LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] clickandbuy incasso probleem

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Bre

clickandbuy incasso probleem

Ongelezen bericht door Bre »

Hoi,

Op 4 november 2012 heb ik via een ClickandBuy geprobeerd om virtual currency te kopen, in eerste instantie leek dit te mislukken omdat ik na het bevestigen van de betaling een 404 fout-pagina kreeg. Achteraf heeft ClickandBuy toch 3,30 euro van mijn rekening laten aftrekken. Ik heb dit direct laten storneren. Via het contactformulier op de clickandbuy site heb ik in het Nederlands uitgelegd dat er iets fout ging tijdens de betaling en dat ik nooit de virtual currency heb ontvangen. Verder heb ik hier niet meer naar omgekeken omdat ik niets meer van ClickandBuy had vernomen.

Fast forward naar 24 december 2012

Op 24 december ontving ik een brief van Cannock Chase over dat ik geen gehoor aan de herinneringen en aanmaningen van ClickandBuy had gegeven en dat ik 47,50 euro waarvan 40 euro incassokosten euro binnen 5 dagen moest betalen. Daar schrok ik natuurlijk van. Wat bleek, alle herinneringen en aanmaningen van ClickandBuy waren naar een oud en ongebruikt e-mailadres van mij gestuurd, oftewel ik heb deze nooit onder ogen gehad. Verder had ClickandBuy ook een verzoek gedaan aan mij om mijn toenmalige e-mail nogmaals in het engels te versturen, welke ik natuurlijk ook niet heb ontvangen.

Een vriend van mij die voor een gerechtsdeurwaarder werkt gaf mij het advies om de hoofdsom van 7.50 euro te betalen en de incassokosten te laten omdat dat soort kosten niet via de gerechtsdeurwaarder verhaald kunnen worden, klopt dat?

Ik heb in ieder geval de hoofdsom van 7.50 euro overgemaakt met de uitleg dat ik absoluut geen wanbetaler ben en met het verzoek of er een oplossing kan komen voor die 40 euro, aangezien de hele incasso in mijn ogen onterecht is.

Ook heb ik contact opgenomen met ClickandBuy en het bedrijf waar ik de virtual currency wilden kopen.

In hoeverre heb ik, rekening houdend dat ik nooit op de hoogte was van de herinneringen en aanmaningen en dat ik destijds contact met ClickandBuy heb opgenomen om uit te leggen waarom ik het bedrag heb laten storneren, een poot om op te staan?

Stel dat ik de incassokosten niet betaal, hoe hoog zouden deze maximaal kunnen worden? Ik heb absoluut geen zin om voor een bedrag van 3.30 euro een rekening van over de honderd euro aan mijn broek te krijgen.

alfatrion

Re: clickandbuy incasso probleem

Ongelezen bericht door alfatrion »

U geeft aan dat u op 4 november 2012 een koopovereenkomst tot de levering van virtual currenty heeft willen kopen. Tijdens het bestellingsproces kreeg u een 404 pagina niet gevonden foutmelding. Toch heeft ClickandBuy 3,30 euro van uw rekening afgehaald en u heeft dit laten storneren. Aan ClickandBuy heeft aangegeven dat nooit de bestelde virtual currenty heeft ontvangen. Hierop heeft ClickandBuy nooit gereageerd. Op 24 december 2012 heeft u een aanmaning ontvangen van Cannock Chase waarbij men de rekening heeft verhoogt met 44,20 euro. U geeft aan dat er aanmaningen zijn verstuurd naar oud en ongebruikt e-mailadres van u. U heeft inmiddels "de hoofdsom van" 7,50 euro betaald. En u geeft dat een vriend van u heeft aangegeven dat incassokosten niet via de rechter verhaald kunnen worden en vraagt zich af of dit juist is.

De hoofdsom bedraagt 3,30 euro. De 44,20 euro zijn buitengerechtelijke incassokosten. Deze kunnen via de rechter verhaald worden, indien er aan bepaalde voorwaarden zijn voldaan. Dit valt niet volledig na te gaan nu u een e-mail adres heeft opgegeven dat u niet gebruik. Als u de virtual currenty nooit heeft ontvangen heeft dan zijn de 7,50 euro onverschuldigd betaald en anders heeft u, voor zover ik kan overzien, 4,20 euro onverschudigd betaald.

