LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oxxio wil een extra maand

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Monkeyboots32

Re: Oxxio wil een extra maand

Ongelezen bericht door Monkeyboots32 »

@Tufina Dat probeer ik dus de hele tijd te zeggen: Ik heb alles betaald tot 28 november!!

Monkeyboots32

Ik vind die hele energieafrekeningen vervelend, verwarrend en ik snap er niks meer van. Die eindafrekening snap ik dan nog wel. Maar die voorschot december snap ik nog steeds niet.

tufima

Ongelezen bericht door tufima »

Monkeyboots32 schreef:Ik vind die hele energieafrekeningen vervelend, verwarrend en ik snap er niks meer van. Die eindafrekening snap ik dan nog wel. Maar die voorschot december snap ik nog steeds niet.
Het is allemaal niet zo moeilijk, maar wellicht moet je de bedragen even bij elkaar optellen om het te begrijpen.
1) Kijk op de jaarafrekening en de eindafrekening en tel de kosten bij elkaar op. Dat is het bedrag dat je moet betalen op basis van jouw werkelijke verbruik.
2) Vervolgens trek je hier de betaalde voorschotnota's van af. Ik vermoed dat je dan met een verschil zit dat gelijk is aan het verschil dat OXXIO nu nog van je vraagt.

De begrippen jaarafrekening en eindafrekening worden volgens mij door elkaar gehaald.
Jaarafrekening is de afrekening die je heb gekregen aan het einde van de looptijd van je (jaar)contract. (Bij jou 13-11 en 20-11). Hierin zat vermoedelijk ook een voorschot voor november 2012.
Deze heb je betaald zeg je (dus inclusief november 2012).

Aangezien je contract bij je nieuwe leverancier pas op 28 november 2012 in ging heeft het systeem van OXXIO jou vermoedelijk nog een voorschotnota voor december 2012 gestuurd. Op 18 december 2012 heeft OXXIO jou de EINDnota gestuurd. Dit ging volgens mij dan om je verbruik voor de periode die nog niet was gefactureerd (gedeelte van november 2012). Op deze eindnota staat waarschijnlijk voorschot nota december 2012, wat wellicht een rare omschrijving is. Maar je moet ook begrijpen dat dit een VOORSCHOTnota is. Omdat je deze voorschot nota niet heb betaald moet je dit bedrag optellen op het bedrag van de eindnota.

In feite gaat het er helemaal niet om of je je voorschotnota heb betaald, maar of je je daadwerkelijke verbruik heb betaald. Zo te lezen heb je dat niet omdat je blijft vallen over een "ongelukkig geformuleerde" omschrijving en daarom bedragen heb gestorneerd waardoor de eindafrekening niet meer juist is (en verhoogt moet worden met het bedrag dat je gestorneerd heb).

Sjef Haak

Ongelezen bericht door Sjef Haak »

@Monkeyboots

Ok, ik probeer het nog eenmaal.

Uw contract bij Oxxio wordt beeindigd per 28-11-12. En de bijbehorende eindafrekening tot 28-11-2012 bedraagt (stel) € 100,-. Deze eindafrekening ontvangt u echter pas op 20-12-12 en in de tussentijd is er nog een extra voorschot gefactureerd van (stel) € 10,-. Dit bedrag is meegenomen in uw eindafrekening omdat deze pas na het voorschot is opgemaakt en er is vanuit gegaan dat dit bedrag is betaald en het is dus in mindering gebracht op de totale afrekening tot 28-11-12.

Vervolgens storneert u het bedrag, wat uw goed recht is maar dat betekent dat uw slotafrekening met datzelfde bedrag verhoogt wordt en dat u per saldo er niks mee opschiet.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Het zou niet zo moeilijk zijn als Oxxio gewoon never nooit een voorschot probeert te incasseren ( en meerekenen in een eindafrekening ) als over die periode iemand geen klant meer is en geen energie meer geleverd krijgt.
Als de 'eind afrekening' door Oxxio al opgemaakt is voor eind november, is dat nog niet de echte eind afrekening blijkbaar. Misschien loopt de gewone jaarlijkse eindafrekening bij TS bij Oxxio toevallig net begin okt af.
De echte eindafrekening (van 11 okt tot 28 november over de daadwerkelijk afgenomen energie na die zogenaamde eindafrekening) moet dan nog opgemaakt en betaald worden (of teruggegeven).
Oxxio had gewoon dat voorschot van december d'r buiten laten.

