Missydynamite schreef:Ik kreeg bericht terug begin 2004 dat ik de rente niet mocht aftrekken van de Belastingdienst, de fout ligt derhalve niet bij mij. Wel ben ik zo dom geweest om alles weg te gooien dus nu kan ik achteraf ook geen verhaal halen (als dat al mogelijk is geweest na 7 jaar).
Maar daar gaat het in principe niet om, het gaat om de methode van Interbank en zijn tussenpersonen, zijn er nog mensen die daar ervaring mee hebben?
Leterlijke tekst van de SNS bank:
Je kunt ook geld lenen met een persoonlijke lening of een doorlopend krediet om de verbouwing te financieren. Deze oplossing kent wel nadelen. Je betaalt een hoge variabele rente en je hebt te maken met een beperkte looptijd. De rente is wel weer aftrekbaar in box 1 als je het krediet gebruikt voor je eigen woning.
Je mag tot vijf jaar na dato een herziening doen op je inkomsten belasting.
Dus als de wiedeweerga opnieuw aangiftes doen over de afgelopen vijf jaar, krijg je toch behoorlijk wat terug.
Je mag tot vijf jaar na dato een herziening doen op je inkomsten belasting.
Dus als de wiedeweerga opnieuw aangiftes doen over de afgelopen vijf jaar, krijg je toch behoorlijk wat terug.
Tja, dat adviseerde ik ook al 14 maand geleden.
Missydynamite heeft al op 20 januari vorig jaar gezegd dat dat niet gaat omdat ze
1. alle stukken heeft weggegooid
2. en ze wil er ook niks van weten omdat dat haar vraag niet is.
Ik heb ook een schuld van 23.000 Euro bij Interbank. Ik heb in 2000 een lening afgesloten die gekoppelt was aan een levensverzekering (hollands welvaren van DSB) en een aandelenmap om de lening na 10 jaar af te lossen. Deze waren na 10 jaar een kleine fractie waard van het totaal geleende bedrag. Ik moest zelfs een lening nemen omdat de aandelenmap minder waard was geworden en een restschuld hierdoor had gekregen. Dit heb ik ondertussen terug gekregen.
Helaas zit ik wel voor de rest van mijn leven vast aan die 23.000 Euro. Ik weet dat ik dit versneld kan aflossen echter ben bezig met een soortgelijke lening van ABN-AMRO af te betalen.
Mijn vraag is of iemand een goeie advokaat/jurist weet die me van Interbank kan af helpen? Want ik snap er zelf niet veel van.
De opvallendste reacties vind ik de reacties die beginnen dat het allemaal eigen schuld is.
Er heerst dus een soort taboe op het aankaarten van problemen in een forum. De schuldvraag doet er toch niet zo toe. Wijsneuzen hoeven hun verstand van mij niet zo te laten blijken. Het gaat er m.i. om dat je vlug uit de problemen komt wanneer je je hart lucht op het internet. Cloud toch? Een groot deel van onze landgenoten snapt dat zeker niet.
Als er iemand leent, doet ie dat altijd van een ander. Dat is een deal tussen twee partijen. Dus zijn twee partijen ook verantwoordelijk. Als de geldschieter in de deal gelooft moet ie dan ook volledig meedoen of niet. Een hele hoge rente zou dan ook geen uiting moeten zijn van het wantrouwen dat er al bij voorbaat blijkt te zijn.
Hoi Allemaal, inmiddels heeft het KIFID uitspraak gedaan, ik ben op alle fronten in het gelijk gesteld, en de Interbank moet zich conformeren aan het Euribor tarief omdat zij weigeren uit te leggen aan de ombudsman waarop zij hunn absurde tariefverhogingen baseren. Twee weken geleden ontving ik bericht van de Interbank dat zij de uitspraak naast zich neerleggen, maar zij willen mij wel graag een nieuwe financiering aanbieden uit coulance. Ben hier uiteraard niet op ingegaan, en heb het dossier overlegd aan mijn advocaat met het verzoek dit aan te kaarten bij de rechter. Mocht je nog vragen hebben dan mag je altijd mailen.
Alles herkenbaar. Zou je misschien uitleg kunnen geven hoe we de eerste stappen zouden moeten nemen. Waar moeten wij rekening mee houden, en bij wie moeten we aan de bel trekken? Alle soorten tips zijn welkom!
Alles herkenbaar. Zou je misschien uitleg kunnen geven hoe we de eerste stappen zouden moeten nemen. Waar moeten wij rekening mee houden, en bij wie moeten we aan de bel trekken? Alle soorten tips zijn welkom!
Groetjes.
