LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VanTefal- naar CeraMax koekepannen maar....

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
moos
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jul 2005 23:33

VanTefal- naar CeraMax koekepannen maar....

Ongelezen bericht door moos »

Enkele maanden geleden was toe aan nieuwe pannen maar wordt een beetje ziek van bedrijven die hun producten aanprijzen terwijl het in praktijk heel anders uit pakt. Zo ook de pannenset van tefal. Ik heb koekepannen die speciaal voor inductie zijn dus de duurste in zijn soort. Altijd met zorg behandeld. Nooit in de afwasmachine gehad, nooit met een ijzer voorwerp in gezeten en altijd op elkaar gestapeld mét een pannenbeschermer ertussen. Tevens laat ik de pannen altijd voorverwarmen. Maar helaas het mocht niet baten. 3 Jaar heb ik ermee gedaan en dus enkele maanden geleden weer nieuwe gekocht.

Nu zie ik in De Kampioen (ANWB) een pannenset staan van CeraMax: Teflonvrij, lichtgewicht, dubbele ceramische coating, wasmachine bestendig en gaan levenslang mee. Gezond en energiezuinig koken zonder olie, vet of boter. Staat een embleem bij van Product innovatie van het jaar 2012. Echter als ik google naar "Product innovatie van het jaar 2012" komen er allerlei winnaars tevoorschijn BEHALVE CeraMax.
Mag dit zomaar en in hoeverre is ditproduct nog te vertrouwen.
Graag wil ik weten of er mensen zijn met ervaring met dit product.

Toppy
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:01

Re: VanTefal- naar CeraMax koekepannen maar....

Ongelezen bericht door Toppy »

In elke pan kun je aardappels, groente en zo koken.
Hooguit moet je opletten of een pan voor een bepaalde warmtebron geschikt is.
Al het geneuzel over superpannen, gezond en meer van dat soort 'gebakken lucht prietpraat' is totale onzin en alleen bedoeld om geld uit de zak van de consument te kloppen.

Een koekenpan is heel simpel. Koop een mooie plaatstalen. Bakken niet aan (bij mij nog nooit gebeurd) Je kunt er naar hartenlust met vork en mes in tekeer gaan. Heel schappelijk geprijsd in ieder geval een heel stuk goedkoper dan die anti-aanbak meuk en gaan gegarandeerd een leven lang mee. Werkelijk niet kapot te krijgen.

Op de website van Koken met Karin kun je een en ander nog eens nalezen.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: VanTefal- naar CeraMax koekepannen maar....

Ongelezen bericht door sjoegel »

Ik koop altijd pannen bij de blokker en hema. Die gaan gewoon de vaatwasser in en ik snij er met messen in. De koekenpannen gaan een jaar of anderhalf jaar mee. Dan mik ik ze in de kliko. Die armoe van pannen handmatig afwassen daar begin ik niet aan.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: VanTefal- naar CeraMax koekepannen maar....

Ongelezen bericht door bprosman »

@Sjoegel,

Hier het zelfde met de Ikea of Action versie.

kost nog geen tientje (Action) en de (Emaille) braadpannen sta ik verbaasd van de kwaliteit, het niet aanbakken en werken op gas en inductie. Het zelfde met de wok.
Aluminium koekenpannen van Ikea gaan ook prima alleen werken die niet op inductie (wat logisch is).

Toppy
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:01

Re: VanTefal- naar CeraMax koekepannen maar....

Ongelezen bericht door Toppy »

Reken even uit.

Plaatstalen koekenpan 28 cm EUR 35. Levensduur, pak 'm beet, 50 jaar.

Action, Blokker, HEMA, IKEA koekenpan EUR 10. Levensduur max 2 jaar.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: VanTefal- naar CeraMax koekepannen maar....

Ongelezen bericht door bprosman »

Gewoon plaatstaal (PBS ofwel Pisbakkenstaal) doen het niet lekker op inductie, dan kom je toch in de duurdere horeca versies uit.

