LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stedin kan niet zonder maar ook niet met!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
LDL
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 dec 2012 18:10

Stedin kan niet zonder maar ook niet met!

Ongelezen bericht door LDL »

Hallo allemaal,

We hebben al geruime tijd een conflict met Stedin/ Eneco.

Begin vorig jaar reed er een Stedin busje in onze straat en stopte om bij elke deur aan te bellen en bij iedereen even in de meterkast te kijken. Toen er bij ons aangebeld werd met het verzoek om even in de meterkast tekijken vroeg ik waarom dat zo was. Volgens deze zou er iemand in de straat zich hebben gemeld omdat hun meter altijd in de nachtstand blijft????En om die reden moest deze man checken "waar de kink in de kabel zat". Na ons huis te hebben gechecked ging hij verder bij de buren enzovoort.In April kregen wij een brief van Stedin waarin zij informeerde verplicht gesteld te zijn door Verispect om onze meter te ijken/controleren dit geheel conform het door Stedin gehanteerde ISO 9001 kwaliteitssysteem en er zou voor ons geen kosten aan verbonden zijn.In April is er iemand gekomen, hij is in de meterkast geweest heeft daar wat geinstaleerd (een nieuwe meter) want volgens hem hadden wij een hele oude meter. En is daarna weer vertrokken. Wij wonen hier nu sinds 2 jaar, hiervoor heeft een oude man zo'n 30 jaar gewoont en de meter zag er inderdaad oud uit dus voor ons niet zo vreemd dat deze vervangen is.Afgelopen jaar kregen wij de jaarnota die voor het eerst door Eneco gespecificeerd was. Wij zagen dat we minder hebben verbruikt maar meer moesten betalen?? Na de nota's van vorig jaar met de nota van dit jaar te vergelijken kwamen wij erachter dat het verschil alleen in de  Transport van Electra en gas zat wat van 307€  vorig nota naar 1039€ laatste nota.Na vele telefoontjes met zowel Eneco als Stedin kwamen wij erachter dat wij NU belast worden voor 3x35 amp. Ipv 3x25 amp. ??? Volgens Stedin is dit nu hun bezoekje in April geconstateerd!
Mijn vraag aan Stedin en Eneco is vanaf dat moment het volgende geweest "waarom wij niet hierover geïnformeerd zijn zodat wij een verzoek tot Verlichting konden indienen want wij hebben geen 35 amp. nodig" en "wanneer is deze verzwaring bij jullie aangevraagd" want dat moet bij Stedin/Eneco bekend zijn als wij het niet zijn geweest. Op de eerste vraag krijgen wij steeds hetzelfde antwoord "wij zijn U niet verplicht informatie te geven als er een schouwing wordt uitgevoerd"En op de tweede vraag "Iemand moet toch een verzwaring hebben aangevraagd als jullie het niet hebben gedaan dan misschien de vorig bewoner" Wij hebben al verschillende keren geprobeerd met een oplossing te komen bij Stedin en Eneco.  Wij zijn trouwe betalende klant en begrijpen maar niet hoe wij van 210€ per maand naar 468€ per maand kunnen gaan in 2 jaar tijd.We willen het graag opgelost zien het enige wat zij doen is ons doorverwijzen naar www.aansluitingen.nl waar wij niets van begrijpen. We hebben ook al de vraag gesteld aan Stedin "als wij als consument een contract aangaan voor energie met Eneco dan zouden wij op de hoogte moeten zijn van hun regels, waarom moeten wij zomaar van Stedin accepteren dat zij ons niet verplicht zijn te informeren! Waar staat dat zwart op wit dat zij dit recht hebben??  We zullen in ieder geval van leverancier veranderen want Eneco trekt steeds hun handen terug van "jullie moeten niet bij ons zijn maar bij Stedin" helaas zitten we vast aan Stedin.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Stedin kan niet zonder maar ook niet met!