Ik wil me hier graag bij aansluiten. Ik vind het super dat je je gelijk hebt gehaald. Jouw kwestie heeft mij aan het denken gezet; eerlijk gezegd had ik er nooit bij stilgestaan maar als ik het zo lees... Wow, niet echt slim van me.
Wat is een handige aanpak? Ik heb een eenvoudige brief gestuurd naar Interbank met wat algemeen vragen over hoe ze de rente berekenen. Dat als 'start'. Maar wat te doen als ik het op de spits wil gaan drijven?
Je moet per brief, aangetekend, een klacht indienen over je krediet. Dan moet je ze minimaal vier weken de gelegenheid geven om te reageren. Reageren ze niet of wuiven ze je klacht weg dan kun je de klacht neer leggen de financiële ombudsman, en verwijzen naar mijn en soortgelijke uitspraken. Dat richt in principe niets uit, kijk maar naar mij, maar mijn advocaat geeft aan dat de rechter deze uitspraak zal volgen. Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen. Mocht je hulp nodig hebben met opstellen dan wil ik je graag helpen, stuur dan een privé bericht.
Inmiddels zijn we weer een maand verder, en heeft de Interbank aan de Geschillencommissie laten weten dat zij mijn klacht niet ontvankelijk moeten verklaren en dat zij van mening zijn dat alles juist is, en dat zij de renten niet hoeven verklaren. Mijn advocaat heeft inmiddels hierop gereageerd, het blijkt nl. dat Interbank zegt de rente vast te stellen op basis van (hun eigen woorden!) niet nader te bepalen componenten. Volgens het Burgerlijk Wetboek mag dit dus niet, want de rente moet dus wel bepaalbaar zijn voor ons als consument anders is de overeenkomst onwettig end derhalve ongeldig. Mijn advocaat heeft tevens gevorderd dat de overeenkomst of dan ontbonden wordt, of dat Interbank de rente alsnog op een wettige manier vaststelt zoals ook het Kifid hen al heeft bevolen. Uitspraak is over 6 weken en dan zal ik de uitspraak hier ook publiceren misschien dat meer mensen dan hulp kunnen zoeken, want gezien de hoeveelheid reacties die ik heb gehad zijn wij echt de enigen niet, en schroom niet om hulp te vragen want het ligt niet aan jezelf maar aan de de zeer laakbare tussenpersonen die Interbank gebruikt en hun eigen onscrupuleuze houding!
Ook wij hebben een probleem met Interbank/ Antera Incasso. Ik heb diverse brieven geschreven, gestopt met betalen en weer begonnen.
Ik zit eigenlijk te wachten op de uitspraak waar MissyDynamite het over heeft. Ik heb Missy al een prive bericht gestuurd echter nog geen reactie ontvangen.
Ik wil graag een regeling treffen, mijn lening is namelijk 28.000 groot en ik heb in al die jaren al ruim 41.000 euro betaald en ga dit dus niet meer doen. Wil een afkoop onderhanden echter kan dit alleen schriftelijk, dat werkt natuurlijk niet. Overigens heeft men minimaal een maand nodig om schriftelijk te reageren terwijl men na een paar dagen aan de lijn hangt, overigens zeer schoffterig behandeld door mensen van Antara Incasso, als ik de automatischenincasso heb gestorneerd.
Ik hoop op korte termijn wat te horen van de uitspraak in de zaak van MissyDynamite, waar we hopenlojk allen wat aan hebben.
Hallo allemaal sorry ben ernstig ziek geweest dus vandaar even geen reactie. Stand van zaken nu is dat op 18 januari as er een hoorzitting plaatsvind bij de geschillencommissie. Dit omdat Interbank na onderuit gehaald te zijn door mijn advocaat over hun uitleg van de rente, nu ineens vinden dat ik geen recht meer heb van klagen. De geschillencommissie vind dit blijkbaar ook maar raar, dus vandaar dat we nu opgeroepen zijn.
Nou we hebben de zitting achter de rug vanmiddag, over acht weken volgt de uitspraak, en mijn advocaat is positief. Er waren deze middag een aantal zittingen waarbij Interbank was aangeklaagd, en deze werden allemaal door dezelfde dame van Interbank behandeld. Geen advocate maar een huisjuriste, die hakkelend verweer voerde, met nutteloze argumenten kwam en op het laatste moment nog "bewijsstukken" wilde invoegen die totaal zinloos waren en door mijn advocaat dan ook buiten de procedure zijn gehouden.
Zodra de uitspraak binnen is zal ik hem in zijn geheel publiceren, zeker als die positief is dan schept dit een enorm precedent voor iedereen die een woekerkrediet bij de Interbank heeft, want zij zijn dan verplicht om alle klachten te honoreren!
