LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] huwelijk: van gemeenschap van goederen naar voorwaarden

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

huwelijk: van gemeenschap van goederen naar voorwaarden

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Hai allemaal,

misschien weet een van jullie dit, want ik kom er niet uit.

Mijn man en ik zijn in gemeenschap van goederen getrouwd en hoewel dat toen (30+ jaar geleden) een goed idee leek willen we nu graag misschien toch onder huwelijkse voorwaarden getrouwd zijn. Mijn vraag is dus: is het mogelijk dit om te zetten?
Ik heb zelf al online gezocht maar ben niet veel verder gekomen. Ik heb ook al naar de gemeente gebeld maar die wisten het eigenlijk ook niet.

Isabel

Toppy
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:01

Re: huwelijk: van gemeenschap van goederen naar voorwaarden

Ongelezen bericht door Toppy »

Wat dacht je van een notaris?
Huwelijkse voorwaarden worden bij notariële akte vastgelegd.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: huwelijk: van gemeenschap van goederen naar voorwaarden

Ongelezen bericht door Isabel1 »

ja dat had ik ook al bedacht, maar dat lijkt niet te kunnen omdat we geregistreerd staan als getrouwd in gemeenschap van goederen. Dat lijkt alleen te kunnen bij een nieuw huwelijk omdat de notaris dat niet zomaar kan/mag aanpassen zonder toestemming van de rechtbank. (inmiddels ben ik er dus wel achter dat ik iets moet met de rechtbank maar ik weet niet wat)

isabel

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: huwelijk: van gemeenschap van goederen naar voorwaarden

Ongelezen bericht door doradora456 »

op http://www.echtscheiding-wijzer.nl/wet- ... -2012.html

Wijzigen huwelijkse voorwaarden na 2012
Als je na 1 januari 2012 de gemeenschap van goederen tijdens het huwelijk wilt wijzigen in huwelijkse voorwaarden hoef je hier geen toestemming meer van een rechter voor te hebben. Ook als je huwelijkse voorwaarden wilt veranderen, hoef je geen juridische procedure meer op te starten. Doordat een notaris dit nu kan doen, wordt het eenvoudiger en goedkoper om het bestaande huwelijksvermogensregime tijdens je huwelijk te wijzigen.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: huwelijk: van gemeenschap van goederen naar voorwaarden

Ongelezen bericht door Isabel1 »

hmmm dit is vreemd, in het stuk wat jij post (doradora) staat dat het niet meer hoeft. De notaris die ik gebeld heb zei dat het wel nog moest en dat het alleen niet meer hoefde als je de bestaande huwelijkse voorwaarden (die we dus niet hebben) wilden wijzigen.

lijkt erop dat ofwel mijn notaris het niet begrijpt ofwel het stukje dat je post niet klopt....(ofwel ik heb er echt helemaal niets van begrepen)

isabel

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: huwelijk: van gemeenschap van goederen naar voorwaarden

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Bel nog een andere notaris, kijken of die hetzelfde zegt. ;) Ik kan me ook voorstellen dat ze hier niet dagelijks mee te maken hebben en dus een "fout" antwoord geven. Zeg desnoods wat je hier hebt gelezen, dan gaan ze misschien ook verder uitzoeken ipv uitgaan van wat ze al weten.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: huwelijk: van gemeenschap van goederen naar voorwaarden

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ja en het juridisch loket kan je ook nog bellen...

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: huwelijk: van gemeenschap van goederen naar voorwaarden

Ongelezen bericht door Isabel1 »

ik denk idd dat ik even met het juridisch loket ga bellen om te vragen. Want inderdaad zoals auti-mama zegt, het kan natuurlijk gewoon dat de notaris het fout heeft.

isabel

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: huwelijk: van gemeenschap van goederen naar voorwaarden

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Isabel1 schreef:ik denk idd dat ik even met het juridisch loket ga bellen om te vragen. Want inderdaad zoals auti-mama zegt, het kan natuurlijk gewoon dat de notaris het fout heeft.

isabel
Ja of geld wilt verdienen :oops: doem denker :wink:

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: huwelijk: van gemeenschap van goederen naar voorwaarden

Ongelezen bericht door Isabel1 »

om het even compleet te maken: eigenlijk zei de notaris dat niet maar de assistent van de notaris die ik aan de telefoon had.

isabel

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: huwelijk: van gemeenschap van goederen naar voorwaarden

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Isabel1 schreef:om het even compleet te maken: eigenlijk zei de notaris dat niet maar de assistent van de notaris die ik aan de telefoon had.

isabel
Dan zou ik het zeker nog een keer navragen. ;)

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: huwelijk: van gemeenschap van goederen naar voorwaarden

Ongelezen bericht door Isabel1 »

ja idd, zeker gezien de reactie van doradora, en de andere internet paginas die ik ook nog heb gevonden (die hetzelfde zeggen)

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: huwelijk: van gemeenschap van goederen naar voorwaarden

Ongelezen bericht door sjohie »

Isabel1 schreef:ja idd, zeker gezien de reactie van doradora, en de andere internet paginas die ik ook nog heb gevonden (die hetzelfde zeggen)
Sowieso zou ik voor deze dienst even lekker gaan rondshoppen bij diverse notarissen, er kan best nog een forst verschil zitten in de kosten hiervoor. En als je dan toch aan het kijken bent, kan je deze vraag meteen even neerleggen als een soort lakmoesproef. Diegenen die niet helemaal op de hoogte zijn van de nieuwste regels, vallen dan meteen ook door de mand. :wink:

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: huwelijk: van gemeenschap van goederen naar voorwaarden

Ongelezen bericht door Isabel1 »

nou inderdaad, sowieso wil ik shoppen, maar dan moet ik natuurlijk eerst zeker weten waar ik voor ga shoppen.

maar als het inderdaad zo is dat de notaris dit kan doen, dan wil ik natuurlijk niet zitten bij een notaris die er niks van begrepen heeft en nog in 2011 leeft.

daarnaast willen we ook goed advies over wat de gevolgen daarvan precies voor ons betekenen, en dan is het ook wel zo handig als je een notaris hebt die het begrijpt.

isabel

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: huwelijk: van gemeenschap van goederen naar voorwaarden

Ongelezen bericht door tenormin »

Poeh, het lijkt wel of sommige sites zichzelf tegenspreken: bij de één heb je wel, bij de ander geen gang naar de rechtbank nodig en alleen zoals doradora456 schrijft. Zag iets: http://www.mens-en-samenleving.infonu.n ... 56425-huwe
Of je er iets kan uithalen...Weet niet.
Even toevoeging: zelf in 1984 van in Gemeenschap van Goederen naar Huwelijksvoorwaarden overgegaan (door eigen bedrijfje te starten); daar was toen wel een (dure) advocaat voor nodig :mrgreen: .

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: huwelijk: van gemeenschap van goederen naar voorwaarden

Ongelezen bericht door Rim69 »

Isabel1 schreef:ik denk idd dat ik even met het juridisch loket ga bellen om te vragen. Want inderdaad zoals auti-mama zegt, het kan natuurlijk gewoon dat de notaris het fout heeft.

isabel
Hoeft niet.

Hier

http://www.netwerknotarissen.nl/mijn-fa ... n-wijzigen

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: huwelijk: van gemeenschap van goederen naar voorwaarden

Ongelezen bericht door Isabel1 »

@rim69 bedankt voor de moeite,

ik had echter al gebeld, het zit zo: de link van doradora klopt, sinds 2012 hoef je niet meer naar de rechter en kan het gewoon bij de notaris. Wel is het zo dat het duurder is dan gewoon voordat je trouwt huwelijkse voorwaarden op te stellen omdat er nog wat dingen uitgezocht dienen te worden door de notaris (namelijk benadeling van derden door de aanpassing van de huwelijkse status)

@tenormin: inderdaad dat is bij ons ook de reden, mijn man wil in de toekomst misschien een bedrijfje voor zichzelf gaan beginnen.

iedereen die meedacht: bedankt!

groetjes

Isabel

Liesbeth64
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 apr 2013 13:11

Re: huwelijk: van gemeenschap van goederen naar voorwaarden

Ongelezen bericht door Liesbeth64 »

Hallo heb een vraag.. Ik ben getrouwd in gemeentschap van goedere...nu zou ik willen gaan scheiden maar heb begrepen dat er nieuwe wetten ervoor zijn.... Mijn man doet moeilijk en zeg ik zal nooit gaan scheiden... En als dat wel zo is dan zal je het wel merken en gaat jou leven kapot zoals het mijne... We hebben alleen de hypotheek ... Verders geen schulden... Ik heb een leuke spaarrekening die ik heb opgebouwd voor mijn kinderen... We hebben beide een apparte rekening.kan hij hier aanspraak op maken...zit met mijn handen in het haar....wat nu????? En waar moet ik op letten en wat zijn mijn rechten....please help me.... Jullie kunnen me alleen niet bellen hierover.... Want hij weet niet dat ik dit aan het uitzoeken ben.... Thnxxx liesbeth

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: huwelijk: van gemeenschap van goederen naar voorwaarden

Ongelezen bericht door bprosman »

We hebben beide een apparte rekening.kan hij hier aanspraak op maken...
Ja, bij 'Gemeenschap van goederen' worden alle bezittingen en schulden op één hoop gegooid en door 2en gedeeld bij scheiding (even kort door de bocht).
Dus niet alleen geld, maar ook de helft van de tafel, gordijnen, etc.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: huwelijk: van gemeenschap van goederen naar voorwaarden

Ongelezen bericht door tenormin »

Liesbeth64 schreef:Hallo heb een vraag.. Ik ben getrouwd in gemeentschap van goedere...nu zou ik willen gaan scheiden maar heb begrepen dat er nieuwe wetten ervoor zijn.... Mijn man doet moeilijk en zeg ik zal nooit gaan scheiden... En als dat wel zo is dan zal je het wel merken en gaat jou leven kapot zoals het mijne... We hebben alleen de hypotheek ... Verders geen schulden... Ik heb een leuke spaarrekening die ik heb opgebouwd voor mijn kinderen... We hebben beide een apparte rekening.kan hij hier aanspraak op maken...zit met mijn handen in het haar....wat nu????? En waar moet ik op letten en wat zijn mijn rechten....please help me.... Jullie kunnen me alleen niet bellen hierover.... Want hij weet niet dat ik dit aan het uitzoeken ben.... Thnxxx liesbeth
Nou, gelukkig is het tegenwoordig niet meer zo dat, als de één niet wil, de scheiding kan tegenhouden. Dat niet. Maar dat hij het je zuur kan maken: daar is geen wetgeving tegenop gewassen. En ja, zoals bprosman terecht opmerkt: alles "eerlijk samen delen". M.a.w. die doorgezaagde tafel dan maar met twee andere poten erbij heb je weer een (half) tafeltje.

Gesloten