Ongelezen bericht door berndv »

Om even het lange verhaal kort samen te vatten, en het voor mezelf ook duidelijk te hebben. Stedin is bij u in de meterkast geweest ivm een storing in de buurt voor het hoog/laag tarief schakelen. Vervolgens stuurt stedin iemand om de meter te ijken en die monteert meteen een nieuwe meter. Een van deze 2 constateert dat uw hoofdaansluiting op 3x35 is afgezekerd in plaats van de 3x25 die u betaalt. Dus laten ze u opeens betalen voor de aansluiting die u daadwerkelijk heeft.

Dat uw energierekening opeens hoger uitvalt heeft dus met uw aansluiting te maken. Dat eneco u hiervoor doorstuurd naar stedin is dan ook terecht. Eneco heeft te maken met het tarief dat uw netbeheerder heeft voor transport naar een dergelijke aansluiting, stedin geeft alleen maar het tarief door en het geld wat ze hiervoor van u innen gaat door naar stedin. Wilt u een andere aansluiting, zult u dit via stedin kenbaar moeten maken.

Als u overstapt naar een andere energieaanbieder, zult u hiervoor ook blijven betalen voor de 3x35 aansluiting. Anderzijds heeft u dus een aansluiting gehad waar u niet voor betaalde, maar wel had. Dan komt u natuurlijk met het argument dat u hier niet om gevraagd heeft, dat klopt, u heeft gevraagd om een electra aansluiting, niet specifiek om de zwaarte hiervan.

Denk dat u hiermee het beste via de geschillencommissie de zaken verder uit kunt vechten. Eneco kan hier niets aan doen, en stedin wil hier schijnbaar niets aan doen.

KLEPPY
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 dec 2012 17:25

Re: Stedin kan niet zonder maar ook niet met!

Ongelezen bericht door KLEPPY »

snapt u het nou nog of snap ik het nu nog u bent overgestapt van eneco naar stedin en toen is de meter in de meterkast vervangen omdat iemand die kwam contoleren dat zij en toen kreeg u een torren hoge rekening ?

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Stedin kan niet zonder maar ook niet met!

Ongelezen bericht door Shine »

Stedin is een netbeheerder. De netbeheerder is verantwoordelijk voor het transport alsook de elektra en gasmeter.
Eneco is een leverancier. De leverancier is alleen verantwoordelijk dat, indien u bij hun een contrac hebt, geleverd krijgt. De leverancier heeft totaal niets te maken met uw elektra en/of gasmeter.
Uw denkwijze van het overstappen van eneco naar een andere leverancier past derhalve niet in het plaatje. Eneco kan en is niet verantwoordelijk voor het meter verhaal. Dat is alléén de netbeheerder. Dus Stedin.

Begrijp ik goed dat in april er een nieuwe meter is geplaats maar dan zwaarde meter?
Dus tot april was het 3x25 amp. En na de meterwissel ineens 3x35 amp?
Als dit het geval is en u hebt geen aanvraag voor verzwaring aangevraagd dan slaat Stedin hier de plank even heel erg goed mis. Ook al zou devorige bewoner die hebben aangevraagd, lijkt me trouwens sterk, ant u woont er al meer dan een jaar. Dus dat kan het niet zijn. Los daarvan, de vorige bewoner bent niet u.
Nogmaals met Stedin bellen en als ze hun fout iet toegeven en kostenloos herstellen dan op naar de geschillencommissie.

LDL
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 dec 2012 18:10

Re: Stedin kan niet zonder maar ook niet met!

Ongelezen bericht door LDL »

Sorry als het wat onduidelijk over komt.
Kan het zijn dat er een nieuwe meter geplaats is met 3x35 amp. Ipv 3x25 amp?
Dat is het rare van dit alles.
Wij krijgen zonder te vragen een bezoek, een nieuwe meter en vervolgens schijnen wij 3x35 amp. te hebben terwijl ervoor altijd 3x25 amp. belast werd ook bij de vorige eigenaar?
Tot voor kort werd al jaren onze maandelijkse bijdrage afgeschreven en hebben wij ons er nooit zo in hoeven te verdiepen. We waren al klant bij eneco voor onze verhuizing naar deze woning.
Wij wisten tot de jaarnota niets van energienota's, meterkast en amp. af. We zijn door alle gesprekken met eneco en Stedin het een en het ander te weten gekomen.