Toppy
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:01

Re: VanTefal- naar CeraMax koekepannen maar....

Ongelezen bericht door Toppy »

Nou, Brosman,

Zeker geen inductie kookplaat?
Ik kook daar op met plaatstalen koekenpannen.
De pan is zo snel heet dat ik er niet bij weg kan lopen om iets uit de koelkast te pakken (bij wijze van spreken).

En laat staal nu van alle materialen veruit het beste zijn wat je op een inductieplaat kan zetten.
Staal (ijzer) is namelijk zo magnetisch als de pest. Dus ook pisbakkenijzer
Een test om te kijken of een pan geschikt is voor inductie is er een magneet tegenaan houden. Hoe beter de magneet blijft zitten hoe beter de pan geschikt is.

En topkoks zweren bij de plaatstalen koekenpannen.
Er is geen verschil tussen de pannen in de winkel en horecaversie. Dat laatste is een fabeltje.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: VanTefal- naar CeraMax koekepannen maar....

Ongelezen bericht door bprosman »

Zeker geen inductie kookplaat?
Ik kook daar op met plaatstalen koekenpannen.
De pan is zo snel heet dat ik er niet bij weg kan lopen om iets uit de koelkast te pakken (bij wijze van spreken).
Jawel, vandaar dat ik het ook zeg, ik heb een stalen wok waar inderdaad de olie loeiheet in wordt.
Overigens gaat die nooit in de vaatwasser maar wordt alleen met een doek uitgedaan.


In het verleden had ik een stalen koekenpan die het niet echt lekker deed maar misschien was het wel een vage legering, hij was wel zwaar genoeg.

En die magneet neem ik inderdaad ook mee naar de winkel.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: VanTefal- naar CeraMax koekepannen maar....

Ongelezen bericht door sjoegel »

Klopt. De Wok doe ik ook niet in de vaatwasser. Dan gaat de ingebrande olie eruit en dan brandt de kip aan. Dat moet je niet hebben. Die was ik wel met de hand af. Omdat het een ambachtelijk gemaakte wok is heeft dat ook wel wat.

Plaatstalen koekenpannen heb ik aanbrandproblemen mee gehad. Dus voor mij gewoon de Blokker pannen van een tientje.

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: VanTefal- naar CeraMax koekepannen maar....

Ongelezen bericht door hawkwind »

Schaf gewoon een Crafond (koeken)pan aan , en je bent van alle
aanbak ellende af.
Niet goedkoop , maar gebouwd als een tank.
TIP : Braadpannen/koekenpannen behoren niet te worden gereinigd in een vaatwasser!.
Afspoelen met lauwwarm water is meer dan voldoende.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: VanTefal- naar CeraMax koekepannen maar....

Ongelezen bericht door nevermind »

hawkwind schreef:Schaf gewoon een Crafond (koeken)pan aan , en je bent van alle
aanbak ellende af.
Niet goedkoop , maar gebouwd als een tank.
TIP : Braadpannen/koekenpannen behoren niet te worden gereinigd in een vaatwasser!.
Afspoelen met lauwwarm water is meer dan voldoende.

Dan komen wij weer bij dit voorstel uit.
Toppy schreef:Reken even uit.

Plaatstalen koekenpan 28 cm EUR 35. Levensduur, pak 'm beet, 50 jaar.

Action, Blokker, HEMA, IKEA koekenpan EUR 10. Levensduur max 2 jaar.
Na twee jaar altijd een nieuwe pan.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: VanTefal- naar CeraMax koekepannen maar....

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wat is een goeie koekenpan? http://programma.ntr.nl/10021/de-wilde- ... /Koekenpan

Plaatstalen koekenpan kwam er als ik mij goed herinner (pannenkoekenbaktest) niet goed uit.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: VanTefal- naar CeraMax koekepannen maar....

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Toppy schreef:Reken even uit.

