LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nou die blijven ook actief hoor!

gewoon je camera er weer op zetten en negeren die handel...
niet op dat soort dingen ingaan..

Anja00001
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 aug 2012 13:51

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Anja00001 »

Negeren:

- biedingen hoger dan de vraagprijs
- engelstalig
- versturen naar Nigeria
- antwoorden in slecht of vreemd Nederlands
- alles wat te mooi is om waar te zijn ;)

Roeltej
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:45

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Roeltej »

"- antwoorden in slecht of vreemd Nederlands"

Helaas is een groot deel van de marktplaats gebruikers niet in staat fatsoenlijk nederlands te gebruiken...

had laatst overigens ook een nigeriaan... werd 200 geboden op een of ander 2e hands ding wat hooguit 5 tientjes moest opbrengen...

Denk reageer maar, kom maar halen, er toch al van uit gaande dat het nep was. Uiteindelijk kreeg ik de prijs naar 450 euro (ieder mailtje deed ik weer wat bovenop) en hij zou betalen via paypal naar een niet bestaand adres :p

Bod verwijdert en vrolijk verder gaan...

Anja00001
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 aug 2012 13:51

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Anja00001 »

;D

M.R.v.E
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:48

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door M.R.v.E »

PAS OP!! PAS OP!!
TRAP ER NIET IN!!

Verkoop Blackberry

Mijn dochter kreeg een bericht van ene Robert Milo vanuit de United Kingdom.
Hij wilde de blackberry kopen voor zijn zogenaamde zoon Benjamen Milo.
Jofel bod bij het belachelijke af.
Vraagprijs Blackberry was vanaf 60,- euro.
Hij bood ineens 100,- euro + 50,- euro om te verzenden via TNT post naar Afrika naar het volgende adres.

Name : Benjamen Milo
Address Road 23 stadium
City : Ogbomosho
State: Oyo State
Postal code: 23438
Country: Nigeria

Mijn dochter natuurlijk helemaal blij. Goede deal.
Als vader heb ik dit zaakje toch eventjes van haar overgenomen.
Er wordt namelijk naar een e-mailadres, Naam, Banknummer en BIC/IBAN nummer gevraagt.
Vervolgens komt er een brief van de Citibank met mededeling dat het geld klaar ligt om gestort te worden als jij eerst het item verstuurd hebt en het tracking recu doorstuurt naar de UK.
Na vele e-mailtjes (Engels in een slechte google vertaling naar het nederlands met daarbij de verontschuldigingen voor het slechte nederlands) volgde een eerste brief van de Citibank. Daarna volgen er opdringerige e-mails om je aan te sporen tot het versturen van het item. Daarna kwam de tweede brief(hieronder afgebeeld), maar nu van Stephen Ely (Bank Manager) van de CitiBank met een volgende vriendelijke verzoek.
Gelijk volgde ook een dreigend e-mail van Robert Milo.
Een bekende naam inmiddels bij Tros Radar.

Mensen pas op. Wees op je hoede voor deze slechte mensen.
NIET OP REAGEREN, MAAR AANGIFTE DOEN BIJ DE POLITIE

DE TWEEDE BRIEF VAN DE CITIBANK
==================================================================
Tracking Number Here :
Courier Service Here :
==================================================================

CITIBANK REMINDER TRACKING NUMBER NEEDED



Transfer Order from CitiBank Online Banking has been Approved .


TRANSFER NUMBER: SW3100571978KMS


Dear Valuable Customer,

My name is Stephen Ely (Bank Manager) from CitiBank,we hereby once again to inform you that we have not received the tracking number and scanned invoice from you and it has been stated in our previous confirmation e-mail sent to you that the funds would reflect on your account only when CitiBank received the tracking number from you,we are doing this to protect both buyer and seller from any means of fraudulent cases, you can send the tracking number to us

Shipping Method : POST OFFICE

Name : Benjamen Milo
Address Road 23 stadium
City : Ogbomosho
State: Oyo State
Postal code: 23438
Country: Nigeria


Shipping Method..(PostNL)
We hope to hear from you soonest.

