LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Convenant rekening

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
frozwa

Convenant rekening

Ongelezen bericht door frozwa »

Ok, ik post hier maar een berichtje want ik word hier echt niet goed van. Wat is het probleem:

Een aantal jaar geleden is er misbruik van mijn bankrekening gemaakt zonder mijn medeweten. De bank houd mij hier verantwoordelijk voor en ik sta dus in een of ander EVA register. In de wet staat dat iedere staatsburger recht heeft op een basis rekening, en er is onder de banken een zogenoemd convenant gesloten onderling wat dit dus ook mogelijk maakt. Enkel, in mijn geval dus niet...

De enige manier om een convenant rekening aan te vragen is met hulp van een hulpverlener (maatsch, schuldhulp, budgetbeheer, kredietbank, verslavingszorg, ex-gedetineerde hulp etc etc) maar die heb ik niet nodig want buiten een bankrekening om heb ik alles prima voor elkaar (dak boven mijn hoofd, geen schulden, niet verslaafd, leuke vriendin en een schat van een zoon).

Conclusie: Als je leven perfect voor elkaar is, is het onmogelijk om een convenant af te sluiten?

Laatste bank: SNS (dus moet ik bij hun wezen voor een convenant rekening)

sjohie

Re: Convenant rekening

Ongelezen bericht door sjohie »

frozwa schreef:Ok, ik post hier maar een berichtje want ik word hier echt niet goed van. Wat is het probleem:

Een aantal jaar geleden is er misbruik van mijn bankrekening gemaakt zonder mijn medeweten. De bank houd mij hier verantwoordelijk voor en ik sta dus in een of ander EVA register. In de wet staat dat iedere staatsburger recht heeft op een basis rekening, en er is onder de banken een zogenoemd convenant gesloten onderling wat dit dus ook mogelijk maakt. Enkel, in mijn geval dus niet...

De enige manier om een convenant rekening aan te vragen is met hulp van een hulpverlener (maatsch, schuldhulp, budgetbeheer, kredietbank, verslavingszorg, ex-gedetineerde hulp etc etc) maar die heb ik niet nodig want buiten een bankrekening om heb ik alles prima voor elkaar (dak boven mijn hoofd, geen schulden, niet verslaafd, leuke vriendin en een schat van een zoon).

Conclusie: Als je leven perfect voor elkaar is, is het onmogelijk om een convenant af te sluiten?

Laatste bank: SNS (dus moet ik bij hun wezen voor een convenant rekening)
Die heb je blijkbaar wél nodig om een bankrekening te kunnen krijgen, dus dan lijkt me een gang naar de gemeentelijke kredietbank, of bijvoorbeeld het Leger des Heils, de manier om dit toch voor elkaar te krijgen?

frozwa

sjohie schreef:Die heb je blijkbaar wél nodig om een bankrekening te kunnen krijgen, dus dan lijkt me een gang naar de gemeentelijke kredietbank, of bijvoorbeeld het Leger des Heils, de manier om dit toch voor elkaar te krijgen?
Ja klopt, alleen die helpt mij dus weer niet, heb geen hulpvraag (ben niet dakloos, geen verslaafde, ex-gedetineerde die opnieuw moet beginnen oid) dus bij het ldh of humanitas hoef ik niet aan te kloppen, thuiszorg/maatsch hulp is niet nodig in ons geval (we zijn een prima functionerend gezin). De kbr is er in princiepe alleen voor mensen die schulden hebben en er zelf niet meer uitkomen (weten we toevallig van mijn schoonmoeder die daar 3 jaar heeft gezeten + alle opstart problemen en de 3x dat ze is geweigerd omdat ze volgens hun alles prima zelf kon terwijl ze een schuld van 20.000 had...) en is dus om die reden automatisch ook geen optie voor mij dus.

Vanmiddag ben ik naar de vraagafdeling van ons stadskantoor geweest om daar meer inlichtingen te vergaren maar na 10 telefoontjes wisten zij het ook niet meer. De snsbank net aan de telefoon gehad maar die zeggen ook dat het zonder hulpverlener altijd word afgewezen.

De enige manier die ik nog weet is zelf maar een stapel schulden te creëeren, daarmee naar de kbr en dan maar hopen dat ze me willen helpen.... Of mn huis verlaten en op straat leven...

't moet niet veel gekker worden hier in nederland :(

sjohie

Als er een kind is, moet er ook een moeder/vader zijn, kan die niks betekenen?

