LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Jas van 600 euro kapot na 3 maanden
Jas van 600 euro kapot na 3 maanden
Via internet heb ik eind oktober een prachtige winterjas gekocht. Het was een flink dure jas (€609) maar ik vond hem zo mooi en tijdloos en ging er vanuit dat ik er heel wat jaartjes mee zou doen dat ik hem het geld waard vond.
Helaas kom ik er nu achter dat hij absoluut het geld niet waard is.
Al een paar weken (en in totaal 3-4 keer dragen) na aankoop ging een van de knopen kapot (brak in tweeën). Achteraf had ik daar meteen achteraan moeten gaan want dat klopt natuurlijk niet. Bij normaal gebruik hoort dit niet te gebeuren, helemaal niet zo snel. Ik moet er nog even bij zeggen dat ik natuurlijk extreem zuinig op deze jas was en er heel voorzichtig mee was.
Anyways, ik heb toen de knoop gewoon zelf weer aan elkaar gelijmd omdat ik geen zin had om de webshop te contacteren en mijn jas kwijt te zijn voor reparatie etc. terwijl ik dit prima zelf kon oplossen.
Nu 3 maanden na aankoop kom ik tot de ontdekking dat de jas op sommige plekken al extreme slijtplekken vertoont. Het is een zwarte wollige jas waardoor het me niet zo snel opviel. Bovendien draag ik de jas helemaal niet zo vaak (ik heb hem hooguit 15 á 20 keer gedragen in deze drie maanden) Maar toch, op sommige, flink grote plekken van wel 10 bij 10 cm is het wol helemaal weggesleten en de onderstof zichtbaar. Bijvoorbeeld op de schouder. Dit komt waarschijnlijk doordat ik meestal een tas op mijn schouder draag. Maar hier hoort een jas toch tegen te kunnen? Met mijn tas is niks mis en ik heb er nooit zware spullen of boeken in die de slijtage zouden kunnen bevorderen.
Ik draag deze jas alleen bij droog weer en als ik niks raars als fietsen of zware boodschappen tillen hoef te doen. Ik ben er dus zelfs veel zuiniger op dan ik met een andere jas zou zijn. Deze jas is echt vooral voor het mooie en nette en niet voor dagelijks. En zelfs dat kan hij niet hebben... Ben er echt teleurgesteld in voor dat geld.
Ik vraag me nu af hoe ik dit het beste aan kan pakken. Ik heb natuurlijk al een beetje rondgekeken op internet over wat mijn rechten zijn en hoe de garantie voor dit soort producten wettelijk geregeld is.
In de voorwaarden van de webshop staat het volgende:
****(webshop, laat ik tot zover even anoniem) aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade voortvloeiend uit het gebruik van de producten van *webshop*
Betekent dit dat ik niet bij hun terecht kan met deze schade?
Voor wat ik gelezen heb is het de verkoper die dit op moet lossen en niet de fabrikant, en zeker wanneer er schade is binnen 6 maanden na aankoop is er, in geval van "normaal" gebruik in principe sprake van een ondeugdelijk product.
Ik ben echt een leek op dit gebied en hoop dat iemand hier wat meer verstand van heeft en me wat tips kan geven over welke stappen ik het beste kan ondernemen. (Naar webwinkel en/of fabrikant toe)
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Kim
Helaas kom ik er nu achter dat hij absoluut het geld niet waard is.
Al een paar weken (en in totaal 3-4 keer dragen) na aankoop ging een van de knopen kapot (brak in tweeën). Achteraf had ik daar meteen achteraan moeten gaan want dat klopt natuurlijk niet. Bij normaal gebruik hoort dit niet te gebeuren, helemaal niet zo snel. Ik moet er nog even bij zeggen dat ik natuurlijk extreem zuinig op deze jas was en er heel voorzichtig mee was.
Anyways, ik heb toen de knoop gewoon zelf weer aan elkaar gelijmd omdat ik geen zin had om de webshop te contacteren en mijn jas kwijt te zijn voor reparatie etc. terwijl ik dit prima zelf kon oplossen.
Nu 3 maanden na aankoop kom ik tot de ontdekking dat de jas op sommige plekken al extreme slijtplekken vertoont. Het is een zwarte wollige jas waardoor het me niet zo snel opviel. Bovendien draag ik de jas helemaal niet zo vaak (ik heb hem hooguit 15 á 20 keer gedragen in deze drie maanden) Maar toch, op sommige, flink grote plekken van wel 10 bij 10 cm is het wol helemaal weggesleten en de onderstof zichtbaar. Bijvoorbeeld op de schouder. Dit komt waarschijnlijk doordat ik meestal een tas op mijn schouder draag. Maar hier hoort een jas toch tegen te kunnen? Met mijn tas is niks mis en ik heb er nooit zware spullen of boeken in die de slijtage zouden kunnen bevorderen.
