LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Friteuse van Delonghi

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
mupske
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 nov 2009 13:53

Friteuse van Delonghi

Ongelezen bericht door mupske »

Wij hebben sinds 2010 een mooie friteuse van Delonghi, echter sinds wij deze gebruiken constant problemen.

* De friteuse slaat niet af bij 180 graden, maar warmt gewoon door, gevolg spuitende olie. Onderzocht in fabriek Delonghi, nieuw warmte element.
* De friteuse wordt gewoon niet meer warm, element 2x kapot geweest, onderzocht in fabriek, nieuwe elementen.

Vorige week deed de friteuse het niet meer na het grondig schoonmaken van de pan, wij de friteuse gereset, want dat zou de oplossing zijn. Inderdaad geprobeerd, temperatuur liep op en pan werkte weer. Dachten we. Gisteren wilde we een frietje bakken en wat snacks, pan aangezet, wat denk je, kokende olie spoot uit de pan, levensgevaarlijk.

Nu is het dat wij nog geen kinderen hebben, maar je moet er toch niet aan denken dat je zo'n pan hebt en je kinderen iets te dichtbij komen. Ze verbranden gewoon. Ik heb Delonghi vandaag een mail gestuurd hierover, maar wij vertrouwen deze pan niet meer en ook al hebben wij 10 jaar garantie op de friteuse, deze gaat naar de vuilnisbelt en we kopen een nieuwe.

trappist
Berichten: 197
Lid geworden op: 23 okt 2003 11:02

Re: Friteuse van Delonghi

Ongelezen bericht door trappist »

vreemd, want Delongi is toch een van de betere merken, die ook levert aan andere "merk"fabrikanten.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Friteuse van Delonghi

Ongelezen bericht door bprosman »

De friteuse slaat niet af bij 180 graden,
element 2x kapot geweest,

Tip voor Delonghi , kijk eens naar de thermostaat.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Friteuse van Delonghi

Ongelezen bericht door ciske »

Tip voor TS , koop gewoon een normale friteuse die nog op gas gaat. Stukken veiliger.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Friteuse van Delonghi

Ongelezen bericht door plumber »

Tip voor TS.
Wordt het er soms bevroren in gedaan want dan spat
het nml.ook alle kanten op.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Friteuse van Delonghi

Ongelezen bericht door bprosman »

@plumber ,

Dat verklaart niet dit : "De friteuse slaat niet af bij 180 graden, ", wat wel het verbranden van de elementen kan verklaren als hij door blijft verwarmen.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Friteuse van Delonghi

Ongelezen bericht door plumber »

ciske schreef:Tip voor TS , koop gewoon een normale friteuse die nog op gas gaat. Stukken veiliger.
Zijn kleine pannetjes waarbij de temp. niet te kontroleren is.
Bovendien wel gevaarlijk want er wordt nog wel eens vergeten
het gas uit te toen zodat olie in de hens gaat.
Friteuse die op gas gaat staan in die rijdende snackbarren.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Friteuse van Delonghi

Ongelezen bericht door plumber »

bprosman schreef:@plumber ,

Dat verklaart niet dit : "De friteuse slaat niet af bij 180 graden, ", wat wel het verbranden van de elementen kan verklaren als hij door blijft verwarmen.
Hij is twee maal terug geweest zo dom zullen ze toch niet zijn daar.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Friteuse van Delonghi

Ongelezen bericht door bprosman »

element 2x kapot geweest
@Plumber, ezel ? steen ?
Een frietpan is nu niet echt rocket-science qua techniek.
"Nadeel" daarvan is dat er op die reparatieafdelingen ook vaak stagiaires werken die misschien niet verder kijken.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Friteuse van Delonghi

Ongelezen bericht door tenormin »

@ plumber, als het allemaal goed is kan je gewoon bevroren zaken zoals frites, kroketten e.d. in de friteuze doen op 180 graden zonder dat het alle kanten op spat; daar heb je immers deksel voor. Nu heb ik maar een ordinaire Inventum die het gewoon goed doet; zo'n (meestal) duur Delonghi apparaat moet toch wel goed functioneren. Zo te lezen een "maandagmodel".

