LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inkasso Unie

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
NLmichiej
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jan 2013 14:45

Inkasso Unie

Ongelezen bericht door NLmichiej »

Hallo allemaal,

Onlangs betaalde ik een rekening á €25,- aan ECI.NL. Ik was dit geld al enige tijd verschuldigd, maar door mijn financiële situatie niet in de mogelijkheid geweest deze rekening eerder te voldoen. Op dezelfde dag van mijn betaling ontving ik een brief van de Inkasso Unie. Ik had de rekening 's morgens betaald, 's middags ontving ik de brief. Of ik deze rekening á €25,- + €40,- incassokosten wilde voldoen aan hun.

Ik heb op 4 januari via de website van Inkasso Unie contact opgenomen en vermeld dat de betaling hun schrijven had gekruist en deze dus reeds voldaan was bij het binnenkomen van hun brief. Enkele dagen na mijn eerste mail (op 7 januari) ontving ik per mail een volgende aanmaning vanuit hun voor dezelfde €65,- waarop ik direct nogmaals contact heb gezocht. Ditmaal duurde het 10 dagen, tot 17 januari, alvorens ik een reactie ontving. Er was contact geweest met ECI en ik moet nu volgens Inkasso Unie alsnog de incassokosten te voldoen, terwijl ik op het moment van betalen nog niet op de hoogte was van de inkomende incasso.

Mijn ervaring met rekeningen zegt dat wanneer een betaling de brief kruist eventuele verhogingen niet hoeven te worden voldaan. Nu weet ik niet 100% zeker of dit ook voor incassokosten geld, dus ik hoop dat iemand mij dat hier kan vertellen. Nogmaals, ik betaalde dus vóór binnenkomst van de brief.

Met vriendelijke groet,
Michiel

memooty
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 nov 2012 11:30

Re: Inkasso Unie

Ongelezen bericht door memooty »

In principe was u al te laat met betalen. U zult daarvoor hoogstwaarschijnlijk een herinnering hebben gehad. Heeft u die niet binnen 14 dagen betaald, dan worden er incassokosten in rekening gebracht van minimaal €40,-.

Als u van mening blijft dat u niet hoeft te betalen, zou ik een aangetekende brief sturen naar het incassobureau. Of u kunt altijd uw rechtsbijstand inschakelen.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Inkasso Unie

Ongelezen bericht door ArneLH »

Het moment van betaling is het moment waarop het bedrag wordt gecrediteerd op de rekening van de schuldeiser. Als u in deze al in verzuim was vóór 1 juli 2012 en er is slechts 1 aanmaning verzonden, dan bent u mogelijk geen incassokosten verschuldigd (art. 8.3 Rapport Voor-werk II). Is verzuim ingetreden na 1 juli, bent u in verzuim en heeft u daarna een '14-dagenaanmaning' ontvangen, dan bent u de kosten verschuldigd. Daarvoor is immers 1 incassohandeling voldoende en die is verricht voordat u heeft betaald.

NLmichiej
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jan 2013 14:45

Re: Inkasso Unie

Ongelezen bericht door NLmichiej »

De rekening betreft er één van na 1 juli 2012 (9 juli om precies te zijn). Er is daarna per email een betalingsherinnering verstuurd en per post heb ik een aanmaning ontvangen die binnen 7 dagen diende te worden betaald, waar ik overigens, eerlijk is eerlijk, niet aan heb kunnen voldoen gezien mijn situatie.

Een 14-dagenaanmaning heb ik voor zover ik weet niet ontvangen, maar mogelijk dat de email daaronder zou vallen? Ik heb er verder niet veel verstand van. Ik weet niet in hoeverre een betalingsherinnering als aanmaning wordt gezien. Tevens weet ik de termijn van die email niet.

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Inkasso Unie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Iedere factuur, herinnering en ingebrekestelling is een aanmaning. Dat u heeft betaald voordat u de brief heeft ontvangen zal niet de doorslag geven, behalve als dit in de brief stond.

Als u aansprakelijk bent gesteld in de aanmaning met de betalingsperiode van zeven dagen dan bent u in verzuim geraakt vanaf de eerste dag na de termijn. Als men heeft aangegeven dat u extra kosten moet betalen dan hebben ze u ook aansprakelijk gesteld.

Hierna hoort u nog een veertiendaagse aanmaning te ontvangen. Als u binnen deze termijn betaald dan bent u wel de (wettelijke )rente verschuldigd maar niet de incassokosten.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Inkasso Unie

Ongelezen bericht door ArneLH »

De aanmaning moet schriftelijk zijn (e-mail valt daar ook onder naar mijn mening), een betalingstermijn van 14 dagen hebben, waarschuwen dat er na die 14 dagen incassokosten in rekening kunnen worden gebracht, wat de hoogte is van die vergoeding en wat de verdere gevolgen zijn van niet-betaling (rente ed.).

NLmichiej
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jan 2013 14:45

Re: Inkasso Unie

Ongelezen bericht door NLmichiej »

De brief die ik ontving zegt het volgende:

"Let op! Omdat u in verzuim bent, zullen wij de vordering ter incasso uit handen geven aan ons incassobureau indien het verschuldigde bedrag niet binnen 7 kalenderdagen op onze rekening is bijgeschreven. De bijkomende incassokosten met een minimum van €40-, berekend volgens de wettelijke staffel, worden in dat geval volledig aan u doorbelast. Na overdracht aan het incassobureau kunnen wij helaas niets meer voor u betekenen met betrekking tot deze vordering. Eventuele verdere communicatie verloopt geheel via het incassobureau. Voorkom onnodige verhogingen en betaal op tijd!"