U maakt de zaak er niet eenvoudiger op door te betalen voor iets waarvan u geeft dit nooit ontvangen te hebben.

Barman

Ongelezen bericht door Barman »

Bre schreef:Wat bleek, alle herinneringen en aanmaningen van ClickandBuy waren naar een oud en ongebruikt e-mailadres van mij gestuurd, oftewel ik heb deze nooit onder ogen gehad.
Jij hebt toch zelf dat adres opgegeven. Doordat de mail aankwam, mag Click and Buy er van uitgaan dat jij die dan ook ontvangen hebt.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Je hebt niks ontvangen dus waarom zou je ook maar 1 cent betalen?

Barman

sephora30 schreef:Je hebt niks ontvangen dus waarom zou je ook maar 1 cent betalen?
Click and Buy is slechts een doorgeefluik. Hij heeft ergens virtual currency gekocht. Dat is via Click and Buy ergens voor hem betaald. Voor de levering ervan moet hij echter zijn daar waar hij ervoor betaald heeft. Niet bij Click and Buy.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Weet ik, heb ooit hetzelfde gehad. Heb het incassobureau om bewijzen gevraagd dat mijn dochter iets ontvangen heeft, konden ze niet dus zaak kwijtgescholden. Ging over een paar euro en was op een gegeven moment opgelopen tot iets van 75 euro :shock:

Niks ontvangen is niks betalen (in mijn woordenboek).

Barman

Jawel, maar het werkt hetzelfde als bij een betaling via je bank. Jij stort geld op je rekening en koopt daar iets mee. De bank betaalt dat geld door voor jou. Ontvang jij niet waar je voor betaald hebt, dan kan je niet zomaar dat geld weer van je rekening afhalen, want de bank heeft het al voor je doorbetaald. Je moet je wenden tot de verkopende partij als je niets ontvangen hebt.

Click and Buy is slechts een betaalmethode. Dat geld is hij ze gewoon schuldig.

[ongepast taalgebruik verwijderd door de moderator]

alfatrion

"Or alternatively, by accepting your Buyer Protection request, we may reimburse you the full purchase amount including shipping costs."
http://www.clickandbuy.com/WW_en/custom ... ction.html

Bre

sephora30 schreef:Weet ik, heb ooit hetzelfde gehad. Heb het incassobureau om bewijzen gevraagd dat mijn dochter iets ontvangen heeft, konden ze niet dus zaak kwijtgescholden. Ging over een paar euro en was op een gegeven moment opgelopen tot iets van 75 euro :shock:

Niks ontvangen is niks betalen (in mijn woordenboek).
Ik denk dat dat voor mij nu het beste is om te doen. Vooral omdat ik destijds, al dan niet in het Nederlands, heb aangegeven dat ik niets heb ontvangen.
Barman schreef: Click and Buy is slechts een doorgeefluik. Hij heeft ergens virtual currency gekocht. Dat is via Click and Buy ergens voor hem betaald. Voor de levering ervan moet hij echter zijn daar waar hij ervoor betaald heeft. Niet bij Click and Buy.
Dat begrijp ik, in de reactie van clickandbuy zojuist, gaven ze aan dat zij niets meer voor mij kunnen doen. Ik hoop nu dat het bedrijf waar ik de virtual currency probeerde te kopen kan bevestigen dat er iets mis ging.

Bre

Hoe zit het trouwens met het handelen van clickandbuy? Volgens mij hebben zij mij niet correct aangemaand.
Incassokosten mogen pas worden doorberekend nadat:
u te laat bent met betalen;
u voor de openstaande rekening eerst een aanmaning (herinnering) hebt gekregen;
u niet binnen 14 dagen na de aanmaning hebt betaald.
Bron: http://www.consuwijzer.nl/
ClickandBuy heeft bij de aanmaning direct 15 euro administratiekosten (gewoon incassokosten dus) gerekend. Dat is toch niet rechtmatig? In hoeverre versterkt dat mijn zaak bij Cannock Chase?

Barman

alfatrion schreef:"Or alternatively, by accepting your Buyer Protection request, we may reimburse you the full purchase amount including shipping costs."
http://www.clickandbuy.com/WW_en/custom ... ction.html
Sterk antwoord weer.