Ik draag deze jas alleen bij droog weer en als ik niks raars als fietsen of zware boodschappen tillen hoef te doen. Ik ben er dus zelfs veel zuiniger op dan ik met een andere jas zou zijn. Deze jas is echt vooral voor het mooie en nette en niet voor dagelijks. En zelfs dat kan hij niet hebben... Ben er echt teleurgesteld in voor dat geld.
Ik vraag me nu af hoe ik dit het beste aan kan pakken. Ik heb natuurlijk al een beetje rondgekeken op internet over wat mijn rechten zijn en hoe de garantie voor dit soort producten wettelijk geregeld is.
In de voorwaarden van de webshop staat het volgende:
****(webshop, laat ik tot zover even anoniem) aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade voortvloeiend uit het gebruik van de producten van *webshop*
Betekent dit dat ik niet bij hun terecht kan met deze schade?
Voor wat ik gelezen heb is het de verkoper die dit op moet lossen en niet de fabrikant, en zeker wanneer er schade is binnen 6 maanden na aankoop is er, in geval van "normaal" gebruik in principe sprake van een ondeugdelijk product.
Ik ben echt een leek op dit gebied en hoop dat iemand hier wat meer verstand van heeft en me wat tips kan geven over welke stappen ik het beste kan ondernemen. (Naar webwinkel en/of fabrikant toe)
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Kim
Re: Jas van 600 euro kapot na 3 maanden
Heeft u de webwinkel al gecontacteerd? Dat lijkt me in eerste plaats de plek waar u moet zijn, en mocht u daar niet verder komen kan er pas gesproken worden over eventuele vervolgstappen. De quote uit hun voorwaarden kunt u negeren, dat gaat over schade door het gebruik van uw jas. Dus niet schade aan de jas.
Re: Jas van 600 euro kapot na 3 maanden
Ah oké dan heb ik die verkeerd opgevat. Dan kan ik inderdaad het best eerst contact opnemen met de webshop. Ik wist niet zeker of ik dan bij de fabrikant moest zijn.
Bedankt.
Bedankt.
Re: Jas van 600 euro kapot na 3 maanden
Dat je bij de verkoper moet zijn en niet bij de fabrikant staat meestal in dezelfde alinea als waar de 6 maanden norm genoemd wordt.Kim4711 schreef:Ah oké dan heb ik die verkeerd opgevat. Dan kan ik inderdaad het best eerst contact opnemen met de webshop. Ik wist niet zeker of ik dan bij de fabrikant moest zijn.
Bedankt.
edit: smiley maar weg gehaald, want daar zou ik zogenaamd mee zeggen dat ik TS dom zou vinden, wat mij dan weer het mooie scheldwoord nerd op heeft geleverd.
Laatst gewijzigd door berndv op 28 jan 2013 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Jas van 600 euro kapot na 3 maanden
Nee, de webshop handelt met de fabrikant, zo gaat het immers met de meeste artikelen?
Re: Jas van 600 euro kapot na 3 maanden
Nerd.berndv schreef:Dat je bij de verkoper moet zijn en niet bij de fabrikant staat meestal in dezelfde alinea als waar de 6 maanden norm genoemd wordt.Kim4711 schreef:Ah oké dan heb ik die verkeerd opgevat. Dan kan ik inderdaad het best eerst contact opnemen met de webshop. Ik wist niet zeker of ik dan bij de fabrikant moest zijn.
Bedankt.
Re: Jas van 600 euro kapot na 3 maanden
Niks nerd, gewoon voorwaarden lezen....
Re: Jas van 600 euro kapot na 3 maanden
wat nou nerd? je wil toch advies of niet?
Re: Jas van 600 euro kapot na 3 maanden
Ik wilde inderdaad advies ja, ik gaf zelf al toe dat ik een leek op dit gebied ben. Komt iemand vervolgens nog even lachend benadrukken dat ik dat inderdaad ben. Ik vroeg om advies, zo'n opmerking heb ik niks aan.
-
- Berichten: 3573
- Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37
Re: Jas van 600 euro kapot na 3 maanden
Dan is zo'n reactie nog niet nodig, mensen negeren is niet zo moeilijk als het soms lijkt.Kim4711 schreef:Ik wilde inderdaad advies ja, ik gaf zelf al toe dat ik een leek op dit gebied ben. Komt iemand vervolgens nog even lachend benadrukken dat ik dat inderdaad ben. Ik vroeg om advies, zo'n opmerking heb ik niks aan.
