Binnenkort wordt mijn huurwoning gerenoveerd en daarna kan ik hem kopen. Misschien lukt dat (financieel gezien dan) Uiteraard wil ik dan een eigen keuken laten plaatsen. Ik heb al veel rond gelezen op het keuken-forum en weet ongeveer wel wat ik wil. Een keuken met gelakte fronten en stevige basis-onderdelen waar ik gewoon 20 jaar mee kan doen en waarbij vooral duurzaamheid en A-klasse apparatuur voor mij belangrijk is (zweer zelf bij Miele). Niet teveel tierelantijntjes, laden leuk, maar als kastjes-met-deuren betaalbaarder zijn, ook prima, etc. Blad moet écht werkbestendig zijn en tegen vlekken en messen etc. kunnen.
De keuken is (ongeveer, gedetailleerde renovatie-teleningen nog niet beschikbaar) 2.95 x 2.75 x 3.00 (laatste is raamzijde)
Het kan dus een hoek- of U-opstelling worden, voorkeur voor dat laatste omdat ik gewoon veel en graag kook en veel tijd in de keuken doorbreng en ook veel keukentroep heb.
Nu is er één probleem. Het is een zgn. "Amsterdamse School" woning en er is aan één zijde een ronde wand in de keuken. Geen hoek dus. Moet ik U-keuken idee dan laten varen en die ruimte open laten?
Wat is er mogelijk mbt. op maat maken in ronde vorm van achterkant aanrechtbladen (zal misschien nog gaan) en keukenkastjes?
Mijn budget is vrees ik klasse midden-midden...
Wie heeft hier tips en advies waar ik geholpen zou kunnen worden? Moet ik naar een handgemaakte keuken (= te duur) of zijn er ook merken\zaken die dit soort écht-niet-standaard dingen kunnen? Bedankt.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] probleem: keuken in ruimte met een ronde hoek
Re: probleem: keuken in ruimte met een ronde hoek
je hoeft het kastje niet perse tot in de hoek laten lopen zolang het aanrecht erboven dat maar wel doet.
ik zou eens langsgaan bij een keukenzaak om je hierover voor te laten lichten. alles is mogenlijk in de keukenwereld
let wel op dat ze je niet meteen een koopcontract in je maag splitsen, zoals je veel leest hier op het forum
ik zou eens langsgaan bij een keukenzaak om je hierover voor te laten lichten. alles is mogenlijk in de keukenwereld
let wel op dat ze je niet meteen een koopcontract in je maag splitsen, zoals je veel leest hier op het forum
Je kan de keuken, en dus ook het blad, een hexagonale vorm geven, daarmee kan je die ronding wel opvangen, en daar kan je dan misschien een kast met een pannen-carrousel plaatsen? Dus geen hoek van 90 graden, maar 2x 45 graden. Echt rond kan ook, maar dan ga je richting (kostbaar) maatwerk, en zou ik zeker de inmeting en plaatsing van de keuken ook uitbesteden aan professionals, want dat is geen sinecure.
En zoals al gezegd, trap niet in van die "aanbiedingen" die verlopen als je de deur uitloopt, en "korting" op apparatuur die later gewoon 10% van de Miele adviesprijs blijkt te zijn, en je zelf goedkoper kan krijgen in elke willekeurige webwinkel.
Maar als de woning gerenoveerd wordt, komt er dan ook niet een nieuwe keuken in, of slaan ze die over?
En zoals al gezegd, trap niet in van die "aanbiedingen" die verlopen als je de deur uitloopt, en "korting" op apparatuur die later gewoon 10% van de Miele adviesprijs blijkt te zijn, en je zelf goedkoper kan krijgen in elke willekeurige webwinkel.
Maar als de woning gerenoveerd wordt, komt er dan ook niet een nieuwe keuken in, of slaan ze die over?
