| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Incasso aanmaning
-
Thirty-Six
Incasso aanmaning
Twee weken geleden kreeg ik een brief in de bus van een incassobedrijf (Van Hoek & Partners). De plaatselijke Videoland (filmverhuur voor degenen die dat niet weten) is laatst failliet gegaan en dit incassobedrijf zegt dat ik nog een bedrag van €9,50 heb openstaan bij de Videoland, en ik die dus moet betalen, en wel binnen een termijn van 10 dagen.
Daar heb ik geen probleem mee, als het geldbedrag zou kloppen. Maar zover ik weet heb ik helemaal niks openstaan bij de Videoland. Ik heb geen idee waar ze die €9,50 vandaan halen. Voordat ik dat bedrag betaal wil ik wel weten waar het uit bestaat en of het eigenlijk wel klopt. Want hoe zou je nou geld kunnen hebben openstaan bij een videotheek? Alleen via openstaande boetes. Ik weet zeker dat ik geen boetes heb openstaan. Natuurlijk heb ik wel eens een film te laat teruggebracht, maar dan had ik ook meteen de boete betaald. Die boetes van Videoland zijn ook nog eens laag, maar dat terzijde.
In de brief die ze stuurden hebben ze ook erbij vermeld vooral te mailen als je nog vragen hebt. Dus dat deed ik. Mail gestuurd en gevraagd waar die €9,50 uit bestaat. Na een aantal dagen nog steeds geen reactie, dus had ik weer een mail gestuurd. En ook weer uitleg aan ze gevraagd over het openstaande bedrag. Heb ook duidelijk gemaakt dat ik het geld gewoon overmaak als het zou kloppen (wat ik erg betwijfel). Maar nee hoor, ze geven je gewoon geen antwoord.
En nu krijg ik vandaag een nieuwe brief van ze. En wat staat daarin? Omdat ik de €9,50 (nog) niet heb betaald willen ze nu €71,98 (!) van me. Dit is hoe ze het hebben staan: hoofdsom (€9,50) + incassokosten (€44,03) + registratiekosten (€18,45) = €71,98.
Ze hebben dus tot tweemaal toe niet gereageerd op mijn mails, terwijl ze zelf aangeven dat je kan mailen als je vragen hebt. En nu denken ze €71,98 van me te kunnen krijgen? Ik weiger ze te betalen totdat ik uitleg heb gekregen, en mocht het openstaande bedrag kloppen, dan maak ik die €9,50 wel over. Ik denk dat ik ze zometeen maar even ga bellen.
Iemand ervaring met zulke situaties? Of advies?
Daar heb ik geen probleem mee, als het geldbedrag zou kloppen. Maar zover ik weet heb ik helemaal niks openstaan bij de Videoland. Ik heb geen idee waar ze die €9,50 vandaan halen. Voordat ik dat bedrag betaal wil ik wel weten waar het uit bestaat en of het eigenlijk wel klopt. Want hoe zou je nou geld kunnen hebben openstaan bij een videotheek? Alleen via openstaande boetes. Ik weet zeker dat ik geen boetes heb openstaan. Natuurlijk heb ik wel eens een film te laat teruggebracht, maar dan had ik ook meteen de boete betaald. Die boetes van Videoland zijn ook nog eens laag, maar dat terzijde.
In de brief die ze stuurden hebben ze ook erbij vermeld vooral te mailen als je nog vragen hebt. Dus dat deed ik. Mail gestuurd en gevraagd waar die €9,50 uit bestaat. Na een aantal dagen nog steeds geen reactie, dus had ik weer een mail gestuurd. En ook weer uitleg aan ze gevraagd over het openstaande bedrag. Heb ook duidelijk gemaakt dat ik het geld gewoon overmaak als het zou kloppen (wat ik erg betwijfel). Maar nee hoor, ze geven je gewoon geen antwoord.
