LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Winterbanden verplicht in Duitsland

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
nevermind

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door nevermind »

Je zult dus bij jezelf moeten nagaan wat je belangrijker vindt.
Precies.
Je loopt toch ook niet met zomerschoenen in de winter.
Veiligheid staat voorop, of het verplicht is of niet. :wink:

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Je loopt toch ook niet met zomerschoenen in de winter
Ik wil ze niet te eten hebben die dat doen. :lol:

Slobberbone

Ongelezen bericht door Slobberbone »

kweenie schreef:
Zeker met de tempraturen die wij nu hebben is zomerband in alle opzichte superieur aan een winterband en die keren dat ik dacht had ik maar winterbanden heb ik nog nooit gehad of de winter van eind jaren 70 moet weer komen
Blijkbaar heb jij nog nooit met winterbandeb gereden. De minimumtemperaturen liggen al een paar weken dicht bij het vriespunt en er zijn een paar dagen geweest waarop het daarbij behoorlijk veel regende. Ik heb dus juist al een paar keer gedacht dat ik blij benvdat ik winterbanden heb.

En zomerbanden zijn zeker niet superieur aan winterbanden. Maar het is wel zo dat je met iedere band een compromis hebt. Zo betekent een open profiel aan de ene kant betere afvoer van regen en sneeuw, maar aan de andere kant een kleiner contactoppervlak en dus bij droogte minder grip. Je zult dus bij jezelf moeten nagaan wat je belangrijker vindt.

Klopt, ik heb geen winterbanden maar tot jaar 10 geleden bijna niemand in Nederland en toen gingen we ook met zijn allen gezellig op wintersport. Op auto,s zitten ook Abs,Esp etc... maakt dat het autorijden veiliger heb ik het nodig of gebruikt, nee.

Ik geloof best dat in 25 centimeter sneeuw een winterband meer grip heeft maar dat wil niet zeggen dat ik niet meer kan rijden. We hebben ook 100 jaar zonder winterbanden gedaan.

Beter afvoer van regen met een winterband :roll:

www.autoweek.nl/onderhoud/tip/winterbandentest_2009

nevermind

We hebben ook 100 jaar zonder winterbanden gedaan.

Dat wil niet zeggen, dat dat wij zo verder moeten gaan, want 1912 zijn er hoeveel auto´s op de weg geweest? :wink:

Wij hebben het ook tot 1990 zonder GSM gedaan, en zo zijn er nog vele van dit soort voorbeelden.

Pijl

Ongelezen bericht door Pijl »

dikmans schreef:Ik heb een vraag. Wij gaan eind december met de auto naar Nederland. We nemen de boot in Göteborg en varen naar Kiel vanuit daar rijden we naar Delft. Nu is het in Zweden verplicht om winterbanden te hebben. Wij hebben alleen winterbanden met spikes. In Zweden geen probleem maar in Nederland schijn je daar niet mee mogen te rijden.
We hebben nou niet echt zin om nieuwe winterbanden te kopen zonder spikes. Weet iemand hoe dit precies zit? Zouden we met de spikes naar Nederland kunnen?
Ofwel andere winterbanden monteren (je moet tenslotte ook door Duitsland) of de spikes eruit wippen.

nevermind

Op je gewone banden naar zweden afreizen, en de winterbanden met spikes meenemen, en daar laten monteren.
Ander alternatief is, met je banden naar zweden, en daar tijdens de vakantie winterbanden met spikes huren.

Barman

Ongelezen bericht door Barman »

nevermind schreef:Op je gewone banden naar zweden afreizen, en de winterbanden met spikes meenemen, en daar laten monteren.
Ander alternatief is, met je banden naar zweden, en daar tijdens de vakantie winterbanden met spikes huren.
Sterk gelezen!
dikmans schreef:Ik heb een vraag. Wij gaan eind december met de auto naar Nederland. We nemen de boot in Göteborg en varen naar Kiel vanuit daar rijden we naar Delft.

nevermind

Barman schreef:
nevermind schreef:Op je gewone banden naar zweden afreizen, en de winterbanden met spikes meenemen, en daar laten monteren.
Sterk gelezen!
dikmans schreef:Ik heb een vraag. Wij gaan eind december met de auto naar Nederland. We nemen de boot in Göteborg en varen naar Kiel vanuit daar rijden we naar Delft.

Je hebt gelijk,niet sterk, maar verkeerd gelezen. :oops:

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Mevrouw Deftig schreef:Ik zie dat tennis dit topic geopend heeft misschien kan hij/zij dit topic nader toelichten.

:arrow: :mrgreen:

nevermind

Teunbosseman schreef:
Mevrouw Deftig schreef:Ik zie dat tennis dit topic geopend heeft misschien kan hij/zij dit topic nader toelichten.

