LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Loonbelasting op ja of nee
Loonbelasting op ja of nee
Geachte lezer,
Ik heb een vraag. Op dit moment loop ik fulltime stage en heb hierbij nog een bijbaanntje,
Nu heb ik de loonbelasting bij mijn fulltime stage op nee staan, (hier wordt geen loonheffingskorting toegepast.
en mijn bijbaantje op ja (hier wordt de loonheffingskorting dus toegepast) Op deze manier doe ik niks verkeerd voor de belastingdienst.
Ik heb berekend waar het voor mij gunstig is om de loonheffingkorting op ja/nee te zetten. Dit is toch mijn bijbaantje,
Nu hoorde ik van mijn bedrijf dat een stage met daarbij een bepaalde vergoeding niet wordt gerekend als volledige baan (waarbij je dus ook niet of wel gekort kan worden)
Mijn vraag aan u is, Kan ik bij de fulltime stage mijn loonbelasting ook op ja hebben staan of wordt dit wel gerekend als loon? want anders wordt ik hierin erg gekort, ik weetdat ik het volgend jaar kan terug vragen. maar ik wil graag de mogelijkheden horen van de regels. I kkan dit zelf niet vinden.
Bedankt voor uw reactie en hoop dat iemand mij kan helpen.
Met vriendelijke groet, Kim
Ik heb een vraag. Op dit moment loop ik fulltime stage en heb hierbij nog een bijbaanntje,
Nu heb ik de loonbelasting bij mijn fulltime stage op nee staan, (hier wordt geen loonheffingskorting toegepast.
en mijn bijbaantje op ja (hier wordt de loonheffingskorting dus toegepast) Op deze manier doe ik niks verkeerd voor de belastingdienst.
Ik heb berekend waar het voor mij gunstig is om de loonheffingkorting op ja/nee te zetten. Dit is toch mijn bijbaantje,
Nu hoorde ik van mijn bedrijf dat een stage met daarbij een bepaalde vergoeding niet wordt gerekend als volledige baan (waarbij je dus ook niet of wel gekort kan worden)
Mijn vraag aan u is, Kan ik bij de fulltime stage mijn loonbelasting ook op ja hebben staan of wordt dit wel gerekend als loon? want anders wordt ik hierin erg gekort, ik weetdat ik het volgend jaar kan terug vragen. maar ik wil graag de mogelijkheden horen van de regels. I kkan dit zelf niet vinden.
Bedankt voor uw reactie en hoop dat iemand mij kan helpen.
Met vriendelijke groet, Kim
Re: Loonbelasting op ja of nee
Uw vraag is niet te beantwoorden zonder gegevens van de beide inkomens.
Als u beide inkomens optelt en het totaalinkomen is minder dan circa € 6000 kunt u op beide inkomens de loonheffingskorting laten toepassen. Als het totaalinkomen hoger is dan € 6000 laat u het zoals het nu is, dus op 1 inkomen de loonheffingskorting laten toepassen, op het andere inkomen niet.
Als u beide inkomens optelt en het totaalinkomen is minder dan circa € 6000 kunt u op beide inkomens de loonheffingskorting laten toepassen. Als het totaalinkomen hoger is dan € 6000 laat u het zoals het nu is, dus op 1 inkomen de loonheffingskorting laten toepassen, op het andere inkomen niet.
fisbel schreef:Uw vraag is niet te beantwoorden zonder gegevens van de beide inkomens.
Dit geval wist ik niet. Ik werk op oproepbasis dus dit zal ik dan is even uit moeten rekenen op hoeveel ik voorgaande jaren kwam.
Ik wil u bedanken voor uw reactie.