Als u hulp wilt, is het altijd fijn om beleefd te blijven.
Hoe dan ook, zelfs als de jas € 60,- had gekost, had u recht op garantie.
Stel de webwinkel schriftelijk/via de mail op de hoogte van de problemen met de jas en sluit foto's bij.
Leg uit wat voor oplossing u wilt.
Wilt u geld terug (koop ontbinden) of een vervangend exemplaar?
Geef hen een termijn van 14 dagen om het euvel op te lossen.
Succes!
Re: Jas van 600 euro kapot na 3 maanden
Het is een verhaal wat wij niet kunnen controleren. mogelijk is het allemaal zo erg niet. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat er van slijtage sprake is na 20 keer gebruik.
Re: Jas van 600 euro kapot na 3 maanden
Sorry dat ik je help hoor, ondankbaar ...Kim4711 schreef:Nerd.berndv schreef:Dat je bij de verkoper moet zijn en niet bij de fabrikant staat meestal in dezelfde alinea als waar de 6 maanden norm genoemd wordt.Kim4711 schreef:Ah oké dan heb ik die verkeerd opgevat. Dan kan ik inderdaad het best eerst contact opnemen met de webshop. Ik wist niet zeker of ik dan bij de fabrikant moest zijn.
Bedankt.
Hoopte dat we hier met een nieuwe Kim te maken hebben, maar na deze opmerking begin ik toch meer te denken aan onze vaste Kimmie "de trol" ten Voorde. Dacht dat ik het verkeerd had, maar dit zal dus weer dezelfde Kim zijn die meteen met scheldwoorden begint.
En dat alleen omdat ik er een smiley bij plaatste? Ja, nu ga ik je echt uitlachen. Mensen die om het niets al meteen met scheldwoorden beginnen, en dan nog verwachten dat ze hier een advies gaan krijgen? Je zou bijna bang zijn om uitgescholden te worden als je het verkeerde advies geeft.
Re: Jas van 600 euro kapot na 3 maanden
Kim4711 schreef:Ik wilde inderdaad advies ja, ik gaf zelf al toe dat ik een leek op dit gebied ben. Komt iemand vervolgens nog even lachend benadrukken dat ik dat inderdaad ben. Ik vroeg om advies, zo'n opmerking heb ik niks aan.
Maar je hebt dit
Betekent dit dat ik niet bij hun terecht kan met deze schade?
Voor wat ik gelezen heb is het de verkoper die dit op moet lossen en niet de fabrikant, en zeker wanneer er schade is binnen 6 maanden na aankoop is er, in geval van "normaal" gebruik in principe sprake van een ondeugdelijk product.
toch al zelf uitgedokterd?
Re: Jas van 600 euro kapot na 3 maanden
Oooh sorry hoor, zo bedoelde ik het ook weer niet. Nu ik het teruglees moet ik toegeven dat mijn reactie een beetje overdreven was Ik baalde gewoon erg van die jas maar hoef dat niet op anderen af te reageren. Maar zo'n "lach-smiley" kan ik bij zo'n serieus onderwerp echt niet uitstaan, sorry ( )
Re: Jas van 600 euro kapot na 3 maanden
Hoe is het dan nu met de jas? Ben je nog wat verder gekomen bij de verkoper=webshop?
Re: Jas van 600 euro kapot na 3 maanden
Ik ben inmiddels iets verder gekomen met deze webwinkel, maar eigenlijk ook niet. Ik moest eerst foto's toesturen en aan de hand daarvan zeiden ze dat ik de jas op mocht sturen en zodra ze deze dan binnen hadden zouden ze me een nieuw exemplaar toesturen. Vandaag hadden ze de jas binnen en kreeg ik de volgende mail:
De jas is vandaag retour gekomen en we hebben deze uiteraard beoordeeld.
We zijn van mening dat de jas niet aan de juiste kwalitiet voldoet en hebben daardoor besloten je geen vervangend exemplaar toe te sturen.
We zullen voor het aankoopbedrag van de jas (EUR 609,95) een actiecode aanmaken waarmee je iets nieuws kan shoppen op onze website.
Daarop heb ik gereageerd dat als het voor hun niet mogelijk is de jas te herstellen of vervangen, ik de koopovereenkomst wil ontbinden en mijn geld terug wil. (Zoals mijn recht is)
Toen kreeg ik de volgende reactie:
Dankjewel voor je email.
