit van 3 schriftelijke afwijzingen bij verschillende hypotheekverstrekkers.grote_miep schreef:Klopt het dat als de financiering niet rond is als de verlenging er aan zit te komen, ik er dan "onderuit" kan zonder boete?
Als die periode al verlopen is, kan je je er niet meer op beroepen, en heeft de verkoper 2 opties, A) die boeteclausule aanroepen, en het genoemde bedrag (normaliter 10% van de koopsom) opeisen, of B) je houden aan het contract, en alsnog dwingen tot koop. En ik chargeer wat, maar dat jij dan een woekerhypotheek zonder NHG moet afsluiten om het te kunnen kopen, is dan jouw probleem, en niet van de verkopende partij.
In principe is netzo als bij een andere koop, ook bij een huis de koop bindend. Er is wel een wettelijke bedenktijd van 3x24 uur, maar die ben je waarschijnlijk al lang voorbij.
Daarnaast is er een periode waarin je meestal de koop kunt ontbinden als je de financiering niet rond krijgt. Die tijd is tussen 4 en 6 weken. Je moet binnen die periode dan aantonen middels 2 of 3 onderbouwde en ondertekende afwijzingen van officiele banken of hypotheekverstrekkers dat je het huis niet kunt financieren. Daarna kun je er niet onderuit. Er is dan meestal een boeteclausule van een percentage van de koopsom ter compensatie van de verkoper, meestal 10%.
Als je echt in de problemen komt hierdoor kun je je nog beroepen op het feit dat als de verkoper wist van je financiele situatie, hij je een product probeert aan te smeren dat je financieel niet kunt dragen. Dat wordt echter een lang en heiloze juridische weg.
Ik zou dus maar eieren voor je geld kiezen
Daarnaast is er een periode waarin je meestal de koop kunt ontbinden als je de financiering niet rond krijgt. Die tijd is tussen 4 en 6 weken. Je moet binnen die periode dan aantonen middels 2 of 3 onderbouwde en ondertekende afwijzingen van officiele banken of hypotheekverstrekkers dat je het huis niet kunt financieren. Daarna kun je er niet onderuit. Er is dan meestal een boeteclausule van een percentage van de koopsom ter compensatie van de verkoper, meestal 10%.
Als je echt in de problemen komt hierdoor kun je je nog beroepen op het feit dat als de verkoper wist van je financiele situatie, hij je een product probeert aan te smeren dat je financieel niet kunt dragen. Dat wordt echter een lang en heiloze juridische weg.
Ik zou dus maar eieren voor je geld kiezen
-
Allemaal bedankt voor jullie reacties!
Het huis heb ik dus gekocht onder voorbehoud van financiering, en deze datum is al lang verstreken en voor de derde keer verlengd. Zo zou ik lijkt mij tot in den treure kunnen verlengen totdat er 1 iemand akkoord gaat
Dus als ik jullie goed begrijp kom ik er alleen onderuit als er nu 2 a 3 banken alsnog nee verkopen?
Het huis heb ik dus gekocht onder voorbehoud van financiering, en deze datum is al lang verstreken en voor de derde keer verlengd. Zo zou ik lijkt mij tot in den treure kunnen verlengen totdat er 1 iemand akkoord gaat
Dus als ik jullie goed begrijp kom ik er alleen onderuit als er nu 2 a 3 banken alsnog nee verkopen?
Het enige wat je zo te lezen "verlengd" hebt, is de overdrachtsdatum bij de notaris, tenzij je bij elke verlenging een nieuw voorlopig koopcontract hebt getekend? De datum behorende bij de financieringsclausule in het voorlopig koopcontract is verlopen schrijf je, dus ook al heb je 10 gedocumenteerde afwijzingen van hypotheekverstrekkers, dat maakt niks meer uit, de verkopers kunnen je ofwel houden aan het contract, en dan mag jij maar zorgen dat je mét het geld bij de notaris verschijnt, of je via de boeteclausule van 10% het contract laten ontbinden.grote_miep schreef:Allemaal bedankt voor jullie reacties!
Dat opschuiven van die overdrachtsdatum kan niet maar tot in het oneindige doorgaan, en zomaar de boel afblazen omdat je je tussenpersoon zat bent al helemaal niet. Die is niet meer dan wat de naam zegt, een tussenpersoon, jij bent de contractant, en zal dus dat huis moeten kopen, of de financiële gevolgen van het ontbinden moeten dragen. Even lomp gezegd, wat boeit het de verkopers dat jij en je tussenpersoon elkaar geen kertstkaart zullen sturen?
Zoals ik het begrijp hoeft je adviseur maar 1 bank te vinden die je de hypotheek wil verstrekken. Dan heb je niks meer aan 10 andere banken die dat niet willen. Vermoed ik, maar misschien heb ik het mis.grote_miep schreef:Het huis heb ik dus gekocht onder voorbehoud van financiering, en deze datum is al lang verstreken en voor de derde keer verlengd. Zo zou ik lijkt mij tot in den treure kunnen verlengen totdat er 1 iemand akkoord gaat
-
Ik wil het voor mezelf even goed helder hebben.grote_miep schreef:Hallo,
- Afgelopen vrijdag had het voorlopig koopcontract verlengd moeten worden, maar donderdag geef je aan dat dat van jou niet hoeft.