En nu krijg ik vandaag een nieuwe brief van ze. En wat staat daarin? Omdat ik de €9,50 (nog) niet heb betaald willen ze nu €71,98 (!) van me. Dit is hoe ze het hebben staan: hoofdsom (€9,50) + incassokosten (€44,03) + registratiekosten (€18,45) = €71,98.
Ze hebben dus tot tweemaal toe niet gereageerd op mijn mails, terwijl ze zelf aangeven dat je kan mailen als je vragen hebt. En nu denken ze €71,98 van me te kunnen krijgen? Ik weiger ze te betalen totdat ik uitleg heb gekregen, en mocht het openstaande bedrag kloppen, dan maak ik die €9,50 wel over. Ik denk dat ik ze zometeen maar even ga bellen.
-
Teunbosseman
- Contacteer:
Re: Incasso aanmaning
Er zijn diverse topics over videoland, schijnt dat incassobureaus vorderingen opkopen voor een paar euri en dan nog proberen met spierballen taal een en ander te incasseren.
Zoek ff op videoland dan kom je ze vanzelf tegen en wat er tegen te doen.
Zoek ff op videoland dan kom je ze vanzelf tegen en wat er tegen te doen.
Als die 9,50 klopt dan dien je wel de incassokosten te betalen. Google even op Rapport Voorwerk2 wat dat bedrag is.
Grote flauwekul. Je hoeft pas incassokosten te betalen als je in gebreke bent.sephora30 schreef:Als die 9,50 klopt dan dien je wel de incassokosten te betalen. Google even op Rapport Voorwerk2 wat dat bedrag is.
Je kunt niet in gebreke zijn als er nooit correspondentie is geweest dat er een openstaande rekening is en wat die inhoudt.
Ts kan wel zeggen dat ie nooit bericht heeft ontvangen, maar is dat ook zo?
-
MAXIEM
@
Maxiem.
Het eerst ingebreke stellen is geen dwingend recht. Als je een bedrag verschuldigd bent, dan dien je dat bedrag gewoon en op tijd te betalen (dat is je eigen zorgplicht) en als je niets verschuldigd bent, dan hoef je uiteraard niets te betalen.Grote flauwekul. Je hoeft pas incassokosten te betalen als je in gebreke bent.
Je kunt niet in gebreke zijn als er nooit correspondentie is geweest dat er een openstaande rekening is en wat die inhoudt.
Maxiem.
-
Leo The Emperor
Dat zou ik dus niet doen.Ik denk dat ik ze zometeen maar even ga bellen.
Gewoon per e-mail blijven corresponderen, en aangeven dat je de vordering betwist, en niet meer op aanmaningen reageert tot de vordering is gespecificeerd.
-
Bor Komorovski
Ervan uitgaand dat de feiten van TS kloppen denk ik dat TS het juist heeft aangepakt door gewoon te vragen waar het bedrag uit bestaat.
De mailtjes van TS betroffen normale vragen waarvan ik het niet meer dan redelijk vind dat die gewoon beantwoord worden, met name wanneer TS aangeeft te zullen betalen als het terecht is. Vervolgens niet reageren en het bedrag verhogen is dan niet redelijk.
Let overigens bij correspondentie wel op het hanteren van de juiste dossiernummers, want anders kan het inderdaad tussen de mazen van het net doorglippen bij de ontvanger.
Incassokosten dienen te voldoen aan een redelijkheidstoets. In deze kan je betogen dat de kosten niet redelijk zijn, want de vertraging is aan Van Hoek te wijten en niet aan TS die nota bene aanbood te betalen. Ik zou dan ook aangetekend de volgende brief sturen:
De mailtjes van TS betroffen normale vragen waarvan ik het niet meer dan redelijk vind dat die gewoon beantwoord worden, met name wanneer TS aangeeft te zullen betalen als het terecht is. Vervolgens niet reageren en het bedrag verhogen is dan niet redelijk.
Let overigens bij correspondentie wel op het hanteren van de juiste dossiernummers, want anders kan het inderdaad tussen de mazen van het net doorglippen bij de ontvanger.
