LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
gijsvm
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 mei 2009 21:27

Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom

Ongelezen bericht door gijsvm »

Hallo Linda,

Bedankt voor jouw snelle reaktie !
Tot op heden heb ik alleen nog maar een telefonische bevestiging gehad van Liander, waarin ze mij vertelde de teruglevering te accepteren.
Ik verwacht binnenkort de schriftelijke bevestiging dan ook.
Dan ga ik ervan uit dat al mijn opgewekte kwh`s dan ook gesaldeerd gaan worden, omdat ik bij de netbeheerder Liander ook aangegeven heb dat de ingangsdatum van leveren 1 september is geweest.
Mocht dit niet het geval zijn dan hoor ik dat graag.

Mvrgr,

Gijs

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 358
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Beste Gijs,

Graag gedaan.

Feit is dat de teruggeleverde elektriciteit voor september ook al gesaldeerd werd. Het teruglevertelwerk is al bekend bij zowel bij de netbeheerder als de leverancier.

Voor de jaarafrekening van eind maart worden de meterstanden opgevraagd. Daarbij is van belang dat u alle meterstanden doorgeeft, ook de meterstand van het teruglevertelwerk. Het enige verschil met de situatie van voor september is, dat er dan waarschijnlijk meer elektriciteit is teruggeleverd.

Stel dat u in totaal 3.000 kWh afneemt en 4.500 kWh teruglevert. Dan wordt 3.000 kWh gecrediteerd tegen het leveringstarief en de energiebelasting. Voor de rest van de teruggeleverde elektriciteit ontvangt u een terugleververgoeding. Voor dit deel heeft u immers ook geen leveringtarief en energiebelasting betaald. Als u bijvoorbeeld 3.000 kWh afneemt en u levert 2.500 kWh terug, zal het volledig teruggeleverde aantal kWh's worden gecrediteerd tegen het tarief en de energiebelasting.

Nuon saldeert maximaal 5.000 kWh. Voor alle kWh's die u meer teruglevert dan 5.000, zal Nuon u een redelijke terugleververgoeding geven. Ook al neemt u zelf ook meer dan 5.000 kWh af.

Als u nog vragen heeft, hoor ik het graag. Anders wens ik u een fijn weekend.

Met vriendelijke groet,

Linda
Nuon Webcare

Sake71
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2012 17:42

Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom

Ongelezen bericht door Sake71 »

Na drie maanden heb ik eindelijk bericht van Nuon gekregen met betrekking tot de saldering. Er blijkt nu echter wel een behoorlijk addertje onder het gras vandaan te zijn gekomen. Wat is namelijk het geval:
Mijn termijn loopt van augustus tot augustus. In augustus 2011 mijn jaarafrekening gekregen voor het jaar 2011. In januari 2012 heb ik de panelen geïnstalleerd. Ik heb toen de nuon en Liander hiervan op de hoogte gesteld en die kwamen met het verhaal dat ik de oude draaischijfmeter (Ferraris) kon laten zitten, de meter zou automatisch terugdraaien als ik meer zou opleveren dan verbruiken. Als de eindstand bij de afrekening meer teruglevering zou aangeven dan verbruikt, dus de stand zou lager zijn dan in augustus 2011, had ik geen recht op saldering. In het kort: stand augustus 2011 14000 kWh, stand augustus 2012 13800, dan zou het verbruik "nul" zijn maar de 200 kWh extra zou ik niets voor krijgen (geen saldering). Dus ik heb de meter laten vervangen voor een electronische meter.
In bij het plaatsen van de nieuwe meter had ik op de oude meter 841 kWh verbruikt.
Bij de jaarafrekening had ik 841 kWh plus 237 kWh (stand nieuwe meter) en 1474 kWh opgewekt en teruggeleverd. Nu komt mijn punt: Bij de saldering is de stand van de nieuwe meter (237 kWh) verrekend en niet het totale jaarverbruik (1078 kWh) en dus de 396 kWh extra. Ik had dus beter de oude meter laten zitten en pas als deze de stand van augustus 2011 had bereikt om moeten wisselen.
Maar in goed vertrouwen, op de Nuon, toch te vroeg laten verwisselen en dus een leuk bedrag door de neus laten boren door Nuon en Liander. In mijn geval is de saldering dus niet van augustus tot augustus.