- De financiering is nog niet rond, de hypotheekadviseur doet zijn best, maar er is nog geen ja of nee.
- Je wilt zowel van de woning als van de hypotheekverstrekker af.
- De vorige keer waren er met de hypotheek problemen vanwege onder andere een BKR notering.
Tot zover correct?
Je teleurstelling is zeker wel te begrijpen. Ik denk dat je nu eindelijk eens duidelijkheid wilt hebben, en dat is er nog steeds niet. Maar, ook al begrijp ik dat je het zat bent, met je reactie ben ik het niet eens.
Ik kan me indenken, zonder verder details te kennen, dat banken vanwege een BKR notering/melding terughoudend zijn met het verstrekken van een hypotheek, zeker in deze tijd. Je schrijft dat er nog geen 'nee' lag van de bank waar mee wordt onderhandeld, maar er is dus ook nog geen 'ja'. Naar mijn mening is dat de tussenpersoon niet echt aan te rekenen, die BKR-notering is nu eenmaal een feit, en dat is niet aan hem te wijten.
Nogmaals, ik snap je teleurstelling, maar ik weet nog zo net niet of dat te wijten is aan de tussenpersoon. Hopen dat het feit dat je geen verlenging hebt aangevraagd niet in je nadeel gaat werken, maar wat anderen ook al aangaven, de verkoper kan inderdaad op zijn strepen gaan staan en eisen dat je die 10% op tafel gaat leggen, of dat je de woning alsnog gaat nemen.
Misschien moet je de tussenpersoon nog maar even zijn werk laten doen, als het hem alsnog lukt de hypotheek rond te krijgen ben je naar mijn mening het meeste geholpen.
Als u een huis koopt kunt u hier onder door binnen drie dagen de koop te ontbinden. Als deze termijn eindigt in het weekeind of op een feestdag wordt deze verlengt tot de eerste werkdag. Ook als er ontbindende of voorwaardelijke voorwaarden zijn overeengekomen of in de algemene voorwaarden staan kan de koop ontbinden c.q. niet doorgaan. Ik kan er verder weinig zinnigs over zeggen.
Het is van belang of de verkoper de termijn om de financiering rond te krijgen heeft verlengt of niet. Zo ja dan verlengt dit ook de termijn waarop je nog met afwijzingen kunt komen. Het is best mogelijk dat de verkoper daarmee heeft ingestemd omdat hij nou eenmaal geen andere optie heeft (geen andere gegadigden). Als dat echter niet is gebeurd, ben je de sigaar.grote_miep schreef:Allemaal bedankt voor jullie reacties!
-
Wat een reacties allemaal!
Het vorige huis ging niet door doordat de hypotheek te hoog was. De BKR meldingen stonden er toen ook, en staan er nu nog, ook al is alles afgelost (blijft 5 jaar staan geloof ik).
Zoals Olaf79 als laatst schrijft (sorry, ik weet niet hoe ik een quote moet doen) ja, de termijn om de financiering rond te krijgen is dus (voor de derde keer) verlengd. Dus het wordt afwachten wat de bank doet denk ik, het andere huis heeft de hypotheekverstrekker afgezegd dmv 2 bankoffertes die afgekeurd waren .
Ik heb nooit een verlenging (schriftelijk) gezien, geloof ze iedere keer op hun woord, neem aan als dit niet (op tijd) gebeurt ik wel aansprakelijk ben voor de 10% boete als de financiering alsnog niet lukt?
Het vorige huis ging niet door doordat de hypotheek te hoog was. De BKR meldingen stonden er toen ook, en staan er nu nog, ook al is alles afgelost (blijft 5 jaar staan geloof ik).
Zoals Olaf79 als laatst schrijft (sorry, ik weet niet hoe ik een quote moet doen) ja, de termijn om de financiering rond te krijgen is dus (voor de derde keer) verlengd. Dus het wordt afwachten wat de bank doet denk ik, het andere huis heeft de hypotheekverstrekker afgezegd dmv 2 bankoffertes die afgekeurd waren .
Ik heb nooit een verlenging (schriftelijk) gezien, geloof ze iedere keer op hun woord, neem aan als dit niet (op tijd) gebeurt ik wel aansprakelijk ben voor de 10% boete als de financiering alsnog niet lukt?
