LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Enkel mannen in nachtdienst?
Enkel mannen in nachtdienst?
Beste allemaal,
Ik werk in de horeca en binnen ons team werken we in drie verschillende diensten. Naast vroege en late diensten draaien we ook nachtdiensten.
Mijn baas wil echter niet dat de vrouwen in ons team nachtdienst draaien, maar mag dit eigenlijk wel? Nu zijn de heren in het team altijd de sjaak voor de nachtdienst.
Is hier een vorm van discriminatie en hiermee in strijd met Artikel 1 van de grondwet?
Kan ik met deze wet afdwingen dat ook de dames nachtdienst draaien of?
Alvast bedankt voor jullie antwoord en tips!
Ik werk in de horeca en binnen ons team werken we in drie verschillende diensten. Naast vroege en late diensten draaien we ook nachtdiensten.
Mijn baas wil echter niet dat de vrouwen in ons team nachtdienst draaien, maar mag dit eigenlijk wel? Nu zijn de heren in het team altijd de sjaak voor de nachtdienst.
Is hier een vorm van discriminatie en hiermee in strijd met Artikel 1 van de grondwet?
Re: Enkel mannen in nachtdienst?
Dames zijn nu eenmaal kwetsbaarder als ze 's-nachts alleen over straat, naar hun auto of anders onderweg zijn. Het bedrijf waar ik werk worden dames daarom ook niet in de "graveyard shift" geplaatst. Of het nu wettelijk mag of niet (discriminatie) ik wil het gewoon niet op mijn geweten hebben dat een medewerkster iets overkomt.Kan ik met deze wet afdwingen dat ook de dames nachtdienst draaien of?
-
'sNachts werken in de horeca is gewoon heel gevaarlijk in dit boevenland, ik kan het weten. Wees blij zou ik zeggen.
Begrijp ik het goed, voel jij je als man nu gediscrimineerd omdat jij wél die nachtdienst moet draaien?Breda4812 schreef:Beste allemaal,
tja, of het mag weet ik niet, maar ik kan me zo voorstellen dat sommige mensen als je die in de nachtdienst zet een hoger risico lopen (aangevallen worden maar ook minder goed om kunnen gaan met aggressie)
Bij ons zie je dat vrouwen wel de nachtdienst werken (maar ik werk in de zorg dus er zijn veel meer vrouwen) maar dat we iemand die jong en onervaren is ook niet alleen op een dienst zetten. Dat heeft te maken met het feit dat er minder ondersteuning is in de nacht maar ook met agressie en de manier daarmee om te gaan) Is dat dan leeftijdsdiscriminatie? of is dat goed zorgen voor je werknemers?
isabel
Bij ons zie je dat vrouwen wel de nachtdienst werken (maar ik werk in de zorg dus er zijn veel meer vrouwen) maar dat we iemand die jong en onervaren is ook niet alleen op een dienst zetten. Dat heeft te maken met het feit dat er minder ondersteuning is in de nacht maar ook met agressie en de manier daarmee om te gaan) Is dat dan leeftijdsdiscriminatie? of is dat goed zorgen voor je werknemers?
isabel
-
Als je als man het beste voor hebt met je vrouwelijke collega's zou je zo'n vraag waarschijnlijk niet eens stellen...
-
Heb het idd vaker gehoord! Ik zou denken ,idd een vrouw is veel kwetsbaarder,beetje collegiaal zijn kan geen kwaad
Idd isabel zorg heel anders,of je nu zhuis werk of ?? Iets groots of benzinepomp of?.
Idd isabel zorg heel anders,of je nu zhuis werk of ?? Iets groots of benzinepomp of?.
in de zorg heb je ook geen keuze, er zijn veel minder mannen, dus je moet vrouwen ook wel 's nachts laten werken.
Verder zien wij eigenlijk ook alleen maar echte agressie op de ehbo en op de paes (en soms bij geriatrie). En daar weet je gewoon dat je dat kunt verwachten. Je hebt veel minder te maken met een sfeer die opeens om kan slaan waarbij je een groep tegen je krijgt (zoals bij de horeca) en overvallen zien we ook minder vaak (ze gebeuren trouwens wel). Daarnaast heb je ook veel beter in de gaten wat er aan de hand is op een zaal dan in een overvol cafe of discotheek, je kunt veel beter anticiperen en in de kiem smoren.
isabel
Verder zien wij eigenlijk ook alleen maar echte agressie op de ehbo en op de paes (en soms bij geriatrie). En daar weet je gewoon dat je dat kunt verwachten. Je hebt veel minder te maken met een sfeer die opeens om kan slaan waarbij je een groep tegen je krijgt (zoals bij de horeca) en overvallen zien we ook minder vaak (ze gebeuren trouwens wel). Daarnaast heb je ook veel beter in de gaten wat er aan de hand is op een zaal dan in een overvol cafe of discotheek, je kunt veel beter anticiperen en in de kiem smoren.
isabel