LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Royeren ING Hypotheek

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
monicaakse
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jan 2013 15:36

Royeren ING Hypotheek

Ongelezen bericht door monicaakse »

In oktober 2012 kon ik mijn woning verkopen voor een, in deze tijd, redelijk goede prijs. Aangezien er wel een stuk restschuld over zou blijven heb ik netjes contact gezocht met de afdeling Intensief Beheer van de ING bank waar mijn hypotheek liep om toestemming tot verkoop te vragen. Deze kreeg ik nadat ik heb aangegeven dat de restschuld netjes op dag van passeren bij de notaris in depot zou staan en dit zou betalen met eigen middelen. Mijn tweede vraag aan deze afdeling was; zijn er nog kosten verbonden aan het royeren van deze hypotheek? De dame in kwestie verzekerde mij dat dit niet het geval was. Geen boeterente en geen administratie kosten etc. We hebben samen nog de hypotheekakte erbij gepakt en deze doorgelopen maar ook daaruit bleek niks van een boeterente. Ik kon volgens haar met een gerust hart overgaan tot verkoop want er zouden geen kosten bij komen kijken. 28 december 2012 zou de verkoop passeren bij de notaris. Een week voor deze datum ontving ik de aflosnota van de notaris hierin was een boeterente opgenomen van €5600 euro. Ik heb direct contact gezocht met de afdeling Intensief Beheer van de ING en gevraagd naar de desbetreffende dame die mij in oktober te woord had gestaan. Zij was niet van plan te buigen en haar fout toe te geven. Zij vertelde dat zij op het moment dat ik belde niet diep genoeg in het dossier had gekeken, en dat er een offerte in het dossier zit waaruit dit blijkt. Mij was niets bekend van deze offerte en heb haar gevraagd mij een afschrift te sturen. Nu, die heb ik gekregen alleen bleek het de offerte te zijn van mijn vorige woning die ik ook had gefinancieerd bij de ING. Behoorlijke blunder dus. Zij vond dat ik dan maar een proforma rekening op had moeten vragen. Ik wees haar op de zorgplicht van een bank en dat ik er als consument van uit moet kunnen gaan dat ik van de juiste informatie wordt voorzien. Dan had ik namelijk heel anders de onderhandelingen met de kopende partij ingegaan. In dit zelfde telefoongesprek vroeg ik haar waarom in deze zelfde aflosnota ook de afkoopwaarde van de levensverzekering niet was opgenomen. Volgens haar moest de NN dit naar mij persoonlijk overmaken. Weer een fout van haar kant want de NN zat al weken op een verpandverklaring te wachten zodat zij de polis vrij konden geven en het geld naar de ING over konden maken omdat er restschuld onstaan was. Al met al is de notaris over gegaan tot passeren met een niet kloppende aflosnota. Op 3 januari heb ik weer contact gehad met de ING hoe wat en waar de restschuld in te lossen omdat ik niets meer vernomen had. Ik heb in dit gesprek ook aangegeven dat ik een klacht in ging dienen en ook actie zou gaan ondernemen richting het KIFID en Tros Radar. Er is mij verzekerd dat er binnen 10 dagen een nieuwe aflosnota gestuurd zou worden met het juiste bedrag. Na 10 dagen had ik nog steeds niks ontvangen. Weer heb ik contact gezocht met de ING, de eerder vermelde dame wilde mij niet meer te woord staan en ik kreeg een heer aan de lijn. Hij vond het vreemd dat er binnen 10 dagen een aflosnota beloofd was want dit duurde normaliter 4 tot 6 weken. Ik moets maar geduldig afwachten. Het is maar net hoe de wind waait op de afdeling Intensief Beheer van de ING bank. Op 11 januari jl. ontving ik een brief van deze afdeling met de letterlijke tekst “uw ING hypotheek met nummer K-00000000 is volledig afgelost en de hypotheek is uitgeschreven”. Ik was hoogst verbaasd hoe kan deze brief verstuurd worden als er nog 19000 euro aan restschuld betaald moet worden??? Kortom het is 1 grote bende bij deze afdeling, ben van het kastje naar de muur gestuurd, verkeerd geïnformeerd, verkeerd offertes toegestuurd gekregen en 3 verschillende mensen gesproken met 3 verschillende verhalen. Ik ben de ING spuugzat en zou willen weten in hoeverre ik een sterke zaak heb als ze binnenkort alsnog met een aflosnota komen nadat ik een brief heb ontvangen waarin gezegd wordt dat mij hypotheek volledig is afgelost en uitgeschreven. Hoe sterk is deze brief van ING? Of hebben ze deze brief gestuurd omdat ze eieren voor hun geld hebben gekozen? Is het normaal dat zo lang na passeren van een woning er nog steeds niet duidelijk is hoeveel er betaald moet worden? We zijn de onzekerheid zat en willen weten waar we aan toe zijn. :evil:

