LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schoonzusje - zwak begaafd door PRETIUM opgelicht

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
mblezer

Schoonzusje - zwak begaafd door PRETIUM opgelicht

Ongelezen bericht door mblezer »

Hallo, Pretium is nog steeds de zwakkeren in de samenleving aan het bestoken met telefoontjes, alsof ze KPN zijn. Zo ook mijn schoonzusje dat minder begaafd is en op een Sociale werkplaats werkt.
Ze werd gebeld door iemand van KPN, en ze hoefde alleen maar ja te zeggen. Wilt u.... etc.
Enkele dagen later belde ze ons. Ze was gebeld door KPN, die zouden alles goedkoper maken. Goed hé ...

Nou... zo goed dus niet. Er kwam een brief van Pretium binnen, bedankt .... etc. etc. alles in kannen en kruiken... U hoeft niets te doen ....
Ik heb de brief goed gelezen en concludeerde "een en al list en bedrog".

Inmiddels heb ik al 4 aangetekende brieven gestuurd om onder het contract uit te komen. Er wordt niet op gereageerd.
Ik kwam er trouwens achter dat de handtekening van ontvangst VALS is. De handtekening is helemaal geen handtekening maar een gedetailleerd getekend "zonnetje" , en op ALLE aangetekende brieven identiek. zelf elk minuscuul detail identiek. ONMOGELIJK om zo'n identiek iets te produceren.

Ik heb TNT post gevraagd een onderzoek te starten naar echtheid van de handtekening. Zij hebben e.e.a. gecheckt en zijn een intern onderzoek gestart. Daar hoor ik later meer van .

Ik reageer binnen 7 dagen na ontvangst, dan zouden ze zowieso moeten annuleren, echter jongen aan telefoon kan het, ook binnen 7 dagen , niet ongedaan maken. Ik moet maar een brief sturen....
Waar naartoe, alleen postbus nummer. Uiteindelijk echt adres gevonden (LEGE BV). Brief gestuurd ... en nu is denken wij natuurlijk dat de brief is aangekomen. ... maar als ook zelfs de handtekening niet echt is. .. Ik denk dat het weer tijd wordt voor TROS OPGELICHT ...
Pak deze boeven svp aan. Het is toch ongekend dat dit zomaar door kan gaan in Nederland.

Ik heb .... indien nodig alles digitaal gedocumunteerd.

Ik hoop dat PRETIUM gestopt wordt. Michel Blezer

sjohie

Re: Schoonzusje - zwak begaafd door PRETIUM opgelicht

Ongelezen bericht door sjohie »

mblezer schreef:Hallo, Pretium is nog steeds de zwakkeren in de samenleving aan het bestoken met telefoontjes, alsof ze KPN zijn. Zo ook mijn schoonzusje dat minder begaafd is en op een Sociale werkplaats werkt.
Ze werd gebeld door iemand van KPN, en ze hoefde alleen maar ja te zeggen. Wilt u.... etc.
Enkele dagen later belde ze ons. Ze was gebeld door KPN, die zouden alles goedkoper maken. Goed hé ...

Nou... zo goed dus niet. Er kwam een brief van Pretium binnen, bedankt .... etc. etc. alles in kannen en kruiken... U hoeft niets te doen ....
Ik heb de brief goed gelezen en concludeerde "een en al list en bedrog".

Inmiddels heb ik al 4 aangetekende brieven gestuurd om onder het contract uit te komen. Er wordt niet op gereageerd.
Ik kwam er trouwens achter dat de handtekening van ontvangst VALS is. De handtekening is helemaal geen handtekening maar een gedetailleerd getekend "zonnetje" , en op ALLE aangetekende brieven identiek. zelf elk minuscuul detail identiek. ONMOGELIJK om zo'n identiek iets te produceren.

Ik heb TNT post gevraagd een onderzoek te starten naar echtheid van de handtekening. Zij hebben e.e.a. gecheckt en zijn een intern onderzoek gestart. Daar hoor ik later meer van .

Ik reageer binnen 7 dagen na ontvangst, dan zouden ze zowieso moeten annuleren, echter jongen aan telefoon kan het, ook binnen 7 dagen , niet ongedaan maken. Ik moet maar een brief sturen....
Waar naartoe, alleen postbus nummer. Uiteindelijk echt adres gevonden (LEGE BV). Brief gestuurd ... en nu is denken wij natuurlijk dat de brief is aangekomen. ... maar als ook zelfs de handtekening niet echt is. .. Ik denk dat het weer tijd wordt voor TROS OPGELICHT ...
Pak deze boeven svp aan. Het is toch ongekend dat dit zomaar door kan gaan in Nederland.

Ik heb .... indien nodig alles digitaal gedocumunteerd.

