LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco-warmtepomp/vloerverwarming.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
deb187
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2013 12:58

Eneco-warmtepomp/vloerverwarming.

Ongelezen bericht door deb187 »

Beste forumleden,

Mijn naam is Debbie en sinds 1 maart 2012 woonachtig in een prachtig nieuwbouw appartement, helaas uitgerust zonder gasaansluiting en volledig elektrisch verwarmd met een een warmtepomp van Eneco.
Mijn klacht kort samengevat, hieronder de tekst van de brief en de reactie van Eneco hierop:
B------, 11 december 2012

AANGETEKEND
Betreft: klacht oplevering warmtepompsysteem, extreem hoog verbruik als gevolgschade.


Geachte heer/mevrouw,

Op 28 februari 2012 ben ik met uw firma een huurovereenkomst aangegaan voor de huur van een warmtepompsysteem. Mijn woning is gelegen in een nieuwbouwwijk in B------- en vanwege het ‘groene’ karakter van deze woningen, zijn deze allemaal uitgerust met een warmtepompsysteem van Eneco. Bijgaand treft u ter verduidelijking kopieën aan van deze overeenkomst.

Mijn klacht behelst de volgende punten:

1. Bij de oplevering van de woning medio 28 februari 2012 functioneerde de warmtepomp niet. Hierop heb ik direct contact opgenomen met uw serviceafdeling. De monteur van uw dochterfirma GSU Eneco installatiebedrijven is voor het eerst op bezoek gekomen op 04 maart 2012. Bijgaand treft u een reçu aan van de gebreken zoals die zijn geconstateerd door uw monteur en de verrichte werkzaamheden die door hem zijn verricht. Zoals u kunt zien in de notitie gemaakt op de kopie-overeenkomst heb ik in ieder geval op 20 maart 2012 als op 28 maart 2012 telefonisch contact gehad met uw serviceafdeling. De monteur is in deze periode nog enkele malen op bezoek geweest maar kon de problemen niet verhelpen. In een periode van 1 maart 2012 tot en met 28 juni 2012 heeft de warmtepomp niet naar behoren gefunctioneerd. Tijdens deze periode heb ik tientallen malen telefonisch contact gehad met uw afdeling en diverse malen monteurs van uw dochterfirma GSU op bezoek gehad. Pas op 28 juni 2012 werd de warmtepomp helemaal gebruiksklaar gemaakt en afgesteld. Hierbij verwijs ik nogmaals naar de onderhoudsreçu’s.

2. Tijdens deze periode van bijna vier maanden is de warmtepomp tientallen malen handmatig opgestart en opnieuw verwarmt door de monteur in een poging het verwarmingsproces aan de gang te krijgen. Dit kost zoals u begrijpt ontzettend veel stroom, iedere keer moest het leidingwater manueel van 6 graden Celsius tot circa 23 graden Celsius worden verwarmd.
Uw firma heeft deze tekortkoming erkent en heeft mij ter compensatie een creditering van 35,- EURO gegeven op de factuur van de maand juli 2012. Bijgaand treft u een kopie aan van de betaling gedaan op 30 juli 2012. Zoals u kunt zien is de creditering in mindering gebracht op het gebruikelijke maandtarief van 56,23 EURO. Dit conform de ‘Kwaliteitscriteria Eneco Warmte en Koude B.V. 2011’, artikel 2 sub a Onderbreking van de levering. Hiermee heeft uw firma erkent dat er sprake is van een tekortkoming in de nakoming ex. art. 6:74 BW.
Voorts houd ik mijzelf nadrukkelijk alle rechten voor terzake terugvordering van de teveel betaalde energie aan mijn energieleverancier Unitedconsumers.