Maar het is en blijft raar dat Stedin ons niet kan vertellen sinds wanneer onze woning 3x35 amp. heeft en door wie deze verzwaring toenertijd is aangevraagd. Ze weten wel dat wij het niet hebben aangevraagd, dat het vanaf April bij hun bekent maar hebben geen gegevens van hiervoor. Voordat Stedin de netbeheerder was was Eneco netbeheerder in onze regio.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Stedin kan niet zonder maar ook niet met!

Ongelezen bericht door berndv »

LDL schreef: Kan het zijn dat er een nieuwe meter geplaats is met 3x35 amp. Ipv 3x25 amp?
Nee. Een meter bepaald niet de zwaarte van de hoofdzekering, de hoofdzekering zit (vaak) in de met een loodje dichtgemaakte zwarte kast onder uw stroommeter. Hier komt als het ware de stroom vanaf de straat binnen.

Het zou wel kunnen dat ze met het vervangen van de meter tevens de hoofdzekering vervangen hebben, maar dit zou dan in opdracht van iemand gebeurt moeten zijn. Het kan ook zijn dat u al die tijd al 35A had, maar dat zowel u als stedin hier niet van op de hoogte waren.

Maar nog even een vraag, heeft u ook iets van krachtstroom in huis? Een keramische of inductiekookplaat met zo'n grote stekker of een oven of steamer met een krachtstroom aansluiting? Dat kan wel iets verklaren over de zwaarte van 35 ipv 25.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Stedin kan niet zonder maar ook niet met!

Ongelezen bericht door thecure »

3 x 25 ampere (drie fasen) is ook krachtstroom en ook op 3 x 25 A kan een inductieplaat prima functioneren. dat zegt dus niets.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Stedin kan niet zonder maar ook niet met!

Ongelezen bericht door berndv »

thecure schreef:3 x 25 ampere (drie fasen) is ook krachtstroom en ook op 3 x 25 A kan een inductieplaat prima functioneren. dat zegt dus niets.
Klopt, en zelfs met een kookgroep die gewoon op een enkelfase aangesloten wordt kan een soort van krachtstroom geleverd worden. Mijn vraag was ook meer interesse dan dat het relevant is voor het hele verhaal.

Het is wel opvallend dat er een krachtstroom aansluiting in rekening wordt gebracht. In mijn huis komt voor de meter ook gewoon 3 fasen binnen, zoals in veel huizen, maar dat is alleen vóór de meter, ik betaal aan mijn energieleverancier gewoon het tarief voor 1 fase, aangezien er geen 3 fasen door de meter heen gaan.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Stedin kan niet zonder maar ook niet met!

Ongelezen bericht door Shine »

Nee. Een meter bepaald niet de zwaarte van de hoofdzekering, de hoofdzekering zit (vaak) in de met een loodje dichtgemaakte zwarte kast onder uw stroommeter. Hier komt als het ware de stroom vanaf de straat binnen.
Klopt wat je zegt, maar ik wilde het binnen het verhaal even niet nog ingewikkelder maken.

Klopt het datu niet zeker weet of de vorige eigenaar voor 3x25amp werd aangeslagen? Ik zie nml een vraagteken.

Vroeger heette Stedin Eneco. Het is slechts een naam. De netbeheer en meter administratie van vroegere naam Eneco, zit nu onder de naam Stedin. Leverancier Eneco heeft hier niets mee van doen.
Opmerkelijk dat Stedin geen gegevens heeft over de periode voor april. Stel dat u in maart had gebeld om te willen weten hoe zwaar de aansluiting was. Dan.... Of moest Stedin zeggen 'dat weten we niet'. Of hadden ze gezegd 3x25. En hiermee dan foutief geinformeerd. (er van uit gaande dat in april de verzwaring heeft plaatsgevonden)

Ik adviseer u om contact op te nemen met consuwijzer en de geschillencommissie.

