LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] TV defct binnen twee dagen, wat zijn mijn rechten

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
sadfly

Re: TV defct binnen twee dagen, wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door sadfly »

Het probleem is met ene TV van 2 dagen oud is repareren zo goed als altijd voordeliger.
Nadeel, reparateurs los laten of je tv is een ramp. Spreek uit ervaring. bij elke reparatie werd er alleen meer gesloopt. ze zouden die gasten hun accu boor machines ook moeten afpakken.

Volgens mij heeft al dat gerepareer met mij tv ze meer gekost.
want uiteindelijk is er toch een andere gekomen.

Dus ik snap heel goed dat je met een TV van 2 dagen geen reparatie wilt.
Alleen sta je wel wat sterker de eerste 6 maanden.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Barman schreef:
Bob Schurkjens schreef:De teevee was in feite al stuk toen deze werd verkocht.
robk1964 schreef:De TV deed het perfect
Had je echt iets te melden of wou je alleen laten zien hoe leuk je "teevee" kan typen?
Ik zou zeggen: houd je eigen (on)zinnige bijdragen nog eens kritisch tegen het licht.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

alfatrion schreef:In een geschil is het aan de rechter om te bepalen of vervanging van de verkoper verlangt kan worden en aan niemand anders.
Een geschil ontstaat pas als de 2 partijen van mening verschillen, dit laat echter onverlet dat de verkoper de keuze mag maken voor herstel, vervanging of nieuw apparaat

denmar

Ongelezen bericht door denmar »

Die mensen hier op het forum die weten het wel, ze denken het allemaal te weten, niet dus,
dit is de oplossing, ontkoppel de tv en doe hem in de doos en breng hem terug naar de winkel en zeg gewoon dat je hem terugbrengt in het kader van de 7 werkdagen zichttermijn.
Geld terugvragen en naar een andere winkel gaan of via internet kopen, ben je gegarandeerd nog goedkoper uit.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

denmar schreef:Die mensen hier op het forum die weten het wel, ze denken het allemaal te weten, niet dus,
dit is de oplossing, ontkoppel de tv en doe hem in de doos en breng hem terug naar de winkel en zeg gewoon dat je hem terugbrengt in het kader van de 7 werkdagen zichttermijn.
Geld terugvragen en naar een andere winkel gaan of via internet kopen, ben je gegarandeerd nog goedkoper uit.
Hoezo 7 dagen zichttermijn? Koop = koop, meneer heeft de tv in een fysieke winkel gekocht.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Die mensen hier op het forum die weten het wel, ze denken het allemaal te weten, niet dus,
Jij ook niet helemaal zo te zien :wink:
Die 7 dagen geldt alleen voor "koop op afstand" , in de winkel is het koop=koop.

denmar

riddert schreef:
denmar schreef:Die mensen hier op het forum die weten het wel, ze denken het allemaal te weten, niet dus,
Hoezo 7 dagen zichttermijn? Koop = koop, meneer heeft de tv in een fysieke winkel gekocht.
Dat maakt niets uit, je hebt altijd 7 werkdagen het recht om hem terug te brengen, dit weet ik absoluut zeker, ik heb er genoeg ervaring mee, ga maar eens vragen bij de mediamarkt, block en andere grote en kleine zaken, ze hangen het niet aan de grote klok natuurlijk maar het staat in de wet.

denmar

denmar schreef:
riddert schreef:
Dat maakt niets uit, je hebt altijd 7 werkdagen het recht om hem terug te brengen, dit weet ik absoluut zeker, ik heb er genoeg ervaring mee, ga maar eens vragen bij de mediamarkt, block en andere grote en kleine zaken, ze hangen het niet aan de grote klok natuurlijk maar het staat in de wet.
Het staat in de wet, dat zal ik terugnemen want dat weet ik niet zeker,
wel is het zo dat b.v. in de mediamarkt en bij de block grote pamfletten hangen met daarop de voorwaarden en die staan ook nog op de kassabon.

Barman

Ongelezen bericht door Barman »

denmar schreef: Het staat in de wet, dat zal ik terugnemen want dat weet ik niet zeker
Is maar goed ook want het staat er niet.

Het is een service die ze bieden. Geen recht dat je hebt en tegenwoordig kost het je nog vaak geld ook.

