LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] oplossing restschuld!?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
witte angora

Re: oplossing restschuld!?

Ongelezen bericht door witte angora »

ruud_a schreef:vriendelijk bedankt voor uw mening over onzin
mag ik u er op wijzen dat er totaal geen harde gegevens zijn over de woning?
er staat dat in de ogen van TS de woning 325.000 euro waard is
maar hoeveel weet TS van woningen?

als de waarde van de woning niet klopt wordt uw hele berekening onzin
Ik ga het (na enig nadenken) nog eventjes iets scherper stellen.
Dat is het in mijn ogen ook waard als ik het vergelijk met eerder verkochte woningen.
TS vergelijkt het met eerder verkochte woningen. Maar wanneer zijn die woningen verkocht dan? De afgelopen maand? Afgelopen jaar? Afgelopen 5 jaar? Zo hard loopt de woningmarkt ook weer niet, en de prijzen zijn de afgelopen jaren toch aardig gedaald, sinds het begin van de kredietcrisis iets van 11.7%. En 11.7% van 325.000 is ruim 35000 euro...
(Bron: http://nos.nl/artikel/361496-huizenprij ... daald.html)

Dus ik kan me voorstellen dat 4 jaar geleden 325.000 een heel gangbare prijs was, haal daar nu 35.000 vanaf, dan kom je op 290.000, de vriend wil er graag van af (kost nu alleen maar rente, verzekering en weet ik wat nog meer, en hoe lang nog?) dus dan is 275.000 helemaal geen gekke prijs...

Het is nog maar zeer de vraag of de bank hier in gaat trappen. :mrgreen:

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

Ts vergeet een paar dingen. Om een hypotheek te krijgen moet er een taxatierapport komen, zou ik toch doen , zijn zoveel vriendschappen om geld kapot gegaan...Op basis daarvan, en niet op basis van overeengekomen koopprijs, wordt bepaald wat er aan hypotheek verstrekt kan worden. Daarnaast hoor ik hem niet over hoe eventueel verschuldigd successierecht ( het gaat immers om een erfenis meen ik tussen de regels door te lezen) betaald gaat worden over dit bedrag. Ook vraag ik mij af waar die geschatte restschuld van 50000 vandaan komt, als het eigen huis al verkocht is kan het geen schatting zijn, dan weet je waar je aan toe bent. Dus ik denk dat het eigen huis nog niet verkocht is wat dit allemaal heel erg theoretisch maakt, want als het eigen huis daadwerkelijk verkocht wordt kan met de huidige markt die restschuld zomaar 70 of 80 zijn, en hoe gaat dat dan geregeld worden?

Er zijn altijd wel mogelijkheden om , en dan niet in 1 x maar welneven gespreid over iets langere periode , een dergelijk bedrag over te hevelen zonder dat banken verplicht zijn melding te doen, en zonder dat het fiscaal gaat opvallen, maar dan moet die restschuld wel eerst gewoon meegefinancierd worden.

Bas_1974

Ongelezen bericht door Bas_1974 »

Wat ik zou doen in deze situatie is het volgende:

- huis van vriend kopen voor 325.000
- 50.000 lenen van vriend om daarmee restschuld af te lossen (volkomen legaal)
- vriend schenkt jouw jaarlijks bijv. 1/10 van 50.000 + rente (volkomen legaal mits hiervan aangifte wordt gedaan)

De vraag is of de 325.000 een reele prijs is en dat je dit bedrag bij een hypotheekverstrekker kunt financieren.

__oi__

Ongelezen bericht door __oi__ »

Bas_1974 schreef:Wat ik zou doen in deze situatie is het volgende:

- huis van vriend kopen voor 325.000
- 50.000 lenen van vriend om daarmee restschuld af te lossen (volkomen legaal)
- vriend schenkt jouw jaarlijks bijv. 1/10 van 50.000 + rente (volkomen legaal mits hiervan aangifte wordt gedaan)

De vraag is of de 325.000 een reele prijs is en dat je dit bedrag bij een hypotheekverstrekker kunt financieren.
Geld lenen en schenken is inderdaad legaal maar niet zonder consequenties.
De lening wordt wel meegetoetst in je maximale leencapaciteit.
Om € 325.000 te financieren en daarnaast een lening (niet hypothecair)van € 50.000 te hebben lopen, heb je een inkomen nodig van ongeveer € 95.000 bruto per jaar. (toetsrente CHF 5,3%)

1/10 van 50.000 schenken = € 5.000. Er mag in deze situatie iets meer dan € 2.000 per jaar belastingvrij worden geschonken, Over het meerdere betaal je 30% belasting. Dus over elke € 5.000 die wordt geschonken betaal je € 900 belasting. Niet zo handig.

Gesloten