LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] auto van de zaak op jaaropgave
-
auto van de zaak op jaaropgave
goede avond,
zojuist zag ik tot mijn stomme verbazing dat in een volgens mijn loonstrook een auto van de zaak heb.
dit is dus niet het geval. weet iemand waarom een werkgever dit kan doen? en hoe zit het met de kosten? betaal ik hier extra over? zie nl voor de rest niets vreemd.
alvast bedankt.
zojuist zag ik tot mijn stomme verbazing dat in een volgens mijn loonstrook een auto van de zaak heb.
dit is dus niet het geval. weet iemand waarom een werkgever dit kan doen? en hoe zit het met de kosten? betaal ik hier extra over? zie nl voor de rest niets vreemd.
alvast bedankt.
Re: auto van de zaak op jaaropgave
Vraag het even na bij de administratie, dan is het zo opgelost.
-
goede avond en bedankt voor u snelle reactie. zojuist ook een bevriende collega gebeld en die heeft het zelfde. hij heeft dit eerder aangekaart, maar daar doen ze niets mee en begreep dat ze tegen hem mondeling hebben toegeven dat dit geen fout was. lijkt dus sprake van opzet. zelf ben ik dus bang dat ik hiermee problemen krijg met de belasting dienst etc.riddert schreef:Vraag het even na bij de administratie, dan is het zo opgelost.
Daar lijkt het op, sterker nog, denk dat je werkgever dan, gezien je gesprek met een collega, ook (terecht) problemen krijgt met de belasting - dus ook jij en je collega('s).goede avond en bedankt voor u snelle reactie. zojuist ook een bevriende collega gebeld en die heeft het zelfde. hij heeft dit eerder aangekaart, maar daar doen ze niets mee en begreep dat ze tegen hem mondeling hebben toegeven dat dit geen fout was. lijkt dus sprake van opzet. zelf ben ik dus bang dat ik hiermee problemen krijg met de belasting dienst etc.
-
ik zou graag ergens willen informeren wat de exacte gevolgen zijn in mijn geval, alleen heb ik geen rechtsbijstand. en wil niet direct bij de belastingdienst aankloppen. iemand idee waar ik ( het liefst gratis) advies kan krijgen?
Ja hoor, gratis éénmalig advies bij:kanarie123 schreef:ik zou graag ergens willen informeren wat de exacte gevolgen zijn in mijn geval, alleen heb ik geen rechtsbijstand. en wil niet direct bij de belastingdienst aankloppen. iemand idee waar ik ( het liefst gratis) advies kan krijgen?
http://www.juridischloket.nl
Succes en vóór je belt of schrijft eerst alles lekker op een rijtje zetten zodat je geen vraag vergeet, de tweede keer is niet meer gratis.
de gevolgen zijn dat jij zal moeten aantonen dat je niet meer als 500 km prive rijdt in de auto van de zaak (die je dus niet eens hebt), dit kan alleen door het overleggen van een sluitende kilometer registratie. lukt dit niet, dan zal je bijtelling moeten betalen.kanarie123 schreef:ik zou graag ergens willen informeren wat de exacte gevolgen zijn in mijn geval, alleen heb ik geen rechtsbijstand. en wil niet direct bij de belastingdienst aankloppen. iemand idee waar ik ( het liefst gratis) advies kan krijgen?
je zal je werkgever moeten dwingen het aan te passen, desnoods via de rechter
ben je niet toevallig lid van de vakbond?
@kokka, dat begrijp ik niet wat je schrijft. kanarie123 heeft geen auto van de zaak, waarom zou hij dan een kilometer bijtelling aan de belasting of aan wie dan ook moeten kunnen aantonen. Voor wat ik eruit opmaak is dat hij/zij gewoon privé rijdt.
-
goede morgen,
aangekaart bij de administratie en het volgende antwoord gekregen. graag jullie mening hierover:
alvast bedankt.
We hebben hier op de zaak auto’s staan die door meerder personen gebruikt worden.
Voor deze auto’s is het onmogelijk om of een goede kilometerregistratie bij te houden omdat meerder personen er in rijden,
en ook om diezelfde reden is het praktisch onmogelijk om bijtelling te doen voor deze auto’s.
De belastingdienst biedt de mogelijkheid voor werkgevers om voor auto’s die door meerdere personen worden gebruikt, deze maandelijks af te kopen.
We moeten deze auto’s dan “koppelen” aan een medewerker, met de verklaring “afwisselend gebruik”. We hebben besloten om deze
auto’s te koppelen aan medewerkers, die standaard geen auto van de zaak hebben, geen woon-werkvergoeding ontvangen en voor
wie het aannemelijk is dat ze ook daadwerkelijk wel eens met een auto van de zaak zouden kunnen rijden.
we hebben inderdaad een aantal maanden aangegeven dat jij zo’n auto van de zaak hebt en dat het een auto betreft die afwisselend gebruikt wordt.
Het heeft voor jou geen enkele gevolg. Je krijgt geen problemen met de belastingdienst of andere instanties.
aangekaart bij de administratie en het volgende antwoord gekregen. graag jullie mening hierover:
alvast bedankt.
We hebben hier op de zaak auto’s staan die door meerder personen gebruikt worden.