We kunnen de jas vervangen, maar denken dat dat voor jou en voor ons niet de beste oplossing zal blijken.
We hebben er daarom voor gekozen je het hele aankoopbedrag in de vorm van een actiecode (tegoedbon) te vergoeden.
Als jouw voorkeur ernaar uitgaat geld terug te ontvangen wat ook mogelijk is, moeten we daarbij rekening houden met het feit dat deze 3 maanden gebruikt is.
We zullen dan 50% (EUR 304.98) aan je vergoeden en overmaken; tevens de prijs waartegen je deze jas en vergelijkbare modellen op dit moment (in de Sale) kunt kopen.
We gingen er vanuit dat we je met de actiecode van EUR 609.95 de beste oplossing aanboden, maar laten de keuze uiteraard graag aan jou.
Laat je ons weten voor welke van de opties je kiest?
Nu kom ik er dus niet meer uit. Ze zeggen nu dus wel dat ze de jas kúnnen vervangen door een nieuw exemplaar, maar dat lijkt hun geen handige optie. Mij zelf overigens ook niet, want die nieuwe jas zal van dezelfde kwaliteit zijn (het is duidelijk geen fabrieksfout) en na verloop van tijd dezelfde problemen vertonen, en dan begint het hele verhaal weer van voor af aan. Ik snap alleen die 50% niet zo. Als een jas ondeugdelijk blijkt binnen een bepaalde periode heb je toch recht op het hele aankoopbedrag terug? Maar alleen als ze geen herstel of vervanging kunnen bieden, en dat kúnnen ze dus wel. Het probleem is alleen dat gebreken zich na verloop van tijd gewoon weer voor zullen doen.
Dit is dus een dilemma. Wat is voor mij de beste optie? Of is er nog een eventuele andere optie volgens de wet?
Het liefst wil ik natuurlijk mijn geld terug omdat ik nu al weet dat een nieuw exemplaar eigenlijk alleen maar een kwestie is van het probleem naar voren schuiven (voor mijn gevoel). Maar dit lijkt in dit geval niet mogelijk, of zie ik iets over het hoofd?
Ik hoop dat iemand me hier kan helpen, dat er toch nog ergens een zinnetje in de wet is waarmee ik toch het hele aankoopbedrag in geld terug kan krijgen. Misschien (ik zeg maar wat) omdat het redelijk aantoonbaar is dat vervanging weinig soelaas zal bieden? (Ze geven zelf ook al min of meer toe dat dat geen handige optie is)
Of moet ik toch voor vervanging(een nieuw exemplaar) kiezen en als de problemen zich weer voordoen weer opnieuw beginnen met dit verhaal? (En dan nog eens, en dan nog eens...?)
Lastig!
De jas is vandaag retour gekomen en we hebben deze uiteraard beoordeeld.
We zijn van mening dat de jas niet aan de juiste kwalitiet voldoet en hebben daardoor besloten je geen vervangend exemplaar toe te sturen.
We zullen voor het aankoopbedrag van de jas (EUR 609,95) een actiecode aanmaken waarmee je iets nieuws kan shoppen op onze website.
Daarop heb ik gereageerd dat als het voor hun niet mogelijk is de jas te herstellen of vervangen, ik de koopovereenkomst wil ontbinden en mijn geld terug wil. (Zoals mijn recht is)
Toen kreeg ik de volgende reactie:
Dankjewel voor je email.
We kunnen de jas vervangen, maar denken dat dat voor jou en voor ons niet de beste oplossing zal blijken.
We hebben er daarom voor gekozen je het hele aankoopbedrag in de vorm van een actiecode (tegoedbon) te vergoeden.
Als jouw voorkeur ernaar uitgaat geld terug te ontvangen wat ook mogelijk is, moeten we daarbij rekening houden met het feit dat deze 3 maanden gebruikt is.
We zullen dan 50% (EUR 304.98) aan je vergoeden en overmaken; tevens de prijs waartegen je deze jas en vergelijkbare modellen op dit moment (in de Sale) kunt kopen.
We gingen er vanuit dat we je met de actiecode van EUR 609.95 de beste oplossing aanboden, maar laten de keuze uiteraard graag aan jou.
Laat je ons weten voor welke van de opties je kiest?