LDL
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 dec 2012 18:10

Re: Stedin kan niet zonder maar ook niet met!

Ongelezen bericht door LDL »

Als wij in April hadden gebeld hadden zij 3x25 gezegd, de vorige bewoner werd ook belast voor 3x25.
De monteur is in dat doosje bezig geweest waar een loodje aan zit, ik geloof dat ik zelfs nog foto's van de vorige meter heb genomen ik zal er eens naar op zoek gaan. De loodje wat er nu op zit is heel anders dan de vorige die erop gezeten heeft.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Stedin kan niet zonder maar ook niet met!

Ongelezen bericht door Shine »

LDL schreef:Als wij in April hadden gebeld hadden zij 3x25 gezegd, de vorige bewoner werd ook belast voor 3x25.
De monteur is in dat doosje bezig geweest waar een loodje aan zit, ik geloof dat ik zelfs nog foto's van de vorige meter heb genomen ik zal er eens naar op zoek gaan. De loodje wat er nu op zit is heel anders dan de vorige die erop gezeten heeft.
Als u dit aantoonbaar kunt bewijzen (oude bewoner ook aangeslagen voor3x25) en kunt aantonen dat u geen verzoek hebt ingediend voor verzwaring ( wat stedin trouwens al erkend heeft dat u geen verzoek hebt ingediend. Zou dit trouwens het geval zijn dan was aansluitingen.nl voor u geen vreemde koek) dan ging ik de case neerleggen bij de geschillencommissie. Het lijkt er dan verdacht veel op dat Stedin haar zaakjes niet voor elkaar heeft en u ongewenst en ongevraagd en onnodig een verzwaring door de maag heeft gesplitst. Een fout hunnerzijds die ze kostenloos dienen te herstellen.
Foto's van de meter zijn nietszeggen, mooi zou zijn als u foto's hebt van de oude zekering en de nieuwe zekering. Die zit in dat kastje waar u nu een nieuwe zegel op hebt zitten.

dirkib
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 sep 2010 18:51

Re: Stedin kan niet zonder maar ook niet met!

Ongelezen bericht door dirkib »

Ik zou als eerste me toch gaan verdiepen in aansluitingen.nl om de aansluiting terug te brengen naar 3x25A. Daar zal we ca € 150 voor in rekening gebracht worden, maar scheelt direct € 50 per maand. En tegelijkertijd een klacht indienen bij Stedin, dat zij hun administratie niet op orde hadden en de extra kosten (wat je betaald hebt sinds die constatering voor 3x35A, en de kosten van het terugbrengen naar 3x25A) claimen. Het heeft niets te maken met het resultaat van de "schouw", of wanneer er een eventuele verzwaring is doorgevoerd, dat laatste kan wel drie voorgangers van Stedin terug zijn. Aan de buitenkant kan je niet zien wat voor hoofdzekeringen je hebt, die zitten in dat afgesloten en verzegelde kastje, dus kon je alleen afgaan op wat je in je overeenkomst en je nota kan teruglezen. Als je geweten had dat je 3x35A had, zou je dat gelijk hebben laten terugbrengen toen je daar ging wonen en had dat waarschijnlijk niets gekost (ze kunnen je die kosten niet door de strot duwen omdat je een nieuwe overeenkomst aangaat als je daar gaat wonen). Diegene die de meter vervangen heeft, heeft het kastje opengemaakt, die zekeringen in z'n hand gehad en geconstateerd dat ze 35A zijn en dat blijkbaar doorgegeven. Voor een meterwisseling moet die namelijk de hoofdzekeringen er uit draaien.

Voordat je iets naar een geschillencommisie brengt, moet je toch eerst een klacht indienen en een afwijzing krijgen. En daarom ook vanaf nu alles schriftelijk en per mail doen.

Bij Eneco kan je ook eventueel een klacht indienen dat ze jou toch wel op de hoogte hadden moeten brengen van die tariefswijziging die ze van Stedin hebben doorgekregen, al was het maar om je voorschotbedrag te kunnen aanpassen. Eneco doet niets anders dan innen wat Stedin in rekening brengt.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Stedin kan niet zonder maar ook niet met!