Sincerely,


NOGMAALS. NIET OP REAGEREN, MAAR AANGIFTE DOEN BIJ DE POLITIE

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Guardian72 »

aangifte doen is zinloos.
Gewoon niet reageren - en iedere mail aanmelden als spam.

keigoed
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2012 08:26

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door keigoed »

Heb hetzelfde gehad . Alleen heten ze nu zara en Benjamin milo . Met het hele citi bank verhaal erbij .

LET OP MENSEN dit zijn oplichters

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Guardian72 »

keigoed schreef:Heb hetzelfde gehad . Alleen heten ze nu zara en Benjamin milo . Met het hele citi bank verhaal erbij .

LET OP MENSEN dit zijn oplichters
Algemene stelregel op internet:
Als het te mooi klinkt om waar te zijn, is dat het ook.
Algemene richtlijn op internet:
Indien ergens "Nigeria" (of een ander afrikaans land) genoemd word, ga er dan van uit dat het oplichters zijn.

Met deze regels, en een iets te grote dosis paranoia qua zaken doen via internet, moet je een heel eind komen om een en ander veilig te doen.
Helaas, tegen malafide webwinkels die "failliet" gaan, heb ik nog geen oplossing. (ik denk even aan HardwareTotaal)

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door nevermind »

Helaas, tegen malafide webwinkels die "failliet" gaan, heb ik nog geen oplossing. (ik denk even aan HardwareTotaal)

Misschien in een plaatselijke zaak kopen, want tegenwoordig worden dingen via internet besteld/gekocht, welke je voor hetzelfde geld in de winkel kan krijgen.
Alleen moet je dan de deur uit, via internet wordt het gebracht.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Guardian72 »

nevermind schreef: Misschien in een plaatselijke zaak kopen, want tegenwoordig worden dingen via internet besteld/gekocht, welke je voor hetzelfde geld in de winkel kan krijgen.
Alleen moet je dan de deur uit, via internet wordt het gebracht.
Dat is op zich het probleem niet -maar veel winkels zijn vertrokken , of onderdeel van een of andere keten met meer van hetzelfde.
De kleine, aparte, zelfstandige die Service geeft, en die mij van goed advies dient, krijgt ook mijn centen.

DenizA
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 sep 2012 16:41

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door DenizA »

Ik krijg die dingen zo vaak en ook engelse mensen hoor, niet alleen Nigerianen dus ik zou niemand vertrouwen behalve Nederlanders en misschien Belgen want anders kun je er echt niks meer aan doen, dit is ook de reden waardoor veel mensen op marktplaats hebben staan: No shipping to Nigeria or other not european Countrys

Dekseldopje
Berichten: 221
Lid geworden op: 05 mei 2010 14:25

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Dekseldopje »

Ze zullen gewoon door blijven gaan, zolang er iemand intrapt....

mrsilencecat
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 okt 2012 15:04

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door mrsilencecat »

ik heb het zelfde ze hij of it heten eerst heeft ze nederlands tegen me gepraat ik zei van wilt u het ophalen of verzenden dan zeg je toch ook wel dat je ergens anders woont.

Name : Benjamen Milo
Address Road 23 stadium
City : Ogbomosho
State: Oyo State
Postal code: 23438
Country: Nigeria

ik zei verzending gaat niet meer door en ze stuurt constant
The payment has been made and the money has been deducted from my account but the money will be on pending until the item has been Shipped and the shipment details has been provided by you this request was made by CitiBank security measures because of online fraud ..Kindly go and made the shipment as soon as you can and then send the Shipment Tracking Number to my CitiBank for verification so that they can confirm the shipment and then transfer the funds to your account as soon as possible,Please do not hesitate to contact me if there is any problem.

ik vond het al zo verdacht

Zonnetje09
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2012 10:39

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Zonnetje09 »

Blijkbaar zijn deze mensen nog steeds aktief, ik heb mijn 2 mobiele telefoons te koop staan op Marktplaats en Speurders en kreeg een bod van 190 euro voor beide telefoon, maar het moest aangetekend verzonden worden naar een zoon in Nigeria......
Degen die het bod heeft gedaan heet:
[email protected]

en het pakketje moest verzonden worden naar Ariyo Olubukula, Perceel 3 Olora lay-out Adebayo, Ado, Ekitie, Po box: 443, Postcode 23400, Nigeria.

