LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] merkloze medicijn

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Hurdegaryp
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jul 2009 16:43

merkloze medicijn

Ongelezen bericht door Hurdegaryp »

Mag een apotheek zonder overleg of mededeling het merk medicijn vervangen door goedkoper merkloze.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: merkloze medicijn

Ongelezen bericht door berndv »

Zonder overleg op zich wel, zonder mededeling mag wel, maar is niet zo netjes.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: merkloze medicijn

Ongelezen bericht door ArneLH »

Als de arts op stofnaam voorschrijft, dan lijkt mij logisch dat de apotheek het merk levert dat het goedkoopste is en dus vergoed wordt door de verzekeraar.

Hurdegaryp
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jul 2009 16:43

Re: merkloze medicijn

Ongelezen bericht door Hurdegaryp »

Hurdegaryp schreef:Mag een apotheek zonder overleg of mededeling het merk medicijn vervangen door goedkoper merkloze.

De arts had de merknaam op het recept gezet, en ik had dat medicijn al bijna 2 jaar.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: merkloze medicijn

Ongelezen bericht door berndv »

Hurdegaryp schreef:
Hurdegaryp schreef:Mag een apotheek zonder overleg of mededeling het merk medicijn vervangen door goedkoper merkloze.

De arts had de merknaam op het recept gezet, en ik had dat medicijn al bijna 2 jaar.
Als je een recept krijgt op merknaam, en niet op werkzame stof, mag de apotheek niet zomaar afwijken van dat recept. De apotheker weet niet wat de achterliggende gedachte hier bij kan zijn, misschien allergie voor bepaalde andere merken(lees hulpstoffen die daar eventueel gebruikt worden).

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: merkloze medicijn

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Als arts merknaam erop,zet geeft apotheek toch medicatie die jou zorgverzekering vergoed...

Mits en ik ze mits!! Er je erop,laat zetten merknaam voor medische indicatie dan is,de apotheek verplicht het tegeven
Laatst gewijzigd door rozemarijntje op 18 jan 2013 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: merkloze medicijn

Ongelezen bericht door VioletPrue »

berndv schreef:Als je een recept krijgt op merknaam, en niet op werkzame stof, mag de apotheek niet zomaar afwijken van dat recept. De apotheker weet niet wat de achterliggende gedachte hier bij kan zijn, misschien allergie voor bepaalde andere merken(lees hulpstoffen die daar eventueel gebruikt worden).
Niet waar.
Heel veel artsen schrijven de merknaam voor en dan krijg je de stofnaam.
Pas als op medische indcatie door de huisarts de merknaam wordt voorgeschreven, mag de apotheek er niet van af wijken.
Als dit er niet bij staat, zullen ze tegenwoordig bijna altijd de stofnaam medicatie verstrekken.
Hierover hoeven ze geen contact op te nemen met de arts en dit hoeven ze de klant niet te melden.
Met dank aan de zorgverzekeraars.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: merkloze medicijn

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ violet precies,zo werkt het.

jan hagel
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jan 2013 21:55

Re: merkloze medicijn

Ongelezen bericht door jan hagel »


Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: merkloze medicijn

Ongelezen bericht door Rim69 »

Een apotheek doet dat omdat ze afspraken hebben met de zorgverzekeraar. Zorgverzekeraar vergoed het goedkoopste medicijn met dezelfde werkzame stof. Wil jij het medicijn dat je arts heeft voorgeschreven, dan moet je dat of zelf betalen, of een verklaring van je arts overleggen dat je alleen dat medicijn mag gebruiken.

Je kan het trouwens ook omdraaien. Artsen kennen alleen maar merknamen en schrijven niet op stofnaam voor.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: merkloze medicijn

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Rim69 schreef:Een apotheek doet dat omdat ze afspraken hebben met de zorgverzekeraar. Zorgverzekeraar vergoed het goedkoopste medicijn met dezelfde werkzame stof. Wil jij het medicijn dat je arts heeft voorgeschreven, dan moet je dat of zelf betalen, of een verklaring van je arts overleggen dat je alleen dat medicijn mag gebruiken.

Je kan het trouwens ook omdraaien. Artsen kennen alleen maar merknamen en schrijven niet op stofnaam voor.

idd ik hoef het niet zelf te betalen (buiten drie andere middelen die ik wel moet betalen die worden voro neimand meer vergoed)

bij mij staat er op medische indicatie..

ik geef voorbeeld,huisarts zet erop...brufen 600 en apotheek kijkt wat vergoed cz..en dan krijg je dat merk...nou en laat dat dus net niet werken bij mij....

dus medische indicatie erop...geen verklaring ,gewoon bij recept vermelding medische indicatie

Gesloten