LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Baas over eigen geld (B.O.E.G.) - Rabobank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
alloallo
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 nov 2011 14:16

Baas over eigen geld (B.O.E.G.) - Rabobank

Ongelezen bericht door alloallo »

De laatste 12 jaar hebben wij voor onze zoon gespaard op een Topkid rekening v/d Rabobank.

Afgelopen zaterdag ontving mijn zoon een brief van de Rabobank dat het de hoogste tijd werd om Baas over eigen Geld te worden. Kortom mijn zoon kreeg het nieuws dat de Topkid rekening omgezet zou worden naar een BOEG-betaalrekening (incl. bankpas).

Vol verbazing heb ik kennisgenomen van deze brief. Ten eerste worden 'wij ouders ' volledig gepasseerd in deze brief. Ten tweede wordt onze zoon zonder onze toestemming gek gemaakt voor een eigen pas etc.

De Rabobank verklaart ook vrolijk door deze brief spaargeld tot eigen geld. Welk recht heeft de Rabobank om op deze manier met mijn zoon te communiceren? Baas over eigen geld is prima, maar dan wel over zelf verdiend geld!

Onvermeld blijft in de brief uiteraard dat de rente op de BOEG-rekening lager is dan de Topkid-rekening!

Ben ik nu de enige die zich stoort aan deze manier van handelen cq communiceren? Of wordt ik langzamerhand ouderwets?

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Baas over eigen geld (B.O.E.G.) - Rabobank

Ongelezen bericht door sjoegel »

Als dit echt waar is dan is het een grof schandaal. Wat zegt de Rabobank op je (boze) reactie ?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Baas over eigen geld (B.O.E.G.) - Rabobank

Ongelezen bericht door tenormin »

n.v.t.
Laatst gewijzigd door tenormin op 29 dec 2012 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.

henk51
Berichten: 1678
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Baas over eigen geld (B.O.E.G.) - Rabobank

Ongelezen bericht door henk51 »

Onvermeld blijft in de brief uiteraard dat de rente op de BOEG-rekening lager is dan de Topkid-rekening!
De Topkid rekening is bedoeld voor kinderen van 4 tot 12 jaar raadpleeg de voorwaarden.
Ik weet niet hoe oud uw kind nu is maar als hij 12 jaar of ouder is ,is deze rekening niet meer voor hem van toepassing en zijn er wel andere rekening vormen voor hem van toepassing. U heeft zelf toch ook geen pennie rekening meer is toen ook bij het bereiken van een bepaalde leeftijd omgezet naar een andere vorm, veelal ook tegen een lagere rente.


gr Henk

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: Baas over eigen geld (B.O.E.G.) - Rabobank

Ongelezen bericht door jermen2 »

Volgens mij gaat het er meer om dat het kind een brief krijgt en niet aan de ouders gericht terwijl deze de rekening gevuld hebben en waarschijnlijk ook met een doel en niet dat het kind nu al het beheer over de rekening krijgt denk dat de ouders daarover moeten beslissen. Niet elk kind is al rijp om over geld te beschikken.

henk51
Berichten: 1678
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Baas over eigen geld (B.O.E.G.) - Rabobank

Ongelezen bericht door henk51 »

[quote]door jermen2 » 29 dec 2012 20:02

Volgens mij gaat het er meer om dat het kind een brief krijgt en niet aan de ouders gericht terwijl deze de rekening gevuld hebben en waarschijnlijk ook met een doel en niet dat het kind nu al het beheer over de rekening krijgt denk dat de ouders daarover moeten beslissen. Niet elk kind is al rijp om over geld te beschikken./quote]

Daarom vroeg ik ook hoe oud de zoon is als je de rekening pas kan openen als hij 4 is en TS al 12 jaar gespaard heeft is hij nu 16 en een jongen van 16 voelt zich meestal geen klein kind meer.Kan ook zijn dat zoon totaal niet af weet van deze rekening dan is zo'n brief pijnlijk. Wij stuurden 20 jaar geleden ook al persoonlijke mailings naar jongeren van 16 en ouder en ja er was op de 1000 mailings altijd wel een ouder die dat niet gepast vond de rest maakte daar niet echt een probleem van.


gr Henk

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: Baas over eigen geld (B.O.E.G.) - Rabobank

Ongelezen bericht door jermen2 »

Ik blijf het raar vinden dat ouders een rekening openen en dat het kind dan bericht krijgt dat de rekening word overgezet vind het wel zo netjes als ze dat dan ook via de ouders kenbaar maken die kunnen dan uitmaken op wat voor rekening dat geld dan gezet word.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Baas over eigen geld (B.O.E.G.) - Rabobank

Ongelezen bericht door SJZ »

Als de rekening op naam van het kind staat dan is het geld dus van dat kind.

Tot 18 jaar hebben de ouders het beheer over het geld van de kinderen.

Daarna is het kind een meerderjarige, en gaan de ouders er niet meer over. Logisch dus dat de Rabobank dan met de rechthebbende (het kind) communiceert, die beheert zijn eigen geld.