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 358
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Beste Sake71,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat u het niet eens bent met de wijze van saldering na de plaatsing van uw nieuwe meter. Graag kijk ik het voor u na.

Hiervoor ontvang ik graag uw klantnummer of adresgegevens via een privebericht. Na ontvangst van de gegevens, zoek ik het uit en kom ik er bij u op terug.

Met vriendelijke groet,

Linda
Nuon Webcare

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom

Ongelezen bericht door e-chec »

Hallo Sake71,

Ik begrijp niet het hele verhaal en heb enkele vragen.
  • - In januari zijn de zonnepanelen geplaatst. Is de nieuwe meter op hetzelfde moment geplaatst, dus bij de start van de eigen productie?

    - Het lijkt er op dat u veel meer energie produceert dan u verbruikt. Wat was de afgelopen jaren uw elektriciteitsgebruik en wat is de WattPiekcapaciteit van uw installatie zonnepanelen ?
Overigens is het zo dat de saldering pas begint als de eigen productie is gestart. In uw geval niet in augustus 2011, maar in januari 2012. U heeft toen ook uw meterstanden moeten doorgeven aan de netbeheerder.

Sake71
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2012 17:42

Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom

Ongelezen bericht door Sake71 »

E-chec,

Hartelijk dank voor de reactie. Waar ik op doel is het verhaal met de meterwissel. Ik heb eind januari de panelen op het dak geplaatst en de week daarop de Nuon en Liander op de hoogte gesteld. Die kwamen toen met het verhaal dat ik de oude meter kon laten zitten, want die draait terug, of een nieuwe elektronische meter met terugtelwerk kon laten plaatsen. In het eerste geval had ik geen recht op saldering want dit telwerk zou niet op de correcte wijze terugdraaien. In het tweede geval zitten er zo'n vier weken tussen alvorens de meter zou worden geplaatst. Nou is mijn vraag:
Als ik de oude meter had laten zitten, had ik dan in de week na plaatsing Nuon of Liander op de hoogte moeten stellen van de stand van de meter? Of had ik moeten melden dat ik terug ging leveren en dan pas in augustus de stand moeten doorgeven, of opgenomen wordt door Liander? In dit laatste geval had ik al het verbruikte (van augustus 2011 tot augustus 2012) geheel terug kunnen leveren en dat had behoorlijk gescheeld.
Ik heb dus een nieuwe meter laten plaatsen en alleen het verbruikte van deze meter is gesaldeerd en niet het verbruikte op de oude meter (841 kWh). Deze 841 kWh is in rekening gebracht maar dus niet gesaldeerd.
Het is een ingewikkeld verhaal maar nergens duidelijk terug te vinden hoe het precies zit.

Sake71
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2012 17:42

Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom

Ongelezen bericht door Sake71 »

Linda,

Ook hartelijk dank voor de reactie. Het is een ingewikkeld verhaal geworden, maar het is ook niet helemaal duidelijk wat de manier is van saldering. Ik zal het met getallen ook nog even aangeven, bij E-chec heb ik het proberen te vertellen (getallen zijn voorbeelden)
Stand oude meter augustus 2011: 14000 kWh
februari nieuwe meter geplaatst stand oude meter 14841 kWh
Had ik dan bij het aanmelden bij de nuon en Liander deze stand moeten doorgeven als ik de meter had laten zitten? Anders had het zo gekund:
stand oude meter augustus 2012: 13800 kWh (dus alles teruggeleverd plus 200 kWh extra)
in dit laatste geval had ik geen recht op een vergoeding voor de 200 kWh extra teruggeleverde kWh's, omdat de meter niet correct werkt bij terugdraaien. Dat is mij toen verteld.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom

Ongelezen bericht door e-chec »

Hallo Sake71,

Uw leverancier van zonnepanelen had u tijdig meerdere dingen moeten vertellen:
  • • Ruim voor de plaatsing moet u bij de netwerkbeheerder informeren of de meter geschikt is voor teruglevering.
    • Op de dag van plaatsing moet u dit bij de netwerkbeheerder melden en de meterstanden doorgeven.
    • U moet een installatie laten plaatsen die op jaarbasis niet meer produceert dan u verbruikt. Het overschot dat u teruglevert, brengt nauwelijks iets op.
Dat is niet gebeurt naar ik begrijp. U heeft de plaatsing een week later gemeld en na overleg besloten een nieuwe meter te laten plaatsen, ondanks dat uw meter wel geschikt bleek voor teruglevering. U meldt niet dat u op die dag (begin februari 2012) uw meterstanden hebt doorgegeven.

