LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toetsingsinkomen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
bd-leek
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 feb 2013 19:31

Toetsingsinkomen

Ongelezen bericht door bd-leek »

Hallo,

Ben niet bekend met dit forum dus hoop dat ik mijn vraag in de juiste categorie plaats.

Heb een bijstandsuitkering en krijg, sinds mijn zoon uit huis ging, ongeveer 75 euro minder aan huurtoeslag. Heb me nu eindelijk verdiept in alle bedragen en de logica daarvan. Veel gelezen op de belastingsite zelf en andere sites tot mijn ogen helemaal scheef stonden doch zonder resultaat.

Mijn toetsingsinkomen, geschat door de belastingdienst, is zo'n 5000 euro hoger dan het toetsingsinkomen dat ik berekend heb via de rekenhulp van de belastingdienst. Heb bruto bijstand jaaropgave 2011 ingevuld en uiteraard de ZVW bijdrage. Wat zie ik over het hoofd?

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Toetsingsinkomen

Ongelezen bericht door fisbel »

Is het geschatte toetsingsinkomen van 2013 uitsluitend uw bruto inkomen of is het inkomen van uw zoon als medebewoner meegerekend?

bd-leek
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 feb 2013 19:31

Re: Toetsingsinkomen

Ongelezen bericht door bd-leek »

fisbel schreef:Is het geschatte toetsingsinkomen van 2013 uitsluitend uw bruto inkomen of is het inkomen van uw zoon als medebewoner meegerekend?
Het is uitsluitend mijn bruto inkomen. Door wie meegerekend? Niet door mij in ieder geval. Mijn zoon had niet eens een inkomen, maar wel studiefinanciering. Ik heb de jaaropgave van 2011 ingevoerd maar mijn zoon is in augustus 2012 verhuisd. Hoe kan trouwens het inkomen van mijn zoon in 2011 van invloed zijn op mijn huurtoeslag in 2013?

Dank voor uw reactie...

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Toetsingsinkomen

Ongelezen bericht door olaf79 »

Mogelijk rekenen ze de stufi van je zoon mee als inkomen. Dan kom je wel op dat bedrag uit.
Je kunt uiteraard bezwaar aantekenen met het argument dat je zoon niet meer tot je huishouden behoort. Je moet dan aantonen dat hij 1/1/2013 ergens anders stond ingeschreven.

bd-leek
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 feb 2013 19:31

Re: Toetsingsinkomen

Ongelezen bericht door bd-leek »

olaf79 schreef:Mogelijk rekenen ze de stufi van je zoon mee als inkomen. Dan kom je wel op dat bedrag uit.
Je kunt uiteraard bezwaar aantekenen met het argument dat je zoon niet meer tot je huishouden behoort. Je moet dan aantonen dat hij 1/1/2013 ergens anders stond ingeschreven.
Dat hoef ik niet aan te tonen. De belastingdienst en uwv wisten dat eerder dan ikzelf...

Gesloten