@mupske, als er van de kant van Delonghi dus een aanbod komt voor een nieuwe dan lees ik dat u dit ook niet meer wilt (durft), hoewel ik zo'n aanbod betwijfel. Ben benieuwd wat hun antwoord op uw mail is.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Friteuse van Delonghi

Ongelezen bericht door plumber »

tenormin schreef:@ plumber, als het allemaal goed is kan je gewoon bevroren zaken zoals frites, kroketten e.d. in de friteuze doen op 180 graden zonder dat het alle kanten op spat; daar heb je immers deksel voor. Nu heb ik maar een ordinaire Inventum die het gewoon goed doet; zo'n (meestal) duur Delonghi apparaat moet toch wel goed functioneren. Zo te lezen een "maandagmodel".

@mupske, als er van de kant van Delonghi dus een aanbod komt voor een nieuwe dan lees ik dat u dit ook niet meer wilt (durft), hoewel ik zo'n aanbod betwijfel. Ben benieuwd wat hun antwoord op uw mail is.
Tuurlijk kan dat,maar heb je dan nooit meegemaakt dat de olie met een
rotgang omhoog komt en dan helpen die deksels ook niet meer.(de meeste
hebben zo'n losse deksel) bovendien weet je meestal wel wanneer je gaat
friteuren kleine moeite om het spul dan te laten ontdooien want als
het er bevroren ingedaan wordt zie je meteen je lampje weer aangaan.
Teken dat de olie te koud is.Zo komt het ook dat het meeste te vet is omdat
de olie tijdens het friteuren weer op temp.moet komen.Is dus wat anders als
op temp.blijven tijdens het friteuren.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Friteuse van Delonghi

Ongelezen bericht door tenormin »

@plumber, ja, dat is over het algemeen wel zo. Ben een beetje egoïstisch aan het schrijven: ben maar alleen, juist genoeg olie in de pan (dus niet boven de aangegeven lijn vullen) en de hoeveelheid te frituren zaken zijn maar voor 1 persoon, dus wat jij beschrijft, gebeurd hier niet. Kan ook zijn dat men teveel olie in de pan heeft, daardoor dus ook het spetteren. Waar deksels als niet goed voor zijn :lol:

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Friteuse van Delonghi

Ongelezen bericht door plumber »

tenormin schreef:@plumber, ja, dat is over het algemeen wel zo. Ben een beetje egoïstisch aan het schrijven: ben maar alleen, juist genoeg olie in de pan (dus niet boven de aangegeven lijn vullen) en de hoeveelheid te frituren zaken zijn maar voor 1 persoon, dus wat jij beschrijft, gebeurd hier niet. Kan ook zijn dat men teveel olie in de pan heeft, daardoor dus ook het spetteren. Waar deksels als niet goed voor zijn :lol:
Ook dan nog zou ik het ontdooien.Wedden dat het dan beter smaakt :wink:

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Friteuse van Delonghi

Ongelezen bericht door grun »

tenormin schreef:Ben een beetje egoïstisch aan het schrijven: ben maar alleen, juist genoeg olie in de pan (dus niet boven de aangegeven lijn vullen) en de hoeveelheid te frituren zaken zijn maar voor 1 persoon, dus wat jij beschrijft, gebeurd hier niet. Kan ook zijn dat men teveel olie in de pan heeft, daardoor dus ook het spetteren.
Ongeacht de hoeveelheid olie wil je toch dat het te frituren voedsel helemaal ondergedompeld wordt, dat maakt voor het spetteren niks uit. Het spetteren komt niet door de hoeveelheid olie, maar door het vocht of ijs wat nog aan het bevroren voedsel hangt. Dat kun je beter eerst afvegen. Verder hou ik gewoon de gebruiksaanwijzing aan, en meestal wordt aanbevolen om het niet eerst te ontdooien.

Meer olie is juist beter dan minder, omdat dan de temperatuur minder zakt dan wannneer je zo weinig mogelijk olie gebruikt. Daarom heb ik een friteuse met 4 liter olie ipv 3 liter. De Noordzee kun je ook niet opwarmen door er een fluitketel kokend water aan toe te voegen.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Friteuse van Delonghi

Ongelezen bericht door plumber »

grun schreef:
tenormin schreef:Ben een beetje egoïstisch aan het schrijven: ben maar alleen, juist genoeg olie in de pan (dus niet boven de aangegeven lijn vullen) en de hoeveelheid te frituren zaken zijn maar voor 1 persoon, dus wat jij beschrijft, gebeurd hier niet. Kan ook zijn dat men teveel olie in de pan heeft, daardoor dus ook het spetteren.
Ongeacht de hoeveelheid olie wil je toch dat het te frituren voedsel helemaal ondergedompeld wordt, dat maakt voor het spetteren niks uit. Het spetteren komt niet door de hoeveelheid olie, maar door het vocht of ijs wat nog aan het bevroren voedsel hangt. Dat kun je beter eerst afvegen. Verder hou ik gewoon de gebruiksaanwijzing aan, en meestal wordt aanbevolen om het niet eerst te ontdooien.