Ik hoop dat PRETIUM gestopt wordt. Michel Blezer
Dat ze uw schoonzusje benaderd hebben is natuurlijk toeval, er bestaat geen bestand met sociaal zwakkeren waarop bedrijven als Pretium actief jagen, dat gaat tegen een X aantal (privacy) wetten in.

Maar goed, 1 aangetekende brief binnen die 7 dagen moet genoeg zijn. Daarna lijkt het me een kwestie van storneren van de bedragen?

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Wie zegt dat die maatschappijen geen lijsten hebben met zwakbegaafden ? De computersystemen van de overheid zijn vaak lek. Ik wordt ook regelmatig gebeld ondanks het bel me niet register. dat druist ook in tegen privacywetten.

jeani

Ongelezen bericht door jeani »

mss niet leuk om te horen, maar is bewindvoer wat??? hebben het sinds kort ook met onze dochter gedaan om juist dit soort dingen haar voor te behoeden.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zorg er altijd voor dat je sociaal zwakkeren in je omgeving aanmeldt bij het Bel-me-niet-register
https://www.bel-me-niet.nl/

Pretium heeft het inderdaad gemunt op deze doelgroep. Daar staat dit hele forum al vol over.

Pretium gaat gewoon door en de Overheid treedt niet meer op.
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2009 ... rving.html

sjohie

sjoegel schreef:Wie zegt dat die maatschappijen geen lijsten hebben met zwakbegaafden ? De computersystemen van de overheid zijn vaak lek. Ik wordt ook regelmatig gebeld ondanks het bel me niet register. dat druist ook in tegen privacywetten.
Ik heb vanuit mijn werk een behoorlijk goed overzicht van alle consumentendata, waaronder de inkomens- en opleidingsgegevens per postcode, consumenten koopgedrag, de hele verzameling gegevens van wat mensen online wel niet invullen om met z'n tienduizenden kans te maken op 1 iPhone 5, maar ook alle GfK datasets, de CBS-statline gegevens, en zo verder. En nergens in al die databases en de ~10 jaar dat ik er nu mee werk, ben ik ooit medische gegevens tegen gekomen.

Dat zegt niet alles, dat weet ik wel, maar de enige plek waar dit soort gegevens staan, is in medische databases, bij overheden en zorgverzekeraars, die volgens diverse wetgeving niet voor marketing gebruikt mogen worden, en in mijn ervaring dus ook nergens gemakkelijk te kopen zijn. De laatste poging was volgens mij een fabrikant van incontinentiemateriaal die samen met een keten apothekers mensen ging bellen oid, en die zijn finaal uit het water geknald door het CPB, en veroordeeld door de rechtbank der publieke opinie met z'n 17 miljoen rechters.

Overigens wordt dat bel-me-niet register op diverse manieren strikt legaal, maar op het randje, omzeild door oa vanuit het buitenland te bellen op basis van gegenereerde telefoonnummers. Of men komt er aan via de alom aanwezige iPhone/iPad acties op internet waar ik al aan refereerde hierboven.

MementoMori

Ongelezen bericht door MementoMori »

Beste Mblezer,

Als je aangetekende brieven hebt gezonden volgens de beproefde voorbeelden uit De Telefoongids moet het goed gaan. Voor incassoprocedures als je door Pretium geïncasseerd geld steeds terugboekt en je bankrekening blokkeert voor Pretium, hoef je niet bang te zijn. Als Pretium het voor de kantonrechter laat komen haal je de brieven te voorschijn en klaar is Kees.

Wat wel kan gebeuren is dat schoonzus haar oude telefoonnummer kwijtraakt, want dat pikt Pretium dan in. Het touwtrekken daarover gaat je veel tijd en ergernis kosten. Ik heb Pretium lang geleden alweer gewoon in de stront laten zakken met mijn oude nummer en ze nooit 1 cent betaald. Ik bel nu alleen maar mobiel. Om de een of andere reden heb je met een mobiel nummer, als je niet meedoet aan allerlei SMS troep of loterijen, helemaal geen last van telepiraterij. Ik heb al sinds jaren op mijn mobiele nummer niet één verkoper aan de lijn gehad. Het lijkt er toch wel op dat Pretium het oude telefoonboek afstroopt, waar alleen nog de oude PTT nummers in staan en dat zitten natuurlijk veel oude mensen bij.

Groetjes,
MementoMori

sjohie

MementoMori schreef:Beste Mblezer,

Als je aangetekende brieven hebt gezonden volgens de beproefde voorbeelden uit De Telefoongids moet het goed gaan. Voor incassoprocedures als je door Pretium geïncasseerd geld steeds terugboekt en je bankrekening blokkeert voor Pretium, hoef je niet bang te zijn. Als Pretium het voor de kantonrechter laat komen haal je de brieven te voorschijn en klaar is Kees.