Heel klein probleempje echter
Schedule: ClickandBuy Buyer Protection Rights

1. ClickandBuy Buyer Protection

1.1 What is covered? ClickandBuy Buyer Protection protects the Customer where they have completed the purchase of qualifying tangible goods (the “Goods”) using their ClickandBuy Account and the Goods are not shipped to them by the Merchant.

1.2 Are there any limits on the Buyer Protection? Yes, the provisions in this Schedule include some important limitations and you should read them carefully. In particular:

the protection ClickandBuy provides is capped at a maximum of EUR 2,500 per application under the Buyer Protection, regardless of whether the Customer paid more than this for the Goods in question.
the Customer may only make a maximum of three applications under the Buyer Protection in any 12 month period.
if the Merchant can provide satisfactory evidence that the Goods have been delivered to the Customer, ClickandBuy will reject the application. See below for more details.

1.3 What counts as tangible goods? Tangible goods are physical products that can be delivered to the customer, such as a T-shirt, book or CD. It does not include non-physical goods such as digital content, services or licenses.

1.4 What tangible goods do not qualify? The following items are excluded from the ClickandBuy Buyer Protection:

items equivalent to cash, such as gift certificates or vouchers.
goods that can not be delivered to the Customer through the shipping processes described below, such as a car or real estate.
goods that are custom made for the Customer as opposed to be purchased ‘as is’. Custom made goods could include (non-exhaustively) any personalised items, such as t-shirts with personalised print, items with personalised addresses or stamps or photo books, or non-standardised items that have been modified for the Customer.
goods that do not comply with ClickandBuy’s Acceptance Policy as published on the ClickandBuy Website at http://www.clickandbuy.com or where the purchase of the goods has breached ClickandBuy’s Terms of Use or is one that ClickandBuy can refuse under the Terms of Use.

1.5 ClickandBuy Buyer Protection only covers non-delivery: The ClickandBuy Buyer Protection only protects against tangible goods not being shipped to a Customer. No other disputes with Merchants or dissatisfaction with Goods are covered. For example:

ClickandBuy Buyer Protection does not apply where the Goods delivered differ from the description of or expectation of the Goods purchased, such as where it is the wrong size or colour, is the wrong version or edition, is copied, pirated or is not authentic or is used when it should be new (or if purchased as used, has suffered more wear and tear than expected).
ClickandBuy Buyer Protection does not apply where the Goods are broken or defective or breaks or becomes defective after delivery, has missing components, has no instructions or is otherwise not fit for purpose.
ClickandBuy Buyer Protection does not apply where following delivery the Customer has decided they do not want the Goods (for whatever reason) and wants a refund. This also means the ClickandBuy Buyer Protection does not apply where the Merchant has a returns policy but fails to pick up the Goods or return the Customer’s money.

1.6 The purchase of tangible goods must be validly completed: The Customer’s purchase of the Goods must have been validly completed (and remain completed) before the ClickandBuy Buyer Protection will apply. This means that the payment transaction must have been completed with no occurrence of a rejection, chargeback or other attempt to recover the funds or reverse the payment transaction, or cancel, reverse, reject or recover a relevant direct debit or credit card payment. This is the position regardless of the outcome of any such occurrence.
Moet ik het nog even vertalen voor je, of zoek je het zelf even op?

alfatrion

Bre schreef:ClickandBuy heeft bij de aanmaning direct 15 euro administratiekosten (gewoon incassokosten dus) gerekend. Dat is toch niet rechtmatig? In hoeverre versterkt dat mijn zaak bij Cannock Chase?
Die kosten voldoen niet aan het wettelijk regiem en bent u derhalve niet verschuldigd.

Barman

Bre schreef:Hoe zit het trouwens met het handelen van clickandbuy? Volgens mij hebben zij mij niet correct aangemaand.
Incassokosten mogen pas worden doorberekend nadat:
u te laat bent met betalen;
u voor de openstaande rekening eerst een aanmaning (herinnering) hebt gekregen;
u niet binnen 14 dagen na de aanmaning hebt betaald.
Bron: http://www.consuwijzer.nl/
ClickandBuy heeft bij de aanmaning direct 15 euro administratiekosten (gewoon incassokosten dus) gerekend. Dat is toch niet rechtmatig? In hoeverre versterkt dat mijn zaak bij Cannock Chase?
Misschien had je dit even moeten lezen

http://www.clickandbuy.com/WW_en/about- ... f-use.html

En vooral
15. Governing Law and Legal Disputes

15.1 Complaints: In the event of any dispute or problem with the Service please always contact Our Customer Care team in the first instance. In the event that Your query is not satisfactorily resolved, You may lodge a complaint with Us by following the instructions on the Website, or write to Us at the address specified in section 3. Information regarding Our complaint handling procedures is also available upon request.