Plaatstalen koekenpan 28 cm EUR 35. Levensduur, pak 'm beet, 50 jaar.

Action, Blokker, HEMA, IKEA koekenpan EUR 10. Levensduur max 2 jaar.
Oops, dan moet ik tot mijn 70ste verjaardag met dezelde pannenset blijven doen...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: VanTefal- naar CeraMax koekepannen maar....

Ongelezen bericht door sjohie »

Wij kopen meestal Berndes koekenpannen als ze weer eens in de 50% bonus bij de AH zijn. Die hebben een relatief slijtvaste anti-aanbaklaag, en een mooie dikke bodem waardoor ze gelijkmatig warm worden. Kosten evenveel als een Tefal/BK, maar gaan een stuk langer mee..

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: VanTefal- naar CeraMax koekepannen maar....

Ongelezen bericht door bprosman »

Niet bij "Action, Blokker, HEMA, IKEA" kopen dan Leo :mrgreen:

Toppy
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:01

Re: VanTefal- naar CeraMax koekepannen maar....

Ongelezen bericht door Toppy »

Bob Schurkjens schreef:Wat is een goeie koekenpan? http://programma.ntr.nl/10021/de-wilde- ... /Koekenpan

Plaatstalen koekenpan kwam er als ik mij goed herinner (pannenkoekenbaktest) niet goed uit.
Ook gezien wat er aan het begin van de uitzending gebeurt met het ei in de anti aanbak/kleef pan?
De koekenpan gezien waarmee Wouter al 20 jaar doet?

Laat mij een anti aanbak koekenpan, van welk merk dan ook, zien die na 20 jaar intensief gebruik nog te gebruiken is.

Overigens kwam die pannenkoekenbaktest er op neer dat die ouderwetse pan niet mooi egaal bakt. Dat was het enige verschil.

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: VanTefal- naar CeraMax koekepannen maar....

Ongelezen bericht door hawkwind »

Ceramax, Ceramicore en al die andere **** is gewoon troep.
Alles wat een witte of grijze keramische coating heeft verliest na 2 tot 4 weken ze,n
anti aanbakbelofte.
Die pannen zijn van inferieure en een zeer dunne aluminium kwaliteit.
Na verloop van tijd trekken al die pannen krom.
De witte/grijze keramische laag wordt bruin (krijg je er echt niet meer vanaf na verloop van tijd).
De met teflon gecoate pannen zijn vanaf 2015 verboden (kankerverwekkend) en zijn ook na 1-2 maanden waardeloos en bakken aan.
Stalen koekenpannen zijn OK , maar daar kun je echt geen eitje/pannenkoek in bakken , alles kleeft
en koekt aan.
Onze Crafond koekenpan voldoet al 2 jaar ,en zal dat nog tot lengte van dagen doen. (misschien wel 20 jaar :D )
Ziet er btw na 2 jaar nog als nieuw uit.
O, ja , ik heb al 32 jaar een set van 4 RVS Polaris pannen (made in Norway), daar kun je prima in koken
maar NIET in bakken.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: VanTefal- naar CeraMax koekepannen maar....

Ongelezen bericht door bprosman »

Stalen koekenpannen zijn OK , maar daar kun je echt geen eitje/pannenkoek in bakken , alles kleeft en koekt aan.
Die man in het filmpje van Wouter bakte er anders een prima pannenkoekje in .

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: VanTefal- naar CeraMax koekepannen maar....

Ongelezen bericht door Jolijn »

Met een koekenpan moet je goed kunnen meppen, de rest is bijzaak.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: VanTefal- naar CeraMax koekepannen maar....

Ongelezen bericht door bprosman »

Die Demeyere koekenpan weegt 2 Kg dus dat moet wel lukken.
Anders zag ik voor dat doel afgelopen weekend deze deegroller bij Ikea :

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80201250/

Gewicht : 2,6 Kg.

Gesloten