3. De compensatie zoals aangeboden door uw firma dekt bij lange na de werkelijke schade niet. Na 7 maanden heb ik een eindafrekening ontvangen. Hierop staat een verbruik van 4435 kWh vermeld over een periode van 15 maart 2012 tot en met 15 oktober 2012. Dit resulteert in een bij te betalen bedrag van 613,89 EURO. Het gemiddelde verbruik zou volgens mijn energieleverancier op jaarbasis uitkomen op 8313 kWh. Hierbij verwijs ik naar bijgevoegde factuur. Volgens consumentenorganisaties ligt een gemiddeld jaarverbruik voor een tweepersoonshuishouden in een appartement rond de 2500 kWh. Voorts stel ik u in gebreke voor deze geleden schade.

4. Door het niet functioneren van de warmtepomp in de maand maart 2012 is het niet gelukt de woning voldoende warm te stoken tijdens de verbouwing. Aangezien het in casu om een nieuwbouwwoning gaat, is het niet gelukt de woning voldoende vochtvrij te stoken. Hierdoor is er in een te grote mate vocht in de muren en vloeren achtergebleven, wat in de zomermaanden resulteerde in een compleet uitgezette en kromgetrokken laminaatvloer. Als gevolg hiervan is aanzienlijke schade aan de vloer is ontstaan. De herstelwerkzaamheden en daarbij horende kosten heb ik laten offreren en worden geschat op ongeveer 500,- EURO inclusief BTW. Desgevraagd kan ik u deze offerte doen toekomen. Voorts stel ik u ook voor deze schade in gebreke.

Conform uw ‘Algemene voorwaarden Eneco voor Bronwarmte 2011’, artikel 16 lid 2, komt mij het recht op schadevergoeding toe op alle geleden schade als rechtstreeks en direct gevolg van de “aan het bedrijf toe te rekenen tekortkoming in de nakoming”. Bij deze stel ik u nadrukkelijk aansprakelijk voor de geleden schade a 1113,83 EURO.

Voorts verzoek ik u vriendelijk en zo nodig sommeer ik u om het bovengenoemde bedrag binnen 14 werkdagen na dagtekening over te maken op rekeningnummer: ------------- te -------. Mocht u contact met mij willen opnemen om deze betreurenswaardige situatie op een redelijke wijze op te lossen, verzoek ik u vriendelijk dit schriftelijk of per e-mail te doen.


Met vriendelijke groet,


Debbie
Afbeelding

Nog een direct link naar de brief mocht dit niet duidelijk leesbaar zijn:
http://s14.postimage.org/laqzyvwqp/scannen0001.jpg

Eneco lijkt nu de klacht omtrent het stroomverbruik compleet te negeren, ik sta op het punt om dit voor te leggen aan de klachtencommissie Energie. Iemand een mening, suggesties?

Bij voorbaat dank.

trappist
Berichten: 197
Lid geworden op: 23 okt 2003 11:02

Re: Eneco-warmtepomp/vloerverwarming.

Ongelezen bericht door trappist »

warmtepomp klinkt leuk, maar in de praktijk valt het tegen, aanvullende verwarming (extra haard o.i.d) zou een oplossing kunnen zijn...

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Eneco-warmtepomp/vloerverwarming.

Ongelezen bericht door Slobberbone »

44 euro voorschot voor ruim 4400 Kw :lol:

Elektra warmtepomp leuk maar wel huis vol zonnepanelen graag :D

Als je vermogen van pomp had berekend plus normal huisverbruik had je op je klompen kunnen aanvoelen dat je dat niet gaat redden met dat maandvoorschot.

deb187
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2013 12:58

Re: Eneco-warmtepomp/vloerverwarming.

Ongelezen bericht door deb187 »

@Slobberbone: 'slobberbone', nice :D
Touche. Erg laag voorschot inderdaad. Mij is echter verteld dat deze Pomp superzuinig zou en AAA-green 3000 supersonic tot en met. Een jaarverbruik voor de warmtepomp alleen tussen de 3500 kWh en 5000 kWh is mij ook nooit verteld, iets met informatieplicht bij het aangaan van de overeenkomst?