Meer olie is juist beter dan minder, omdat dan de temperatuur minder zakt dan wannneer je zo weinig mogelijk olie gebruikt. Daarom heb ik een friteuse met 4 liter olie ipv 3 liter. De Noordzee kun je ook niet opwarmen door er een fluitketel kokend water aan toe te voegen.
Ik zeg ook niet dat het moet maar als het er bevroren ingedaan wordt
zakt de temp.snel naar beneden waardoor de olie te koud wordt voor het
friteuren.Ik heb het over eigen ondervinding.Probeer maar eens met bevroren
en ontdooide snacks.Wedden dat je in het vervolg eerst de snacks laat ontdooien.
Noordzee warmt ook op met een ketel heet water hoor :wink:

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Friteuse van Delonghi

Ongelezen bericht door grun »

plumber schreef:Ik zeg ook niet dat het moet maar als het er bevroren ingedaan wordt zakt de temp.snel naar beneden waardoor de olie te koud wordt voor het friteuren.Ik heb het over eigen ondervinding. Probeer maar eens met bevroren en ontdooide snacks.Wedden dat je in het vervolg eerst de snacks laat ontdooien.
Ja, maar de afkoeling is minder als je meer olie gebruikt dan met weinig, dat is het punt waar het mij om gaat. Overigens springt de verwarming vrijwel onmiddellijk aan als het voedsel erin gedaan wordt.

Ontdooien ga ik niet doen. Als ik al eens een fricadel of kroket frituur, dan is dat meestal een impuls ipv een lang van te voren bedachte actie en dan wil ik geen uur gaan wachten tot het ontdooid is.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Friteuse van Delonghi

Ongelezen bericht door plumber »

grun schreef:
plumber schreef:Ik zeg ook niet dat het moet maar als het er bevroren ingedaan wordt zakt de temp.snel naar beneden waardoor de olie te koud wordt voor het friteuren.Ik heb het over eigen ondervinding. Probeer maar eens met bevroren en ontdooide snacks.Wedden dat je in het vervolg eerst de snacks laat ontdooien.
Ja, maar de afkoeling is minder als je meer olie gebruikt dan met weinig, dat is het punt waar het mij om gaat. Overigens springt de verwarming vrijwel onmiddellijk aan als het voedsel erin gedaan wordt.

Ontdooien ga ik niet doen. Als ik al eens een fricadel of kroket frituur, dan is dat meestal een impuls ipv een lang van te voren bedachte actie en dan wil ik geen uur gaan wachten tot het ontdooid is.
Ja dat is wat anders natuurlijk bij een impuls doe ik het ook niet.
Maar meestal als ik ga friteuren is het voor een groepje en dan laat
ik het ontdooien.Scheelt ook in de tijd.Natuurlijk springt het lampje aan
want wat dacht je dat de temp.terugloopt als het er bevroren ingedaan wordt.
Let maar eens op waneer het weer uitgaat.Duurt best lang hoor.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Friteuse van Delonghi

Ongelezen bericht door ciske »

plumber schreef: Zijn kleine pannetjes waarbij de temp. niet te kontroleren is.
Bovendien wel gevaarlijk want er wordt nog wel eens vergeten
het gas uit te toen zodat olie in de hens gaat.
Friteuse die op gas gaat staan in die rijdende snackbarren.

Gewoon niet vergeten, dan kan er ook niks gebeuren. :mrgreen:

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Friteuse van Delonghi

Ongelezen bericht door hawkwind »

Tip voor TS,
Koop gewoon je friet en andere vette happen bij uw plaatselijke frietkot.
Geen last van stankoverlast, dure frituurolie,en frituurpannen welke bijna niet
te reinigen zijn.
Friet en frikandellen zijn btw goed en vetloos te "bakken" in een Flavor Wave of andere halogeen oven.

Gesloten