Het is zeer onwaarschijnlijk dat Interbank hun rentestijgingen kunnen uitleggen.
Omdat de Euribor al een aantal jaren aan het dalen is, is een rentetarief dat hierop gebaseerd is niet meer interessant voor de bank. We gaan er allemaal vanuit dat de bank zijn winst het verschil is tussen de rente waarvoor ze geld moeten inlenen en het rentepercentage waarmee ze dit uitlenen. DIT IS NIET WAAR! Omdat de bank geld mag scheppen als ze geld uitlenen, hoeven ze voor een lening maar een klein percentage als reserve aan te houden. Officieel is dit 10% maar in werkelijkheid is dit veel minder.
Een hoge Euribor betekend dus veel winst voor de bank, een lage weinig. Dit is dus de werkelijke reden dat de bank zijn rente verhoogd!
De banken willen deze geldcreatie niet graag aan de grote klok hangen, ze zullen er dan ook alles aan doen om dit te verzwijgen!
Dat klopt, tijdens de hoorzitting voerde de huisjuriste aan dat zij "geen kijkje in de keuken wilde geven"ivm de concurrentie ondanks herhaalde verzoeken van Prof. Hendrikse, voorzitter Geschillencommissie, om de rente stijgingen uit te leggen.
HIerdoor haalde zij ook haar eigen verweer onderuit dat met een telefoontje het voor mij duidelijk zou zijn waarom de rente was gestegen. Toen zij hierop werd gewezen door de voorzitter, viel ze stil en begon ze over iets heel anders.
Op een gegeven moment maakte ze zelfs de bewering dat mijn advocaat te laat door mij was ingebracht en daardoor niet mijn belangen behartigde, en ze werd hierop keihard teruggefloten door de commissie.
Mijn man is zeer slechtziend, en daardoor formeel blind, en toen stelde ze ook zijn blindheid ter discussie omdat hij zonder stok loopt, waarop zelfs de voorzitter ontsteld reageerde, kortom Interbank probeert zich in allerlei bochten te wringen. Mijn advocaat is echter zeer ervaren en gespecialiseerd in dit soort zaken en hij heeft een zeer goed gevoel erover dus we gaan uit van een positief vonnis in ons voordeel.
Zodra er een vonnis is, dan zet ik dit onmiddelijk op dit forum, want dan kan iedereen daar zijn voordeel mee doen, ik zou zeggen ga dan massaal klagen en hopelijk valt Interbank dan ook om!
Missydynamite, wordt dit een vonnis van de kantonrechter?
Het is dan altijd nog mogelijk voor jouw of de bank om in hoger beroep te gaan.
De mooiste uitsprak voor jouw zou een “nietig” van de overeenkomst zijn. Al de betaalde rente komt dan terug. “Vernietigbaar”, zou het terugdraaien van de teveel in rekening gebrachte rente inhouden. Ik hoop voor jouw het eerste! Ik ben benieuwd naar de uitspraak!
Nee niet de kantonrechter, ben procedure begonnen bij ombudsman Kifid, 1e bezwaar gewonnen, is door Interbank terzijde gelegd daarom heb ik ze nu voor de geschillencommissie gedaagd, hun advies is bindend en zij volgen over het algemeen het advies van de ombudsman.
Je hebt 3 maanden de tijd nadat de bank je klachten niet verder afhandelt om je bezwaar aan het KIFID voor te leggen.
Heb je al een klacht ingediend bij de bank? Je kan de uitspraak van het KIFID eerder vermeld in dit draadje alvast gebruiken voor je klacht. Geef ze de kans op hun woekerrente aan te passen anders stel je ze in gebreke. Je kan dan je betalingen opschorten (BW. Artikel 6:59)
Ook ik heb een klacht opgestuurd naar Interbank ivm de te hoge rente die ze vragen. Ik heb deze klacht in Februari aangetekend opgestuurd. Natuurlijk niks meer gehoord van Interbank.
Maandag ga ik een klacht naar het Kifid sturen en begin ik de procedure bij hun tegen Interbank.
megatron29 schreef:Ook ik heb een klacht opgestuurd naar Interbank ivm de te hoge rente die ze vragen. Ik heb deze klacht in Februari aangetekend opgestuurd. Natuurlijk niks meer gehoord van Interbank.
Maandag ga ik een klacht naar het Kifid sturen en begin ik de procedure bij hun tegen Interbank.
Volgens wie vragen ze een te hoge rente? De maximale rente voor een consumptief krediet is 15%. Pas als ze meer vragen kan je een klacht indienen. Het andere alternatief is om een kredietverstrekker te zoeken die bereid is om de lening tegen een lagere rente over te nemen.