Echter, 4500 kWh in 7 maanden is wel erg gortig, de hele woning is voorzien van LED-lampen, spaarlampen etc. Ik heb ter compensatie om een voorstel van de zijde van Eneco gevraagd, helaas tot nu toe 0 op rekest.
Dit voor die eerste maanden van storingen en handmatig bijverwarmen van 6 tot 23 graden.

@G-Girl: Goed opgemerkt. Dank je.

Eneco mdw
Berichten: 183
Lid geworden op: 03 feb 2010 11:43

Re: Eneco-warmtepomp/vloerverwarming.

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste deb187,

Ik heb uw bericht gelezen en maak hieruit op dat u het niet eens bent met onze reactie op uw verzoek om het elektriciteitsverbruik gedeeltelijk te compenseren.

Hoewel we ons standpunt in de brief duidelijk uiteen hebben gezet, breng ik graag uw reactie onder de aandacht van de medewerk(st)er die uw brief heeft beantwoord. Als u dit goed vindt, vraag ik u om uw klantgegevens via [email protected] naar mij toe te sturen.

Ik zie uw reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Kelly, medewerkster Eneco

PeterN M
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2013 20:24

Re: Eneco-warmtepomp/vloerverwarming.

Ongelezen bericht door PeterN M »

Beste Debbie,
Een modern, zuinig en niet te groot appartement met warmtepomp mag in totaal, op jaarbasis ongeveer 5000 kWh elektra gebruiken, waarvan 1500 kWh voor verwarming en tapgaten. Dit uiteraard op basis van normaal gebruik en 2-3 bewoners. Laat er eens aan rekenen door een expert.
Wat Eneco beweert is dus onzin.
Succes!

PeterN M
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2013 20:24

Re: Eneco-warmtepomp/vloerverwarming.

Ongelezen bericht door PeterN M »

Ik bedoel natuurlijk tapwater

deb187
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2013 12:58

Re: Eneco-warmtepomp/vloerverwarming.

Ongelezen bericht door deb187 »

Beste PeterN M,

Dank voor je reactie. Het 'standaardverbruik' wat mij door Eneco werd verteld komt in de verste verte niet overeen met het offertemateriaal met teksten als 'groene woning' 'duurzaam wonen en 'zuinig'. Als dit echt zo is, had dit mij verteld moeten worden bij het aangaan van de overeenkomst. Met de kennis van nu was ik daar nooit mee akkoord gegaan, ik overweeg een poging om er een zaak van te maken, op basis van dwaling.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Eneco-warmtepomp/vloerverwarming.

Ongelezen bericht door e-chec »

Ik houd mij graag buiten de discussie van wat wel en wat niet vergoed behoort te worden. Daarvoor weet ik te weinig van warmtepompsystemen en van recht. Wel wil ik ergens anders op wijzen.

De woning is door Eneco van een warmtepompinstallatie voorzien. Het verbruik van elektriciteit in de woning is dus het reguliere elektriciteitsverbruik plus het verbruik van de warmtepomp. De energieleverancier is niet Eneco, maar Unitedconsumers.

Debbie geeft aan dat consumentenorganisaties een gemiddeld jaarverbruik voor een tweepersoons huishouden van 2500 kWh noemen. Met dat elektriciteitsverbruik en zonder gaslevering heb ik op de energievergelijker van de Consumentenbond gezocht naar de jaarkosten. Die liggen, afhankelijk van de elektriciteitsleverancier, tussen de 400 en 500 Euro. Op basis van deze kosten is een maandelijks voorschot van 44 Euro vrij logisch.

Het energieverbruik, dat de consumentenorganisaties noemen, is het reguliere verbruik, dus het verbruik in de situatie, dat de verwarming via een andere energiebron plaatsvindt. De energieleverancier Unitedconsumers heeft bij de vaststelling van het voorschot voor Debbie kennelijk geen rekening gehouden met de aanwezigheid van een warmtepomp en de elektriciteitsbehoefte daarvan.


