LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spookfactuur Online Data Register (ODR)

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
FlyingDutchWoman
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 nov 2010 10:31

Spookfactuur Online Data Register (ODR)

Ongelezen bericht door FlyingDutchWoman »

Ik weet niet zeker of dit het juiste subforum is voor dit bericht, zoniet, dan excuses!

Vanmorgen hebben wij een spookfactuur ontvangen van een bedrijf dat zich Online Data Register noemt
(Hornweg 6 te Amsterdam). Volgens de factuur is er gratis een Quickscan en een eenmalige zoekmachine optimalisatie uitgevoerd. Factuurbedrag is €321,86 inclusief BTW.

Niemand binnen ons bedrijf is bekend met dit bedrijf of heeft opdracht gegeven tot dergelijke acties, vandaar dat ik er hier maar even melding van maak.

Ik zou er ook wel een melding van willen maken bij het Steunpunt Acquisitie Fraude, alleen is er geen (telefonisch) contact geweest met het bedrijf en gaat het hier ook niet om een advertentie....

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spookfactuur Online Data Register (ODR)

Ongelezen bericht door ArneLH »

Dit is een forum voor consumenten.

FlyingDutchWoman
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 nov 2010 10:31

Re: Spookfactuur Online Data Register (ODR)

Ongelezen bericht door FlyingDutchWoman »

In het verleden kon hier altijd wel melding worden gemaakt van dergelijke gevallen. Heb ik het hier op de verkeerde plek gezet, of kan het uberhaupt niet meer? Ik had wel rondgekeken op het forum, maar kon er niets over vinden...als een dergelijk topic niet is toegestaan, kan deze verwijderd worden natuurlijk.

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: Spookfactuur Online Data Register (ODR)

Ongelezen bericht door Rim69 »

Dit soort topics worden wel vaker geplaatst en nooit verwijderd. Vraag is wel of je hier de juiste doelgroep bereikt. Uiteindelijk kan dit je alleen overkomen als je een bedrijf hebt.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spookfactuur Online Data Register (ODR)

Ongelezen bericht door ArneLH »

Dat kan nog steeds, al zul je wel zelf moeten beoordelen of jouw post voldoet aan de gedragsregels:
Dit forum is bedoeld voor consumenten, die willen praten over onderwerpen die in de uitzendingen van TROS Radar behandeld zijn en over andere onderwerpen op het gebied van consumentenkwesties.

begtie74
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jun 2012 15:45

Re: Spookfactuur Online Data Register (ODR)

Ongelezen bericht door begtie74 »

Goede melding, nooit betalen.
Kijk voor meer info op: www.steunpuntacquisitiefraude.nl
Ondanks de regels worden (kleine) ondernemingzaken hier ook wel eens behandeld, maar hoort hier dus eigenlijk niet, maar ja, er hoort wel meer niet...

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Spookfactuur Online Data Register (ODR)

Ongelezen bericht door Guardian72 »

in theorie is het 'bedrijf' ook een consument aangezien je als bedrijf ook goederen en diensten kan kopen... en belazerd worden dus ook :)

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Spookfactuur Online Data Register (ODR)

Ongelezen bericht door olaf79 »

Nee een consument is een natuurlijk persoon die niet handelt namens een bedrijf of in de uitoefening van zijn bedrijf of beroep.

gerardscheer
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2013 17:11

Re: Spookfactuur Online Data Register (ODR)

Ongelezen bericht door gerardscheer »

Op 5 februari heb ik een spookfactuur mogen ontvangen van ODR Online Data Register voor het voeren van een Quickscan, html check, zoektermverwerking en eenmalige zoekmachine optimalisatie.
Dit alles wordt gefactureerd voor een totaal factuurbedrag van 321,86.
Ik begrijp niet dat in deze wereld van communicatie en diverse overheid bemoeienissen dit soort praktijken nog steeds voorkomen.
Eigenlijk zou voor ieder bedrijf wat zich wil inschrijven bij de KvK een scan moeten worden gedaan en bij eenmalige corruptie de ondernemer voor zijn leven weren.

gerardscheer
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2013 17:11

Re: Spookfactuur Online Data Register (ODR)

Ongelezen bericht door gerardscheer »

olaf79 schreef:Nee een consument is een natuurlijk persoon die niet handelt namens een bedrijf of in de uitoefening van zijn bedrijf of beroep.
Dit is wel correct maar uiteindelijk zullen alle kosten van bedrijven aan consumenten worden doorbelast, dus heeft een consument ook baat bij het bekend maken van dit soort praktijken.

Smityvonne
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:38

Re: Spookfactuur Online Data Register (ODR)

Ongelezen bericht door Smityvonne »

Kent iemand Intrum Justitia? Kreeg via mail een aanmaning, maar kan hun bijlage niet eens openen. De nota moet aan KPN voldaan worden, maar daar hebben wij geen verbintenis mee. Ik vind dit eng. Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt.
Yvonne.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Spookfactuur Online Data Register (ODR)

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Smityvonne schreef:Kent iemand Intrum Justitia? Kreeg via mail een aanmaning, maar kan hun bijlage niet eens openen. De nota moet aan KPN voldaan worden, maar daar hebben wij geen verbintenis mee. Ik vind dit eng. Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt.
Yvonne.
Gebruik de zoekfunctie voor meer (horror)verhalen over Intrum Justitia.

