LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zussen worden gezien als elkaars toeslagpartner

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
jtbijpost
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2013 14:16

Zussen worden gezien als elkaars toeslagpartner

Ongelezen bericht door jtbijpost »

Vandaag weer uur aan de telefoon en blijkt belastingdienst weet zelf niet goed wat ze er mee moeten.

Mijn dochters van 18 en 20 jaar oud (beiden wonende nog thuis) worden gezien als elkaars toeslagpartner.
Dochter van 18 heeft een dochtertje van 2 die ook gewoon bij ons woont.

Als ik de rekenhulp toeslagpartner 2013 doorloop kom ik ook uit dat mijn twee dochters elkaar toeslagpartner zijn. Echter onder aan de pagina staat:

Uw huisgenoot is uw toeslagpartner.

In de volgende situaties kan uw huisgenoot niet uw toeslagpartner zijn:
Uw huisgenoot is uw ouder of kind en 1 van u is op 1 januari 2013 jonger dan 27 jaar.
Uw huisgenoot is een onderhuurder.
U hebt 2 of meer huisgenoten die 18 jaar of ouder zijn.


Dus als ik het goed lees, dan heeft mijn dochter 2 huisgenoten die ouder zijn dan 18 (ik en haar zus) komt dat ff goed uit nu kan haar huisgenoot (zus) niet haar toeslagpartner zijn.

Nou mis volgens de belasting dienst wel, want ik ben haar moeder en dus geen huisgenoot.
Blijkbaar ben je als moeder geen huisgenoot ...... nu breekt me klomp.

Na uitleg van mij aan belastingdienst dat ik wel degelijk huisgenoot ben ook al ben ik haar moeder, hebben ze mij beloofd dit uit te zoeken en mij voor de vierde keer deze week beloofd terug te bellen (wat dus steeds niet gebeurt)

Gemakkelijker kunnen wij het niet maken..!

jtbijpost
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2013 14:16

Re: Zussen worden gezien als elkaars toeslagpartner

Ongelezen bericht door jtbijpost »

Ze hebben beide appart aangevraagd, maar ze zien twee zussen die gewoon bij moeders thuis wonen als toeslag partners. Nu krijgt de ene wel zorgtoeslag en de ander niet.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Zussen worden gezien als elkaars toeslagpartner

Ongelezen bericht door kokka »

ze hadden toch aangekondigd om bij dit soort situaties de inkomens van alle personen boven de 18(?) mee te gaan tellen bij het bepalen van toeslagen en uitkeringen?

AdAstra
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 sep 2012 17:10

Re: Zussen worden gezien als elkaars toeslagpartner

Ongelezen bericht door AdAstra »

Even gelezen op Toeslagen Belastingdienst....huur en zorg

Wie is uw toeslagpartner?
Hebt u een echtgenoot of een geregistreerde partner? Dan is die persoon uw toeslagpartner. Staat u niet op hetzelfde adres ingeschreven? Dan telt uw toeslagpartner niet mee voor de huurtoeslag.

Hebt u geen echtgenoot of geregistreerd partner? Dan kan iemand anders die op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn.
U moet aan 1 van de volgende voorwaarden voldoen:

U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.
U hebt samen een kind.
U of uw partner heeft een kind van de ander erkend.
U bent partner voor een pensioenregeling.
U hebt samen een koopwoning.
U of 1 van uw huisgenoten heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar.
U bent elkaars fiscale partner voor de inkomstenbelasting.

Huisgenoot
Een huisgenoot is iemand die deel uitmaakt van uw huishouden en die op hetzelfde adres is ingeschreven bij de gemeente. Bijvoorbeeld uw kind, een ouder of iemand anders die bij u woont. Een huisgenoot telt alleen voor de huurtoeslag mee. Die noemen we dan medebewoner.

Uw toeslagpartner is voor de huurtoeslag nooit een medebewoner. Ook een onderhuurder is geen medebewoner.
Let op!
Bij het berekenen van de huurtoeslag tellen wij ook het inkomen van medebewoners mee. Voor thuiswonende kinderen tot 23 jaar telt alleen het inkomen boven € 4.627.

Ik ben 18 jaar of ouder
Bent u 18 jaar of ouder? Dan kunt u zorgtoeslag aanvragen als u ook aan de andere voorwaarden voldoet.

Hulpmiddel voor bepalen toeslagpartner gebruikt:
Resultaat naar aanleiding bovenstaande gegevens, 1 moeder, 2 zussen ouder dan 18j. 1 kind 2j.

Uw huisgenoot is uw toeslagpartner.
In de volgende situaties kan uw huisgenoot niet uw toeslagpartner zijn:
Uw huisgenoot is uw ouder of kind en 1 van u is op 1 januari 2013 jonger dan 27 jaar.
Uw huisgenoot is een onderhuurder.
U hebt 2 of meer huisgenoten die 18 jaar of ouder zijn.

Partner---Huisgenoot--Medebewoner---Toeslagpartner----welles of nietes???? :D
Ik geef toe dat ik het geheel wel 4x heb gelezen voordat ik een ietspietsie ervan begreep.

Enerzijds: Een huisgenoot (dus de andere zus) telt alleen mee voor de huurtoeslag als medebewoner. En dan zullen ze wel de inkomsten (van de zussen) bedoelen die de hoogte van de toeslag bepalen.

