LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Leidingen bevroren op woonboot

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
YPasman

Leidingen bevroren op woonboot

Ongelezen bericht door YPasman »

Hallo,

Sinds twee dagen zijn mijn waterleidingen op mijn woonboot bevroren. Ik heb mijn huisbaas gebeld, maar die zegt niets te kunnen doen. Ik heb geprobeerd mijn leidingen te ontdooien met een föhn en elektrisch kacheltje (ik heb maar 1 gaskacheltje voor vier ruimtes). Ik vermoed dat het probleem buiten de boot ligt, dus in de leiding tussen de kade en de woonboot.
Ik heb inmiddels een loodgieter gebeld, maar mijn huisbaas ook gevraagd of hij misschien een loodgieter kent. Het gaat immers nog wel twee weken vriezen en zo lang kan ik niet zonder water.

Misschien moet ik erbij vermelden dat de muren van het hok waar mijn leidingen binnen komen gaten heeft, met een straal van zo'n vijftien centimeter. Naar buiten. Zowel in het plafond als in de muur. Mijn waterleiding loopt langs één van die gaten.
Dus het probleem ligt óf daar, of buiten de boot. Ik weet dat ik de kraan open had moeten laten, maar ik was die nacht niet thuis. Bovendien heb ik dat zelf op moeten zoeken op internet, dit heeft mijn huisbaas mij nooit verteld.

Wie is er nou verantwoordelijk? Of: wie moet de loodgieter betalen?

Alvast bedankt!

Chocomelk

Re: Leidingen bevroren op woonboot

Ongelezen bericht door Chocomelk »

G-Girl schreef:In het kort: Jij
Want ?

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

de huisbaas zal verantwoordelijk zijn bij storingen, maar daar is in dit geval geen sprake van.
het feit dat je die nacht niet thuis was, ontslaat je niet van de zorgplicht die je hebt voor het gehuurde object.

Chocomelk

G-Girl schreef:Wie anders?
Als het niet in de boot het probleem is....

YPasman

kokka schreef:de huisbaas zal verantwoordelijk zijn bij storingen, maar daar is in dit geval geen sprake van.
het feit dat je die nacht niet thuis was, ontslaat je niet van de zorgplicht die je hebt voor het gehuurde object.
Hoort een kraan open laten staan bij die zorgplicht?

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

YPasman schreef:
kokka schreef:de huisbaas zal verantwoordelijk zijn bij storingen, maar daar is in dit geval geen sprake van.
Hoort een kraan open laten staan bij die zorgplicht?

Nee , wel aftappen.

Maar als het buiten je woonboot ligt, is het nog maar de vraag voor wie de rekening is.

Moedt

Ongelezen bericht door Moedt »

Zet de hoofdkraan in ieder geval dicht nu want de kans bestaat dat je leiding kapot vriest en dan ben je nog meer geld kwijt.

YPasman

Moedt schreef:Zet de hoofdkraan in ieder geval dicht nu want de kans bestaat dat je leiding kapot vriest en dan ben je nog meer geld kwijt.
Als het probleem buiten de boot ligt heeft dat ook geen zin.

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

ik weet niet hoe het wettelijk zit maar ik kan me toch echt niet voorstellen dat het zo is dat als je op een boot woont dat je maar gewoon geen water hebt in de periode dat het vriest. Water volledig afsluiten tijdens de vorst periode lijkt me dan ook een beetje een uit de hand gelopen zorgplicht.

Isabel

ciske

Pak eens zo'n vlamding, ( kan niet zo gauw op de naam komen) , en doe eens voorzichtig een stukje ontdooien.

YPasman

ciske schreef:Pak eens zo'n vlamding, ( kan niet zo gauw op de naam komen) , en doe eens voorzichtig een stukje ontdooien.
Je bedoelt, ga het water in en duik de leiding op?

ciske

YPasman schreef:
ciske schreef:Pak eens zo'n vlamding, ( kan niet zo gauw op de naam komen) , en doe eens voorzichtig een stukje ontdooien.

Niet om het een of ander hoor,. maar ik heb de waterleiding niet open laten staan.

Moedt

YPasman schreef:
Moedt schreef:Zet de hoofdkraan in ieder geval dicht nu want de kans bestaat dat je leiding kapot vriest en dan ben je nog meer geld kwijt.
Als het probleem buiten de boot ligt heeft dat ook geen zin.
Ik bedoel dan ook de kraan op de wal.
Vanaf die kraan is alles voor rekening gebruiker en dat kan hoog oplopen.

YPasman

ciske schreef:
YPasman schreef:

Niet om het een of ander hoor,. maar ik heb de waterleiding niet open laten staan.
Bedankt voor het meedenken!