Ben blij dat ik er een naar gevoel bij had en eerst even gaan speuren op internet!

Feliciahaaksema
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 dec 2012 13:55

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Feliciahaaksema »

Hallo,

Ik kreeg zonet een mailtje van citibank (onder naam van Sheru Benson) dat er een bedrag van 130.00 euro overgemaakt werd als ik mijn playstation zou opsturen en dan het track and trace door zou sturen naar die site.. Maar ik las het woord Nigeria en toen ben ik (gelukkig) even gaan googelen op die naam en kwam ik hier op uit! Mooi niet dat ik hem op stuur voor ik dat geld heb ontvangen.
Ook stond er in mijn advertentie dat ik hem niet opstuur naar het buitenland (waar die dan dus wel heen moet)

Pff wat ben ik blij dat er van dit soort site's zijn zeg!

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Barman »

Feliciahaaksema schreef:Hallo,

Ik kreeg zonet een mailtje van citibank (onder naam van Sheru Benson) dat er een bedrag van 130.00 euro overgemaakt werd als ik mijn playstation zou opsturen en dan het track and trace door zou sturen naar die site.. Maar ik las het woord Nigeria en toen ben ik (gelukkig) even gaan googelen op die naam en kwam ik hier op uit! Mooi niet dat ik hem op stuur voor ik dat geld heb ontvangen.
Ook stond er in mijn advertentie dat ik hem niet opstuur naar het buitenland (waar die dan dus wel heen moet)

Pff wat ben ik blij dat er van dit soort site's zijn zeg!
Ik zou maar helemaal niets opsturen. Ook niet als je het geld ontvangt. Dat geld halen ze weer terug.

joirda
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2013 08:48

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door joirda »

Ik heb op marktplaats een xbox te koop en kreeg binnen een dag een bod van 25 euro meer. Via de mail van marktplaats gereageerd en kreeg als laatste een mail dat de man ene Mr Tim uit Engeland de xbox voor zijn zoon in Nigeria wil kopen. Ik heb gelukkig eerst maar via google gekeken en kwam toen erachter dat het om een oplichter gaat. Heb geen gegevens doorgespeeld behalve dan dat hij mijn naam en emailadres heeft van de reacties maar het geeft weer aan dat sommige Nigerianen niet te vertrouwen zijn. Ik heb melding gemaakt bij Marktplaats en zet het nu ook hierneer.
De tekst is van de laatste mail.,,
Hello,
Thanks for your message, Am Mr Tim Am from England,I want to buy the item for my son who is schooling in Africa so i will pay 50 Eur for the shipping via TNT post office, So kindly get back to me with your full bank details . Sorry am not too good in Dutch and i want this deal to be completed in English Below is my Son Shipping address :

Name : Sheru Abiola
Address 56 Station Road
City : Ogbomosho
State: Oyo State
Postal code: 23438
Country: Nigeria

Thanks

wees dus gewaarschuwd

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door nevermind »

Ik heb gelukkig eerst maar via google gekeken en kwam toen erachter dat het om een oplichter gaat.
Je had ook eerst hier op Radar kunnen kijken, dan was al een of ander duidelijk geweest. :wink: :wink:

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

misschien is hij via google ook wel hier gekomen :wink: :wink:

sommige nigirianen...vertrouw er geen eentje via mp

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Een variant op de Nigeriaanse methode is de vals geld methode.

Een buurtbewoner bood een nieuwe Iphone 5 aan op Marktplaats. Iemand met Nederlands klinkende naam* wilde de telefoon graag kopen en kwam langs om hem op te halen. Heb hem zelf zien staan op een afstand en heb hem ook nog aangesproken om te vragen of ik hem kon helpen. Het was een jonge man met "Noordafrikaans" uiterlijk.

Twee dagen nadat de koop was gesloten, hebben mijn buren een deel van het geld proberen af te storten bij hun bank. In totaal werden daarop 10 biljetten van 50 euro direct ingenomen door het automatische afstortloket van de bank: de biljetten bleken vals.

Verkopen van dure electronica etc op Marktplaat is dus beslist erg riskant.


*) Deze "autochtone" valse naam werd gekozen om op voorhand geen argwaan te wekken en het oplichtersspel zo te perfectioneren.

Gesloten