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

Leo The Emperor schreef:
alfatrion schreef:In een geschil is het aan de rechter om te bepalen of vervanging van de verkoper verlangt kan worden en aan niemand anders.
Een geschil ontstaat pas als de 2 partijen van mening verschillen, dit laat echter onverlet dat de verkoper de keuze mag maken voor herstel, vervanging of nieuw apparaat
Eerst dit topic maar even aangekeken, maar alfatrion heeft hier echt gelijk:
Prof. mr. J. Hijma in: Asser/Hijma 5-I 2007/383 schreef:Zowel naar het nationale recht als naar het Weense Koopverdrag is sprake van naast elkaar staande vorderingen, die niet aan elkaar derogeren en waaruit de koper, aangenomen dat aan de toepassingsvoorwaarden is voldaan, zijn keuze kan maken.
Wat jij voorstelt is dat de facto het recht op die keuze dus niet zou bestaan, iets dat onverenigbaar is met het doel van richtlijn 1999/44/EG:
Considerans 1999/44/EG schreef:(10) Overwegende dat in geval van niet-overeenstemming van de goederen met de overeenkomst, de consument het recht moet hebben om de goederen kosteloos met de overeenkomst in overeenstemming te laten brengen, waarbij hij kan kiezen tussen herstel of vervanging, of, bij gebreke daarvan, recht moet hebben op een prijsvermindering of op ontbinding van de overeenkomst;
Deze minimumbescherming moet absoluut gewaarborgd zijn:
HvJ EU 17 april 2008, C‑404/06 (Quelle-arrest) schreef:36 (...) het doel van de richtlijn die, zoals in de eerste overweging van de considerans ervan wordt aangegeven, een hoog niveau van consumentenbescherming beoogt te verwezenlijken. Zoals uit artikel 8, lid 2, van deze richtlijn voortvloeit, is de bescherming die deze richtlijn verleent, het minimum en mogen de lidstaten strengere voorschriften vaststellen, maar geen afbreuk doen aan de waarborgen die de gemeenschapswetgever heeft verleend.(...)
Barman schreef:
denmar schreef: Het staat in de wet, dat zal ik terugnemen want dat weet ik niet zeker
Is maar goed ook want het staat er niet.

Het is een service die ze bieden. Geen recht dat je hebt en tegenwoordig kost het je nog vaak geld ook.
Er bestaat geen (wettelijk) recht op herroeping/ontbinding binnen 7 werkdagen zonder opgave van redenen bij een koop in een winkel.

Gompy47

Ongelezen bericht door Gompy47 »

Probleem schijnt opgelost te zijn
Klik hier -> http://tinyurl.com/c4zmkh6

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Leo The Emperor schreef:Een geschil ontstaat pas als de 2 partijen van mening verschillen, dit laat echter onverlet dat de verkoper de keuze mag maken voor herstel, vervanging of nieuw apparaat
Herhaling van standpunten; een gedegen onderbouwing laat je achterwege.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 20 dec 2012 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.

robk1964

Ongelezen bericht door robk1964 »

Gompy47 schreef:Probleem schijnt opgelost te zijn
Klik hier -> http://tinyurl.com/c4zmkh6

Klopt, ik heb hier net een bericht over gepost maar die zie ik nog niet verschijnen bij dit forum

robk1964

Soms gebeuren er vlak voor Kerst wonderen. Een kennis tipte mij om eerst even de CAM-module te checken. Ik ben net naar Block Leyweg geweest en met mijn CAM-module gaf een Samsung TV exact dezelfde storing : TV gaat constant uit en aan en is niet meer te bedienen met afstandbediening en de knop aan achterzijde toestel.

Nu net thuis een nieuwe CAm-module in TV geplaatst en alles werkt weer.

Het leek helemaal niet op een CAM-storing want de TV deed het perfect en viel uit tijdens kijken naar DVD, waarna vervolgens de TV bleef aan en uitschakelen. Ook in de winkel konden ze niet geloven wat er gebeurde toen mijn module in één van hun werkende TV's werd gestopt: excact hetzelfde proces zonder een foutmelding. Het gaat om een Quantis module.

robk1964

Allemaal bedankt voor de reacties! Als ik de reacties hier en op Kassa forum overweeg, dan hoeft de winkelier niet direct een nieuwe toestel te geven, maar mag eerst poging tot reparatie te ondernemen.

Het mag natuurlijk wel en een klantvriendelijke winkel zal dit normaal ook wel doen is mijn ervaring. Wat dat betreft heb ik bij Correct en BCC betere ervaringen dan nu bij Block.

