Goedenavond,
Ik zit met een vraag/probleem. Nadat onze ex en ik uitelkaar zijn gegaan, hebben we bij de notaris papieren getekend m.b.t. de hypotheek. Hierbij heeft mijn ex afstand gedaan van zowel de woning en de hypotheek (hierbij heb ik haar moeten uitkopen). Nu is er tussen de notaris en de bank een formulier zoekgeraakt, en wel het hoofdelijke aansprakelijkheidsformulier. Nu staat de woning compleet op mijn naam (bij het kadaster) maar de hypotheek staat ook nog op haar naam (terwijl ze niets bijdraagt). Nu heb ik meermalen geprobeerd om dit geregeld te krijgen via de bank (Rabo) en via haar, maar het contact tussen mij en mijn ex is dermate slecht dat ze weigert om het formulier nogmaals te tekenen. De notaris heeft helaas geen kopieen bewaard. Het vreemde van de situatie is dus dat de papieren er wel zijn geweest ( immers bij het kadaster is het wel geregeld). Nu staat de woning te koop en bij verkoop komt er een spaardeel vrij. Nu is de vraag: kan zij hier aanspraak op maken?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wel hoofdelijk aansprakelijk, geen eigenaar woning
Re: Wel hoofdelijk aansprakelijk, geen eigenaar woning
Het klinkt een beetje al dat ze nu wel de lasten maar niet de lusten heeft, als de woning helemaal op jouw naam staat dan zal ook de meerwaarde van jou zijn.
mocht je nu je hypotheek niet kunnen betalen, komen ze bij haar aankloppen.. prima toch?
je mag overigens van een notaris verwachten dat hij wel overal een kopie van bewaart, je betaalt er genoeg voor
mocht je nu je hypotheek niet kunnen betalen, komen ze bij haar aankloppen.. prima toch?
je mag overigens van een notaris verwachten dat hij wel overal een kopie van bewaart, je betaalt er genoeg voor
Weet je zeker dat het niet om het formulier ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid gaat? Ik heb niet veel kennis op dit terrein, maar ik denk dat hoofdelijke aansprakelijkheid in deze los staat van eigendom. Probleem is - in dit geval voor je ex - is dat de bank bij een echtscheiding enigszins buiten wat er tussen de ex-partners wordt afgesproken staat, en een eventuele restschuld zonder verdere afspraken ook op haar zou kunnen worden verhaald doordat ook zij als de hypotheek op naam van jullie beiden is afgesloten hoofdelijk aansprakelijk blijft.
Kan de notaris je hier niet meer over vertellen? Hij hoort immers meer van dit onderwerp te weten, en hij heeft het document zoek gemaakt dus het is logisch dat hij wat tijd uittrekt om zich te verdiepen in de consequenties daarvan.
Kan de notaris je hier niet meer over vertellen? Hij hoort immers meer van dit onderwerp te weten, en hij heeft het document zoek gemaakt dus het is logisch dat hij wat tijd uittrekt om zich te verdiepen in de consequenties daarvan.
Spaardeel is onderdeel van de hypotheek, welke ook op haar naam staat, dus zou zij hier nu ook recht op moeten hebben. Eventuele overwaarde van de woning heeft zij geen recht op, aangezien die overwaarde los staat van de hypotheek. Zou je het huis met verlies verkopen, mag zij ook meebetalen, dat dan weer wel.
@spt Klopt, het betreft het ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid, en helaas krijg ik weinig tot geen gehoor van de notaris die ondertussen met pensioen is (perfecte timing).
@kokka Ja dat zou je wel denken, alleen als het klopt wat Berndv zegt dan heeft ze er ook de "lusten" van, aangezien het spaardeel meer betreft dan de waarschijnlijke overwaarde.
@kokka Ja dat zou je wel denken, alleen als het klopt wat Berndv zegt dan heeft ze er ook de "lusten" van, aangezien het spaardeel meer betreft dan de waarschijnlijke overwaarde.
Tja, dan gaat dit lastig touwtrekken worden. Als ik het dus goed begrijp heeft u in het spaardeel dus meer gespaard dan de prijs waar het huis waarschijnlijk voor verkocht gaat worden? Bij de overname van de hypotheek door u, welke dus niet gelukt heeft, heeft u toch ook uw vrouw uitgekocht? Dat zou dan betekenen dat zij dus ook al geld ontvangen heeft van u, dit zal ook op papier staan neem ik aan.
Denk dat het in dit geval aan te raden is om dit bij een jurist neer te leggen en uit te zoeken, alvorens het huis verkocht is.
Denk dat het in dit geval aan te raden is om dit bij een jurist neer te leggen en uit te zoeken, alvorens het huis verkocht is.
ˆˆberndv schreef:Denk dat het in dit geval aan te raden is om dit bij een jurist neer te leggen en uit te zoeken, alvorens het huis verkocht is.
Ik verwacht echter dat de eigendomsverhoudingen wel correct geregeld zijn bij het scheiden van de boedel, en dat het vraagstuk dat nu speelt betrekking heeft op het zgn. recht van hypotheek. Alles zal wel weer op z'n pootjes terecht komen, maar het zou wel een hoop juridische rompslomp kunnen opleveren en het is misschien geen gek idee om dit inderdaad aan een jurist voor te leggen als je vrouw echt alle medewerking blijft weigeren.