Uit het verhaal is niet op te maken hoe oud dat kind nu is. Zou leuk zijn als TS dat even meldt.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Baas over eigen geld (B.O.E.G.) - Rabobank

Ongelezen bericht door bprosman »

ook met een doel en niet dat het kind nu al het beheer over de rekening krijgt denk dat de ouders daarover moeten beslissen. Niet elk kind is al rijp om over geld te beschikken.
Daarom was ik ook verbaasd dat toen mijn dochter 18 werd wij ook niet geinformeerd werden maar de rekening ineens "van haar" was. Op zich , logisch, het is altijd haar (spaarrekening) geweest, ze werd nu meerderjarig. Maar zoals al geschreven, niet ieder kind is er meteen aan toe dus voor ouders misschien toch iets om in de gaten te houden.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Baas over eigen geld (B.O.E.G.) - Rabobank

Ongelezen bericht door SJZ »

toen mijn dochter 18 werd wij ook niet geinformeerd werden maar de rekening ineens "van haar" was.
Dat was het altijd al, zoals je zelf ook schrijft:
Op zich , logisch, het is altijd haar (spaarrekening) geweest, ze werd nu meerderjarig.
Dat is de clou. Het is haar geld, en als meerderjarige beschik je daar zelf over!
Maar zoals al geschreven, niet ieder kind is er meteen aan toe
Jammer dan, of dat kind nu 18, 30, 50 of 80 is, die gaat zelf over z'n eigen geld. Mocht-ie geestelijk niet in orde zijn, dan moet je een onder curatelestelling aanvragen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Baas over eigen geld (B.O.E.G.) - Rabobank

Ongelezen bericht door bprosman »

die gaat zelf over z'n eigen geld.
Misschien ben ik wel ouderwets maar een pot die gespaard is in 18 jaar voor een evt. studie wil je misschien ook zelf wel enige zeggenschap in hebben dat hij ook daadwerkelijk voor een studie of iets anders nuttigs besteed wordt.

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: Baas over eigen geld (B.O.E.G.) - Rabobank

Ongelezen bericht door jermen2 »

Idd zou ik ook wel wat inspraak in willen. Dus eigenlijk voor een kind op eigen naam sparen en wanneer je kind er aan toe is overzetten.

alloallo
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 nov 2011 14:16

Re: Baas over eigen geld (B.O.E.G.) - Rabobank

Ongelezen bericht door alloallo »

henk51 schreef:
Onvermeld blijft in de brief uiteraard dat de rente op de BOEG-rekening lager is dan de Topkid-rekening!
De Topkid rekening is bedoeld voor kinderen van 4 tot 12 jaar raadpleeg de voorwaarden.
Ik weet niet hoe oud uw kind nu is maar als hij 12 jaar of ouder is ,is deze rekening niet meer voor hem van toepassing en zijn er wel andere rekening vormen voor hem van toepassing. U heeft zelf toch ook geen pennie rekening meer is toen ook bij het bereiken van een bepaalde leeftijd omgezet naar een andere vorm, veelal ook tegen een lagere rente.


Beste Henk,
Ik heb ook geen probleem dat de rekening beëindigd wordt. Ik stoor me echter aan de wijze van communiceren. De Rabobank schrijft mijn zoon rechtstreeks aan zonder de ouders daar in te kennen.

Zij beloven vervolgens allerlei dingen incl. betaalpas. Het is niet de plaats van de Rabobank om spaargeld te verklaren tot speelgeld.

alloallo
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 nov 2011 14:16

Re: Baas over eigen geld (B.O.E.G.) - Rabobank

Ongelezen bericht door alloallo »

[quote="henk51"][quote]door jermen2 » 29 dec 2012 20:02

Volgens mij gaat het er meer om dat het kind een brief krijgt en niet aan de ouders gericht terwijl deze de rekening gevuld hebben en waarschijnlijk ook met een doel en niet dat het kind nu al het beheer over de rekening krijgt denk dat de ouders daarover moeten beslissen. Niet elk kind is al rijp om over geld te beschikken./quote]

Daarom vroeg ik ook hoe oud de zoon is als je de rekening pas kan openen als hij 4 is en TS al 12 jaar gespaard heeft is hij nu 16 en een jongen van 16 voelt zich meestal geen klein kind meer.Kan ook zijn dat zoon totaal niet af weet van deze rekening dan is zo'n brief pijnlijk. Wij stuurden 20 jaar geleden ook al persoonlijke mailings naar jongeren van 16 en ouder en ja er was op de 1000 mailings altijd wel een ouder die dat niet gepast vond de rest maakte daar niet echt een probleem van.


Hi,

Mijn zoon is bijna 12 jaar. De rekening is door opa geopend en vervolgens door zijn ouders gevuld.
Het lage percentage van klagers praat iets wat krom is niet recht.

Ik blijf het onverantwoord vinden dat de bank op deze wijze met kinderen communiceert. Zij zijn niet ouders! Ook heeft de bankencrisis uitgewezen dat banken zelfkritisch en verantwoordelijk zijn.

witte angora
Berichten: 31026
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Baas over eigen geld (B.O.E.G.) - Rabobank

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd vind ik dit ook een beetje vreemd. In een ander topic heeft een 14-jarige tijdens een storing zoveel geld opgenomen dat hij rood kwam te staan, en wat blijkt? Dan zijn de ouders er medeverantwoordelijk voor dat het tekort aan wordt gezuiverd.