Moedt schreef:Ik bedoel dan ook de kraan op de wal.
Vanaf die kraan is alles voor rekening gebruiker en dat kan hoog oplopen.
Dank ook voor de tip! Daar had ik niet aan gedacht. Maar jij zegt dus dat die leiding tussen het kastje en de boot ook mijn verantwoordelijkheid is?

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ja probleem in de boot?maar misschien is hij buiten ook al bevroren?misschien ligt dat ding ook nog wel in het water...

mijn schoonzus had een boot(koop dat wel) en dat lag onder water zo naar de andere boten ook toe...
de hoofdleiding dus toe...
maar gelukkig nooit bevroren gehad...
dus waar zit het probleem,onder water op de kade?in je boot????

als je huurt ben je volgens mij niet zelf verantwoordelijk en als het op de kade is dan denk ik de gemeente???????

maar uh ik denk het hoor,ben maar een simpel iemand,probeer optie te geven...

succes hoop dat je ergens kan douchen..

maar uh klein kacheltje is ook niet normaal,wat is het voor boot uit de jaren 50?
lekker fris..en trekt lekker veel stroom...

bel je verzekering eens ...hoe het zit als er schade is?of dat gedekt is ,als je toch aansprakelijk bent?
en juridisch loket!!! die geven 1 malig gratis advies...

zou de bonnen bewaren van de flessen water die je koopt?of ?misschien kan je terug vorderen gaat nogal wat doorheen zo...

Chocomelk

G-Girl schreef: Probleem is toch in de boot. Wie is er nu nalatig geweest, zodat het probleem ontstaan is?
Dit staat er in de openingspost van TS :
Ik vermoed dat het probleem buiten de boot ligt, dus in de leiding tussen de kade en de woonboot.

ciske

Chocomelk schreef: Dit staat er in de openingspost van TS :
Ik vermoed dat het probleem buiten de boot ligt, dus in de leiding tussen de kade en de woonboot.

Ik vermoed dat choco gelijk heeft :wink:

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Als het gedeelte buiten de boot bevroren is zou je dat in ieder geval op kunnen lossen met een verwarmingslint :

http://www.dugoshop.nl/Vorstbeveiligingstracing.html

Even de gemeente Amsterdam citerend :
Waarvoor ben ik zelf verantwoordelijk?
De aansluitleiding tot en met de watermeter is eigendom van Waterleidingbedrijf
Amsterdam. U bent verplicht om ervoor te zorgen dat de aansluiting goed bereikbaar blijft.
Er mag bijvoorbeeld geen fietsenrek op de watermeterput geplaatst worden. Ook mag u
geen bomen of struiken op de aansluitleiding planten, omdat de wortels de leiding kunnen
aantasten. Verder dient u de aansluiting, inclusief de meter, afdoende te beschermen tegen
bevriezing en beschadiging.
De drinkwaterinstallatie in de woonboot, inclusief de waterleiding vanaf de watermeter, is
eigendom van de woonbootbewoner. Voor het onderhoud hiervan bent u zelf verantwoordelijk.
Eventuele kosten voor onderhoud en reparatie zijn altijd voor uw rekening.
Dit geeft nog geen antwoord op huurder/verhuurder, wie er nu aansprakelijk is.
Bevriezing voorkomen door de kraan te laten lopen is natuurlijk niet de meest goedkope oplossing.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Ligt ook deels aan hoe de huurovereenkomst is opgebouwd.

Heb zelf geen ervaring met woonboten, dat vooropgesteld, maar als ik de situatie vertaal naar de op het land wonende mensen. In een huurwoning is het waterleidingbedrijf verantwoordelijk voor het deel tot de meter, de woningbouwvereniging is verantwoorelijk voor eventuele lekkages en bevriezen na de meter. Mits dit door nalatigheid van de verhuurder komt, dus slecht onderhoud en dergelijke. Bevriest er in een huurwoning een waterleiding omdat de huurder op wintersport is, en deze de verwarming niet op de vorstbeveiliging stand zet, zijn de kosten voor de huurder. Een woningbouwvereniging gaat hiervoor niet mensen persoonlijk op de hoogte stellen van het feit dat ze hun kachel aan moeten laten.

Weet niet of TS te maken heeft met een huurorganisatie(voor zover die bestaan voor woonboten), of dat TS particulier huurt. Vind dit wel een lastig verhaal. Aan de ene kant zou ik zeggen, laat nu een loodgieter komen, aangezien de verhuurder daar niemand voor weet, en ga je later druk maken over de kosten. Het hebben van water lijkt me iets kostbaarder dan touwtrekken over een rekening.

Moedt

YPasman schreef:
Dank ook voor de tip! Daar had ik niet aan gedacht. Maar jij zegt dus dat die leiding tussen het kastje en de boot ook mijn verantwoordelijkheid is?
Graag gedaan.
En de verantwoordelijkheid ligt bij jou of bij je huisbaas en ik denk dan dat het bij de huisbaas ligt maar dat weet ik niet zeker.

Gesloten