Lees net dat @Tufima het ook over de jaarafrekening heeft.
Laatst gewijzigd door Jolijn op 07 jan 2013 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Sjef Haak

Jolijn schreef:Het zou niet zo moeilijk zijn als Oxxio gewoon never nooit een voorschot probeert te incasseren ( en meerekenen in een eindafrekening ) als over die periode iemand geen klant meer is en geen energie meer geleverd krijgt.
Als de 'eind afrekening' door Oxxio al opgemaakt is voor eind november, is dat nog niet de echte eind afrekening blijkbaar. Misschien loopt de gewone jaarlijkse eindafrekening bij TS bij Oxxio toevallig net begin november af. Had dan even gewacht, zou ik denken en maak die eind afrekening 28 november op.

De echte eindafrekening (van begin november tot 18 november over de daadwerkelijk afgenomen energie na die zogenaamde eindafrekening) moet dan nog opgemaakt en betaald worden (of teruggegeven).
Oxxio had gewoon dat voorschot van december d'r buiten laten.
Dat is helemaal waar. Maar het had niks uitgemaakt in het bedrag dat uiteindelijk afgerekend zou moeten worden. Het was wel veel duidelijker geweest.

Monkeyboots32

Ik snap het bijna! De eindafrekening zal ik ook betalen. Maar ik snap nog steeds het voorschot december niet (sorry). Het voorschot november is gewoon betaald en wat daar nog bij moet is idd verrekend met de eindafrekening en die zal ik betalen.

Jolijn

Het kan niet veel zijn dat TS nog moet betalen, want de jaarafrekeningen zijn betaald.
Voorschot november ook, het daadwerkelijke verbruik van de periode vanaf de jaarafrekening tot de eindafrekening (28 november) zal niet veel afwijken van het voorschot bedrag neem ik aan.

Er zal toch alleen het verschil tussen dat daadwerkelijke verbruik en het voorschot van november betaald moeten worden.

Sjef Haak

Monkeyboots32 schreef:Ik snap het bijna! De eindafrekening zal ik ook betalen. Maar ik snap nog steeds het voorschot december niet (sorry). Het voorschot november is gewoon betaald en wat daar nog bij moet is idd verrekend met de eindafrekening en die zal ik betalen.
Ok :)

Stel uw heeft 12 voorschotten in rekening gebracht gekregen, januari t/m december en deze voorschotten zijn allemaal € 10,-, Samen heeft u dan € 120,- betaald aan voorschotten.

Uw eindafrekening bedraagt € 150,-

Hierdoor zou u nog bij moeten betalen € 150,- - € 120,- = € 30,- Wanneer u nu een termijnbedrag storneert hebt u die € 10,- weer terug. Alleen het te betalen bedrag wordt dan: € 150,- - € 110,- = € 40,-. Per saldo verandert er dus niks.

Het punt is gewoon dat ze een bedrag, ook al is het van december, meegerekend hebben als zijnde betaald

Jolijn

Monkeyboots32 schreef:Ik snap het bijna! De eindafrekening zal ik ook betalen. Maar ik snap nog steeds het voorschot december niet (sorry). Het voorschot november is gewoon betaald en wat daar nog bij moet is idd verrekend met de eindafrekening en die zal ik betalen.
Reken het eerst nog maar 's goed uit. :)
Want je hebt in oktober al een jaarafrekening gehad en betaald.

Je gaat er van uit dat er nog wat bij moet, maar je hebt een hele maand november voorschot betaald, misschien heb je wel minder verbruikt dan betaald en krijg je nog terug. 8)

@Sjef Haak, de jaarafrekening is al geweest; een jaar voorschotten en daadwerkelijk verbruik is al berekend en betaald.
Het betreft nu toch alleen nog maar het verschil tussen voorschot en daadwerkelijk verbruik vanaf je jaarafrekening (oktober) tot 28 november?

Jolijn

18-12-2012: eindafrekening stroom; tegoed verrekend met voorschot stroom december 2012
18-12-2012: eindafrekening gas; betaald op 28-12-2012; gestorneerd op 31-12-2012

Monkeyboots32

Oh men... Snap er niks meer van hahaha... :?:

Jolijn

Monkeyboots32 schreef:Oh men... Snap er niks meer van hahaha... :?:
Dat kan ik me voorstellen, want het is ook superkrom berekend van Oxxio.