:arrow: :mrgreen:
nevermind schreef: Het topic is toegelicht, maar misschien wil je tennis iets vragen wat je niet begrijpt, dan stuur TS een PB,
:wink: :wink:

Jefdus

Ongelezen bericht door Jefdus »

De enigen die maar blijven zeggen dat winterbanden in Nederland niet nuttig zijn, zijn mensen die nooit met winterbanden hebben gereden. Als je eenmaal een winter op winterbanden hebt gereden, zul je echt nooit meer beweren dat het geen nut heeft. en daarvoor hoef je echt geen 25cm sneeuw te hebben hoor. Bij de eerste vlokjes verse sneeuw kun je al duidelijk zien hoe auto's op zomerbanden wegglibberen bij het stoplicht, terwijl je met winterbanden weg kunt rijden alsof er niks aan de hand is.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Jefdus schreef:De enigen die maar blijven zeggen dat winterbanden in Nederland niet nuttig zijn, zijn mensen die nooit met winterbanden hebben gereden. Als je eenmaal een winter op winterbanden hebt gereden, zul je echt nooit meer beweren dat het geen nut heeft. en daarvoor hoef je echt geen 25cm sneeuw te hebben hoor. Bij de eerste vlokjes verse sneeuw kun je al duidelijk zien hoe auto's op zomerbanden wegglibberen bij het stoplicht, terwijl je met winterbanden weg kunt rijden alsof er niks aan de hand is.
Dat stuk organisch materiaal wat aan die rechtervoet zit, speelt ook een belangrijke rol natuurlijk. Overbuurman met zijn leaseauto en winterbanden stond te slippen op de aangevroren sneeuw/smots, terwijl mijn vriendin in onze Saab, toen nog met zomerbanden, wél gewoon weg kwam. Nu met winterbanden er onder gaat dat nog wat makkelijker. Maar misschien nog wel belangrijker is de verbetering die ze merkt met regen, vooral op de 80km wegen, soms met veel spoorvorming, waar ze regelmatig rijdt. Op stukken waar de wielen zo aan het spinnen te krijgen waren tijdens een forse regenbui, is dat nu echt veel beter.

Slobberbone

Jefdus schreef:De enigen die maar blijven zeggen dat winterbanden in Nederland niet nuttig zijn, zijn mensen die nooit met winterbanden hebben gereden. Als je eenmaal een winter op winterbanden hebt gereden, zul je echt nooit meer beweren dat het geen nut heeft. en daarvoor hoef je echt geen 25cm sneeuw te hebben hoor. Bij de eerste vlokjes verse sneeuw kun je al duidelijk zien hoe auto's op zomerbanden wegglibberen bij het stoplicht, terwijl je met winterbanden weg kunt rijden alsof er niks aan de hand is.

Nee,hoor zijn ook de mensen van Autobild/Adac. En daar loopt het mank met jouw vergelijk veel mensen monteren in oktober tot met mei winterbanden terwijl wij in oktober nog tempraturen hebben gehad van boven de 20 graden.

Dus ruim 100 dagen winterbanden terwijl je ze hooguit 3 dagen nodig hebt maakt dat een winterband in het overgrote gedeelte van die periode onnodig en gevaarlijker dan zomerbanden.

Winterbanden zijn eigenlijk sneeuwbanden maar ja dat verkoopt niet.

Slobberbone

sjohie schreef:
Dat stuk organisch materiaal wat aan die rechtervoet zit, speelt ook een belangrijke rol natuurlijk. Overbuurman met zijn leaseauto en winterbanden stond te slippen op de aangevroren sneeuw/smots, terwijl mijn vriendin in onze Saab, toen nog met zomerbanden, wél gewoon weg kwam. Nu met winterbanden er onder gaat dat nog wat makkelijker. Maar misschien nog wel belangrijker is de verbetering die ze merkt met regen, vooral op de 80km wegen, soms met veel spoorvorming, waar ze regelmatig rijdt. Op stukken waar de wielen zo aan het spinnen te krijgen waren tijdens een forse regenbui, is dat nu echt veel beter.

:shock: Zomerband is in de regen veel beter dan een winterband kan veel meer water afvoeren,dus dat laatste is lariekoek.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Slobberbone schreef: Klopt, ik heb geen winterbanden maar tot jaar 10 geleden bijna niemand in Nederland en toen gingen we ook met zijn allen gezellig op wintersport. Op auto,s zitten ook Abs,Esp etc... maakt dat het autorijden veiliger heb ik het nodig of gebruikt, nee.

Ik geloof best dat in 25 centimeter sneeuw een winterband meer grip heeft maar dat wil niet zeggen dat ik niet meer kan rijden. We hebben ook 100 jaar zonder winterbanden gedaan.

http://www.autoweek.nl/onderhoud/tip/wi ... ntest_2009
Als jij gelooft dat je in 25 centimeter sneeuw meer grip hebt met winterbanden moet je het eerst eens proberen, want dan kom je toch echt op een punt dat je de kettingen er om moet gaan leggen.