Alvast bedankt voor de tips. Maatwerk zal te duur worden. @Sjohie, jouw idee van 2x 45 graden vind ik wel een goede. Ik kan ook in de ronde hoek alleen aanrechtblad doen en daaronder leeg laten en bijv. afvalemmer eronder. Maar dan heb je wel minder te gebruiken ruimte.
En ja, er komt na renovatie een standaard-woningbouw (ik geloof Bribus) keuken in (3 kastjes onder en boven) maar dat wil ik dus niet, Ik droom al 10 jaar van een echte keuken maar dat ga je in een huurhuis niet doen vind ik.
Iemand ook nog tips voor een betrouwbare keukenboer rond Amsterdam? Geen zin in de schimmige DMG-wereld van het afdingen op een prijs die bij start verkoop eigenlijk 300% is. En ik wil ook niet half Nederland door. Of mogen aanbevelingen niet op het forum? En natuurlijk snap ik ook dat keukenlevernaciers zich hier als enthousiaste klanten voor doen ...
En ja, er komt na renovatie een standaard-woningbouw (ik geloof Bribus) keuken in (3 kastjes onder en boven) maar dat wil ik dus niet, Ik droom al 10 jaar van een echte keuken maar dat ga je in een huurhuis niet doen vind ik.
Iemand ook nog tips voor een betrouwbare keukenboer rond Amsterdam? Geen zin in de schimmige DMG-wereld van het afdingen op een prijs die bij start verkoop eigenlijk 300% is. En ik wil ook niet half Nederland door. Of mogen aanbevelingen niet op het forum? En natuurlijk snap ik ook dat keukenlevernaciers zich hier als enthousiaste klanten voor doen ...
ik vond die pannen carrousel eigenlijk ook wel een mooi idee. dat gebruiken ze veel in hoeken.
het feit dat de hoek rond is maakt voor de carrousel niets uit. een beetje timmerman maakt van een stuk hardboard zo een mooie ronde achterwand voor je, kan me niet voorstellen dat je dit een hoop extra kost.
heb je al met een keukenboer gesproken?
het feit dat de hoek rond is maakt voor de carrousel niets uit. een beetje timmerman maakt van een stuk hardboard zo een mooie ronde achterwand voor je, kan me niet voorstellen dat je dit een hoop extra kost.
Die achterwand is wel te doen, maar het aanrechtblad en de kastjes eronder die ronding laten volgen is een stuk lastiger..kokka schreef:ik vond die pannen carrousel eigenlijk ook wel een mooi idee. dat gebruiken ze veel in hoeken.
Maar ik zou eens bij ikea kijken, die zijn groot geworden met gefineerd spaanplaat, wat alle keukenkastjes eigen zijn, en bieden veel waar voor hun geld, én vaak creatieve ruimte oplossingen. Zou me niks verbazen als ze wel iets voor die ronde hoek in het assortiment hebben. En volgens mij hebben ze ook een plaatsingsservice, en whirlpool inbouw apparatuur wat prima mid-range spul is..
-
Ikea is alleen maar in standaard oplossingen goed, alles buiten een standaard flatpack maakt ze droevig. Ik hoor nog steeds redelijk vaak dat redelijk standaard werkbladen ze al voor een probleem stelt. Een werkblad met een ronding aan de achterzijde kun je bijna alleen met een mal maken en dat maakt het direct een stuk duurder, bovendien zullen er direct een aantal leveranciers afvallen. Ik zou toch maar eens gaan kijken bij een meubelbouwer, er zijn erbij die Ikea kastmateriaal gebruiken maar dat helemaal aan de ruimte aanpassen, dan kan de prijs ten opzichte van een DMG keuken met fikse marge best wel eens meevallen.
@sjohie, Ikea gebruikt al een paar jaren niet alleen maar whirlpool, het whirpool deel in het assortiment daalt, Ikea gebruikt steeds meer apparatuur uit de Electroluxstal.
@sjohie, Ikea gebruikt al een paar jaren niet alleen maar whirlpool, het whirpool deel in het assortiment daalt, Ikea gebruikt steeds meer apparatuur uit de Electroluxstal.