Bloempie
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 mei 2012 11:59

Re: Royeren ING Hypotheek

Ongelezen bericht door Bloempie »

Monica,

in ieder geval zou ik díe brief héél goed bewaren.

De notaris zal de uiteindelijke aflosnota toch moeten ontvangen, anders weet
hij niet welk bedrag er overgemaakt moet worden.

Vraag eens voorzichtig na bij de notaris hoe het zit met de afrekening,
de ontvangst van die brief zou ik niet noemen.

monicaakse
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jan 2013 15:36

Re: Royeren ING Hypotheek

Ongelezen bericht door monicaakse »

Het geval wil dat de notaris de dag voor transport contact heeft gezocht met de ING en toen bleek dat er niet op tijd een nieuwe aflosnota geproduceerd kon worden, hij toestemming heeft gevraagd om te passeren voor alleen de verkoopprijs. De ING ging akkoord en zou met ons conatct opnemen over de restschuld. De notaris heeft keurig de verkoopprijs over gemaakt naar de ING. De notaris was erg geirriteerd over de werkwijze van de ING en deed al eerder zijn beklag over deze afdeling richting mij, het schijnt daar echt een zooitje te zijn.

Bloempie
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 mei 2012 11:59

Re: Royeren ING Hypotheek

Ongelezen bericht door Bloempie »

Monica,

Probeer het geduld op te brengen en ga achterover leunen.
Bewaar die brief!
Zet het depotbedrag op een eigen spaarrekening en kom er voorlopig niet meer aan.
Ik vermoed dat de afdeling Hypotheken de restschuld gaat overhevelen naar Intensief
Beheer waarvan u dan weer bericht gaat krijgen.

monicaakse
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jan 2013 15:36

Re: Royeren ING Hypotheek

Ongelezen bericht door monicaakse »

Ik heb vanaf dag 1 al te maken met de afdeling Intensief Beheer omdat er een restschuld is. Maar ik denk inderdaad dat afwachten het beste is. Geen slapende honden wakker maken. Maar niet weten of/ en wanneer je nog betalen is wel een erge onzekere factor pfff
Laatst gewijzigd door monicaakse op 28 jan 2013 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Bloempie
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 mei 2012 11:59

Re: Royeren ING Hypotheek

Ongelezen bericht door Bloempie »

Ik weet het. Het zou mij ook niet lekker zitten.

juridisch_financieel
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:39

Re: Royeren ING Hypotheek

Ongelezen bericht door juridisch_financieel »

Dus als ik het goed begrijp, staat het bedrag nog steeds bij de notaris in depot? Dat weet u zeker?
En u heeft een brief dat het gehele bedrag is afgelost?

En die boeterente, waar is die van betaald? Staat die apart op de notarisafrekening genoemd als betaald uit de verkoop van het huis?

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Royeren ING Hypotheek

Ongelezen bericht door marcel75 »

Bij de notaris kan geen geld meer staan. De verkoopprijs is al overgemaakt naar de ING Bank.

Het verhaal over de boeterente en dat dit in de offerte staat, komt mij bekend voor. U hebt waarschijnlijk in het verleden een voordeelhypotheek afgesloten bij de Postbank. Daarmee kreeg u een lagere rente onder de voorwaarde dat als u een ander huis zou kopen, de nieuwe hypotheek weer bij de Postbank afgesloten zou worden. Die voorwaarde verhuisde dan ook mee. De regels van de oude offerte golden dus ook nog voor uw nieuwe hypotheek.

Een bank (hypotheekhouder) zal in de regel geen verklaring sturen naar een verzekeringsmaatschappij voordat de lening afgelost is. Laat de bank de verpanding van de verzekering varen, dan zijn ze namelijk een deel van hun zekerheid kwijt. Gebruikelijk is dat het afkopen van de verzekering als snel een maand of 2 in beslag neemt na aflossing van de hypotheek.

Gesloten