Esp is een hele mooie optie op een auto, temeer omdat je niet echt door hebt dat die wat doet. Je voelt het niet. ABS, voel je wel, en probeer maar eens een noodstop te maken met nat weer, dan ga je echt je ABS wel voelen.

En dat geouwehoer dat we het al 100 jaar zonder hebben gedaan is onzin. Lever dan gelijk je gas/water/electra aansluiting maar in, want daar hebben ze ook duizenden jaren zonder gedaan.

Mag je ook je veiligheidsgordels er uit halen, je lampen er af slopen, knipperlichten demonteren en ga zo maar door.

Slobberbone

berndv schreef:
Slobberbone schreef: Klopt, ik heb geen winterbanden maar tot jaar 10 geleden bijna niemand in Nederland en toen gingen we ook met zijn allen gezellig op wintersport. Op auto,s zitten ook Abs,Esp etc... maakt dat het autorijden veiliger heb ik het nodig of gebruikt, nee.

Als jij gelooft dat je in 25 centimeter sneeuw meer grip hebt met winterbanden moet je het eerst eens proberen, want dan kom je toch echt op een punt dat je de kettingen er om moet gaan leggen.

Esp is een hele mooie optie op een auto, temeer omdat je niet echt door hebt dat die wat doet. Je voelt het niet. ABS, voel je wel, en probeer maar eens een noodstop te maken met nat weer, dan ga je echt je ABS wel voelen.

En dat geouwehoer dat we het al 100 jaar zonder hebben gedaan is onzin. Lever dan gelijk je gas/water/electra aansluiting maar in, want daar hebben ze ook duizenden jaren zonder gedaan.

Mag je ook je veiligheidsgordels er uit halen, je lampen er af slopen, knipperlichten demonteren en ga zo maar door.
Was ook maar vergelijk en sneeuwketingen zijn die niet verboden in Nederland?

Mijn punt is enkel dat van de 100 dagen slechts 3 dagen wat aan winterbanden hebt vergeet de rest.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Slobberbone schreef:
berndv schreef:

Was ook maar vergelijk en sneeuwketingen zijn die niet verboden in Nederland?

Mijn punt is enkel dat van de 100 dagen slechts 3 dagen wat aan winterbanden hebt vergeet de rest.
Wij hadden tijdens de eerste koudeperiode van de winter vorige week, al 4 dagen vastgevroren sneeuw en ijs in de straat, en dus deze winter al 4 dagen profijt van de winterbanden. Dit uiteraard náást de dagen dat mijn vriendin 's morgens met temperaturen net rond het vriespunt vanaf huis vertrekt, en de dagen met al die regen de afgelopen tijd.

Die 3 dagen is dus ietwat gechargeerd in mijn ogen, aangezien dat er per winter wel wat meer zijn, zeker de laatste winters.

Slobberbone

Hier een dag sneeuw blijven liggen maar daar kon ik net zo hard overheen als anders geen enkel probleem.Al ligt er 2 weken sneeuw kom ik goed uit de voeten daar ga ik geen winterbanden voor aanschaffen vindt ik veel te weinig en er zijn er ook ruim 100000 die doorrijden in de zomer (zgn oprijden) dat is erg veilig :roll:

Regen rijden en rond het vriespunt lees dit maar eens:

http://www.autorij-instructie.nl/2009/1 ... -of-onzin/

nevermind

Slobberbone schreef:Hier een dag sneeuw blijven liggen maar daar kon ik net zo hard overheen als anders geen enkel probleem.Al ligt er 2 weken sneeuw kom ik goed uit de voeten daar ga ik geen winterbanden voor aanschaffen vindt ik veel te weinig en er zijn er ook ruim 100000 die doorrijden in de zomer (zgn oprijden) dat is erg veilig :roll:

Regen rijden en rond het vriespunt lees dit maar eens:

http://www.autorij-instructie.nl/2009/1 ... -of-onzin/

Hier is geen sprake van Winterbanden verplicht in Nederland, maar het topic is: WINTERBANDEN verplicht in Duitsland.
Als je niet naar de landen gaat, waar winterbanden verplicht zijn, is het toch goed, wat maak je toch druk over.
Doen of niet doen, iedereen vrijblijvend in Nederland!

Dus je wijkt van het topic af.
Als jij vind, om geen winterbanden te kopen, is dat jouw pakkie-an, maar misschien hebben andere een ander optiek op de winter als jij!

Pijl

Ongelezen bericht door Pijl »

Als je niet naar de landen gaat, waar winterbanden verplicht zijn, is het toch goed, wat maak je toch druk over.
Doen of niet doen, iedereen vrijblijvend in Nederland!

Dus je wijkt van het topic af.
Als jij vind, om geen winterbanden te kopen, is dat jouw pakkie-an, maar misschien hebben andere een ander optiek op de winter als jij![/quote]

Wat ? Hallo ?

Gesloten