Met vriendelijke groet,
Kim
ik weet niet of je hier iets aan hebt, en misschien sla ik de plank echt volledig mis en maak ik de verwarring alleen maar erger. (maar dat zou je dus moeten navragen bij de belastingdienst)
Stagaires bij ons krijgen ook een stage vergoeding, en dat mag (in de constructie die wij hanteren) uberhaupt niet als loon gezien worden. Het heet: 'inkomsten anders dan loon'. en moet dan dus ook zo ingevuld worden en daar kan dan geef heffing op zitten. (want het is geen loon)
maar hoe je dat precies zou moeten aanpakken weet ik ook niet. Ik zou even vragen of wat jij hebt loon is of 'inkomsten anders dan loon'. en dan de belasting telefoon bellen.
isabel
Stagaires bij ons krijgen ook een stage vergoeding, en dat mag (in de constructie die wij hanteren) uberhaupt niet als loon gezien worden. Het heet: 'inkomsten anders dan loon'. en moet dan dus ook zo ingevuld worden en daar kan dan geef heffing op zitten. (want het is geen loon)
maar hoe je dat precies zou moeten aanpakken weet ik ook niet. Ik zou even vragen of wat jij hebt loon is of 'inkomsten anders dan loon'. en dan de belasting telefoon bellen.
isabel
Dat klopt niet fisbel. Je mag de heffingskorting maar bij 1 werkgever/uitkeringsinstantie toe laten passen.Als u beide inkomens optelt en het totaalinkomen is minder dan circa € 6000 kunt u op beide inkomens de loonheffingskorting laten toepassen.
Je mag de loonheffingskorting bij elke werkgever toepassen, ook al heb je er vijf. Wanneer je in totaal meer dan € 6.000 verdient is dit onverstandig, omdat je netto teveel uitbetaald krijgt en dan achteraf moet bijbetalen aan de belasting.
Over een stagevergoeding als onderdeel van de opleiding moet in principe belasting worden betaald. Er is 1 uitzondering: Als de stagevergoeding aan de school of een stagefonds wordt uitbetaald. De stagevergoeding is dan geen loon. Achteraf kan er echter geen geld worden teruggevraagd als:Isabel1 schreef:ik weet niet of je hier iets aan hebt, en misschien sla ik de plank echt volledig mis en maak ik de verwarring alleen maar erger. (maar dat zou je dus moeten navragen bij de belastingdienst)
isabel
* de school of het stagefonds het geld niet aan jou doorbetaalt
* de school of het stagefonds het geld gebruikt voor algemene schoolse activiteiten
Bron: Belastingdienst
Rollertje, op het formulier hiervoor vermeldt de belastingdienst toch duidelijk:door rollertje » 07 feb 2013 23:40
Je mag de loonheffingskorting bij elke werkgever toepassen, ook al heb je er vijf.
U kunt de loonheffingskorting maar door één werkgever of uitkeringsinstantie tegelijkertijd laten toepassen.
Zie: http://download.belastingdienst.nl/bela ... 82z4pl.pdf
Ik heb ook wel eens (in mijn geval per ongeluk) bij twee werkgevers allebei om heffingskorting gevraagd. Dat kan zonder meer, van de belastingen krijg je geen correctie. Het enige is dat je volgend jaar het teveel ontvangen bedrag weer moet terugbetalen. Meestal is dat ook zo, maar niet als je bij beide werkgevers samen weinig verdient. Het omslagpunt ligt bij iets meer dan 6000 euro/per jaar, precies zoals fisbel ook al aangaf.SJZ schreef:Rollertje, op het formulier hiervoor vermeldt de belastingdienst toch duidelijk:
U kunt de loonheffingskorting maar door één werkgever of uitkeringsinstantie tegelijkertijd laten toepassen.
Zie: http://download.belastingdienst.nl/bela ... 82z4pl.pdf
Als je aangifte inkomstenbelasting doet wordt het inderdaad meestal rechtgetrokken. Bij lage inkomens levert het in de praktijk meestal niet zoveel problemen op. In het verleden was ook de mogelijkheid tot het meedoen aan de spaarloonregeling gekoppeld aan deze ja/nee-vraag, dan bood dat dus echt de mogelijheid om ook met de spaarloonregeling te frauderen (2x meedoen, of zelfs vaker, per jaar).
Maar dat het jou gelukt is, bewijst dat dat het mag of kan?
In ieder geval wel dat het kan, lijkt me toch.SJZ schreef:Als je aangifte inkomstenbelasting doet wordt het inderdaad meestal rechtgetrokken.
