| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] CAK regeltjes
CAK regeltjes
Ik had mijn dochter getipt, over teruggave van bepaalde kosten als je chronisch ziek bent, dus in haar geval de kosten van het hebben van Diabetes.
Die instantie die dat uitkeert heet CAK.
zij zei toen dat zij dat al kreeg?
hier haar verhaal,
De uitkering bestaat uit 2 delen, het ene heet “Compenstatie eigen risico” en het andere heet “Beschikking algemene tegemoetkoming Wtcg 2009 of 2010 etc”
Dan krijg je als compensatie ca. 56 Euro en als algemene tegemoetkoming rond de 300 euro. Beiden eind december gestort op mijn rekening.
Over 2009 (toen is het voor het eerst ingevoerd) en 2010 heb ik beide regelingen zonder er zelf om te vragen, ontvangen.
Maar over 2011, en dus ook 2012 krijg ik die “beschikking algemene tegemoetkoming Wtcg 2011” dus niet meer.
Ik heb gebeld, want het is toch een bedrag van 300 euro wat plots wegvalt.
Het antwoord, houd je vast: "als u insuline gebruikt in combinatie met hulpmiddelen zoals injectienaalden, komt u niet meer in aanmerking" Met andere woorden, als ik de insuline toedien bij mezelf door het in de koffie te gooien, DAN WEL?? Als of je een auto krijgt waarmee je niet kunt tanken.
Ik word gek in dit land?? Dus 300 euro inleveren, en een eigen risico dit jaar van 350 euro. Ik ben zo boos?
Snap je dat???
En nee dat snap ik niet, hoe komt het dat als men een uitkering van een bedrag terug wil draaien, er zo`n onlogische verklaring voor durft te geven?
Die instantie die dat uitkeert heet CAK.
zij zei toen dat zij dat al kreeg?
hier haar verhaal,
De uitkering bestaat uit 2 delen, het ene heet “Compenstatie eigen risico” en het andere heet “Beschikking algemene tegemoetkoming Wtcg 2009 of 2010 etc”
Dan krijg je als compensatie ca. 56 Euro en als algemene tegemoetkoming rond de 300 euro. Beiden eind december gestort op mijn rekening.
Over 2009 (toen is het voor het eerst ingevoerd) en 2010 heb ik beide regelingen zonder er zelf om te vragen, ontvangen.
Maar over 2011, en dus ook 2012 krijg ik die “beschikking algemene tegemoetkoming Wtcg 2011” dus niet meer.
Ik heb gebeld, want het is toch een bedrag van 300 euro wat plots wegvalt.
Het antwoord, houd je vast: "als u insuline gebruikt in combinatie met hulpmiddelen zoals injectienaalden, komt u niet meer in aanmerking" Met andere woorden, als ik de insuline toedien bij mezelf door het in de koffie te gooien, DAN WEL?? Als of je een auto krijgt waarmee je niet kunt tanken.
Ik word gek in dit land?? Dus 300 euro inleveren, en een eigen risico dit jaar van 350 euro. Ik ben zo boos?
Snap je dat???
En nee dat snap ik niet, hoe komt het dat als men een uitkering van een bedrag terug wil draaien, er zo`n onlogische verklaring voor durft te geven?
Re: CAK regeltjes
dus als je diabetes hebt, kom je alleen in aanmerking voor deze vergoeding als je een insuline pomp hebt?
als je zelf je insuline spuit, heb je dan wel te maken met extra kosten, of worden al deze kosten vergoed door de zorgverzekering?
als je zelf je insuline spuit, heb je dan wel te maken met extra kosten, of worden al deze kosten vergoed door de zorgverzekering?
-
manondoris
ik kan niet anders dan zeggen ,BELACHELIJK !! maar wist je ook al dat het in 2013 inkomensafhankelijk word en dat vele het zoiezo niet meer krijgen.
Regels zijn aangescherpt, dus het kan makkelijk dat ze de WTCG niet meer krijgt. Om eerlijk te zijn zou ik zeggen: Wees blij met de jaren die ze wel heeft gehad en wees blij met de compensatie eigen risico. Ik slik dagelijk tabletten voor mijn bloeddruk en regelmatig voor migraine. Mijn eigen risico gaat er ook elk jaar aan, maar ik krijg geen euro compensatie, omdat mijn medicatie simpelweg niet in de lijst staat. :S
Wees dus gewoon blij met een extraatje.
Wees dus gewoon blij met een extraatje.
Ik ben ook zo`n geval. Slik medicijnen die op de lijst staan, maar omdat mijn dosis lager is dan op de lijst val ik buiten de regeling????
Dus............ik slik ne zoveel pillen als iemand met een hogere dosis, betaal net zoveel, maar krijg niks
Dus............ik slik ne zoveel pillen als iemand met een hogere dosis, betaal net zoveel, maar krijg niks
Zij krijgt juist niets meer vergoed,OMDAT zij een naald nodig heeft isuline kan alleen gebruikt met gebruik van een spuit.kokka schreef:dus als je diabetes hebt, kom je alleen in aanmerking voor deze vergoeding als je een insuline pomp hebt?
ja ik begrijp dat als je een naald nodig hebt als je zelf spuit.. als je een insuline pomp hebt krijg je dan wel vergoeding??antheryo schreef:Zij krijgt juist niets meer vergoed,OMDAT zij een naald nodig heeft isuline kan alleen gebruikt met gebruik van een spuit.kokka schreef:dus als je diabetes hebt, kom je alleen in aanmerking voor deze vergoeding als je een insuline pomp hebt?
en mijn vraag was, moet ze deze naalden, spuiten en insuline zelf betalen?
