LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OV chip ellende en wanprestaties Q-buzz/OVburo in Drenthe

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Bartjuh75
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 dec 2012 16:08

OV chip ellende en wanprestaties Q-buzz/OVburo in Drenthe

Ongelezen bericht door Bartjuh75 »

Al enige tijd reis ik met de belbus 58/54 en 44 (regio drenthe)en gebruik daarvoor mijn ov-chipkaart met reizen op saldo.
Op de sites van q-buzz en 9292 staat dat deze worden uitgevoerd met een 8 persoons bus.
In deze busjes is mobiele apparatuur aanwezig en de uitvoerder van deze ritten (VMNN) is in het bezit van een aantal losse apparaten.
Regelmatig komt het voor dat er geen busje maar een gewone taxi komt en dat de chauffeur geen chip apparaat bij zich heeft.
Bij het reserveren geef ik duidelijk aan dat ik reis op saldo en tijdens het reserveren word niet gezegd dat dat niet mogelijk is.
Nergens staat aangegeven dat reizen op saldo niet mogelijk is. Niet op de site van Q-buzz, niet op 9292.nl, niet op de site van VMMN en niet op de site van OV bureau.
Dan tref ik een chauffeur die dan 1 los kaartje bij zich heeft en deze beweert dan dat ik tegen een woeker tarief van 5 euro een kaartje moet kopen omdat hij geen apparaat heeft meegekregen of is vergeten ( de normale ritprijs is rond de 3,70 of bij een overstap mar 1,28 wat dus inhoud dat ik minimaal ruim 30% meer moet betalen en bij een overstap van ov-chipkaart 400% meer betaal)
Notabene wil hij dan met de hand iets op dat kaartje schrijven omdat hij ook geen stempel heeft, hij laat vervolgens een papiertje zien van het OV-buro dat dit zo mag. En dat iedereen een kaartje moet kopen als de chauffeur geen apparaat meekrijgt.
De chauffeur gaat er dan ook nog van uit dat ik een 5 euro kaartje moet en heeft niet eens een 2 euro kaartje bij zich.
De chauffeur probeert mij dat kaartje dan echt door de strot te drukken onder de melding mij er anders uit te zetten.
Deze situatie is voor mij onacceptabel en ik heb hierover al contact gehad met het Ov loket en VMNN en Qbuzz.
Alle 3 instanties geven mij gelijk en zeggen dat dit onrechtvaardig is maar ik word vervolgens alleen van het kastje naar de muur gestuurd, ze schuiven de schuld op elkaar af en de passagier mag de rekening betalen en er word helemaal niets gedaaan, deze ellende speelt al sinds mei dit jaar.
Restitutie aanvragen is mogelijk maar erg ingewikkeld.
Ik werk 6 dagen in de week en zal dus 6 keer per week restitutie moeten aanvragen en mag dan hopen dat ik mijn geld krijg, dit kost mij minimaal 18 euro per week wat ik extra betaal door het niet aanwezig zijn van ov chip apparatuur.
Tot 8 december liet ik het er altijd bij zitten maar sinds 9 december de nieuwe verslechterde dienstregeling er is besef ik wat ik wekelijks extra moet betalen omdat Q-buzz en OV-buro Groningen-Drenthe een wanprestatie leveren. Er word al 2 jaar het excuus gebruikt dat er geen extra ov apparatuur beschikbaar is omdat de leverancier zich heeft teruggetrokken, een oplossing is en komt er niet, dus de passagier mag daarvoor boeten en meer betalen

Een gesprek met het OV buro heeft alleen opgeleverd dat ze gaan kijken naar een persoonlijke oplossing die niet gaat gelden voor overige reizigers. Hier ga ik geen genoegen mee nemen, dit zal dan voor alle passagiers moeten gelden
Ik weet dat er meer reizigers zijn die de dupe zijn van deze praktijken. Ik zit regelmatig in de bus met mensen die het Pieterpad wandelen en uit de randstad komen, in het bezit zijn van een chipkaart maar vervolgens in deze lijnen losse veel te dure kaartjes moeten kopen en als ze geen contanten mee hebben er zelfs UIT GEZET WORDEN!

Ik hoop op reacties van mensen die dit hebben meegemaakt zodat we samen actie kunnen ondernemen tegen deze onwettige praktijken van Q-buzz en OVburo Groningen/Drenthe

Bij mij bestaat de indruk dat op deze manier het OV-buro Groningen/Drenthe zijn miljoenen verliezen wil terug pakken door de passagiers op deze manier te duperen. De klant betaald de rekening van hun wanprestaties

Bartjuh75
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 dec 2012 16:08

Re: OV chip ellende en wanprestaties Q-buzz/OVburo in Drenthe

Ongelezen bericht door Bartjuh75 »

Ik ben nog steeds op zoek naar medestanders in de OV kwestie op belbussen in de provincie Groningen en Drenthe.
Van het OV-Buro uiteindelijk een mail ontvangen waarin ze aangeven dat in mijn persoonlijke situatie ik nu het prijsveschil rechtstreeks bij het OV-buro kan declareren. Dit is nog steeds onacceptabel omdat andere reizigers dit via Q-buzz en allerlei formulieren moeten terug zien te krijgen. Ook word niet vermeld dat het verschil tussen ritprijs en kaartje word terug betaald door OV-buro. Q-buzz/OV-buro steekt dit geld ten onrechte rechtstreeks in eigen zak.