Auti-Mama

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Ga eens praten bij andere banken, misschien kunnen die je helpen. Maar als dit al jaren geleden heeft plaatsgevonden, verdwijnt dan die registratie niet een keer??

frozwa

sjohie schreef:Als er een kind is, moet er ook een moeder/vader zijn, kan die niks betekenen?
Mijn vriendin heeft gewoon haar eigen bankrekening (Wajong komt daar o.a op binnen) maar we willen onze financiën gesplitst houden. Daarbij, om aan mijn nieuwe werkgever het rekening nummer van mijn partner te geven vind ik zelf ook niet zo verstandig.
Auti-Mama schreef:Ga eens praten bij andere banken, misschien kunnen die je helpen. Maar als dit al jaren geleden heeft plaatsgevonden, verdwijnt dan die registratie niet een keer??
Ik ben al bij verschijdene banken geweest (ING, ABN en Rabo) maar weigeren me allemaal om dezelfde reden. Voor wat ik begreep is de registratie permanent dus dat zou een probleem kunnen vormen...

sjohie

frozwa schreef:
sjohie schreef:Als er een kind is, moet er ook een moeder/vader zijn, kan die niks betekenen?
Mijn vriendin heeft gewoon haar eigen bankrekening (Wajong komt daar o.a op binnen) maar we willen onze financiën gesplitst houden. Daarbij, om aan mijn nieuwe werkgever het rekening nummer van mijn partner te geven vind ik zelf ook niet zo verstandig.
Auti-Mama schreef:Ga eens praten bij andere banken, misschien kunnen die je helpen. Maar als dit al jaren geleden heeft plaatsgevonden, verdwijnt dan die registratie niet een keer??
Ik ben al bij verschijdene banken geweest (ING, ABN en Rabo) maar weigeren me allemaal om dezelfde reden. Voor wat ik begreep is de registratie permanent dus dat zou een probleem kunnen vormen...
Je kan zo'n convenantrekening alleen aanvragen bij de bank waar je in eerste instantie bankierde, niet bij elke andere willekeurige bank. Tenminste, dat las ik hier. Rondshoppen zal je dus geen steek verder brengen, aangezien alle andere banken je mogen weigeren.

Auti-Mama

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Als die registratie ten onrechte is en jij kan dat bewijzen, kan die registratie worden verwijdert. Daar ben ik wel van overtuigd. Ga eens nfo inwinnen bij een juridisch loket. Desnoods laat je het dan voor de rechter komen, Is de registratie terecht blijf ik het nog raar vinden dat iemand zijn leven niet kan beteren en die registratie na een bepaalde tijd verdwijnt. Maar goed, ik heb er verder geen verstand van.

SNS Bank Webcare
verified
Contacteer:

Ongelezen bericht door SNS Bank Webcare »

Beste Frozwa,

Dat is inderdaad een lastige situatie.

Je geeft zelf al aan dat de enige manier waarop je een convenantrekening kunt aanvragen is als de begeleidende hulpverleningsorganisatie, de aanvraag mee ondertekent.
Een overzicht van organisaties die je hierbij kunnen helpen vind je via de volgende link: http://www.basisbankrekening.nl/index.php?p=503068

We hopen dat je via deze lijst een organisatie vindt die je kan helpen bij de aanvraag voor de convenantrekening.

Met vriendelijke groet,

Wilma
SNS Bank Webcare

sjohie

Auti-Mama schreef:Als die registratie ten onrechte is en jij kan dat bewijzen, kan die registratie worden verwijdert. Daar ben ik wel van overtuigd. Ga eens nfo inwinnen bij een juridisch loket. Desnoods laat je het dan voor de rechter komen, Is de registratie terecht blijf ik het nog raar vinden dat iemand zijn leven niet kan beteren en die registratie na een bepaalde tijd verdwijnt. Maar goed, ik heb er verder geen verstand van.
Tsja, dat TS vindt dat die registratie ten onrechte is, wil natuurlijk niet zeggen dat een rechter het daar ook zomaar mee eens is.. :wink:
Laatst gewijzigd door sjohie op 28 jan 2013 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.

wobje

Ongelezen bericht door wobje »

als de eva registratie ongeldig is dan kan dat ongemaakt worden. anders blijft de melding 12 jaar lang staan.

Ik heb een notering in het incidentenregister (EVA), kan ik een basis bankrekening aanvragen?

Ja, er is een mogelijkheid om toch een basis bankrekening te openen maar alleen als u wordt begeleid door een erkende hulpverleningsinstantie. Het blijft echter ter beoordeling aan de bank.

Bron: website http://www.basisbankrekening.nl

merope

Ongelezen bericht door merope »

Je kan ook voor nu proberen om budgetbeheer aan te vragen, die tekend dan mee, en daar een jaar of zo bij blijven, daarna het contract met budgetbeheer opzeggen. Budgetbeheer of een bewindvoerder horen ook tot de hulpinstanties...

Of maatschappelijkwerk...

cashmere

Ongelezen bericht door cashmere »

Hoi

Ik heb dus hetzelfde probleem. 3 jr geleden is er gefraudeerd met mijn rekening bij de ING. Ik had zelf nog een rekening bij de SNS,maar die is vorig jaar opgeheven door die notering dus blijkt later,opeens was mijn rekening geblokkeerd en toen ik ging informeren bleek dat mijn rekening opgeheven werd. Daarna heb ik een jaar lang ongeveer mijn salaris etc laten storten op de rekening van mijn toenmalige vriend,maar nu sta ik er alleen voor en moet ik dus zelf echt weer een rekening hebben. En nu wil ik dus een basisrekening aanvragen dmv het formulier van de NVB, maar daarvoor moet ik ook begeleid worden door een instantie. Ik hoef niet de schuldhulp in,geen bewindvoering,krijg geen bijstand en ben niet verslaafd en/of dakloos. Heeft iemand er een idee wat je dan kunt doen?
Want zonder de gegevens van de instantie wordt het sowieso afgewezen.
En mensen kunnen toch niet zonder bankrekening blijven?