Let op - er zijn ook virussen en phishing mails in omloop die lijken op dergelijke meldingen.
Als u geen verbintenis met KPN heeft - dan is de kans zeer groot dat dit een dergelijk bericht is.

Vragen
- wat is het afzend adres (sender/from)
- wat voor soort bijlage zit erbij ( bestandsnaam + extensie (.zip, .doc etc.)
- kunt u de tekst anonimiseren en hier plaatsen? (of eventueel in een PB sturen)?
(Anonimiseren = persoonlijke gegevens / naam & adres etc. eruit halen, en ook een eventueel kenmerk)

Aanvulling - zie hier : https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 5#p1746175
Is dit dezelfde tekst? Dan is het phishing of een virus.

Wat je eventueel ook kan doen: stuur de mail door (forward) naar: [email protected] met de vraag of men dit per post wil gaan doen, daar je onaangekondigde bijlagen uit veiligheidsoverwegingen niet opent.

danique46
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2013 22:26

Re: Spookfactuur Online Data Register (ODR)

Ongelezen bericht door danique46 »

dit is de mail die ik gisteren kreeg.
ik heb alles even uit gezocht en heel veel dingen klopen gewoon niet.
- ik heb nog nooit zn brief gekregen met geachte heer /mevrouw van de kpn.
-overgens klopt het telefoon nummer niet in de mail met het bedrijf zelf in de mail eeindigd het nummer op 6000 en via google kreeg ik een nummer die eindigde op 7000.
-en nog een weetje mobiele rekeningen van kpn zijn meestal facatures die bestaan uit automatische incasso
ik denk dat hier een oplichters organisatie achter zit aangezien, je gelijk via een link het geld moet over maken..




Geachte heer, mevrouw,

U heeft nog een openstaande factuur bij KPN inzake backup-online die waarschijnlijk aan uw aandacht is ontschoten.
Deze factuur is inmiddels 53 dagen over de laatste betaaldatum.

KPN heeft u diverse herinneringen en aanmaningen gestuurt.
Uw factuur is inmiddels door administratieve kosten opgelopen tot EUR 289,78
Om onnodige incassokosten te voorkomen moet uw betaling bij kpn op de rekening zijn voor 10 februari 2013.

Klik hier om direct mijn openstaande rekening (inclusief acceptgiro) bekijken en betalen.

Als kpn uw betaling niet op 10 februari ontvangen heeft zal kpn u regristreren bij BKR te tiel.

Tevens zal de vordering dan officieel overgedragen worden ter incasso.

Alle bijkomende (buiten) gerechtelijke kosten zullen dan voor uw rekening komen.

hoogachtend,

Intrum Justitia Nederland

Intrum Justitia is verhuisd. Ons nieuwe adres is:

Johan de Wittlaan 5
2517 JR Den Haag

Postbus 84041 (klanten)
2508 AA Den Haag

Postbus 84096 (consumenten)
2508 AB Den Haag

Tel: +31 (0) 70 452 6000
Fax: +31 (0) 70 452 8980


--Doorgestuurd bericht in de bijlage--

PeterV68
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2013 12:12

Re: Spookfactuur Online Data Register (ODR)

Ongelezen bericht door PeterV68 »

Ik heb ok een factuur gekregen van ODR Hornweg 6,Amsterdam ,ook factuur totaal van 321,86 euro.
Ken de firma niet, heb geen overeenkomst en heb zelfs geen website.
Wat moet ik doen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Spookfactuur Online Data Register (ODR)

Ongelezen bericht door berndv »

PeterV68 schreef:Ik heb ok een factuur gekregen van ODR Hornweg 6,Amsterdam ,ook factuur totaal van 321,86 euro.
Ken de firma niet, heb geen overeenkomst en heb zelfs geen website.
Wat moet ik doen?
Naar boven scrollen, zijn al meerdere tips gegeven wat u hiermee kunt doen.

CeesBroos
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2013 17:53

Re: Spookfactuur Online Data Register (ODR)

Ongelezen bericht door CeesBroos »

Ook ik, heb een factuur ontvangen met gelijke gegevens en bedrag.
Het lijkt mij een verdachte aangelegenheid en zal zeker niet overgaan tot betaling.
Graag advies.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Spookfactuur Online Data Register (ODR)

Ongelezen bericht door Guardian72 »

CeesBroos schreef:Ook ik, heb een factuur ontvangen met gelijke gegevens en bedrag.
Het lijkt mij een verdachte aangelegenheid en zal zeker niet overgaan tot betaling.
Graag advies.
1) Niet betalen
2) melding maken bij het SAF
3) goed lezen - kijken of er niet ergens 'aanbieding' in hele, hele kleine lettertjes staat. Zo niet, overweeg aangifte van oplichting

pclean
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 feb 2013 14:41

Re: Spookfactuur Online Data Register (ODR)

Ongelezen bericht door pclean »

Wij hebben wel een spookfactuur ontvangen van Centrale Bedrijven Register, Driekoningendwarsstraat 10 Arnhem. Of we Euro 296,45 incl. btw willen overmaken. De offerte dient als factureringsgrondslag, de slimmers! Er is echt veel zorg aan besteed om het echt te doen lijken. Die mensen moeten verder niets te doen hebben en snel rijk willen worden. Ik hoop dat niemand er in trapt!!!!
Ron Noordenbos

Gesloten