Wat is je daadwerkelijke verbruik van gas en licht op de eindafrekening= is de rekening die je het allerallerlaatst gekregen hebt. Daarop zou het verbruik moeten staan dat je verbruikt hebt vanaf ca. 11 okt (toen je de jaarafrekening hebt gehad) en 28 november.

Je kunt evt je eindafrekening ook scannen (jouw persoonlijke gegevens weglaten) en 'm hier plaatsen.

vlgs mij kan het bedrag dat je nog zou moeten betalen nooit erg veel zijn, omdat je immers pas nog (in okt. een jaarafrekening hebt gehad) en daarna nog maar ca anderhalve maand bij Oxxio was en daarover ook een voorschot hebt betaald.

hawkwind

Ongelezen bericht door hawkwind »

Monkeyboots32 schreef:Ik vind die hele energieafrekeningen vervelend, verwarrend en ik snap er niks meer van. Die eindafrekening snap ik dan nog wel. Maar die voorschot december snap ik nog steeds niet.
Is er nu werkelijk geen familielid of goede buur , die dit niet even voor U kan uitzoeken?
Zo moeilijk is het toch het allemaal niet ?

Jolijn

Neem 'm mee naar 't werk? + een overzichtje van je betalingen + de jaarafrekening.

BTW Is die eindafrekening een min/negatieve rekening? Dwz je krijgt vlgs die eindafrekening geld terug?

tufima

Het is allemaal echt niet zo moeilijk hoor, maar er wordt hier teveel onduidelijk advies gegeven en zodra TS het eindelijk snapt komt er weer iemand overheen met een vaag verhaal.

Staar je niet blind op begrippen en kijk gewoon naar de kosten van je daadwerkelijk verbruik volgens de jaarafrekening en eindafrekening.

deoxxiomedewerker
Contacteer:

Ongelezen bericht door deoxxiomedewerker »

Beste Monkeyboots32,

Telefonisch uitleg geven werkt makkelijker dan om het hier uit te leggen. We kunnen dan specifieker zijn qua bedragen.

Ik zal het nogmaals proberen uit te leggen.

Op 6 november 2012 zijn je jaarafrekeningen voor gas en stroom opgemaakt. Je jaarafrekeningen liepen tot en met 11 oktober 2012. Op deze jaarafrekeningen zijn je voorschotbedragen tot en met september 2012 verrekend.

Na het opmaken van uw jaarafrekeningen, is er nog twee keer een voorschotbedrag in rekening gebracht, namelijk de voorschotten van november 2012 en december 2012.

Uiteindelijk zijn je eindafrekeningen opgemaakt. Deze eindafrekeningen lopen van 11 oktober 2012 tot en met 28 november 2012. Op je eindafrekening zijn de volgende voorschotten verrekend:

- oktober 2012
- november 2012
- december 2012

U geeft aan dat u na betaling van uw jaarafrekeningen, een betaling onder de noemer: voorschot november 2012, heeft voldaan. Daarmee geeft u aan dat u uw eindafrekening heeft betaald. Ik denk dat hier de onduidelijkheid over is ontstaan. Een voorschot is namelijk geen eindafrekening.

Ik zal uw eindafrekeningen uitprinten en nogmaals naar u versturen.

Met vriendelijke groet,

Michaël
Oxxio Nederland bv

Monkeyboots32

Het gaat mij niet zozeer om die eindafrekening, want die zalik betalen. Ik heb die per abuis ook gestorneerd. Deze zalik weer overmaken. Het gaat mij enkel en alleen over de maand december. Waarom moet ik voor de maand december betalen als ik per november geen klant meer ben??

tufima

Monkeyboots32 schreef:Het gaat mij niet zozeer om die eindafrekening, want die zalik betalen. Ik heb die per abuis ook gestorneerd. Deze zalik weer overmaken. Het gaat mij enkel en alleen over de maand december. Waarom moet ik voor de maand december betalen als ik per november geen klant meer ben??
Lees je uberhaubt de berichten wel?

Voor het VERBRUIK van december hoef je niks te betalen.

Maar OXXIO heeft een voorschotnota gestuurd. Deze zit verrekend in je eindafrekening. Als ze deze voorschotnota uit je eindafrekening halen wordt je eindafrekening verhoogd met het bedrag van deze voorschotnota.

Dus voor het bedrag dat je moet betalen maakt het geen fluit uit!

Gesloten