Voor deze auto’s is het onmogelijk om of een goede kilometerregistratie bij te houden omdat meerder personen er in rijden,
en ook om diezelfde reden is het praktisch onmogelijk om bijtelling te doen voor deze auto’s.
De belastingdienst biedt de mogelijkheid voor werkgevers om voor auto’s die door meerdere personen worden gebruikt, deze maandelijks af te kopen.
We moeten deze auto’s dan “koppelen” aan een medewerker, met de verklaring “afwisselend gebruik”. We hebben besloten om deze
auto’s te koppelen aan medewerkers, die standaard geen auto van de zaak hebben, geen woon-werkvergoeding ontvangen en voor
wie het aannemelijk is dat ze ook daadwerkelijk wel eens met een auto van de zaak zouden kunnen rijden.
we hebben inderdaad een aantal maanden aangegeven dat jij zo’n auto van de zaak hebt en dat het een auto betreft die afwisselend gebruikt wordt.
Het heeft voor jou geen enkele gevolg. Je krijgt geen problemen met de belastingdienst of andere instanties.
Op haar/zijn jaaropgave staat dat hij wel een auto heeft..hier zal de BD dan op afgaan.tenormin schreef:@kokka, dat begrijp ik niet wat je schrijft. kanarie123 heeft geen auto van de zaak, waarom zou hij dan een kilometer bijtelling aan de belasting of aan wie dan ook moeten kunnen aantonen. Voor wat ik eruit opmaak is dat hij/zij gewoon privé rijdt.
dus zal je in dat geval aan moeten tonen dat je ofwel geen auto hebt, of je zal een sluitende kilometer administratie moeten overleggen.. wat niet kan omdat je geen auto van de zaak hebt.
@ kanarie123,
als jij geen gebruik hebt gemaakt van deze auto, zou ik daar dus niet mee akkoord gaan.
als jij geen gebruik hebt gemaakt van deze auto, zou ik daar dus niet mee akkoord gaan.
Nee ik zou er ook echt niet mee akkoord gaan....Of het moet zijn dat je misschien (heel) af en toe wel eens een auto op de zaak pakt???? Misschien om naar een klant te gaan of voor wat voor reden dan ook.
Dan zou het in principe wel kloppen wat ze je als antwoord geven....
Dan zou het in principe wel kloppen wat ze je als antwoord geven....
vreemde zaak, ik heb nog nooit eerder gehoord van deze constructie.
Hoe doen b.v. openbaar vervoerbedrijven dat dan? koppelen zij ook aan elke buschauffeur een bus?
Hoe doen b.v. openbaar vervoerbedrijven dat dan? koppelen zij ook aan elke buschauffeur een bus?
Wat een onzin. Waarom zou het niet mogelijk zijn om een kilometerregistratie bij te houden? Houden ze dan niet bij wie wanneer dus auto's meenemen? Dan zou je dus gewoon een auto kunnen pakken en hem mee naar huis nemen en hem vervolgens nooit meer inleveren?We hebben hier op de zaak auto’s staan die door meerder personen gebruikt worden.
en ook om diezelfde reden is het praktisch onmogelijk om bijtelling te doen voor deze auto’s
Bij de bedrijven waar ik wel eens te maken heb gehad met leenauto's e.d. moest je gewoon bijhouden wanneer je de auto meehad, waarheen en waarvoor je reed en hoeveel km je hebt gereden. Zo ingewikkeld is dat niet. En er zijn ook prachtige systemen voor om de boel netjes bij te houden.
kanarie123, wat een raar verhaal. Dan heeft de Belastingdienst een speciale uitzondering gemaakt voor jouw werkgever? Mag ik zo wantrouwend zijn om daar niet echt in te geloven? Kijk zelf maar eens goed naar je belastingopgave (terugkijken kan ook als dit in het verleden al speelde); begrijpen doe ik het niet. Zoals kweenie al schrijft: dan zou iedereen gewoon gratis een wagen meenemen en niet eens terugbrengen.
Dat is heel erg apart en dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Je zult moeten nachecken of het totale bruto loon op de loonstaat (jaaropgave) overeenkomt met het bruto loon per maand dat is toegekend (dat is dus 12,96 x bruto maand salaris). Als dit bedrag overeenkomt is er niets aan de hand, er is dan niet op je loon ingehouden voor het gebruik van de auto. De belastingdienst zal dan ook niet aankloppen, omdat de belastingdienst er dan vanuit gaat dat dit is inbegrepen in je salaris. De auto moet je niet op je aangifte 2012 vermelden.
De 12 voor 12 maanden loon,
met een vakantietoeslag van 8% per maand = 0.08x12 = 0,96
Dit is over het algemeen standaard.
Je zult moeten nachecken of het totale bruto loon op de loonstaat (jaaropgave) overeenkomt met het bruto loon per maand dat is toegekend (dat is dus 12,96 x bruto maand salaris). Als dit bedrag overeenkomt is er niets aan de hand, er is dan niet op je loon ingehouden voor het gebruik van de auto. De belastingdienst zal dan ook niet aankloppen, omdat de belastingdienst er dan vanuit gaat dat dit is inbegrepen in je salaris. De auto moet je niet op je aangifte 2012 vermelden.
De 12 voor 12 maanden loon,
met een vakantietoeslag van 8% per maand = 0.08x12 = 0,96
Dit is over het algemeen standaard.