LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kinderspaarplan Rabobank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
memooty
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 nov 2012 11:30

Kinderspaarplan Rabobank

Ongelezen bericht door memooty »

Hallo,

Gisteren ontving ik een brief van de broer van mijn opa. Hij had een rekeningboekje gevonden met de daarbij behorende acceptgiro en brieven die op mijn naam stonden geregistreerd. Nu blijkt dat mijn overgrootmoeder een paar dagen na mijn geboorte een kinderspaarplan heeft geopend op naam van mij en ze heeft toen eenmalig een bedrag van 25,- gulden gestort.

Al die jaren is er verder niks mee gedaan. Nu was zo'n kinderspaarplan van de Rabobank voor kinderen van 0 t/m 14 jaar. Voordat mijn overgrootmoeder is overleden was ik de 14 jaar al gepasseerd, maar heb nooit een brief gehad van de Rabobank.

Nu heb ik contact gezocht met de Rabobank en de vrouw die ik aan de lijn had, vertelde me dat zo'n kinderspaarrekening ook nog wel eens doorliep tot de leeftijd van 18 jaar en dat het geld dan werd overgestort naar de "naam" van de rekeninghouder. En dat ben ik, maar er is nooit wat gestort.

Nu heeft de vrouw van de Rabobank waar ik mee heb gesproken het geprobeerd op te zoeken, maar omdat het al zolang is geleden, kunnen ze mij niet helpen. Ze vertelde dat Rabobank zaken van maximaal 7 jaar moet bewaren, voordat het wordt vernietigd. Als blijkt dat zo'n kinderspaarplan stopte op de leeftijd van 14 jaar, dan kan het wel kloppen dat ze niks vinden, want dat is 9 jaar geleden. Maar als het klopt wat de vrouw mijn vertelde dat zo'n rekening ook nog weleens doorliep tot 18 jaar, dan zouden er toch nog ergens gegevens van moeten zijn? Want dat is immers nog maar 5 jaar geleden.

Niemand van de familie, zelfs mijn opa (haar zoon) heeft nooit geweten dat er zo'n kinderspaarplan voor mij bestond. Hij was net zo verbaasd als ik, toen ik het hem vertelde.

Ik zou heel graag willen weten hoe ik kan oplossen dat het geld alsnog bij mij terechtkomt. En of iemand iets weet over de leeftijd van zo'n kinderspaarplan.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Kinderspaarplan Rabobank

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

dat geld kan toch niet verdwenen zijn?? Ik zou met die papieren naar de Rabobank gaan en alles flink uit laten zoeken. Als die rekening nog bestaat (er is niet uitbetaald) dan moet dat ergens zijn terug te vinden.

henk51
Berichten: 1680
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Kinderspaarplan Rabobank

Ongelezen bericht door henk51 »

Even een aantal vragen voor memooty.

Wat heeft u gekregen? een spaarbankboekje of een mapje met rekeningafschriften. Hoelang geleden geopend.

Als het een boekje is die zijn vele jaren geleden omgezet in rekening afschriften, de boekjes konden ingeleverd worden of ongeldig gestempeld retour gegeven worden. Dit is in heel veel gevallen niet gebeurd waardoor er na overlijden erfgenamen deze boekjes vonden en hun geld kwamen opeisen.
Echter in 99,99 % van de gevallen was het geld al opgenomen of stond het saldo gewoon nog op de nieuwe rekening met rekening afschriften. Het omzetten van folio nummer van het boekje naar bankrekening rekening ging door toevoegen van bank code en 1cijfer ervoor en 1 cijfer erna(tot 10 cijfers) .Veel boekjes stonden alleen op naam van het kleinkind maar op adres grootouders kon toen nog, Er was toen ook nog een verjaringstermijn van boekjes als er jaren niets op gebeurde was duidelijk in voorwaarden vermeld en voor getekend voorwaarden stonden in boekje als ik me goed herinner.
Wij probeerden veelal wel de rekeninghouders van slapende rekeningen aan te schrijven /op te sporen echter was veelal niet mogelijk meer ( overleden/verhuisd geen nieuw adres) ook de gemeentes mochten op gegeven moment geen informatie meer verstrekken i.v.m. wet op privacy dus was traceren haast onmogelijk geworden.Wat wij dus op onze bank deden om de rekeninghouder nog te traceren, kan i.v.m. de zelfstandigheid van de Rabobanken per plaats verschillen. Gezien rekening in guldens is dus minimaal 13 jaar oud. Als het adres op uw overgrootmoeder stond is het niet vreemd dat u geen bericht kreeg tenzij u op haar adres woonde.


gr Henk

memooty
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 nov 2012 11:30

Re: Kinderspaarplan Rabobank

Ongelezen bericht door memooty »

Hallo,

Het is een spaarbankboekje met daarin één afschrift. Het is 23jaar geleden geopend door mijn overgrootmoeder.

De rekening was geopend op het adres waar ik 23 jaar geleden woonde, dus niet op die van mijn overgroomoeder. Ben in de tussentijd wel verhuids, maar altijd klant gebleven bij Rabobank, zowel ik als mijn ouders.

henk51
Berichten: 1680
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Kinderspaarplan Rabobank

Ongelezen bericht door henk51 »

Het is dus een mapje met een papieren rekening afschrift met 10 cijferig rekeningnummer
Ieder jaar is er dus ook een rekening afschrift verzonden met daarop de rente bijschrijving ,bij omzetting gulden euro ook een RA vraag is dus waar zijn die gebleven. Kan dus best zijn dat uw ouders de rekening
al in uw jeugd opgeheven hebben zou niet de eerste keer zijn ik spreek uit jarenlange bank ervaring.Heb enkele honderden gevallen moeten uitzoeken waarvan 99,99 procent toch opgeheven was. Verjaringstermijn wettelijk van een slapende rekening is meestal 20 jaar.


gr Henk

Gesloten