-
verkoper is de enige die akkoord kan gaan met een verlenging. Vraag je hyp.adv of hij het zwart op wit heeft, bv via mail? als je nu afwacht wat er gebeurd en je krijgt een afwijzing, moet je het bij een andere aanvragen, dit gaat ook weer weken duren en zul je weer verlenging moeten aanvragen. Als verkoper hiermee niet akkoord gaat, moet je 10% betalen. (zal niet vlug gebeuren, verkoper zal blij zijn dat zijn huis verkocht is). dit moet je voor zijn, stap bij een hyp.adv of bank binnen en vraag daar ook een hypotheek aan. Je hebt idd meerdere afwijzingen nodig, anders betaal je die 10%
Klopt, als er zicht is op een mogelijke verkoop, zal de verkopende partij niet snel die 10% opeisen. Echter heeft ts zich bedacht en wilde niet meer verdergaan met de koop.josephina70 schreef:verkoper hiermee niet akkoord gaat, moet je 10% betalen. (zal niet vlug gebeuren, verkoper zal blij zijn dat zijn huis verkocht is)
grote_miep schreef:ik heb donderdag een email gestuurd dat de verlenging voor mij niet hoefde, dat ik het zat ben allemaal
grote_miep schreef:Nu zijn zij dus nog steeds bezig met het proberen om de hypotheek rond te krijgen, terwijl ik er gewoon van af wil.
De reacties zijn ook wel begrijpelijk, omdat het niet echt een duidelijk verhaal is/was.
Je begint met de titel 'afzien van koop woning'. Dat duidt er op dat je van de woning af wil.
Vervolgens komt er een heel verhaal over de verlenging voor de hypotheekaanvraag en ruzie met de hypotheek-adviseur en dat die verlenging wat jou betreft niet meer hoeft. En niets over de verkopers of de makelaars. Dat lijkt dus te gaan over problemen met de hypotheek en de financiering en niet over de koop van de woning. Maar dan heb je het er even later ook weer over dat de adviseur zegt dat je niet kunt ontbinden, dus dat het toch gaat over dat je van de hele koop van de woning wil afzien.
En dan stel je vragen over dat je 'er' vanaf wil en of je 'er' onderuit kunt zonder boete. Slaat dat op de koop van de woning, of op de hypotheekofferte of op de adviseur? Uit je verhaal lijken we op te maken dat het je gaat om afzien van de koop van de woning. Maar in je hele verhaal gaat het steeds over de adviseur, de bank en jou. Over de cruciale partijen, namelijk de verkopers en de (verkopende) makelaar, zeg je weinig. Daarom krijg je daar als reacties natuurlijk vragen over.
Pas in je derde reactie noem je wel dat de termijn van het voorbehoud van financiering al lang is verstreken en drie keer verlengd is, dus het lijkt er dan op dat je nog wel tijd hebt om de financiering (of afwijzingen) rond te krijgen. Maar ik kan mij voorstellen dat de verkopers dat niet tot in den treure willen doen. Dan kom je dus uit op praktische vragen, zoals hoe lang het nog duurt voor de financieringstermijn verstrijkt en hoe lang het duurt tot de geplande overdracht van de woning. En dan geven we als tip om elders offertes op te vragen, zodat je wellicht tijdig afwijzingen krijgt, en om in elk geval voor alle zekerheid je huidige adviseur te vriend te houden voor als je toch gedwongen wordt om de woning te kopen en er alsnog een financiering moet worden geregeld. Want anders, als je niet tijdig de afwijzingen hebt of de financiering voor elkaar krijgt, kan het maar zo zijn dat je inderdaad een fikse boete zult moeten betalen.
Je begint met de titel 'afzien van koop woning'. Dat duidt er op dat je van de woning af wil.
Vervolgens komt er een heel verhaal over de verlenging voor de hypotheekaanvraag en ruzie met de hypotheek-adviseur en dat die verlenging wat jou betreft niet meer hoeft. En niets over de verkopers of de makelaars. Dat lijkt dus te gaan over problemen met de hypotheek en de financiering en niet over de koop van de woning. Maar dan heb je het er even later ook weer over dat de adviseur zegt dat je niet kunt ontbinden, dus dat het toch gaat over dat je van de hele koop van de woning wil afzien.
En dan stel je vragen over dat je 'er' vanaf wil en of je 'er' onderuit kunt zonder boete. Slaat dat op de koop van de woning, of op de hypotheekofferte of op de adviseur? Uit je verhaal lijken we op te maken dat het je gaat om afzien van de koop van de woning. Maar in je hele verhaal gaat het steeds over de adviseur, de bank en jou. Over de cruciale partijen, namelijk de verkopers en de (verkopende) makelaar, zeg je weinig. Daarom krijg je daar als reacties natuurlijk vragen over.
Pas in je derde reactie noem je wel dat de termijn van het voorbehoud van financiering al lang is verstreken en drie keer verlengd is, dus het lijkt er dan op dat je nog wel tijd hebt om de financiering (of afwijzingen) rond te krijgen. Maar ik kan mij voorstellen dat de verkopers dat niet tot in den treure willen doen. Dan kom je dus uit op praktische vragen, zoals hoe lang het nog duurt voor de financieringstermijn verstrijkt en hoe lang het duurt tot de geplande overdracht van de woning. En dan geven we als tip om elders offertes op te vragen, zodat je wellicht tijdig afwijzingen krijgt, en om in elk geval voor alle zekerheid je huidige adviseur te vriend te houden voor als je toch gedwongen wordt om de woning te kopen en er alsnog een financiering moet worden geregeld. Want anders, als je niet tijdig de afwijzingen hebt of de financiering voor elkaar krijgt, kan het maar zo zijn dat je inderdaad een fikse boete zult moeten betalen.