Dus een 12-jarige allerlei brieven sturen voor zaken waar de ouders nog steeds verantwoordelijk voor zijn is een beetje krom, naar mijn mening. Beter zou het zijn als beiden een brief krijgen, zodat er samen naar gekeken kan worden.

Als je zeggenschap over het spaargeld zou willen hebben (omdat het voor een studie is, rijbewijs, weet ik veel) dan zijn er waarschijnlijk andere mogelijkheden zodat het kind er niet eerder aan kan komen dan de bedoeling is.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Baas over eigen geld (B.O.E.G.) - Rabobank

Ongelezen bericht door bprosman »

Als je zeggenschap over het spaargeld zou willen hebben (omdat het voor een studie is, rijbewijs, weet ik veel) dan zijn er waarschijnlijk andere mogelijkheden zodat het kind er niet eerder aan kan komen dan de bedoeling is.
Waarschijnlijk wel, heb me er nog niet in verdiept , voor mijn zoon heb ik nog 2 jaar.

En vandaar ook deze opmerking eerder :
"dus voor ouders misschien toch iets om in de gaten te houden".

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Baas over eigen geld (B.O.E.G.) - Rabobank

Ongelezen bericht door SJZ »

door bprosman » 29 dec 2012 22:15
Misschien ben ik wel ouderwets maar een pot die gespaard is in 18 jaar voor een evt. studie wil je misschien ook zelf wel enige zeggenschap in hebben dat hij ook daadwerkelijk voor een studie of iets anders nuttigs besteed wordt.
Heeft niks met ouderwets te maken. Iemand van 18 jaar oud mag zelf over z'n eigen geld beschikken. Dat de ouders ineens spijt krijgen dit aan hun kind geschonken te hebben .... stom, had je 18 jaar eerder aan moeten denken.

Als ik iemand geld schenk moet ik ook niet achteraf gaan zeuren dat ik inspraak wil hebben over de besteding daarvan.

door jermen2 » 29 dec 2012 22:19

Idd zou ik ook wel wat inspraak in willen. Dus eigenlijk voor een kind op eigen naam sparen en wanneer je kind er aan toe is overzetten.
Dat lijkt me beter. Als je inspraak wilt blijven houden moet je GEEN geld schenken.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Baas over eigen geld (B.O.E.G.) - Rabobank

Ongelezen bericht door bprosman »

stom, had je 18 jaar eerder aan moeten denken.
Het moment van schenken wil ik zelf uitkiezen, en inderdaad stom dat ik daar niet aan gedacht heb. Maar weer wat geleerd.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Baas over eigen geld (B.O.E.G.) - Rabobank

Ongelezen bericht door Jolijn »

alloallo schreef:De laatste 12 jaar hebben wij voor onze zoon gespaard op een Topkid rekening v/d Rabobank.

Afgelopen zaterdag ontving mijn zoon een brief van de Rabobank dat het de hoogste tijd werd om Baas over eigen Geld te worden. Kortom mijn zoon kreeg het nieuws dat de Topkid rekening omgezet zou worden naar een BOEG-betaalrekening (incl. bankpas).

Vol verbazing heb ik kennisgenomen van deze brief. Ten eerste worden 'wij ouders ' volledig gepasseerd in deze brief. Ten tweede wordt onze zoon zonder onze toestemming gek gemaakt voor een eigen pas etc.

De Rabobank verklaart ook vrolijk door deze brief spaargeld tot eigen geld. Welk recht heeft de Rabobank om op deze manier met mijn zoon te communiceren? Baas over eigen geld is prima, maar dan wel over zelf verdiend geld!

Onvermeld blijft in de brief uiteraard dat de rente op de BOEG-rekening lager is dan de Topkid-rekening!

Ben ik nu de enige die zich stoort aan deze manier van handelen cq communiceren? Of wordt ik langzamerhand ouderwets?
Ik vind niet dat je ouderwets bent, zolang jullie (financieel) verantwoordelijk zijn, mogen jullie op de hoogte gebracht worden/eerste aanschrijfpunt zijn bij wijzigingen.
BTW, dit soort brieven zijn hier in huis 'weggemoffeld' tot ze er zelf over begonnen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Baas over eigen geld (B.O.E.G.) - Rabobank

Ongelezen bericht door GJvdZ »

bprosman schreef:
die gaat zelf over z'n eigen geld.
Misschien ben ik wel ouderwets maar een pot die gespaard is in 18 jaar voor een evt. studie wil je misschien ook zelf wel enige zeggenschap in hebben dat hij ook daadwerkelijk voor een studie of iets anders nuttigs besteed wordt.
Dan moet je dat niet op naam van het kind sparen maar op een eigen spaarrekening. Dan heb je volledige zeggenschap over wat er mee gedaan wordt.

Gesloten