LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Student --> Werkende (Zorgtoeslag/Loonbelasting)

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Vertje

Student --> Werkende (Zorgtoeslag/Loonbelasting)

Ongelezen bericht door Vertje »

Beste Belastingexperts,

Na een digitale speurtocht op duo.nl & de belastingdienst.nl ben ik het spoor bijster, vandaar dat ik jullie hulp in wil schakelen. Ik zou graag belastingtechnisch willen weten waar ik aan toe ben.

Mijn situatie in 2012 was al volgt:

Ik was tot juni 2012 student en had een lening + ov via DUO.
Ik heb heel 2012 maximale zorgtoeslag ontvangen.
Ik heb tot en met september 2012 €8614 bijverdiend met een bijbaan.
Per 1 oktober 2012 ben ik vast gaan werken en heb ik nog eens €8500 verdiend.

Nu zijn mijn vragen:

- had ik recht op mijn zorgtoeslag 2012 of moet ik er rekening mee houden dat ik (een deel) terug moet betalen?
- Kan ik mijn Ingehouden loonbelasting van mijn bijbaantje nog terugvragen? Zo ja, is dat belastingvrij of wordt dat als inkomst gezien in 2013?

Ik hoop dat mijn vragen + uitleg duidelijk genoeg zijn.
Mocht je meer willen weten zal ik dit zeker toelichten.

Alvast bedankt!

fisbel

Re: Student --> Werkende (Zorgtoeslag/Loonbelasting)

Ongelezen bericht door fisbel »

Met de twee inkomens die u in 2012 heeft heeft u recht op volledige zorgtoeslag. Tot bijna € 19.000 inkomen betekent maximale zorgtoeslag.
Een teruggave van belastinggeld is altijd belastingvrij. Natuurlijk kunt u dit geld wel op een spaarrekening zetten. Dan wordt 1,2% van dit spaargeld belast voor zover de vrijstellingsgrens Box 3 van ruim € 21.000 p.p. overschreden wordt. De peildatum t.a.v. het vermogen is elk jaar 1 januari.

Uw totale inkomen 2012 blijft beperkt tot schijf 1. Waarschijnlijk heeft u op beide banen de heffingskorting laten toepassen. Dan is het niet gezegd dat u geld terug kan krijgen vanwege teveel betaalde belasting. Zonder gegevens als: wel /geen loonheffingskorting toegepast, hoeveel is er op beide inkomen aan belasting betaald en hoe groot is de arbeidskorting die op beide inkomens is toegepast, is uw vraag op afstand niet te beantwoorden. Als u deze gegevens liever niet publiek heeft is er maar 1 oplossing: u vult deze gegevens in in het digitale belastingprogramma 2012. U ziet dan of er teruggave te verwachten is.

Ook kunt u wachten tot 1 maart. Want dan is de Vooringevulde Aangifte 2012 beschikbaar. Die hoeft u alleen maar te downloaden, te controleren en te versturen.
Hier kunt u het programma 2012 downloaden.

Tip: u bent student geweest. En u heeft mogelijk in de jaren vóór 2012 weinig inkomen gehad. En u krijgt in 2013 een hoger inkomen. Dan kan middeling inkomens u wellicht iets opleveren. U kunt de eventuele teruggave met het volgende middelingsprogramma uitrekenen. De inkomens van dire opeenvolgende jaren invullen en u ziet per direct het resultaat. Lees hier

Vertje

Bedankt voor het deskundige antwoord!
Ik ben blij om te horen dat ik in ieder geval geen zorgtoeslag terug hoef te betalen.

Ik heb inderdaad op beide banen heffingskorting laten toepassen. Zodra ik weer thuis ben ga ik met het programma van de belastingdienst aan de slag. Tevens wil ik u ook bedanken voor de tip.

Mvg,

Vertje

gwen21

Ongelezen bericht door gwen21 »

vergeet niet z.s.m. voor 2013 het goede inkomen in te schatten voor je toeslagen

Vertje

Wederom een goede tip!
Had dit gelukkig al wel gedaan.

Gr

Gesloten