Het verbruik op uw oude meter blijkt van augustus 2011 tot de dag van vervanging van de meter, ergens begin maart 2012, 841 kWh te zijn. Hoe groot het verbruik op de dag van plaatsing is geweest, kan niet meer worden nagegaan. Het kan lager, maar zelfs ook hoger zijn geweest dan 841 kWh. U had immers een Ferrarismeter, die kan terugdraaien, en u bent gaan terugleveren met een installatie, waarmee u over het jaar genomen meer produceert dan u verbruikt.

Over het verbruik van augustus tot eind januari (iets in de buurt van 841 kWh) geldt de saldering niet. Die gaat pas in na plaatsing, mits die is gemeld. De rekening van Nuon lijkt mij daarom correct.

Sake71
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2012 17:42

Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom

Ongelezen bericht door Sake71 »

E-chec,

Wederom hartelijk dank voor de reactie. Eindelijk opheldering van mijn vraag. U schrijft dat mijn leverancier van de panelen mij had moeten informeren over de gang van zaken betreffende de saldering. Ik heb hem gevraagd en hij vertelde mij dat hij het niet goed wist. Dus ik heb dan ook direct contact met de Nuon en Liander opgenomen en het blijkt dus dat die het ook niet correct weten, teminste niet de mensen waar ik contact mee heb gehad. Ik ben blij dat het nu wel opgehelderd is.
Jammer dat het niet wat eerder had gekund. Maar goed, ik weet nu waar ik aan toe ben. De rest is mijn probleem.
Nogmaals hartelijk dank.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom

Ongelezen bericht door e-chec »

Hallo Sake71,

Ik heb u mijn mening gegeven, maar ik ben geen specialist op dit gebied. Ik ben een gewone klant die zelf ook zonnepanelen heeft aangeschaft en zich noodgedwongen nogal in de materie verdiept. U hebt gelukkig nog een reactie van de Nuon Medewerker tegoed. Die zal ongetwijfeld het volledig juiste verhaal vertellen.

Sake71
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2012 17:42

Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom

Ongelezen bericht door Sake71 »

Hallo E-chec,

Ik neem wel aan dat u de informatie ergens vandaan heeft gehaald. Tot nu toe heb ik diverse malen contact gehad met de Nuon en telkens zal ik weer teruggebeld worden, maar, u begrijpt het, dit is tot nu toe nog niet gebeurd. Die keren dat ik zelf gebeld heb, wist men het niet goed waar ik het over had.
Wat u in uw verhaal weergeeft, klinkt logisch, maar of het werkelijk zo is, is dus nog niet echt bevestigd door Nuon of Liander.

ronaldinlisse
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 dec 2012 22:34

Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom

Ongelezen bericht door ronaldinlisse »

Op 6 december hebben wij een bericht via een nuon internet reactieformulier verstuurd. We kregen direct een mailtje dat hierop binnen 5 dagen gereageerd zou worden. Dat is niet gebeurd tot op vandaag dus minstens 3 weken later.
Op onze jaarafrekening was niet de opgewekte zonne-energie terug te vinden. We hebben panelen sinds 1 augustus.
Ons termijnbedrag werd van 149 euro verhoogd naar 399 euro terwijl we juist verwachtten dat door installatie van zonnepanelen het termijn bedrag naar beneden zou gaan.
Geschokt zagen we vandaag dat dit termijnbedrag ook werkelijk van onze rekening is afgeschreven.
Deze week hebben we een aparte brief gekregen waarin de opgewekte energie wordt terugbetaald.
Deze brief is onleesbaar en onbegrijpelijk.
Het lijkt erop dat we, sinds de installatie van de zonnepanelen per 1 augustus, in het hoge tarief (overdag als de zon schijnt) meer energie gemaakt hebben dan dat we verbruikt hebben.
Maar in het lage tarief ('s avonds en in het weekend) hebben we minder energie gemaakt dan dat we verbruikt hebben.
Als we de onbegrijpelijke brief goed uitpluizen lijkt het erop dat de door ons gemaakte energie slechts gesaldeerd wordt per het betreffende tarief en pas vanaf het moment (1 augustus) dat we de panelen hebben.
Dit is voor ons het meest ongunstige scenario.
- Als het teveel door ons gemaakte energie in het hoge tarief over het hele jaar gesaldeerd zou worden zouden we alles tegen het hoge tarief kunnen terug ontvangen. (in onze ogen het meest logische, want er is sprake van een jaarlijkse verrekening)
- Als het teveel door ons gemaakte energie in het hoge tarief eerst verrekend zou worden met het door ons verbruikte overschot in het lage tarief zouden we ten minste voor die kilowatts nog dat lage tarief krijgen.
- Nu krijgen we de "redelijke vergoeding" die dus nog lager is dan het lage tarief over de door ons teveel gemaakte zonne-energie in het hoge tarief.