Bovenstaande is letterlijk overgenomen uit de brief, precies zo staat het daar geschreven.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Inkasso Unie

Ongelezen bericht door ArneLH »

Dan noem ik het in rekening brengen van incassokosten een typische oneerlijke incassopraktijk.

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Inkasso Unie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ze stellen dat je reeds in verzuim bent. Hoewel dit niet ondenkbaar is, zie ik daar geen argumenten voor.

Ik zie in deze brief een ingebrekestelling, omdat a) je aangemaand wordt om het bedrag te betalen, b) er een redelijke termijn gesteld wordt (aannemende dat deze op tijd is aangekomen) en c) men je aansprakelijk stelt voor het uitblijven. Hierdoor aan te geven incassokosten in rekening te willen brengen.

Als u toch in verzuim dan geldt dat voldoet deze aanmaning niet aan de wettelijke regels en bent u om die reden geen incassokosten verschuldigd. Als u deze toch heeft betaald dan staat die betaling te boek als onverschuldigd betaald en heeft u recht op terugbetaling. Dat is een hoop gedoe, dus het verstandigste lijkt mij om gewoon de incassokosten niet te betalen. U kunt aangeven dat ze geen recht hebben op die kosten, omdat ze de wet niet hebben nageleefd.

P.S. Naar mijn opvatting valt e-mail ook onder schriftelijk.

NLmichiej
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jan 2013 14:45

Re: Inkasso Unie

Ongelezen bericht door NLmichiej »

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga direct een schrijven met jullie argumenten versturen naar de Inkasso Unie, ditmaal hopende op een positieve reactie.

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Inkasso Unie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een paar dagen terug was er een stukje over incassobureau's. De goede nagelaten, blijven veel incassobureau's het proberen, ook als geen zaak hebben, totdat duidelijk is dat je echt niet gaat betalen.

derhansie
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 sep 2008 19:07

Re: Inkasso Unie

Ongelezen bericht door derhansie »

Inkasso unie zal niks verder ondernemen als u niet betaald.
Aangezien u het verschuligde bedrag inmiddels betaald hebt en de betaling geaccepteerd is.
Terwijl in de brief verwezen werd dat ze nils meer voor u konden doen als het uit handen was gegeven.

Ik heb zelf ook zoeits gehad met inkasso unie en na een paar dreigbrieven al 2 jaar niks meer van gehoord.

alexD
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 nov 2006 20:55

Re: Inkasso Unie

Ongelezen bericht door alexD »

ArneLH schreef:Dan noem ik het in rekening brengen van incassokosten een typische oneerlijke incassopraktijk.
Bedankt voor de link!

NLmichiej
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jan 2013 14:45

Re: Inkasso Unie

Ongelezen bericht door NLmichiej »

derhansie schreef:Inkasso unie zal niks verder ondernemen als u niet betaald.
Aangezien u het verschuligde bedrag inmiddels betaald hebt en de betaling geaccepteerd is.
Terwijl in de brief verwezen werd dat ze nils meer voor u konden doen als het uit handen was gegeven.

Ik heb zelf ook zoeits gehad met inkasso unie en na een paar dreigbrieven al 2 jaar niks meer van gehoord.
Goed om te weten, bedankt voor je reactie :)

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Inkasso Unie

Ongelezen bericht door ArneLH »

derhansie schreef:Inkasso unie zal niks verder ondernemen als u niet betaald.
Aangezien u het verschuligde bedrag inmiddels betaald hebt en de betaling geaccepteerd is.
Terwijl in de brief verwezen werd dat ze nils meer voor u konden doen als het uit handen was gegeven.

Ik heb zelf ook zoeits gehad met inkasso unie en na een paar dreigbrieven al 2 jaar niks meer van gehoord.
Nogal logisch, zeker in dit geval. Als men zou gaan dagvaarden zal er gelogen moeten worden over de '14-dagenaanmaning' en de kans lijkt mij vrij groot dat de kantonrechter daar niet al te blij mee zal zijn.

vaa0108
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jan 2014 17:49

Re: Inkasso Unie

Ongelezen bericht door vaa0108 »

Hallo allemaal, :)

Vanmiddag ontving ik een voicemail met een automatisch afgespeeld bandje van de inkasso unie. Niet persoonlijk aan mij gericht. Waarin mij werd verteld dat, ik een inkasso brief zou hebben ontvangen en niet heb betaald. Of ik dat bedrag z.s.m. kan overmaken binnen 3 dagen op het rekeningnr. dat op de brief van inkasso vermeld zou staan. Ik kon ook een nummer bellen voor meer informatie.

Ik heb dit nummer terug gebeld om 16:30 zonder achternaam te vermelden.

Ik kreeg een meneer aan de telefoon, hij zei ''eigenlijk zijn we al gesloten maar toch neem ik even op..''
Ik vroeg om meer informatie. Omdat ik 1000% zeker ben geen schuld te hebben. Meneer vroeg om mijn adres gegevens. Die ik NIET heb gegeven. Zodoende kon mnr. mijn 'dossier' niet openen en verder geen informatie geven over de openstaane rekening.

Mnr. vermelde ook dat hij wel een email kon sturen met daarin verdere informatie. Maar ik weiger persoonlijke informatie te verschaffen zonder eerst een aangetekende brief te hebben ontvangen op mijn naam.

Mnr. kwam erg onprofessioneel over, nadat ik weigerde persoonlijke informatie te geven en begon over verdenking van oplichting. Ik heb mnr. dit ook verteld, en hij reageerde hierop: '' Ik vind dat u ook onprofessioneel overkomt''.. Erg merkwaardig.. Waarom zou ik als klant.. professioneel over moeten komen?!

Ik vertrouw dit voor geen meter.

Heeft iemand hier ook een gelijke situatie meegemaakt met de inkasso unie?


mvg. Valerie

Gesloten