Incassokosten dienen te voldoen aan een redelijkheidstoets. In deze kan je betogen dat de kosten niet redelijk zijn, want de vertraging is aan Van Hoek te wijten en niet aan TS die nota bene aanbood te betalen. Ik zou dan ook aangetekend de volgende brief sturen:
Overigens leverde ik ook altijd mijn DVDtjes in bij de balie en betaalde eventuele boetes meteen. NOOIT de dropbox gebruiken!Geachte XXX,
Bij bijgesloten e-mail heb ik u herhaaldelijk verzocht uw vordering te onderbouwen, waarbij ik heb aangegeven bereid te zijn te betalen indien deze terecht is. In plaats van een reactie ontvang ik een herinneringsnota met verhoging.
Ik vind dit niet redelijk en betwist dan ook deze verhoging. U escaleert hiermee de zaak nodeloos. Ik herhaal bij deze mijn verzoek om tot een onderbouwing te komen. Indien u uw vordering onderbouwt en ik heb inderdaad een boete openstaan, dan zal ik de 9.50 betalen. De incassokosten betwist ik en zal ik niet betalen.
Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.
Volledig eens, maar ik kan me voorstellen dat je niet op de hoogte bent van het ontstaan van een vordering bij een videoverhuurder. Wat je niet weet kun je ook niet betalen en dan zijn incassokosten onredelijk.MAXIEM schreef:@
Het eerst ingebreke stellen is geen dwingend recht. Als je een bedrag verschuldigd bent, dan dien je dat bedrag gewoon en op tijd te betalen (dat is je eigen zorgplicht) en als je niets verschuldigd bent, dan hoef je uiteraard niets te betalen.
Maxiem.
-
Thirty-Six
Bedankt voor het advies iedereen, het lijkt de goeie kant op te gaan. Ik hoef als het goed is alleen die 9,50 nog te betalen.
Dus die 9,50 klopt?
In de eerste brief worden geen incasso kosten ed gerekend. Dat wordt pas in de tweede brief gedaan. Die gestuurd is omdat er nog niet is betaald. En er is nog niet betaald omdat TS contact heeft opgenomen met de vraag waar die €9,50 voor is.sephora30 schreef:Als die 9,50 klopt dan dien je wel de incassokosten te betalen. Google even op Rapport Voorwerk2 wat dat bedrag is.
'k Vind het nogal makkelijk om daar dan niet op te reageren, om vervolgens een tweede verzoek + kosten te berekenen.
Hier een vacature van Van Hoek & Partners....Vacatures
Functie:
Contact Center Van Hoek & Partners (call agent)
Werkzaamheden:
Als Collector heb je telefonisch contact (inbound / outbound) met de debiteuren van onze klanten. Deze klanten hebben bij onze klant een betaalachterstand. Door jouw klantgerichte en commerciële instelling weet je hen te overtuigen dat zij deze achterstand alsnog moeten voldoen. Daarnaast weet je creatief om te gaan met de eventuele weerstand. Samen met jouw gedreven collega’s rond je de incassotrajecten goed af om hiermee de individuele en groepstargets te behalen.
Wie ben jij?
Jij bent de persoon die we zoeken, want
Je bent commercieel ingesteld.
Je bent communicatief vaardig (ABN), assertief en overtuigend.
Je kunt resultaat gericht werken voor onze klanten.
Je hebt telefonische inbound / outbound werkervaring.
Minimaal 12 uur per week beschikbaar.
Wat bieden wij je:
Wij vinden het belangrijk dat je werk doet dat je leuk vindt.
Wij zijn een jonge professionele organisatie met gedreven collega’s.
Flexibele werktijden naar eigen inzicht in te delen.
