LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Auti-Mama schreef:
dennisw schreef:
Al vind ik persoonlijk na 1 jaar al kapot bij zo'n afschuwelijk duur apparaat wel heel erg kort.....
Dat heeft niet zoveel met de prijs te maken. Iets kan ook op de eerste dag kapot gaan. En zeker zaken als laptops zijn relatief kwetsbaar (tas in, tas uit, van de kou naar de warmte en dat meerdere malen per dag).

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Ongelezen bericht door queenfan »

Auti-Mama schreef:
dennisw schreef:Ik heb nu bewijs van betaling, maar de garantie is verlopen, wat zijn mijn rechten dan nog?
Niets. Je kan langs bij de Media Markt en misschien dat ze uit coulance nog wat voor je willen regelen. Maar in principe zit je buiten de garantie en is het dus pech.

Al vind ik persoonlijk na 1 jaar al kapot bij zo'n afschuwelijk duur apparaat wel heel erg kort.....

Een jaar is de fabrieksgarantie niet de wettelijke garantie.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Ongelezen bericht door queenfan »

alfatrion schreef:
queenfan schreef:Europees wettelijk minimaal 2 jaar, hoe mag per land anders geregeld worden.
Dat komt dichter in de buurt van de waarheid, maar is ook niet waar. De Europese richtlijn 99/44/EG verplicht lidstaten om wettelijk te regelen dat de verkoper tenminste twee jaar na aankoop aansprakelijkheid is voor non-conformiteit. Daarmee is niet gezegd dat de verkoper een non-conform product heeft verkocht wanneer het product geen twee jaar meegaat. Een banaan kan het verschil goed illustreren. Als de wettelijke garantie minimaal twee jaar zou zijn, dan zou je bij een banaan recht hebben op vervanging omdat deze altijd binnen twee jaar vergaan.
Onzin het gaat om een consumenten goederen geen voedsel, minimaal 2 jaar.

In lid 17 staat hetvolgende:

(17) Overwegende dat het passend is de termijn te beperken waarbinnen de verkoper aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming dat bestaat ten tijde van de aflevering van de goederen; dat de lidstaten voorts een verjaringstermijn kunnen vaststellen waarbinnen de consumenten hun rechten kunnen uitoefenen, doch dat deze verjaringstermijn niet mag verstrijken binnen twee jaar na de aflevering van de goederen; dat, indien de verjaringstermijn volgens de nationale wetgeving niet ingaat ten tijde van de aflevering van de goederen, de totale duur van de verjaringstermijn volgens de nationale wetgeving niet korter mag zijn dan twee jaar vanaf het tijdstip van aflevering;

Minimaal 2 jaar staat in het richtlijn 1999/44/EG

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 44:NL:HTML

Gesloten