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

Prima dat het eenvoudig op te lossten bleek.
robk1964 schreef:Allemaal bedankt voor de reacties! Als ik de reacties hier en op Kassa forum overweeg, dan hoeft de winkelier niet direct een nieuwe toestel te geven, maar mag eerst poging tot reparatie te ondernemen.
Deze conclusie is gezien de posts van alfatrion en mijn motivering dus onjuist.

alfatrion

Die conclusie is inderdaad onjuist. Als jij vervanging wilt dan moet de verkoper daar toe overgaan of aangegeven waarom dit van hem niet kan worden verlangt. De verkoper heeft beiden nagelaten. Je kunt in rechte vervanging afdwingen. Als je wilt kun je ook gaan voor prijsvermindering of ontbinding.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

arneLH schreef:Wat jij voorstelt is dat de facto het recht op die keuze dus niet zou bestaan, iets dat onverenigbaar is met het doel van richtlijn 1999/44/EG:
Deze richtlijnen zijn mij onbekend, en ik heb mijn oordeel alleen gevormd naar aanleiding van de tekst in artikel 7:21 van het burgerlijk wetboek.

Als de koper de keuze mag maken zonder inzicht te hebben in de gevolgkosten (voor de verkoper) die verbonden zijn aan zijn keuze kan dit er toe leiden dat er niet voldaan wordt aan wat bedoeld is met de teskt van BW 7:21-4/5.
5.Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.
Om het even heel extreem te stellen. Er zou een kapotte zekering in de TV kunnen zitten, waarbij de koper vasthoudt aan vervanging van het complete toestel in plaats van vervanging van alleen de zekering (reparatie).

Ik mag aannemen dat verkoper weet wat hem de verschillende mogelijke opties ongeveer gaan kosten en daardoor weet welke kostenverhoudingen er tussen de verschillende keuzemogelijkheden bestaat.

Zoals gezegd dit laat onverlet dat partijen altijd naar een rechter kunnen stappen als er geschil is ontstaan. Dat punt is helemaal niet in discussie.

alfatrion

Leo The Emperor schreef:Deze richtlijnen zijn mij onbekend, en ik heb mijn oordeel allee gevormd naar aanleiding van de tekst in artikel 7:21 van het burgerlijk wetboek.
Jouw interpretatievaardigheden laat te wensen over.
Leo The Emperor schreef:Er zou een kapotte zekering in de TV kunnen zitten, waarbij de koper vasthoudt aan vervanging van het complete toestel in plaats van vervanging van alleen de zekering (reparatie).
Daarvan had ik al aangegeven dat de verkoper in een dergelijk geval vervanging zou kunnen afwijzen. Hij kan uitleg geven en herstel voorstellen. Als de koper hiermee instemt kan de verkoper tot herstel over gaat. Als de koper dit afwijst moet hij het product ongeprepareerd terug krijgen. De koper kan vervolgens via de rechter vervanging proberen af te dwingen en eventueel het product door een derde laten onderzoeken. Als de verkoper eigenhandig tot herstel overgaat dan vernietigd hij het bewijsmateriaal van de koper.

Tegen dit voorbeeld kunnen we het andere uiterste tegenover zetten, namelijk dat de kosten van herstel en vervanging precies gelijk zijn. Het standpunt dat jij inneemt (en waarvoor je geen onderbouwing hebt) komt er op neer dat de verkoper in deze situatie kan doen wat hem het beste uitkomt.
Leo The Emperor schreef:Zoals gezegd dit laat onverlet dat partijen altijd naar een rechter kunnen stappen als er geschil is ontstaan. Dat is niet in discussie.
Dit is in discussie gekomen doordat jij riep dat de verkoper bepaald waar de koper recht op heeft.

robk1964

alfatrion schreef:Die conclusie is inderdaad onjuist. Als jij vervanging wilt dan moet de verkoper daar toe overgaan of aangegeven waarom dit van hem niet kan worden verlangt. De verkoper heeft beiden nagelaten. Je kunt in rechte vervanging afdwingen. Als je wilt kun je ook gaan voor prijsvermindering of ontbinding.
Okay, ik lees hier ook andere interpretaties. Wat ik wel gemerkt heb was dat er bij de verkoper in de Block winkel wel bereidheid was om een andere TV te geven maar dat Block Hoofdkantoor daar tegen was. Ik zal niet zo snel meer een TV kopen bij Block, want ik heb bij andere winkels wel ervaring gehad dat bij defect kort na afkoop direct vervangend product werd geleverd.

Gesloten