-
Fleurtjuh666
Ik kreeg zelf ook een compensatie, al sinds 2010, omdat ik toen na mijn knieoperaties fysiotherapie kreeg. Ik kreeg elk jaar tot nu toe een brief met de mededeling 'u bent langere tijd ziek geweest'....altijd leuk, zo'n extraatje, maar wel krom dat iemand met diabetes de insuline niet vergoed krijgt, terwijl je niet zelf voor diabetes 'kiest'. Fysio is 'vrijwillig', maar je kunt moeilijk zonder insuline natuurlijk.
ik heb nergens gelezen dat insuline niet vergoed wordt. ze krijgt alleen het extraatje niet meer.
Dank voor alle reacties, het gaat er alleen om, zij heeft diabeet type1 , zijheeft haar hele leven useline nodig, die kan alleen toegediend D.M.V. een spuit, juist omdat zij een spuit gebruikt, valt haar vergoeding weg. zou zij het zonder spuit kunnen klaren(wat dus niet mogelijk is) dan zou zij die extra wel krijgen, wat leven wij in een heerlijke kromme wereld.
de vergoeding was in het leven geroepen voor de extra kosten die je zou moeten maken, niet als extraatje.antheryo schreef:Dank voor alle reacties, het gaat er alleen om, zij heeft diabeet type1 , zijheeft haar hele leven useline nodig, die kan alleen toegediend D.M.V. een spuit, juist omdat zij een spuit gebruikt, valt haar vergoeding weg. zou zij het zonder spuit kunnen klaren(wat dus niet mogelijk is) dan zou zij die extra wel krijgen, wat leven wij in een heerlijke kromme wereld.
al ik het volgende lees heb je dus geen extra kosten.
vgz.nl schreef:
Diabetes en insuline afhankelijk
Bent u nagenoeg uitbehandeld met orale middelen en overweegt u insuline? U krijgt eenmalig 100 teststrips en lancetten vergoed om te kijken of insuline voor u werkt. Als u besluit over te gaan op insuline krijgt u diabetes testmateriaal, zoals teststrips en lancetten, volledig vergoed vanuit uw basisverzekering. Gebruikt u al insuline? Dan krijgt u ook uw testmateriaal volledig vergoed.
U hoeft ook niet te betalen voor de testmaterialen die uw huisarts of diabetesverpleegkundige gebruikt bij uw periodieke controle.
Voorwaarden voor vergoeding vanuit uw basisverzekering
De diabetes testmaterialen zijn voorgeschreven door uw arts.
U bestelt uw diabetes testmaterialen bij een gecontracteerde leverancier. Deze vindt u in de Zorggids bij de zorgsoort Hulpmiddelen en subzorgsoort Diabetestestmateriaal.
@kokka,
de post die je quote gaat over het test materiaal, niet over de insuline, de ontsmettingsmaterialen, de spuiten en de materialen voor opberging.
isabel
de post die je quote gaat over het test materiaal, niet over de insuline, de ontsmettingsmaterialen, de spuiten en de materialen voor opberging.
isabel
Ik kan niks vinden over insuline, maar bij alle verzekeringen krijg je de Insuline-pen en naalden vergoed,
staat hier inderdaad niet bij.
staat hier inderdaad niet bij.
lijkt me ook onlogisch dat de insuline zelf niet vergoed wordt(maardat even ter zijde)
precies, en dat zou het dus volkomen terecht maken dat er geen extraatje meer krijgt.Isabel1 schreef:lijkt me ook onlogisch dat de insuline zelf niet vergoed wordt(maardat even ter zijde)
je hoeft geen kosten te compenseren die je niet hebt gemaakt lijkt me.
-
rozemarijntje
Nee idd! Maar mensen vinden het allemaal lekker,
Net als saphora en de andere hier,betaal me scheeel aan van alles,krijg niks !nopes nada..
Staat net niet op de lijst,maar elke mnd betalen en risico was half jan al op..
Dus helaas tijden veranderen,ook de tegemoet komingen ,u had het misschien aan kunnen zien komen ,kranten enz is veel om tebdoen geweest.
Wees bli dat u geen extra kosten maakt...en zowel ja ook pech,hebben heeeeeel veel chronisch zieken..
Net als saphora en de andere hier,betaal me scheeel aan van alles,krijg niks !nopes nada..
Dus helaas tijden veranderen,ook de tegemoet komingen ,u had het misschien aan kunnen zien komen ,kranten enz is veel om tebdoen geweest.
Wees bli dat u geen extra kosten maakt...en zowel ja ook pech,hebben heeeeeel veel chronisch zieken..
Dat is inderdaad waar.rozemarijntje schreef:Nee idd! Maar mensen vinden het allemaal lekker,
Sommige hebben veel eigen kosten en krijgen geen tegenmoetkoming en een ander
die krijgt alles vergoed maar krijgt wel een tegenmoetkoming.
Zit een beetje raar in elkaar allemaal.