LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Conflict werkgever, kans op ontslag

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
BMKB06

Conflict werkgever, kans op ontslag

Ongelezen bericht door BMKB06 »

Sinds 2009 ben ik werkzaam in de horeca. Ik heb een 0 urencontract maar werk al ruim 3 jaar structureel 16 uur per week. Momenteel heb ik een conflict met mijn werkgever.

Wat zijn mijn rechten? Ik lees verschillende verhalen over wel/niet doorbetalen bij ontslag. Kan mijn werkgever mij zonder consequenties gewoon niet meer inplannen?

Als werknemer heb ik een maand opzegtermijn.

sjoegel

Re: Conflict werkgever, kans op ontslag

Ongelezen bericht door sjoegel »

Volgens mij heb je nu vast werk wanneer je op regelmatige tijden ingezet bent. Kijk anders even op de site van het uwv zoekterm nulurencontract.

Werkzaam bij UWV

Ongelezen bericht door Werkzaam bij UWV »

BMKB06 schreef:Sinds 2009 ben ik werkzaam in de horeca. Ik heb een 0 urencontract maar werk al ruim 3 jaar structureel 16 uur per week. Momenteel heb ik een conflict met mijn werkgever.

Wat zijn mijn rechten? Ik lees verschillende verhalen over wel/niet doorbetalen bij ontslag. Kan mijn werkgever mij zonder consequenties gewoon niet meer inplannen?

Als werknemer heb ik een maand opzegtermijn.
In uw situatie kan er inderdaad sprake zijn van een dienstverband met een minimaal aantal uren. Wij noemen dit 'rechtsvermoeden van arbeidsomvang'. Een oproepovereenkomst kan overgaan in een vast dienstverband als er een vast arbeidspatroon ontstaat. Wanneer de werknemer drie maanden lang in elke week, of minimaal twintig uur per maand werkt, ontstaat er een zogeheten 'rechtsvermoeden' van een arbeidsovereenkomst. Dit betekent dat de werknemer een vast dienstverband bij de werkgever kan afdwingen. Een werkgever kan dit weerspreken. De werkgever moet aantonen dat het rechtsvermoeden niet juist is door te bewijzen dat het gaat om tijdelijk meerwerk. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van schriftelijke afspraken of een dienstrooster.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

van de site van de FNV:

Toelichting 2
Als je 3 maanden achter elkaar of wekelijks gewerkt hebt, of ten minste 20 uur per maand, dan heb je een arbeidscontract met bijbehorende rechten, zoals doorbetaling bij ziekte en vakantie.
Als je de afgelopen (ten minste 3) maanden of wekelijks hebt gewerkt, of ten minste 20 uur per maand, bijvoorbeeld volgens een vast rooster met een gelijke hoeveelheid arbeidsuren, dan mag ervan worden uitgegaan dat er een arbeidsovereenkomst is ontstaan met een vast aantal uren, gebaseerd op het gemiddeld aantal gewerkte uren.
Ook als je als zelfstandige werkt, en dus geen arbeidscontract hebt afgesloten, en je hebt geen andere opdrachtgevers, dan kun je een arbeidsovereenkomst voor die werkzaamheden eisen.

misschien het je hier iets aan

BMKB06

Ongelezen bericht door BMKB06 »

Bedankt voor de reacties. Direct ontslag kan dus niet. Maar wat als WG mij opeens niet meer op het rooster zet? Wanneer kan de WG het contract wel ontbinden?

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

als je op de site van de fnv kijkt, staan daar veel antwoorden.
volgens mij komt het erop neer dat als je altijd 16 uur per maand hebt gewerkt, dat ze een normale opzeg termijn in acht moeten nemen. in de tussentijd zullen ze je dus gewoon moeten betalen.
er staat ook op deze site dat je altijd recht hebt op minimaal 3 uren loon, ook als ze je maar voor een uur oproepen.

Gesloten