Wat wel kan gebeuren is dat schoonzus haar oude telefoonnummer kwijtraakt, want dat pikt Pretium dan in. Het touwtrekken daarover gaat je veel tijd en ergernis kosten. Ik heb Pretium lang geleden alweer gewoon in de stront laten zakken met mijn oude nummer en ze nooit 1 cent betaald. Ik bel nu alleen maar mobiel. Om de een of andere reden heb je met een mobiel nummer, als je niet meedoet aan allerlei SMS troep of loterijen, helemaal geen last van telepiraterij. Ik heb al sinds jaren op mijn mobiele nummer niet één verkoper aan de lijn gehad. Het lijkt er toch wel op dat Pretium het oude telefoonboek afstroopt, waar alleen nog de oude PTT nummers in staan en dat zitten natuurlijk veel oude mensen bij.

Groetjes,
MementoMori
Dat lijkt me logisch, gezien het feit dat ze vaste telefoniediensten verkopen, en geen mobiele diensten? Waarom zouden ze iemand mobiel bellen, als, zoals je eigen situatie illustreert, die mensen in veel gevallen helemaal geen vast nummer meer hebben?

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sjoegel schreef:Wie zegt dat die maatschappijen geen lijsten hebben met zwakbegaafden ? De computersystemen van de overheid zijn vaak lek. Ik wordt ook regelmatig gebeld ondanks het bel me niet register. dat druist ook in tegen privacywetten.
Graag een bron voordat je van die onzin loopt te verkondigen (en nee, je onderbuik is geen bron).

lanaceet

Ongelezen bericht door lanaceet »

Criminelen komen overal achter, ze hebben veel meer ingangen en mogelijkheden dan we denken.
Daar heb je geen onderbuikgevoel voor nodig.
Maar als je dan toch een bron of beter mogelijkheid wilt weten: Bekijk maar eens de uitzending van KRO-reporter van 07-december-2012.

sjohie

lanaceet schreef:Criminelen komen overal achter, ze hebben veel meer ingangen en mogelijkheden dan we denken.
Maar als je dan toch een bron of beter mogelijkheid wilt weten: Bekijk maar eens de uitzending van KRO-reporter van 07-december-2012.

Die uitzending gaat volgens de intro-tekst over een "groot lek in computer apparatuur", (typisch reporter taalgebruik) maar ik lees in een ander artikel dat het oa gaat over iOmega netwerkschijven en HP printers met ingebouwde webservers etc, die dus blijkbaar gehackt kunnen worden, waarna men vervolgens toegang kan krijgen tot achterliggende netwerken, waarop dan persoonlijke/NAW gegevens gevonden kunnen worden. Dit omdat de default wachtwoord optie "uit" staat. Deze aanzetten en een robuust wachtwoord gebruiken, wat gewoon professioneel IT gedrag genoemd mag worden, sluit dat lek dus.

Pretium zou dus een hacker/crimineel doelbewust op zeg een grote zorgverzekeraar af moeten sturen, die daar via deze constructie zich een weg naar binnen hackt, zich oneigenlijk toegang verschaft tot een database met medische gegevens op naam, en deze volstrekt strafbaar verkregen gegevens vervolgens gebruikt om je schoonzusje een telefoon abonnement aan te smeren?

GJvdZ

lanaceet schreef:Criminelen komen overal achter, ze hebben veel meer ingangen en mogelijkheden dan we denken.
Pretium is dan weliswaar niet het netste bedrijf, maar nu beschuldig je ze dus (zonder bewijs) van behoorlijk crimineel gedrag. Je weet dat je daar problemen mee kunt krijgen?

GJvdZ

sjohie schreef:

Die uitzending gaat volgens de intro-tekst over een "groot lek in computer apparatuur", (typisch reporter taalgebruik) maar ik lees in een ander artikel dat het oa gaat over iOmega netwerkschijven en HP printers met ingebouwde webservers etc, die dus blijkbaar gehackt kunnen worden, waarna men vervolgens toegang kan krijgen tot achterliggende netwerken, waarop dan persoonlijke/NAW gegevens gevonden kunnen worden. Dit omdat de default wachtwoord optie "uit" staat. Deze aanzetten en een robuust wachtwoord gebruiken, wat gewoon professioneel IT gedrag genoemd mag worden, sluit dat lek dus.

Pretium zou dus een hacker/crimineel doelbewust op zeg een grote zorgverzekeraar af moeten sturen, die daar via deze constructie zich een weg naar binnen hackt, zich oneigenlijk toegang verschaft tot een database met medische gegevens op naam, en deze volstrekt strafbaar verkregen gegevens vervolgens gebruikt om je schoonzusje een telefoon abonnement aan te smeren?
Er zijn helaas heel veel mensen tegenwoordig zo paranoia dat ze nog denken dat dit werkelijk gebeurt ook. Misschien dat die mensen zelf in hun werkzame leven zo crimineel bezig zijn dat ze denken dat anderen dat ook zijn?