Afdeling:
Van Hoek & Partners HRM
Postbus 3469
5203 DL ’s-Hertogenbosch
E-mail : [email protected]
Tel: +31 073 643 04 08
Fax : +31 073 642 88 75
Zou dit alles vallen onder: "Creatief omgaan met eventuele weerstand?"
http://www.vhp-debtcollect.nl/callagent.php
Hele bovenstaande discussie is eigenlijk verspilde moeite want volgens de Nederlandse wet is een rekening van een bedrijf a priori correct en moet een particulier eerst betalen en dan pas bakkeleien. Als je een geschil voor de rechter laat komen, is mijn ervaring met bedrijven dat ze ontzettend gaan liegen. Met de vinger naar jou gaan wijzen. Aangezien jij niet aan kunt tonen (en zij niet gelogd hebben) dat je hebt gebeld, heeft het gesprek niet plaatsgevonden. Kun je het met een notitie of zelfs telefoonrekening wel aantonen, dan heb je de inhoud van het gesprek erbij verzonnen (en belde je op om ze een prettige dag te wensen, misschien?). Brieven hebben ze zogenaamd niet ontvangen en kopieen zijn 'gefabriceerd'. Deze grove aanval kreeg ik onlangs te verduren van Zorg en Zekerheid en ja hoor, de rechter gaf ze gelijk. Dit is overigens niet mijn enige voorbeeld.
Kennen jullie de grap van Herman Finkers over incasso's? "Mijn vrouw en ik gaan vanmiddag bij de deurwaarder op bezoek. Tja, het werd zo'n eenzijdige relatie". Omdat ik door een sterfgeval in mijn naaste familie de rekening van de KvK a 27 euro had laten liggen, kreeg ik een meteen een dagvaarding van 108 euro op de mat. De deurwaarders heb ik netjes geschreven met tekst en uitleg en verzocht om het bedrag (het ging om een stichting gericht op onderwijs in Nicaragua) kwijt te schelden. Geen reactie. Een tijd later een nog duurdere aanmaning. Het schrijven herhaald maar wederom geen reactie. Bij de derde aanmaning heb ik ze een rekening a 30 euro per verspilde moeite van mijn communicatiebedrijf gestuurd.
Kennen jullie de grap van Herman Finkers over incasso's? "Mijn vrouw en ik gaan vanmiddag bij de deurwaarder op bezoek. Tja, het werd zo'n eenzijdige relatie". Omdat ik door een sterfgeval in mijn naaste familie de rekening van de KvK a 27 euro had laten liggen, kreeg ik een meteen een dagvaarding van 108 euro op de mat. De deurwaarders heb ik netjes geschreven met tekst en uitleg en verzocht om het bedrag (het ging om een stichting gericht op onderwijs in Nicaragua) kwijt te schelden. Geen reactie. Een tijd later een nog duurdere aanmaning. Het schrijven herhaald maar wederom geen reactie. Bij de derde aanmaning heb ik ze een rekening a 30 euro per verspilde moeite van mijn communicatiebedrijf gestuurd.
uh....heb ik wat gemist? Doe mij even het bewijs van je kletskoek! Zoals jij het dus voorstelt kan ieder bedrijf je rekeningen sturen, ook als ze niet correct zijn. Die dien je te betalen en daarna mag je in discussie gaan?....want volgens de Nederlandse wet is een rekening van een bedrijf a priori correct en moet een particulier eerst betalen en dan pas bakkeleien....
Volgens mij is het nog steeds zo dat een bedrijf moet aantonen dat er posten openstaan. Kunnen ze dat niet dan "prettige dag verder".
Zou wat moois zijn zeg, gewoon fake facturen sturen van een jaar of 20 terug: Klopt hoor, eerst betalen...NOT!
Tevens is je opmerking nogal tegenstrijdig met hetgeen je op 14 juni verklaart:
Re: Videoland Leiden opgedoekt - 14 jun 2011 15:08
Het punt is dat ongeacht de constructie die het hoofdkantoor Moving Pictures Holding heeft bedacht om zich onder haar verantwoordelijkheid uit de wurmen, in ieder geval bij mij de indruk is gewekt dat ik klant was bij een (filiaal van een) grote landelijke keten en niet bij een franchise. Ook herinner ik me niet een contract in mijn handen te hebben gekregen toen ik me voor het eerst als klant aanmeldde. En de afschrijving van mijn rekening gebeurt niet op naam van een zelfstandige ondernemer maar op naam van Videoland.