15.2 Ombudsman: The Financial Ombudsman Service is an independent body that helps settle complaints between customers and firms regulated by the FSA. If We are unable to resolve Your complaint satisfactorily You may qualify to escalate your complaint to the Financial Ombudsman Service by post, addressing Your complaint to the

Financial Ombudsman Service
South Quay Plaza
183 Marsh Wall
London E14 9SR
United Kingdom

by telephone on 0845 080 1800 or by email at enquires(at)financial-ombudsman.org.uk. The Financial Ombudsman Service`s website is http://www.financial-ombudsman.org.uk. Further information regarding the Financial Ombudsman Service and whether you qualify for this service is available on the Website, or can be requested by contacting Our Customer Care team.

15.3 Governing law: These Terms of Use (and therefore Your agreement with Us) shall be governed by and construed in accordance with the laws of England and Wales. Any claim arising out of or relating to these Terms of Use or the provision of the Services or Your Account that cannot be resolved by contacting the Customer Care team shall be settled through the Financial Ombudsman Service or the courts of England.
Denk jij dat ze verplicht zijn zich iets van Consuwijzer aan te trekken??

Bre

Barman schreef: Denk jij dat ze verplicht zijn zich iets van Consuwijzer aan te trekken??
Het gaat niet zozeer om de consuwijzer. Wat ik quote van de Consuwijzer staat in de zogenaamde Wet incassokosten die sinds 1 juli 2012 geldt. Maar inderdaad ClickandBuy valt niet onder het Nederlandse recht dus ze zullen vast wel niets met deze wet te maken hebben.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Maar inderdaad ClickandBuy valt niet onder het Nederlandse recht
Hoe kom je daar nou bij? Dus als hier actieve bedrijven zich vestigen op de Bokkiewokkie- en Kokosnooteilanden hoeven ze zich niet aan het Nederlanse recht te houden?

alfatrion

De regels betreffende de incasso zijn van toepassing, omdat hiervan niet mag worden afgeweken in het nadeel van een schuldenaar als deze consument is. Engeland heeft de richtlijn oneerlijke handelspraktijken ook gewoon geïmplementeerd. En de Nederlandse regels betreffende de algemene voorwaarden zijn altijd van toepassing.

Het is onredelijk bezwarend om op de ene pagina A te beweren en daar in de algemene voorwaarden B van te maken. Dit is tevens ook een oneerlijke handelspraktijk.
Artikel 6 Verdrag van Rome-I schreef:
  1. Onverminderd de artikelen 5 en 7 wordt de overeenkomst gesloten door een natuurlijke persoon voor een gebruik dat als niet bedrijfs- of beroepsmatig kan worden beschouwd ("de consument") met een andere persoon die handelt in de uitoefening van zijn bedrijf of beroep ("de verkoper") beheerst door het recht van het land waar de consument zijn gewone verblijfplaats heeft, op voorwaarde dat:
    1. de verkoper zijn commerciële of beroepsactiviteiten ontplooit in het land waar de consument woonplaats heeft, of
    2. dergelijke activiteiten met ongeacht welke middelen richt op dat land of op verscheidene landen, met inbegrip van dat land,
    en de overeenkomst onder die activiteiten valt.
  2. Niettegenstaande lid 1 kunnen de partijen overeenkomstig artikel 3 het recht kiezen dat van toepassing is op een overeenkomst die voldoet aan de voorwaarden van lid 1. Deze keuze mag er evenwel niet toe leiden dat de consument de bescherming verliest welke hij geniet op grond van bepalingen waarvan niet bij overeenkomst kan worden afgeweken volgens het recht dat overeenkomstig lid 1 toepasselijk zou zijn geweest bij gebreke van rechtskeuze.
  3. (...)
  4. (...)