Het probleem zal OV-buro waarschijnlijk niet gaan oplossen omdat hun dat geld kost, ze denken op deze manier de mensen echt een poot uit te kunnen draaien en blijven op hetzelfde excuus teren dat een leverancier zich terug heeft getrokken, dit was 2 jaar geleden ook al zo.
Vandaag opnieuw onder dreiging van uitzetting door een chauffeur van VMNN een 5 euro kaartje moeten kopen voor een overstaprit van €1,28. Waar dus een 2 euro kaartje zou moeten volstaan. De chauffeur beweert bij hoog en laag dat het 5 euro kost en mij er uitzet als ik niet betaal.
Dus maar weer betaald want ik moet toch op mijn werk komen.


Ook de nieuwe dienstregeling is een drama geworden. In de avond moet ik nu terug van Zuidlaren naar Assen via een enorme omroute met 2 overstappen. Ik betaal voor de omroute en de rit kost in plaats van 3,50 nu 6 euro

Een aansluiting op een kortere route is niet meer mogelijk. Deze dienstregeling (lijn 58) is nu zo uitgekleed dat deze net 5 minuten weg is bij aankomst in Annen waardoor je of 2 uur moet wachten of gedwongen een duurdere route moet nemen.

Klagen bij het OV-buro is compleet zinloos. Daar op gesprek geweest en er word belooft dat er naar gekeken word omdat er ook al meerdere klachten waren geweest en dat ze mij daar schriftelijk over berichten, een reactie komt er al weken niet.

In de nieuwe dienstregeling in Drenthe zijn meerdere lijnen schandalig uitgekleed, en in sommige gevallen haltes gewoon opgeheven. Diverse chauffeurs en medewerkers van Q-buzz en een uitvoerend bedrijf hoor ik over de wanprestaties van Q-buzz en OV-Buro maar helaas doet er niemand wat aan.

Bartjuh75
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 dec 2012 16:08

Re: OV chip ellende en wanprestaties Q-buzz/OVburo in Drenthe

Ongelezen bericht door Bartjuh75 »

Hieronder een kopie van de mail ontvangen van het OV-buro over hun zogenaamde oplossing voor mij.
Ze denken dat dit een oplossing is maar gaan gewoon door met passagiers een poot uit te draaien.
Ov-buro en Q-buzz zijn erop gewezen dat op geen enkele site vermeld staat dat reizen met chipkaart niet mogelijk is of dat restitutie voor het teveel betaalde bedrag mogelijk is. De bewering in de mail dat zoveel mogelijk word geprobeerd een voertuig in te zetten met apparatuur klopt niet, zelden is deze apparatuur aanwezig.


Geachte heer Huisman,

Wij vinden het erg vervelend dat u niet met uw OV-chipkaart op deze betreffende Lijnbelbus heeft kunnen reizen en u daarom een eurokaartje heeft moeten kopen.

In het kleinschalig openbaar vervoer wordt onderscheid gemaakt tussen het reguliere kleinschalig OV en de Lijnbelbus. Het reguliere OV rijdt een vaste dienstregeling waarbij alle 8-persoons bussen die hiervoor worden ingezet zijn uitgerust met OV-chipkaartapparatuur. De Lijnbelbus rijdt alleen (een deel van) de dienstregeling als de reiziger er om vraagt. De vervoerder die de rit moet inplannen, kan hiervoor een voertuig uit zijn totale wagenpark inzetten. Helaas is op dit moment niet voor alle voertuigen OV-chipkaartapparatuur beschikbaar en wij hebben de vervoerder gevraagd er zorg voor te dragen dat hij een voertuig inzet waar een OV-chipkaartapparaat aanwezig is. Soms zijn deze voertuigen echter niet beschikbaar, bijvoorbeeld vanwege te lange aanrijtijden. Dan kan de vervoerder niet anders dan een voertuig zonder apparatuur in te zetten om de reiziger in ieder geval op tijd te kunnen vervoeren.

Uiteraard vinden wij deze situatie niet wenselijk en zijn wij bezig met een passende oplossing voor dit probleem. Tot die tijd kunnen wij helaas niet anders dan reizigers in bussen die niet zijn voorzien van OV-chipkaartapparatuur een eurokaartje te laten kopen.

Omdat het niet onze bedoeling is om reizigers meer te laten betalen dan dezelfde reis met een OV-chipkaart zou hebben gekost, kunt u uw aantoonbare extra kosten declareren bij het OV-bureau. Indien u vaker van deze betreffende lijnbelbus gebruik maakt en vaker wordt geconfronteerd met een bus waar geen OV-chipkaartapparatuur aanwezig is, zou u ervoor kunnen kiezen de gemaakte extra kosten van deze ritten aan het eind van de maand in één keer bij het OV-bureau te declareren.
Om uw extra kosten te kunnen vergoeden hebben wij de volgende gegevens van u nodig:
- Naam
- Woonplaats
- Bankrekeningnummer
- Ritgegevens
- Oorspronkelijke kosten van de reis met OV-chipkaart
- De gekochte eurokaartjes

Wij hopen dat wij u met deze regeling voldoende tegemoetkomen.


Met vriendelijke groet,
OV-bureau Groningen Drenthe

Gesloten