@rick: het gaat er niet om of je 'een paar tientjes' of honderd euro of vijftig cent tegoed had staan. Het is en blijft diefstal van jouw geld en jouw vertrouwen. De echte boeven zitten wat mij betreft echter op het hoofdkantoor. Ja, laten we ons via dit forum verenigen en achter ze aan gaan."
Heb je nu al last van kerststress?
Ik volg je redenering totaal niet. Hoe is een bedrijf dat er met jouw vrijwillig betaalde en door hen beheerde tegoed vandoor gaat vergelijkbaar met een bedrijf dat onterechte incassokosten in rekening brengt? Als je me niet gelooft dat je verplicht bent een rekening te betalen, dan vraag je dat toch na bij Postbus 51 of de Ombudsman of de Consumentenbond. Heb je nog nooit een uitspraak van een rechter in handen gehad met de formule 'uw argumenten verschonen u echter niet van uw betalingsplicht. U bent dan ook in verzuim'? Die formule duidt op dat wetsartikel.
Voorts verjaren schulden dus na 20 jaar kan een bedrijf geen verhaal meer halen. Wel binnen 5 jaar (bedrijven) of 7 (instanties). Een totaal onbekend bedrijf dat lukraak rekeningen stuurt zal niet overgaan tot dagvaarden aangezien het geen zaak en specifieke gegevens heeft. Bedrijven waar je klant bent daarentegen verzinnen die gegevens er vaak bij maar als ze het te bont maken krijgen ze toch de kous op de kop. Vandaar bijvoorbeeld de inval bij KPN/T-mobile en Vodafone eerder deze week en de groepsactie belverlies.nl
Voorts verjaren schulden dus na 20 jaar kan een bedrijf geen verhaal meer halen. Wel binnen 5 jaar (bedrijven) of 7 (instanties). Een totaal onbekend bedrijf dat lukraak rekeningen stuurt zal niet overgaan tot dagvaarden aangezien het geen zaak en specifieke gegevens heeft. Bedrijven waar je klant bent daarentegen verzinnen die gegevens er vaak bij maar als ze het te bont maken krijgen ze toch de kous op de kop. Vandaar bijvoorbeeld de inval bij KPN/T-mobile en Vodafone eerder deze week en de groepsactie belverlies.nl
Ik heb op dit moment hetzelfde probleem met videoland.Thirty-Six schreef:Twee weken geleden kreeg ik een brief in de bus van een incassobedrijf (Van Hoek & Partners). De plaatselijke Videoland (filmverhuur voor degenen die dat niet weten) is laatst failliet gegaan en dit incassobedrijf zegt dat ik nog een bedrag van €9,50 heb openstaan bij de Videoland, en ik die dus moet betalen, en wel binnen een termijn van 10 dagen.
het gaat om een bedrag van 14,= openstaande boete uit 2005. ik koop al sinds 2004 alle dvds en huur nooit meer.
nooit een brief,telefoon ontvangen van videoland ,maar inees een brief van van hoek..
wat te doen?????
ik wil dit uit principe NIET betalen..
In dat andere topic heeft al iemand gereageerd.
Wat te doen?
Zoek en lees informatie (oa hier op het Radarforum) over videotheken, Hoek & Partner, incassokosten, incassobureaus, verjaring enz. Stuur met die daaruit opgedane kennis een mail (+ evt. brief per reguliere post)
Zoek en lees informatie (oa hier op het Radarforum) over videotheken, Hoek & Partner, incassokosten, incassobureaus, verjaring enz. Stuur met die daaruit opgedane kennis een mail (+ evt. brief per reguliere post)