Wat betreft de defecten aan de warmtepomp en het extra energieverbruik daardoor, is het interessant om meer te weten over de ervaringen van andere bewoners van de nieuwbouwwijk. Hun woningen worden allemaal met een warmtepomp verwarmd. Hebben die soortgelijke problemen gehad? Zo niet, wat is hun elektriciteitsverbruik dan geweest?

deb187
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2013 12:58

Re: Eneco-warmtepomp/vloerverwarming.

Ongelezen bericht door deb187 »

Beste e-chec,

Dank voor je reactie.

De overige bewoners in het appartementencomplex hebben allemaal flink moeten bij betalen, ook de mensen die een hoger voorschot betaalde.
Natuurlijk is een voorschot van 44 euro behoorlijk aan de lage kant, anderzijds is natuurlijk ook een plaatje voorgehouden van een extreem zuinige en milieuvriendelijke warmtepomp, die naar nu blijkt, tussen de 3500 kWh en 5000 kWh per jaar verstookt.

dirkib
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 sep 2010 18:51

Re: Eneco-warmtepomp/vloerverwarming.

Ongelezen bericht door dirkib »

Beste Debbie,

Ik woon in een rijtjeshuis met warmtepompverwarming, en ben ca 2500 kWh kwijt aan verwarming/warmwater (en ca 4500 Kwh in totaal). Daarvoor is het huis wel extra geïsoleerd en voorzien van andere energiebesparende maatregelen. Mijn warmtepomp werkt met een bodemwarmtewisselaar, waar haalt jouw pomp z'n warmte vandaan? En heeft jouw warmtepomp in de zomerperiode "andersom" gewerkt, als koeling? Dat kan ook, namelijk...

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Eneco-warmtepomp/vloerverwarming.

Ongelezen bericht door Slobberbone »

deb187 schreef:@Slobberbone: 'slobberbone', nice :D
Touche. Erg laag voorschot inderdaad. Mij is echter verteld dat deze Pomp superzuinig zou en AAA-green 3000 supersonic tot en met. Een jaarverbruik voor de warmtepomp alleen tussen de 3500 kWh en 5000 kWh is mij ook nooit verteld, iets met informatieplicht bij het aangaan van de overeenkomst?

Echter, 4500 kWh in 7 maanden is wel erg gortig, de hele woning is voorzien van LED-lampen, spaarlampen etc. Ik heb ter compensatie om een voorstel van de zijde van Eneco gevraagd, helaas tot nu toe 0 op rekest.
Dit voor die eerste maanden van storingen en handmatig bijverwarmen van 6 tot 23 graden.

@G-Girl: Goed opgemerkt. Dank je.

Wat voor pomp is het dan ? Vaak staan ze niet goed afgesteld en draaien ze de hele dag !!!

Ik vindt echt nogal wat 5000 KWh daar doe ik 2 jaar mee met 6 personen :o


deb187
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2013 12:58

Re: Eneco-warmtepomp/vloerverwarming.

Ongelezen bericht door deb187 »

http://postimage.org/image/cr580z4n7/

Ongelofelijk dit....

Ik ga dit weekend de stukken voorbereiden voor de geschillencommissie.

Mijn buurvrouw haar warmtepomp is stuk, is daar al 3 dagen 10 graden binnen.
Hoewel ze verplicht zijn de pomp te komen repareren laten ze haar gewoon tot maandag in de kou zitten.
Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt zeg....

efficientie advies
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jan 2013 15:35

Re: Eneco-warmtepomp/vloerverwarming.