Ongelezen bericht door Shine »

Ik maak uit het verhaal van TS juist op dat er al een klacht is ingediend, maar dat Stedin het afschuift naar TS en dat ze maar naar aansluitingen.nl moet gaan om een verlichting aan te vragen. De gepaard gaande kosten zijn voor TS.
Stedin neemt op geen enkele manier eigen verantwoordelijkheid.
Ik ben bang dat als TS nu via aansluitingen een aanvraag indient voor verlichting, zij strakjes als de gebeten hond er uit komt.
TS zou ook info kunnen inwinnen bij consuwijzer wat ze op dit moment het beste kan doen mbt wel/niet alvast om verlichten van de aansluiting aan te gaan vragen.
En natuurlijk direct in de pen/telefoon klauteren om de zaak bij de geschillencommissie aanhangig te maken. Stedin geeft immers geen tevreden gehoor op haar klacht.

Stedin
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 feb 2012 16:05

Re: Stedin kan niet zonder maar ook niet met!

Ongelezen bericht door Stedin »

Geachte LDL,

Uw klacht heb ik ontvangen en doorgelezen. Excuses voor de late beantwoording. Graag wil ik kijken waar ik u kan helpen om het probleem op te lossen. Hiervoor heb ik uw NAW gegevens en telefoonnummer nodig. Kunt u mij die toesturen in een privébericht. Graag zie ik uw reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Nathalie
Stedin Webcare

RvH1970
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jul 2013 17:15

Re: Stedin kan niet zonder maar ook niet met!

Ongelezen bericht door RvH1970 »

Ook wij hebben hetzelfde en Stedin wil nergens aan meewerken.
Wij zijn de eerste bewoner van dit huis en wij zijn super leek betreffende meterkasten en alles wat er om heen draait.
Onze energie rekening is al jaren veel te hoog en zijn al jaren op zoek naar de oorzaak. Dit heb ik gedaan door qua apparatuur het een en ander echt uit te zetten. Dit hielp dus niet. Meerdere keren gebeld met Eneco en die zeggen dat we toch teveel verbruiken. MAAR wat blijkt nu, de energiekosten vallen op zich wel mee maar het zijn de transportkosten die zo hoog zijn. Nooit op gewezen door Eneco. Ben sinds kort er achtergekomen waarom deze transportkosten zo hoog zijn. We hebben zonder dat we dit wisten een meterkast gekregen die blijkbaar helemaal niet nodig is voor een simpel rijtjeshuis, en wel 3 keer 35 amp. Dit bekend gemaakt aan Stedin en gevraagd waarom wij deze aansluiting hebben. Toen werd het stil. Ze kunnen dus niet terugvinden wie dit heeft aangevraagd en waarom. Je zou nu denken dat Stedin zijn verantwoordelijkheid neemt en de boel terugdraait. Niets is minder waar, we moeten nu een advocaat gaan inschakelen omdat Stedin dus weigerd enige verantwoording te nemen!!!!
Voor mij zijn het een stelletje oplichters en incasseren al jaren veel te veel voor iets dat totaal niet nodig is!!!! De klant waarschuwen, nee waarom zouden we, we hebben geen adviserende rol.

Ik heb er maar 1 woord voor "Hufters".

RvH1970
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jul 2013 17:15

Re: Stedin kan niet zonder maar ook niet met!

Ongelezen bericht door RvH1970 »

Stedin licht consumenten bewust op. Wat blijkt nu we hebben helemaal geen 3x35Amp aansluiting (ja meten is weten en duur). MAAR uiteraard wil Stedin er nog niets aan doen/terugbetalen. Ze beweren dat 1 fase aansluiting gelijk staat aan een 3 x 35Amp aansluiting en dit terwijl de Wet zegt van niet. Maar weer verder juridisch uitvechten en de ook maar die kosten op hun verhalen want ze lichten mensen gewoon bewust op!

Gesloten