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 358
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Beste Ronaldinlisse,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat u ook een vraag heeft over de saldering van de door u opgewekte energie. Kunt u mij uw gegevens sturen via een privébericht, dan ga ik graag voor u na wat er precies aan de hand is.

Met vriendelijke groet,


Peter
Nuon Webcare

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom

Ongelezen bericht door e-chec »

Ronaldinlisse,

Uw termijnbedrag is na de plaatsing van zonnepanelen niet verlaagd, maar met €250 verhoogd, een verhoging van 166%. Ik neem aan dat het daarbij gaat het om de termijn van zowel elektriciteit als gas.

Als er geen uiterst ongewone toename in uw energieverbruik is geweest, is deze verhoging volstrekt onjuist en zal die te eniger tijd door Nuon worden gecorrigeerd. Ik kan mij voorstellen dat u dit graag op zeer korte termijn zou zien gebeuren. Met het plaatsen van een bericht op dit forum heeft u een initiatief genomen, dat grote kans maakt om dat doel te bereiken. Internet reactieformulieren hebben vaak geen effect, dat hebt u gemerkt. De kans dat De NUON Medewerker uw forumbijdrage leest en reageert is groot.

Zoals u in enkele andere topics op dit forum kunt lezen heb ik dit jaar ook zonnepanelen geplaatst en problemen van diverse aard ervaren met energieleveranciers. Ik volg dit forum en zou wellicht enkele van uw vragen kunnen beantwoorden, maar om dat goed te doen heb ik aanvullende informatie nodig. Kunt u – bij benadering – aangeven:
  • - Wat uw jaarlijkse elektriciteitsverbruik is?

    - Hoeveel kWh uw zonnepanelen naar verwachting jaarlijks zullen leveren?

    - Welk type elektriciteitsmeter u heeft (Ferrarismeter met 2 telwerken of een nieuwe slimme meter met 4 telwerken)?

    - Per welke datum de jaarafrekening is afgesloten?

NB Inmiddels heeft De Nuon Medewerker, terwijl ik mijn bijdrage schreef, al gereageerd. Zo zie je hoe effectief de plaatsing van een probleem op dit forum kan zijn.

Nu de Nuon medewerker zich toch met deze materie bezig houdt kan hij misschien ook nog melden wat zijn antwoord is geweest op het probleem van Sake71 en een deskundige reactie geven op mijn topic "Ferrarismeter, slimme meter en terugleververgoeding". Het betreft in alle drie gevallen hetzelfde onderwerp.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom

Ongelezen bericht door e-chec »

De berichten van Sake71 en Ronaldinlisse hebben een open eind. Beiden bezoeken het forum niet meer, dus is er een grote kans dat het probleem is opgelost.

Maar zeker is dat niet. De regelmatige bezoekers van dit forum zijn benieuwd wat er nu bij beiden aan de hand was. Wil Peter de Nuon Medewerker hierover informatie geven?

Sake71
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2012 17:42

Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom

Ongelezen bericht door Sake71 »

Met dank aan e-chec,

Na mijn laatste opmerking op dit forum is er niet meer een medewerker van het Nuon Carecentre geweest die hier op heeft gereageerd. Daardoor heb ik eerlijk gezegd de moed ook wat opgegeven omdat het allemaal al zo lang loopt en je met een log lichaam te maken hebt: NUON.
Als deze nou eens een goede verklaring op dit forum zou kunnen geven in plaats van dit per persoon/klacht op te lossen dan zouden al heel veel mensen geholpen zijn. Mijn laatste reactie (19 december) is een vermoeden geweest maar niet door NUON bevestigd. Maar e-chec heeft gelijk: anderen kunnen ook profiteren van de discussie die hier op dit forum wordt gevoerd.
RonaldinLisse: Ook mijn termijnbedrag (alleen electrisch) werd na de jaarafrekening verhoogd met ongeveer 50%, maar na een belletje en het verhaal dat ik panelen heb, was dit snel weer verholpen.