Nu kom ik er dus niet meer uit. Ze zeggen nu dus wel dat ze de jas kúnnen vervangen door een nieuw exemplaar, maar dat lijkt hun geen handige optie. Mij zelf overigens ook niet, want die nieuwe jas zal van dezelfde kwaliteit zijn (het is duidelijk geen fabrieksfout) en na verloop van tijd dezelfde problemen vertonen, en dan begint het hele verhaal weer van voor af aan. Ik snap alleen die 50% niet zo. Als een jas ondeugdelijk blijkt binnen een bepaalde periode heb je toch recht op het hele aankoopbedrag terug? Maar alleen als ze geen herstel of vervanging kunnen bieden, en dat kúnnen ze dus wel. Het probleem is alleen dat gebreken zich na verloop van tijd gewoon weer voor zullen doen.
Dit is dus een dilemma. Wat is voor mij de beste optie? Of is er nog een eventuele andere optie volgens de wet?
Het liefst wil ik natuurlijk mijn geld terug omdat ik nu al weet dat een nieuw exemplaar eigenlijk alleen maar een kwestie is van het probleem naar voren schuiven (voor mijn gevoel). Maar dit lijkt in dit geval niet mogelijk, of zie ik iets over het hoofd?
Ik hoop dat iemand me hier kan helpen, dat er toch nog ergens een zinnetje in de wet is waarmee ik toch het hele aankoopbedrag in geld terug kan krijgen. Misschien (ik zeg maar wat) omdat het redelijk aantoonbaar is dat vervanging weinig soelaas zal bieden? (Ze geven zelf ook al min of meer toe dat dat geen handige optie is)
Of moet ik toch voor vervanging(een nieuw exemplaar) kiezen en als de problemen zich weer voordoen weer opnieuw beginnen met dit verhaal? (En dan nog eens, en dan nog eens...?)
Lastig!
Re: Jas van 600 euro kapot na 3 maanden
Je hoeft, althans wat jij schrijft dat zij jou schrijven, niet eenzelfde model jas uit te zoeken, zal toch wel meer keus zijn dan alleen die jas. Als je geld terug wilt, tja, ze zijn redelijk zo te lezen. Zou dan liever gaan voor dure, andere mantel dan 50% in te moeten leveren. Al met al geen slechte ruil, naar mijn bescheiden mening dan.
Re: Jas van 600 euro kapot na 3 maanden
Zal ook maar weer reageren, zeg er meteen maar bij dat ik alles ten goede bedoel
Je hebt recht op kosteloos herstel of vervanging of het ontbinden van de koop. Als voor hen herstel of vervanging niet aan de orde is, heb je recht de koop te ontbinden. De eerste 6 maand ligt de bewijslast bij de verkoper om aan te tonen dat de jas wel degelijk was. Gelukkig heb je van hen via mail al de bevestiging dat de jas niet conform was, zo hebben ze het tenminste zelf beoordeeld. Dan kan je je beroepen op een non conformiteit, en op grond daarvan de koop ontbinden. Afschrijving van 50% op een jas van 3 maand oud is te belachelijk voor woorden. Het feit dat ze al aangeven dat vervanging niet het gewenste effect oplevert, doet mij bijna denken dat hun hele partij dezelfde kwaliteit heeft, oftewel dat je over 3 maand weer hetzelfde probleem zal geven.
Je hebt recht op kosteloos herstel of vervanging of het ontbinden van de koop. Als voor hen herstel of vervanging niet aan de orde is, heb je recht de koop te ontbinden. De eerste 6 maand ligt de bewijslast bij de verkoper om aan te tonen dat de jas wel degelijk was. Gelukkig heb je van hen via mail al de bevestiging dat de jas niet conform was, zo hebben ze het tenminste zelf beoordeeld. Dan kan je je beroepen op een non conformiteit, en op grond daarvan de koop ontbinden. Afschrijving van 50% op een jas van 3 maand oud is te belachelijk voor woorden. Het feit dat ze al aangeven dat vervanging niet het gewenste effect oplevert, doet mij bijna denken dat hun hele partij dezelfde kwaliteit heeft, oftewel dat je over 3 maand weer hetzelfde probleem zal geven.
Re: Jas van 600 euro kapot na 3 maanden
De consument kan bij non-conformiteit kiezen uit vervanging, herstel of aflevering van het ontbrekende ex art. 7:21 BW. Voldoet de verkoper niet binnen een redelijke tijd aan de keuze van de koper, dan kan hij/zij de koop ontbinden (art. 7:22 BW).
EDIT: berndv was net wat te snel. Uit de reactie van de winkel maak ik ook op dat de hele voorraad van dezelfde matige kwaliteit is. In dat geval is ontbinding wellicht direct aan de orde.
EDIT: berndv was net wat te snel. Uit de reactie van de winkel maak ik ook op dat de hele voorraad van dezelfde matige kwaliteit is. In dat geval is ontbinding wellicht direct aan de orde.