@bprosman:
hoeveel zaken heeft u al gewonnen waarbij de banken de wet hebben overtreden ?
Westland Utrechtbank weigerde een rijbewijs als geldig legitimatie bewijs te accepteren. Zij hebben hun beleid aangepast. Dat is er alvast één.... Maar, wellicht heeft U het nog niet door: Het is geen wedstrijd! Banken dienen voorzichtig om te gaan met persoonsgegevens en deze niet onnodig op te slaan. Dit is vastgelegd in de wet bescherming persoonsgegevens.
Banken staan niet boven de wet!
Leest U even mee:
Mensen die volhielden dat ze niet accepteerden dat op grond van de WID meer gegevens dan noodzakelijk worden vastgelegd, en mensen die volhielden dat ze in hun recht staan om te eisen dat hun gegevens niet worden ingescand, kregen na eindeloze briefwisselingen gelijk. Zoals van Raad van Bestuur ABN-AMRO van DNB.
Mensen die niet wisten dat hun persoonsgegevens waren ingescand kregen gedaan dat die gegevens met terugwerkende kracht verwijderd werden uit het databestand van de bank.
Bron:
http://www.id-nee.nl/03-6%20banken%20ho ... htm#verzet
Ik twijfel geen moment aan de juistheid van deze beweringen. Indien U dat wel doet, daag ik U uit met bewijs te komen dat deze berichten onwaar zijn!
Relevante wetgeving: (Wet bescherming Persoonsgegevens)
Artikel 11
1.Persoonsgegevens worden slechts verwerkt voor zover zij, gelet op de doeleinden waarvoor zij worden verzameld of vervolgens worden verwerkt, toereikend, ter zake dienend en niet bovenmatig zijn.
Aangezien er geen wettelijke verplichting is om een scan op te nemen, is er zeker sprake van bovenmatigheid. De banken overtreden hier dus de wet....
De volgende overtredingen heb ik zelf geconstateerd:
1) Bankmedewerker loopt weg met mijn legitimatiebewijs, om het in te scannen,
zonder dat mij gevraagd is om toestemming! Dit is
in strijd met artikel 8 a, Wet bescherming persoonsgegevens.
Persoonsgegevens mogen slechts worden verwerkt indien:
a. de betrokkene voor de verwerking zijn ondubbelzinnige toestemming heeft verleend;
2) Bankmedewerker beweert dat de kopie gemaakt moet worden omdat mijn handtekening niet in hun bestand zit. Onzin, ik ben al ca 35 jaar klant, bovendien is dat geen rechtvaardiging om een scan van mijn ID-bewijs te maken.
Vervolgens komt de WWFT ter sprake. Er wordt keihard beweerd dat de banken verplicht zijn door deze wet, om een kopie te maken. Dit is pertinent een leugen. Dit eist deze wet helemaal niet. Ook de WID, in het verleden kende die verplichting helemaal niet.
Het bewust misleiden van klanten, is verboden bij Wet Oneerlijke Handelspraktijken. Ook het dreigen met blokkeren is conform diezelfde wet verboden. Dit valt namelijk aan te merken als intimidatie cq chantage!
Als U de moeite had genomen eens wat research te verrichten, alvorens hier mij te beginnen te bekritiseren, dan had U zelf kunnen vaststellen, dat een zeer grote groep mensen zich in het verleden reeds verzet heeft. Ik ben dus echt niet de enige...
Bron:
http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/ar ... nnen.dhtml
en:
http://www.id-nee.nl/03-6%20banken%20ho ... htm#verzet
De brieven die ik daarover krijg (ook van ING en ABN/AMRO) staat dat ook helemaal niet, daar staat in dat ik verplicht ben om te voldoen aan legitimatieverplichting NIET dat ik verplicht ben om een scan te laten maken, maar misschien krijg ik wel andere brieven.
Niet alleen dreigde een bankmedewerkster met blokkade van mijn rekening, ik heb hier toch echt een brief in handen, van 5 dec 2012, waarin de ING onomwonden dreigt met blokkeren van mijn rekeningen als ik niet meewerk aan het voorzien van een kopie van mij legitimatiebewijs. U krijgt dus inderdaad andere brieven dan ik!
Ach... voorlopig heb ik een meer dan goed belegde boterham in de ICT, en kom fraudevoorbeelden dagelijks tegen, misschien geeft me dat het inzicht de echte fraude van de sp(r)ookjesverhalen te onderscheiden.
Allereerst geeft U zelf al te kennen dat U dagelijks met fraude geconfronteerd wordt. Laten we even vaststellen dat we het over fraudegevoelige informatie hebben.
Wat is het probleem:
Bankmedewerkers zijn niet per definitie altijd betrouwbaar. Zijn kunnen gegevens misbruiken. Databases met persoonsgegevens zijn goud waard!
Computersystemen zijn niet 100% betrouwbaar. Software kan bugs bevatten. Onnodig risico nemen is dus bijzonder onverstandig.
ICT-ers lijden soms aan zelfoverschatting. U ben daar een prachtig voorbeeld van.