Dus nogmaals (en ik hoop dat dit eens door Nuon kan worden bevestigd): Als men kiest voor het plaatsen van panelen moet men dit direct melden bij de energieleverancier. Deze zal vervolgens om de laatste stand vragen (maar nog niet een rekening sturen) en vanaf een bepaalde datum (bijvoorbeeld ook als er een nieuwe meter wordt geplaatst) zal de saldering in gaan. Al het verbruik voor deze datum (vanaf de laatste afrekening) zal niet mee worden genomen bij de totale saldering bij de nieuwe jaarafrekening. BIJ HET PLAATSEN VAN EEN NIEUWE ELECTRONISCHE METER MET EEN TERUGTELWERK, WAARBIJ DE SALDERING WORDT GEHONEREERD/TOEGESTAAN, WORDT DE EXTRA TERUGGELEVERDE ENERGIE NIET VERREKEND MET HET VERBRUIK VAN DE OUDE METER. Dit wordt nergens door de NUON aangegeven en is zelf bij de meeste mederwerkers niet eens bekend.
De vraag is nu, vanuit mijzelf gezien, wat er gebeurd zou zijn als ik de oude meter had laten zitten. De monteur die de nieuwe meter had geplaatst, heeft toen al gezegd dat ik beter de oude meter had laten zitten????

Wie snapt het nu nog.

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 358
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Beste Sake71,

Zoals aangegeven in onze reactie van 17 december 2012, kijken wij graag voor u na wat er aan de hand is.

Kunt u ons daarvoor een privé-bericht sturen met uw klantnummer of adresgegevens? Na ontvangst daarvan kijk ik het graag voor u na en neem contact met u op. Zonder uw gegevens is dat niet mogelijk. In verband met privacy is het niet toegestaan om op een openbaar forum in te gaan op persoonlijke omstandigheden van klanten.

Met vriendelijke groet,

Ton
Nuon Webcare

Sake71
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2012 17:42

Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom

Ongelezen bericht door Sake71 »

Geachte heer Ton,

Hartelijk dank voor uw reactie.
Het gaat ook niet om de persoonlijke omstandigheden van mijn "geval" het gaat meer om de regels betreffende het salderen bij het opstarten van de installatie. Dit alles, zodat het ook voor de medeforumgebruikers duidelijk is en voor de mensen die over een zonnepaneelinstallatie nadenken.
Dus mijn vraag aan u is dan ook: zou u uit kunnen zoek hoe het precies zit? Als voorbeeld:
Ik ben van plan om een zonnepaneelinstallatie aan te schaffen en ben in het bezit van een ferrarismeter. Mijn afrekening loopt van augustus tot augustus en installeer de installatie in januari. Wat gebeurd er dan met de standen en als ik dan een nieuwe electronische meter laat installeren in februari/maart, wat gebeurd er dan met de standen. Wat moet er doorgegeven worden aan de energieleverancier.

Als er dan nog onduidelijkheden zijn neem ik wel contact met u op. Alvast bedankt voor de moeite en ik hoop dat u opheldering kan verschaffen.

GPSchilder
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2013 13:30

Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom

Ongelezen bericht door GPSchilder »

Wij hebben sinds augustus 2012 zonnepanelen. Netjes gemeld bij liander etc.
Bij het opnemen van de meterstand is de teruggeleverde stroom netjes opgenomen, maar deze stond niet op de eindafrekening (dus niet gesaldeerd) in februari. Na bellen zou er binnen 6 weken een aparte creditfactuur komen. Helaas: 11 weken later nog steeds niets. Hopen dat Nuon nu snel reageert op de gestuurde mail.
Het is echt heel vreemd dat dit niet gewoon in de eindafrekening wordt meegenomen, dat is toch geen heel moeilijke aanpassing in de programmatuur? Duidelijk een kwestie van niet willen.
Ik heb tenslotte op mijnNuon ook mijn maandbedrag sterk omlaag gebracht. Ik kreeg ruim 360 EUR terug en het maandbedrag bleef gelijk. En dat was nog minder dan een half jaar zonnepanelen. Dat is dus iedereen aan te raden!

Gesloten