LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wet Incasso kosten

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Barbamamma
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 feb 2011 17:40

Wet Incasso kosten

Ongelezen bericht door Barbamamma »

Hallo,

Mijn dochter heeft door omstandigeheden helaas 1 maand achterstand (545) op haar hypotheek. Zij heeft hiervoor vand e bank een herinnering en een 14-dagen brief (ingebrekestelling) ontvangen.
Er zin nu dan ook kosten in rekening gebracht. 15% dwz 81,75. Zij heeft nu een regeling getroffen maar
Ik vraag mij t volgende af

1) Mogen deze kosten iedere maand in rekening gebracht worden of slechts eenmalig ?
2) igv iedere maand....Hoe wordt eea dan berekend igv een regeling?
3) De bank rekent nu ook nog boete rente. telt dit ook mee voor het totale bedrag dat is toegestaan aan incassokosten ?
4) stel dat zij alleen de achterstand van 545 betaald...Kan er dan voor de incassokosten loonbeslag gelegd worden ?

Ik ben benieuwd of iemand dit wellicht weet.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Wet Incasso kosten

Ongelezen bericht door crazyme »

De incassokosten betaal je 1x. Rente kan wel worden berekend over het openstaande saldo.

Normaal gesproken wordt geen loonbeslag gelegd voor een bedrag van 82 euro. Dat los je normaal gesproken op via een betalingsregeling. Tenminste, zolang een bank redelijk blijft....

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wet Incasso kosten

Ongelezen bericht door ArneLH »

De '14-dagenaanmaning' kan niet tegelijkertijd een ingebrekestelling zijn, maar kan pas verstuurd worden als verzuim al is ingetreden. Even ervan uitgaande dat het daar goed is gegaan, kunnen natuurlijk alleen de incassokosten in rekening worden gebracht waarvoor is aangemaand: is er aangemaand voor 1x € 81,75, dan kan er ook maar 1x € 81,75 in rekening worden gebracht. Boeterente valt in principe niet onder de buitengerechtelijke kosten(vergoeding), maar is een contractueel overeengekomen rente anders dan de wettelijke rente. Een hypotheekakte kan in Nederland als authentieke akte ten uitvoer worden gelegd als (eventueel icm. andere documenten) voldoende duidelijk is wat de schuld is of hoe die te bepalen is. Of de deurwaarder beslag zal willen leggen op basis van die hypotheekakte voor incassokosten lijkt mij niet waarschijnlijk (wel voor de resterende leensom en rente), maar je weet nooit.

alfatrion
Berichten: 21943
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wet Incasso kosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Barbamamma schreef:Mijn dochter heeft door omstandigeheden helaas 1 maand achterstand (545) op haar hypotheek. Zij heeft hiervoor vand e bank een herinnering en een 14-dagen brief (ingebrekestelling) ontvangen.
- Heeft uw dochter binnen deze termijn betaald?
- Staat het bedrag dat uw dochter iedere maand moest betalen in de overeenkomst?
- Zo ja, staat hierin ook wanneer dit uiterlijk betaald moest zijn?
Barbamamma schreef:1) Mogen deze kosten iedere maand in rekening gebracht worden of slechts eenmalig ?
Incassokosten mogen iedere keer dat er een schuld ontstaat in rekening worden gebracht, mits aan de voorwaarden is voldaan. De bank mag deze kosten dus niet nog een keer in rekening brengen
Barbamamma schreef:2) igv iedere maand....Hoe wordt eea dan berekend igv een regeling?
U geeft aan dat uw dochter een betalingsregeling heeft getroffen. Wat staat daar hierover in?
Barbamamma schreef:3) De bank rekent nu ook nog boete rente. telt dit ook mee voor het totale bedrag dat is toegestaan aan incassokosten ?
Nee, de hoogte van de incassokosten moeten berekent worden op basis van de hoofdsom.
Barbamamma schreef:4) stel dat zij alleen de achterstand van 545 betaald...Kan er dan voor de incassokosten loonbeslag gelegd worden ?
Dat hangt van de omstandigheden af.

Barbamamma
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 feb 2011 17:40

Re: Wet Incasso kosten

Ongelezen bericht door Barbamamma »

Nee helaas heeft mijn dochter niet binnen de termijn betaald.zij heeft toen er 6 weken achterstand was een regeling afgesloten. Ik ben blij te lezen dat er niet iedere maand incasso kosten kunnen worden opgeboekt. Tenzij er een nieuwe maand uitvalt maar daar ga ik niet van uit.

Gesloten