LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gedwongen jaarcontract Essent

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
jongbj
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jun 2004 16:08

Gedwongen jaarcontract Essent

Ongelezen bericht door jongbj »

Van Essent kreeg ik een folder dat ik kan kiezen uit drie nieuwe 'fantastische' abbonementsvormen voor stroom. Daarbij wordt gemeld dat als ik niks doe zij voor mij het standaardabbonement kiezen waar ik dan direct een jaar aan vast zit (vanaf 1 augustus 2004). Ze weigeren mij te vertellen wat ik moet doen zodat mijn huidige contract, waar ik op elk moment van af kan, kan behouden. Sterker nog, ze zeggen dat dat niet kan en ik MOET kiezen voor 1 van de vormen die zij aanbieden en dat ik anders geen stroom meer heb (hebben ze net telefonisch gemeld). Maar ik wil nu niet kiezen, ik wil in het najaar op mijn gemak, na alle gekte rondom de liberalisering, kijken of en naar wie ik wil overschakelen. Ik wil dus geen jaarcontract.

Mijn vragen zijn: Mag dit wel wat Essent doet en hoe kan ik mijn huidige contract behouden zodat ik dat op elk moment kan opzeggen.

THEMAX

Re: Gedwongen jaarcontract Essent

Ongelezen bericht door THEMAX »

Nix aan de hand. Er zal gewoon 30 dagen opzegtermijn gelden. Dit is een recent aangenomen amendement wat nog in de wet verwerkt zal worden.
Bij bewuste keuze jaarcontract (contract met bepaalde tijd) ook 30 dagen echter dan wordt het wettelijk mogelijk voor leverancier een boete op te leggen.
Bij geen keuze (of te wel door Essent in een vorm geduwd worden) blijft dan over een opzegtermijn van 30 dagen en geen boete.

THEMAX

Gast

Re: Gedwongen jaarcontract Essent

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb die brief ook al een paar dagen

De datum ingang marktkeuze is 1 juli, je hebt dus de maand juli om te kiezen. ja leuk dan is heel nederland zowat op vakantie :evil:

Bij www.gaslicht.com loopt ook deze discussie


overgenomen van gaslicht
De Consumentenbond waarschuwt tegen het afsluiten van langlopende energiecontracten. Dit beperkt de keuzevrijheid van de consument, terwijl de markt binnenkort juist volledig vrijgegeven wordt.

Op dit moment sturen energiebedrijven hun huidige klanten aanbiedingen toe. Het gaat hierbij vaak om contracten voor grijze stroom die 1 juli a.s. ingaan met een looptijd van één of meerdere jaren. Het ondertekenen van een dergelijk contract verbindt de klant aan zijn energiebedrijf. Tijdens deze looptijd is opzegging wel mogelijk, maar hier staat betaling van een boete tegenover. Het lijkt er dus op dat de energieleveranciers alvast klanten per 1 juli a.s. hopen vast te leggen voordat er sprake is van een ruime keuzemogelijkheid.

Momenteel zijn er nog niet erg veel prijzen voor levering van grijze stroom per 1 juli a.s. bekend. Dit zal op korte termijn wel gaan veranderen, waardoor de keuze en concurrentie toeneemt.

Het is een misverstand te denken dat men voor 1 juli a.s. een contract moet tekenen! Als u nog geen contract ondertekent, loopt het bestaande 'grijze' contract bij uw huidige leverancier gewoon door. Dit is een contract voor onbepaalde tijd dat stilzwijgend doorloopt. En een contract voor onbepaalde tijd is elk moment opzegbaar zonder boete!

Zo heeft u de mogelijkheid eerst alle aanbiedingen af te wachten en kunt u toch snel overstappen. De Consumentenbond adviseert kritisch te zijn als u een aanbieding krijgt. 'Het lijkt wel of de oude energieleveranciers bang zijn voor de concurrentie die mogelijk wordt vanaf 1 juli', zo schrijft de campagneleider Energie bij de consumentenorganisatie. Bedenk goed of u 'vastgezet' wilt worden met een contract van minimaal 1 jaar bij uw huidige aanbieder, nog voordat de markt opengaat!

jongbj
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jun 2004 16:08

Re: Gedwongen jaarcontract Essent

Ongelezen bericht door jongbj »

Inmiddels van de Consumentenbond gehoord dat deze vorm van zachte dwang geen verplichtingen inhoudt. Als ik niets doe houd ik mijn oorspronkelijke contract voor onbepaalde tijd en kan ik dus gewoon op de oude voet verder gaan. De suggestie die Essent wekt dat ik verplicht ben om een jaarcontract aan te gaan is dus niet correct.
Iedereen bedankt voor zijn/haar antwoord.

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: Gedwongen jaarcontract Essent

Ongelezen bericht door Ron 2 »

ik MOET kiezen voor 1 van de vormen die zij aanbieden en dat ik anders geen stroom meer heb (hebben ze net telefonisch gemeld
Dat zegt wat over het nivo van de gemiddelde telefoonmedewerker/ster.
Als we het zelf ook niet weten en niet dom over willen komen zeggen we maar gewoon dat de klant alles maar zonder zinnig antwoord moet accepteren en anders afgesloten wordt.
En dan noemen ze dat soort afdelingen nog KlantenSERVICE of Customer CARE, terwijl ze geen notie hebben wat de woorden service en care inhouden.

Gesloten