Nu komen de knallers---- 1 van uw huisgenoten heeft een inwonend kind jonger dan 18j. Dan kan iemand anders uw toeslagpartner zijn! (uit Wie is uw toeslagpartner?)
Hier kan dus het kind de boosdoener zijn.
Sorry jtbijpost, sorry sorry sorry.
En verder: U bent elkaars fiscale partners voor de inkomstenbelasting. Ja, voor de huurtoeslag wel denk ik als uw dochters inkomsten hebben.

Het hulpmiddel voor de zorgtoeslag. Daar heb ik dus weer het (arme) 2j. kind aangevinkt. Resultaat - uw huisgenoot is uw toeslagpartner......gillen.....en dan... in de volgende situaties kan uw huisgenoot (verrek valt me nu op, welke huisgenoot bedoelen ze eigenlijk....mama..zusje1...zusje2 of het arme kindje????) NIET uw toeslagpartner zijn. Daar zijn dus 2 punten op uw situatie van toepassing. De eerste en de laatste. Dus zorgtoeslag voor beide zussen, ieder apart en kindje is gewoon bij haar eigen moeder verzekerd. Wanneer is dochter 18 geworden?

Ik denk dat de belastingdienst het bos door alle huisgenoten/medebewoners niet meer ziet :mrgreen:
Allemaal dezelfde achternaam? Nou ja, we moeten het ze niet zo moeilijk maken hoor.
Beste jtbijpost, is er geen belastingkantoor bij u in de buurt? Een persoonlijk gesprek met uitleg zou wel meer opheldering en een vluggeren oplossing geven.

kokka, dank je wel voor je tip. Geef ik meteen aan mijn vriendin door (inwonende dochter 19j. met inkomsten) Wist ik niet tot nu toe, ik had gisteren alleen de rekenhulp gebruikt, en ja, geen toeslagpartner ---jonger dan 27 jaar, is verwarrend.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Zussen worden gezien als elkaars toeslagpartner

Ongelezen bericht door fisbel »

Laten we het niet moeilijker maken dan het is.
Inwonenden zijn: moeder, 2 meerderjaringe dochters. 1 dochter heeft een kind jonger dan 18 jaar.

Voor de huurtoeslag geldt voor zover van toepassing dat moeder als aanvrager 3 huisgenoten / medebewoners heeft: de twee dochters en het kleinkind. Het inkomen van alle huisgenoten / medebewoners bepaalt mee het recht op huurtoeslag. Omdat de dochters jonger zijn dan 23 jaar is er een vrijstelling van € 4627.
Er is voor de huurtoeslag geen sprake van toeslagpartnerschap, in welke combinatie dan ook.

Voor de zorgtoeslag is er eveneens geen sprake van toeslagparterschap. De twee zussen (kinderen van moeder) wonen immers nog thuis.
Zijsprong: In 2013 zijn de regels t.a.v. het toeslagpartnerschap (weer) gewijzigd t.o.v. 2012. Daardoor zijn twee (ongehuwde) partners niet zijnde familieleden van elkaar mét gezamenlijke huishouding waarvan 1 partner een kind heeft vanaf 2013 verplicht toeslagpartners van elkaar. Ze zijn overigens ook fiscaal partners.

Maar hier is een ANDERE situatie: moeder en kind kunnen geen toeslagpartners van elkaar zijn. De twee zussen konden voorheen (tot en met 2010) wel toeslagpartners van elkaar, maar uitsluitend als ze samenwoonden in een andere woning dan moeder (ouders) én een gezamenlijke huishouding voerden.
Dit is echter verleden tijd. Vanaf 2013 is de regelgeving t.a.v. fiscaal partnerschap én toeslagpartnerschap gelijkgetrokken. Fiscaal partner is tevens toeslagpartner. Geen fiscaal partner - geen toeslagpartner.

Zijsprong: Het halfjaarscriterium dat t/m 2012 van toepassing was voor twee ongehuwd samenwonenden (wel toeslagpartners van elkaar) geldt vanaf 2013 niet meer. Vanaf 2013: geen fiscaal partners, dan ook geen toeslagpartners. Maar weer wel als 1 van beiden een minderjarig kind heeft, niet zijnde het kind van de partner.
N.B: bij onderhuur geldt het begrip van de gescheiden huishouding: geen toeslagparters en geen fiscaal partners dus, ook niet al er kinderen in huis wonen.

Conclusie: de twee zussen, inwonend bij moeder zijn absoluut geen toeslagpartners van elkaar. Vroeger niet en in 2013 ook niet. De (twee) uitzonderingen hierboven genoemd zijn van kracht. Laat je niet gek maken a.u.b.

jtbijpost
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2013 14:16

Re: Zussen worden gezien als elkaars toeslagpartner

Ongelezen bericht door jtbijpost »

Top .....thanks voor jullie reacties..
Zoals ik het lees en begrijp zijn mijn twee meerderjarige dochters die gewoon nog bij mij wonen NIET elkaars toeslagpartner. Helaas weten ze bij de belastingdienst niet precies wat ze erover moeten zeggen. Ik wordt hier zo moedeloos van. Als ze geld terug willen staan ze vooraan, maar als het over toeslagen gaat dan weten ze het even niet meer. Ik ga volgende week even op bezoek bij het kantoor zelf en ga niet eerder weg totdat ik antwoord heb. Want ze zijn nu al twee weken aan het overleggen en terugbellen ....ze beloven wel maar doen het niet.!@&%%^$$##@#^^TFD

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Zussen worden gezien als elkaars toeslagpartner

Ongelezen bericht door fisbel »

Neem u een uitdraai van dit topic mee naar het belastingkantoor.

Gesloten