Stel dat een werknemer twee of meer werkgevers heeft en van tevoren al weet dat z'n bruto jaarinkomen niet meer bedraagt dan 6000 euro. Via de ene werkgever krijgt hij wel heffingskorting maar bij de andere niet. Als hij geen aangifte doet voor de inkomstenbelasting en ook verder geen teruggave vraagt, krijgt hij de teveel betaalde belasting dan automatisch terug of niet? Ik vermoed van niet namelijk, en dan zou het slimmer zijn om bewust bij beide werkgevers heffingskorting toe te passen. Anders laat hij geld liggen waar hij wel recht op heeft. Dat is geen fraude, integendeel.
Da's waar.In ieder geval wel dat het kan, lijkt me toch.
200 km/u rijden op de snelweg in Nederland kan ook.
Er staat op het dubbel toepassen van de loonheffingskorting geen sanctie. Er moet alleen belasting worden terugbetaald als er te weinig belasting is ingehouden. Bij twee kleine baantjes met een totaalinkomen van minder dan € 6000 is zeker te overwegen de heffingskorting op beide inkomens te laten toepassen. Geen regel, maar ook geen verbod. Rijden met 200 km/uur daarentegen kan wel een sanctie opleveren in de vorm van een boete en zelfs inbeslagname van de auto.SJZ schreef:Da's waar.In ieder geval wel dat het kan, lijkt me toch.
200 km/u rijden op de snelweg in Nederland kan ook.
Geen sanctie inderdaad bij meer dan 1 werkgever loonheffingskorting. Gebeurt vaak bij meerdere banen in 1 jaar achter elkaar. Het nadeel bij achteraf de te weinig ingehouden belasting moeten betalen, is dat er vaak wel rente overheen komt.
Tuurlijk, maar dan mag het ook. Bij een nieuw dienstverband is de vorige verklaring niet meer van toepassing.Gebeurt vaak bij meerdere banen in 1 jaar achter elkaar.
Er is dan wel al vanwege die verklaring rekening gehouden met de kortingen. In totaal wordt er dan dus wel teveel netto uitbetaald, wanneer je bij de nieuwe werkgever weer de korting laat toepassen. De algemene heffingskorting en de arbeidskorting worden over het hele jaar berekend tot een maximum. Wanneer jij drie banen achter elkaar hebt waarbij je €10.000 verdient, heb je over het hele jaar € 30.000. Wanneer elke werkgever rekening houdt met de loonheffingskorting, is er dus toch teveel korting meegenomen.SJZ schreef:Tuurlijk, maar dan mag het ook. Bij een nieuw dienstverband is de vorige verklaring niet meer van toepassing.Gebeurt vaak bij meerdere banen in 1 jaar achter elkaar.
Nee hoor, want ieder maand wordt maar 1/12 van het jaarbedrag als heffingskorting berekend in de verloning.Wanneer jij drie banen achter elkaar hebt waarbij je €10.000 verdient, heb je over het hele jaar € 30.000. Wanneer elke werkgever rekening houdt met de loonheffingskorting, is er dus toch teveel korting meegenomen.
Naar 3 banen opeenvolgend in een jaar heb je 12 maanden gewerkt en is dus 12/12 van het jaarbedrag toegepast.
-
Als de nieuwe banen op de eerste van de maand beginnen, dan klopt het. Volgens mij gaat het mis als de oude baan bijvoorbeeld halverwege de maand stopt en de nieuwe een dag later begint. Dan krijg je in één maand twee loonstroken waarbij rekening gehouden wordt met de heffingskorting.SJZ schreef:Nee hoor, want ieder maand wordt maar 1/12 van het jaarbedrag als heffingskorting berekend in de verloning.Wanneer jij drie banen achter elkaar hebt waarbij je €10.000 verdient, heb je over het hele jaar € 30.000. Wanneer elke werkgever rekening houdt met de loonheffingskorting, is er dus toch teveel korting meegenomen.
Naar 3 banen opeenvolgend in een jaar heb je 12 maanden gewerkt en is dus 12/12 van het jaarbedrag toegepast.