Ik zou graag wat informatie willen hebben omtrent de legitieme portie van een erfenis.
Siruatie is als volgende, mijn vader is een aantal maanden overleden was alleenstaand, had wat spaargeld, inboedel en een eigen woning zonder hypotheek. Na zijn overlijden kwamen wij (3 kinderen maar heeft ook nog 1 minderjarig kind in het buitenland) erachter dat hij een testament had opgemaakt en alle kinderen had onterft, alles zou naar een ander persoon gaan. Ik ken deze persoon ook niet en weet ook zeker dat het geen vriend van mijn vader was. Feit is wel dat we hierdoor alleen nog maar recht hebben op het legitieme deel. Ik heb omdat ik begrepen heb heel even kontakt met deze persoon gehad omdat ik wel inzage wou hebben in wat er precies was en ook wou ik graag op de hoogte worden gehouden over de afhandeling en dat ik uiteraard mijn deel opeis. Dit heb ik ook nog eens telefonisch en per emial aan de notaris doorgegeven. De erfgenaam geeft geen gehoor meer en zelfde met de notaris, ik krijg totaal geen reactie meer behalve dat hij nog zeurt over een gsm wat mijn vader jaren geleden heeft verloren en nooit gebruik maakte van een gsm, was een goedkope nokia van 20euro. En voor verdere info omtrent mijn deel zegt hij alleen maar dat ik dat moet vragen aan de notaris die op zijn beurt dus geen antwoord geeft op emails en nooit telefonisch is te bereiken.
Probleem voor mij is dat ik zelf ook in het buitenland verblijf, buiten Europa dus kan niet ff naar NL gaan en hoop advocaat kosten gaan maken en dalijk in een jarenlang gevecht zit wat me dan misch wel meer gaat kosten dan de hoogte van mijn deel.
Heeft iemand advies wat het beste is om te doen, niemand van de kinderen heeft een rechtsbijstand verzekering.
En is er een wettelijke termijn wanneer een legitieme portie moet zijn uitbetaald? of kan hij gewoon blijven uitstellen voor jaren?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Erfenis/legitieme portie
Re: Erfenis/legitieme portie
Ingewikkeld. Ik raad je aan om naar de website http://www.breemans.net/
te gaan.
Zij hebben ook een forum wat een google mailinggroep is.
https://groups.google.com/forum/m/?hl=n ... m/erfrecht
Hier kun je lid van worden en dan je vraag stellen. Er zitten deskundigen en mijn ervaring is dat je altijd wel een antwoord krijgt.
Succes er mee.
te gaan.
Zij hebben ook een forum wat een google mailinggroep is.
https://groups.google.com/forum/m/?hl=n ... m/erfrecht
Hier kun je lid van worden en dan je vraag stellen. Er zitten deskundigen en mijn ervaring is dat je altijd wel een antwoord krijgt.
Succes er mee.
Hoi shine
Bedankt voor de link, er staat wel iets van informatie op dat forum en zal mijn vraag daar ook plaatsen.
Ik ben alleen benieuwd hoe het zit met schenkingen uit het verleden? Wat kan precies worden verrekend?
Ik had begrepen dat alleen de laatste 6 maanden worden meegeteld in het berekenen van je legitieme deel, en geld dit voor alles? Mijn vader heeft wel een paar keer wat geld overgemaakt maar dat waren dan iedere keer kleine bedragen, tussen 50-250 euro. Kan dit worden opgeteld en als schenking worden berekend?
Bedankt voor de link, er staat wel iets van informatie op dat forum en zal mijn vraag daar ook plaatsen.
Ik ben alleen benieuwd hoe het zit met schenkingen uit het verleden? Wat kan precies worden verrekend?
Ik had begrepen dat alleen de laatste 6 maanden worden meegeteld in het berekenen van je legitieme deel, en geld dit voor alles? Mijn vader heeft wel een paar keer wat geld overgemaakt maar dat waren dan iedere keer kleine bedragen, tussen 50-250 euro. Kan dit worden opgeteld en als schenking worden berekend?
En nog een belangrijke vraag,dit is indd een zeer lastige situatie en de erfgenaam wil totaal niet meewerken. Ik heb via de buren vernomen dat erfgenaam de woning wil verhuren. Kan het legitieme deel ook worden gevorderd uit eigen bezittingen of ben ik gewoon de l*l als hij het verhuurd en geen geld heeft om het legitime deel ui te betalen? Het vreemde van die gast is dat wij hem niet kennen,zijn naam nooit gehoord hebben en nu hij als enigste erfgenaam in het testament staat het ons zo moelijk mogelijk wil maken, we hebben wel vermoedens waardoor dit komt maar kunnen het niet bewijzen daarom heeft het geen zin om het testament nietig te laten verklaren.
Gezien de ingewikkeldheid van dit soort kwesties, en wetgeving en wat al niet meer, adviseer ik je toch echt om op de door mij aangereikte links al jouw vragen te stellen. Je bent dan zeker van de gedegen antwoorden. Er zijn nml altijd weer mitsen en maren die mijn pet te boven gaan.
Overigens als u uw verhaal aldaar lanceert geef ook aan dat 1 van de kinderen minderjarig is. Ook al is deze geen erfgenaam tgv het testament. Normaliter is het nml zo dat als er minderjarigen in het spel zijn er altijd beneficiair aanvaard dient te worden. Dit is erfrechtelijk, wettelijk vastgelegd. Maar of dat nu ook aan de orde is gezien de inhoud van het testament... Daar komt bij dat u in het buitenland woont, wat de kwestie ook weer ingewikkelder kàn maken.
U begrijpt, moeilijk voor een leek.
Ik zou het trouwens wel waarderen als je, eenmaal je antwoorden vergaard, hier een terugkoppelingwilt geven. Dan kunnen anderen, die mss in eenzelfde situatie belanden er van leren.
Overigens als u uw verhaal aldaar lanceert geef ook aan dat 1 van de kinderen minderjarig is. Ook al is deze geen erfgenaam tgv het testament. Normaliter is het nml zo dat als er minderjarigen in het spel zijn er altijd beneficiair aanvaard dient te worden. Dit is erfrechtelijk, wettelijk vastgelegd. Maar of dat nu ook aan de orde is gezien de inhoud van het testament... Daar komt bij dat u in het buitenland woont, wat de kwestie ook weer ingewikkelder kàn maken.
U begrijpt, moeilijk voor een leek.
Ik zou het trouwens wel waarderen als je, eenmaal je antwoorden vergaard, hier een terugkoppelingwilt geven. Dan kunnen anderen, die mss in eenzelfde situatie belanden er van leren.