Ongelezen bericht door efficientie advies »

goedemiddag allemaal
zelf zit ik ook met een verwarmings probleem en een 5 en 1/2 jaar durende rechtzaak.
ik ben in de tussentijd op zoek gegaan naar een nieuwe instalatie als de rechtzaak afgerond is.
een hout pellet (geperste houtkorrels) CV FORNUIS is een mooie oplossing.
in combinatie met een boiler en aansliutingen op:
warm tap en douchewater.vaatwasser wasmachine en vloerverwarming.
altijd een gezellige mini openhaardvlam, exteem zuinig koken, douchen,wassen en verwarmen.
houten blokjes is vaak gratis aan te komen pellet korrels zijn goedkoop ong 45% van aardgas (vastrecht e.d. niet meegerekend.) en ong 90% goedkoper dan electra.
niets meer te maken met niet welwillende organisaties maar geheel zelf voorzien.
geen co2 uitstoot nog goed bezig ook.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Eneco-warmtepomp/vloerverwarming.

Ongelezen bericht door Slobberbone »

efficientie advies schreef:goedemiddag allemaal
zelf zit ik ook met een verwarmings probleem en een 5 en 1/2 jaar durende rechtzaak.
ik ben in de tussentijd op zoek gegaan naar een nieuwe instalatie als de rechtzaak afgerond is.
een hout pellet (geperste houtkorrels) CV FORNUIS is een mooie oplossing.
in combinatie met een boiler en aansliutingen op:
warm tap en douchewater.vaatwasser wasmachine en vloerverwarming.
altijd een gezellige mini openhaardvlam, exteem zuinig koken, douchen,wassen en verwarmen.
houten blokjes is vaak gratis aan te komen pellet korrels zijn goedkoop ong 45% van aardgas (vastrecht e.d. niet meegerekend.) en ong 90% goedkoper dan electra.
niets meer te maken met niet welwillende organisaties maar geheel zelf voorzien.
geen co2 uitstoot nog goed bezig ook.

Zeker zeer fraai, maar een goede hout gestookte cv fornuis die met gemak een heel huis warm krijgt heb je een flink jongen nodig met voldoende Kw en die kosten ook wel wat. Welke heeft u op het oog ?
Laatst gewijzigd door Slobberbone op 20 jan 2013 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Eneco-warmtepomp/vloerverwarming.

Ongelezen bericht door Slobberbone »

deb187 schreef:http://postimage.org/image/cr580z4n7/

Ongelofelijk dit....

Ik ga dit weekend de stukken voorbereiden voor de geschillencommissie.

Mijn buurvrouw haar warmtepomp is stuk, is daar al 3 dagen 10 graden binnen.
Hoewel ze verplicht zijn de pomp te komen repareren laten ze haar gewoon tot maandag in de kou zitten.
Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt zeg....
Ik vindt wel dat Eneco een puntje heeft met "Tevens houten vloeren.....
Hebben ze wel een puntmeeting verricht naar het vochtpercentage en ligt de goede ondervloer er wel, houten vloeren,vloerverwarming met eventuele aanwezige vocht is geen goede combinatie.

deb187
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2013 12:58

Re: Eneco-warmtepomp/vloerverwarming.

Ongelezen bericht door deb187 »

De vloer werd gelegd, 3 weken na de oplevering, voor die tijd werd er nog geklust in de woning.
In deze periode veel contact gehad met Eneco en meerdere malen monteurs over de vloer gehad van Eneco.

De monteurs waren NIET GESCHOOLD (OP GEEN ENKELE MANIER) in het werken met dit nieuwe type verwarmingspomp.

Tijdens deze periode heb ik Eneco meedere malen uitgelegd dat de woning op temperatuur moest zijn wanneer de vloer gelegd zou worden, dat het laminaat minimaal 48 uur op 21 graden Celsius moest acclimatiseren.
Dit werd met de hand op het hart beloofd. Dit laminaat is speciaal ontworpen voor vloerverwarming, evenals de ondervloer die zowel warmte als koude kan ventileren.
Bovendien moest het pand warm gestookt worden, minimaal een week eigenlijk om het achtergebleven vocht in de muren en ondervloeren weg te ventileren.