Barman

alfatrion schreef:De regels betreffende de incasso zijn van toepassing, omdat hiervan niet mag worden afgeweken in het nadeel van een schuldenaar als deze consument is. Engeland heeft de richtlijn oneerlijke handelspraktijken ook gewoon geïmplementeerd. En de Nederlandse regels betreffende de algemene voorwaarden zijn altijd van toepassing.

Het is onredelijk bezwarend om op de ene pagina A te beweren en daar in de algemene voorwaarden B van te maken. Dit is tevens ook een oneerlijke handelspraktijk.
Artikel 6 Verdrag van Rome-I schreef:
  1. Onverminderd de artikelen 5 en 7 wordt de overeenkomst gesloten door een natuurlijke persoon voor een gebruik dat als niet bedrijfs- of beroepsmatig kan worden beschouwd ("de consument") met een andere persoon die handelt in de uitoefening van zijn bedrijf of beroep ("de verkoper") beheerst door het recht van het land waar de consument zijn gewone verblijfplaats heeft, op voorwaarde dat:
    1. de verkoper zijn commerciële of beroepsactiviteiten ontplooit in het land waar de consument woonplaats heeft, of
    2. dergelijke activiteiten met ongeacht welke middelen richt op dat land of op verscheidene landen, met inbegrip van dat land,
    en de overeenkomst onder die activiteiten valt.
  2. Niettegenstaande lid 1 kunnen de partijen overeenkomstig artikel 3 het recht kiezen dat van toepassing is op een overeenkomst die voldoet aan de voorwaarden van lid 1. Deze keuze mag er evenwel niet toe leiden dat de consument de bescherming verliest welke hij geniet op grond van bepalingen waarvan niet bij overeenkomst kan worden afgeweken volgens het recht dat overeenkomstig lid 1 toepasselijk zou zijn geweest bij gebreke van rechtskeuze.
  3. (...)
  4. (...)
Dus geen Buyer Protection meer?

Stuit je toch opnieuw op een klein probleempje hier.
Click and Buy is niet de verkoper.

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

Barman schreef:Dus geen Buyer Protection meer?

Stuit je toch opnieuw op een klein probleempje hier.
Click and Buy is niet de verkoper.
Hoezo staat de verordening 593/2008 ('Rome I') aan die Buyer Protection in de weg? Op grond van art. 6 is immers Engels recht van toepassing + de bescherming van het Nederlandse recht (dat staat er toch duidelijk of niet?). En Click and Buy is wel de verkoper of heeft de ts geen overeenkomst met hen voor het leveren van een betalingsdienst?

Barman

ArneLH schreef:Hoezo staat de verordening 593/2008 ('Rome I') aan die Buyer Protection in de weg? Op grond van art. 6 is immers Engels recht van toepassing + de bescherming van het Nederlandse recht (dat staat er toch duidelijk of niet?). En Click and Buy is wel de verkoper of heeft de ts geen overeenkomst met hen voor het leveren van een betalingsdienst?
Lees die Buyer Protection gewoon even. Dat scheelt weer.

Click and Buy heeft zich aan de overeenkomst met TS gehouden. TS niet.

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

Barman schreef:
ArneLH schreef:Hoezo staat de verordening 593/2008 ('Rome I') aan die Buyer Protection in de weg? Op grond van art. 6 is immers Engels recht van toepassing + de bescherming van het Nederlandse recht (dat staat er toch duidelijk of niet?). En Click and Buy is wel de verkoper of heeft de ts geen overeenkomst met hen voor het leveren van een betalingsdienst?
Lees die Buyer Protection gewoon even. Dat scheelt weer.

Click and Buy heeft zich aan de overeenkomst met TS gehouden. TS niet.
Had ik eerder al gedaan en dan kom ik tot de conclusie dat dus niet Rome I in de weg staat aan de 'Buyer Protection', maar de omschrijving van tastbare zaak (leuk dat beantwoorden van je eigen vragen). Dat Click and Buy zich houdt aan de overeenkomst door incassokosten in rekening te brengen, dat neemt niet weg dat een dergelijk beding dus strijdig is met Nederlands recht, dwz. de bescherming die art. 6:96 BW aan de particulier biedt. Als Click and Buy of dat incassobureau doorgaat met aanmanen is er dan sprake van een agressieve handelspraktijk van de zwarte lijst.

Gesloten