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

[quote="
Wat wel kan gebeuren is dat schoonzus haar oude telefoonnummer kwijtraakt, want dat pikt Pretium dan in. Het touwtrekken daarover gaat je veel tijd en ergernis kosten. Ik heb Pretium lang geleden alweer gewoon in de stront laten zakken met mijn oude nummer en ze nooit 1 cent betaald. [/quote]

Ik heb destijds, na aangetekende brieven gestuurd te hebben die niets oplosten, destijds zelf weer KPN gecontacteerd en gemeld dat ik bij hen een telefonie abonnement wilde met behoud van nummer.
Pretium is dan verplicht om daaraan mee te werken. (Dit koste weliswaar aansluitkosten bij KPN, en Pretium dreigde dat opzeggen bij hen wel kon maar dat er dan sowieso nog voor een heel jaar abonnement betaald moest worden).
Toen ik eenmaal weer bij KPN zat (met hetzelfde nummer) heb ik alle afschrijvingen laten storneren en mijn bank vermeld dat Pretium niets automatisch mag afschrijven (selectieve blokkade).
Vervolgens wel weer aanmaningen gekregen en telefoontjes van Pretium en verteld dat ze geen rode cent zouden krijgen. Ik heb aangegeven dat ik de gemaakte belkosten wel wilde betalen , maar dan wel aan KPN en uit principe NIET aan Pretium.
In ieder geval behou je dan hetzelfde nummer.

Uiteindelijk zijn deze kosten kwijtgescholden en hebben we een bescheiden schadevergoeding ontvangen via het advocatenkantoor van Pretium (Bird & Bird).

jbeukering

Ongelezen bericht door jbeukering »

Pretium in Haarlem heeft mijn zwakbegaafde zus telefonisch een abonnement aangesmeerd; haar abonnement bij KPN zou worden opgezegd door Pretium; ik kwam daarachter toen ik bij mijn zus op bezoek was; ik heb Pretium gebeld en het probleem uitgelegd (de periode van 7 dagen dat ik het abonnement kon opzeggen, was verstreken); echter dit kon telefonisch niet; heb een aangetekende brief gestuurd; er kwam geen antwoord; heb toen zelf maar gebeld; er werd gezegd dat het abonnement niet meer kon worden opgezegd want ze hadden de band van het telefoongesprek beluisterd waaruit bleek dat de callmedewerker van Pretium wel 3x de naam van het bedrijf en het doel waarvoor had vermeld. Mij rest nog de enige mogelijkheid dat mijn zus een beroep kan doen op de coulancemogelijkheid voor ouderen van 72 en ouder - echter mijn zus is 69. In ieder geval - zo werd mij gezegd - moest zij aan de huisart een verklaring van handelingsbekwaamheid vragen. Na ontvangst van zo'n verklaring zou Pretium bezien of het abonnement alsnog zou kunnen worden ontbonden.
Conclusie: ik blijf Pretium bestoken met aangetekende brieven.

Bob Schurkjens

Dien een klacht in bij de Overheid; die legt boetes op en heeft dat in het geval van Pretium al gedaan:
http://www.consuwijzer.nl

Verder kun je een geschil aanspannen tegen Pretium bij de http://www.sgc.nl

Pretium moet dan bij de Geschillencommissie aantonen dat zij een rechtsgeldige overeenkomst hebben afgesloten. Dat zullen ze niet kunnen want je schoonzusje is niet handelingsbekwaam. Ook moet Pretium het opgenomen gesprek aan de commissie overhandigen. Je kan tevens bovenop je eis een schadevergoeding vorderen van bijvoorbeeld 100 euro voor genomen tijd en moeite om het geschil aan te gaan.

https://www.google.nl/search?q=pretium+ ... =firefox-a

En zorg er voor dat je schoonzus wordt ingeschreven in het bel-me-niet register.

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

Bob Schurkjens schreef:Pretium moet dan bij de Geschillencommissie aantonen dat zij een rechtsgeldige overeenkomst hebben afgesloten. Dat zullen ze niet kunnen want je schoonzusje is niet handelingsbekwaam.
Pretium hoeft geen handelingsbekwaamheid te bewijzen, want Pretium kan zich beroepen op gerechtvaardigd vertrouwen ex art. 3:35 BW. Nog afgezien van de flinke 'bewijshorde's' die op grond van art. 3:34 BW moeten worden genomen.

Bob Schurkjens

Je hebt ongetwijfeld gelijk. Ik heb er echter alle vertrouwen in dat Pretium zich niet heeft gehouden aan alle regels die gelden voor telefonische verkoop:

http://www.consuwijzer.nl/thema/misleid ... lefoontjes

Gesloten