De dagen voor het leggen van de vloer veel storingen gehad, pomp sloeg 's nachts uit, overdag handmatig opwarmen van circa 10 graden Celcius naar 23 graden Celius (dan is de luchttemperatuur in de woning, 20 a 21 graden Celcius). Belachelijk stroomverbruik als gevolg.

Omdat de afspraak met het timmerbedrijf was gemaakt en deze niet meer afgezegd kon worden toch, toch noodgedwongen de vloer gelegd op afgesproken datum, de woning was die dag op temperatuur maar koelde 's nachts weer af.

Deze hele gang van zaken vind ik echt schandalig, het standpunt van Eneco dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de gevolgschade die direct verband houdt met de onderbreking van de warmtelevering, raakt kant nog wal en doet geen recht aan deze situatie, vind ik.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Eneco-warmtepomp/vloerverwarming.

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Als ik kijk naar mijn woning kan ik zien dat ik eerste anderhalf jaar verhoogd stookverbruik had ivm aanwezige bouwvocht en om dat nu weg te stoken in een week onmogelijk.Ik stookte eerste jaar meer dan 70 % gas er doorheen dan nu het geval met een goed afgestelde Hr-ketel.

Er kan wel 15000 liter aanwezig zijn in een woning en dat moet er uit geventileerd worden en dat kan soms lang duren en op hoge temperaturen stoken is onzin want immers vochtige lucht laat zich slecht verwarmen.In een weekje wegstoken ventileren :lol:

Zijn ook niet echt de zaken van Eneco leveren van warmtepompen,zie wel vaker installateurs weten hoe ze een ketel moeten plaatsen maar correct inregelen/afstellen daar doen ze niet aan :(

Warmtepompen,biomassa,blok/stadsverwarming etc.... Ik heb verhalen gelezen dat staat echt zwart op wit dat men met een biomassa installatie zuiniger stookte dan een op gas terwijl enkel maandbedrag al 40 euro is voor aansluiting per maand en dat verbruik ik aan gas niet eens :shock:

Altijd goed nadenken voordat je zo,n woning betrekt want je betaald duidelijk meer voor minder.

deb187
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2013 12:58

Re: Eneco-warmtepomp/vloerverwarming.

Ongelezen bericht door deb187 »

Beste Slobberbone,

Ben ik weer, terug van weg geweest.

De hele buurt is inmiddels na de eerste jaarafrekening plotseling overgedragen aan Eteck,
dit omdat Eneco zoveel klachten heeft ontvangen over de dienstverlening en oplevering.

Ik moet eerlijk zeggen dat Eteck een zeer goede en nette service levert.
Bij de welkomstbrief van Eteck werd een inventarisatieformulier meegestuurd, omdat zij al hadden vernomen van Eneco dat zij het zorgenkindje zouden overnemen. Op alle binnengekomen mankementen en klachten heeft Eteck besloten de eerste 2 maanden een PREVENTIEVE CREDITERING te geven, omdat, zo zeggen zij:

"Wij danken u hartelijk door de medewerking door de vele formulieren te retourneren. Wij hebben hieruit moeten constateren dat er zoveel klachten en problemen zijn dat dit op een serieuze en constructieve wijze bij alle woningen opgepakt dient te worden; ook bij diegene die geen formulieren hebben geretourneerd of menen dat er geen klachten zijn."

Lang verhaal kort, veel mensen met extreem hoog verbruik, verkeerd afgestelde ketels, niet werkende delen in het huis (badkamer, slaapkamer), etc, etc.

Eteck is nu al wekenlang bij alle omwonenden de ketels opnieuw aan het afstellen, onderdelen vervangen, kamers opnieuw aansluiten, etc.

Ik wacht nog even het rapport af over het verschil in verbruik m.b.t. de verkeerde afstellingen, daarna zal ik alle stukken indienen bij de geschillencommissie.

Gesloten