Heeft iemand een idee?

cashmere

Ongelezen bericht door cashmere »

merope schreef:Je kan ook voor nu proberen om budgetbeheer aan te vragen, die tekend dan mee, en daar een jaar of zo bij blijven, daarna het contract met budgetbeheer opzeggen. Budgetbeheer of een bewindvoerder horen ook tot de hulpinstanties...

Of maatschappelijkwerk...
Maar als je budgetbeheer aanvraagt..dat is toch bewindvoering?
Dus dan ga je jezelf zomaar daarin zetten,terwijl je geen schulden hebt..
Zou je zegmaar niet gewoon dan naar de sociale dienst kunnen gaan en hun een stempel laten zetten?

Schelvisj

Ongelezen bericht door Schelvisj »

Mijn zoon heeft hetzelfde bovenstaande probleem, echter hij heeft fraude gepleegd en heeft alles in een keer terugbetaald. Nog 6 jaar en dan is alles hopelijk achter de rug. Wij hebben een rekening op de naam van mijn man geopend voor hem. Hij kan niet rood staan en niet internetbankieren en ik heb inzicht. Zijn zorgtoeslag kwam tot afgelopen juni op mijn rekening, echter dit mag niet meer sinds 2013 i.v.m fraude. Zijn loonbelastingteruggave en zorgtoeslagen staan nog steeds in de wacht bij de belastingdienst. Dit kan toch niet. De belastingdienst wijst mij terug naar de convenant rekening, maar hebben geen idee dat het in de praktijk anders werkt dan op papier. Convenant heb ik op gegeven, maar ik heb ook gelezen dat in schrijnende gevallen de belastingdienst zijn geld wel op mijn rekening kan schrijven. Als men dit ook weigert, "moet"er maar een renterekening geopend worden bij de belastingdienst, want dit duurt nog zes jaar. Hoe nu verder??????

Caramel30

Ongelezen bericht door Caramel30 »

Ik heb hetzelfde gehad. Heb 1.5 jaar andere rekeningen gebruikt voor salaris etc. En OOK de belastingteruggaven, , dus als ze zeggen dat dat niet kan is het onzin. Het kost gewoon meer moeite voor ze.
Maar nu heb ik dus sinds een paar maand een basisrekening, ik sta EVA geregistreerd maar heb het met een aanvraagformulier gewoon aan kunnen vragen. Echter moest ik een stempel hebben van de schuldhulpverlening van de gemeente, al krijg ik daar geen hulp van. Zij ondertekenen het formulier en zetten er een stempel op en dan is het zo gebeurd. De laatste bank waar je dan gebankierd hebt, moet jou aannemen voor een basisrekening.

Ik wil alleen zelf weten, weet iemand of het mogelijk is om vaker dan 1x dat met een convenant aan te vragen? Want ik kreeg vandaag zelf een brief van de ING dat mijn rekening per direct geblokkeerd en daarna opgeheven wordt omdat iemand melding gemaakt heeft van spullen gekocht via MP, maar dat die niet geleverd zijn. Maar naar mijn weten is dat gewoon allemaal goed gegaan. Maar ik heb daar geen bewijs van omdat dat al een tijd terug moet zijn geweest, en ik de bonnetjes van het opsturen niet zolang bewaar. Wat natuurlijk dom is achteraf. maar goed, nu is mijn vraag eigenlijk
Als deze rekening dus wordt opgeheven zoals zij aangeven, kan ik dan met een formulier WEER een basisrekening aanvragen? In principe moeten zij mij volgens de wet dan gewoon weer aannemen, daar het in NL verplicht is voor iedereen om zijn of haar eigen bankrekening te hebben. Want zoals werkgevers, sociale dienst etc. mogen volgens de wet alleen salaris overmaken naar een rekening op je EIGEN naam. Maar ik kan dus nergens terugvinden of dat nogmaals mogelijk is, zo'n basisrekening aanvragen. Want anders heb ik dus een probleem. Want ik kan niet het tegendeel bewijzen bij ING, dus ze gaan het dan opheffen, maar ik moet wel een eigen rekening hebben. Heeft iemand daar miss een idee van? En ik hoef geen link naar de nvb website etc.. heb namelijk het hele net al afgezocht naar antwoorden en niet gevonden

Frantic2

Ongelezen bericht door Frantic2 »

een paar maanden uit de ellende en dan alweer fraude plegen..... springt mij alleen een spreekwoord te binnen.... gaat over stenen en ezels....

Gesloten