LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sociaal plan - Maak ik aanspraak met een nieuwe baan?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Athena1979

Sociaal plan - Maak ik aanspraak met een nieuwe baan?

Ongelezen bericht door Athena1979 »

Hallo,

Kan je aanspraak maken op een sociaal plan terwijl je al een andere baan hebt gevonden? Ik zit momenteel in een sollicitatietraject en ik ben ver gevorderd. Deze week zal mijn werkgever een sociaal plan bekend maken. Ik wil daar graag gebruik van maken aangezien ik al 11 jaar in dienst ben.

Mijn vraag is of ik ook recht heb op het sociaal plan? Ook al heb ik een nieuwe baan gevonden. Of moet ik wachten tot de gestelde datum die in het sociaal plan staat? In de meeste gevallen kan het even duren voordat je uit dienst bent bij een reorganisatie.

Wat kan ik in deze het beste doen?

berndv

Re: Sociaal plan - Maak ik aanspraak met een nieuwe baan?

Ongelezen bericht door berndv »

Athena1979 schreef:Hallo,

Kan je aanspraak maken op een sociaal plan terwijl je al een andere baan hebt gevonden? Ik zit momenteel in een sollicitatietraject en ik ben ver gevorderd. Deze week zal mijn werkgever een sociaal plan bekend maken. Ik wil daar graag gebruik van maken aangezien ik al 11 jaar in dienst ben.

Mijn vraag is of ik ook recht heb op het sociaal plan? Ook al heb ik een nieuwe baan gevonden. Of moet ik wachten tot de gestelde datum die in het sociaal plan staat? In de meeste gevallen kan het even duren voordat je uit dienst bent bij een reorganisatie.

Wat kan ik in deze het beste doen?
Neem voor de zekerheid contact op met een vakbond, mocht u daar lid van zijn. Of u recht heeft op een sociaal plan, als u zelf op het moment van ingaan al uit dienst bent? Denk persoonlijk van niet, u ondervind er immers ook niet direct nadeel van, u komt bijvoorbeeld niet in een ww uitkering. Een sociaal plan is meer dan een zak(je) geld bij ontslag, maar ook een reintegratietraject.

Mogelijk wordt de besluittekst van het plan binnenkort bekend gemaakt, en daar zal zeker in vermeldt staan wat de voorwaarden zijn om ervoor in aanmerking te komen. Maar normaalgesproken is de financiele vergoeding voor het tussentijds beëindigen van de arbeidsovereenkomst, aangezien u uit eigen beweging gekozen heeft om de overeenkomst te beëindigen, zij het geïnitieerd door wat er aan zat te komen, dus ben bang dat u hierbuiten valt.

Athena1979

Bedankt voor je antwoord!

Ik zal hem anders stellen. Als het sociaal plan is medegedeeld door directie en je vindt binnen een aantal weken een nieuwe baan, kan je dan nog aanspraak maken? Want het is natuurlijk logisch dat je als werknemer op zoek gaat naar een nieuwe baan. Uiteraard is het afhankelijk van wat er in het sociaal plan staat. Ik heb al tegen mijn mogelijk nieuwe werkgever gezegd dat ik een opzegtermijn van 2 maanden heb. Dus dat zal betekenen dat ik per 1 juni uit dienst zal treden.

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

Nee, jij kan geen gebruik maken van dat sociaal plan.
Als je al ander werk hebt voor je ontslagdatum "ben je vrijwillig weggegaan"dus geen sociaal plan.
Wij zitten momenteel met hetzelfde probleem.
15 april kan mijn man vertrekken,is ook al naar ander werk op zoek.

Gaat hij voor die tijd weg,geen sociaal plan.
En zorg ervoor dat je een half jaar contract krijgt (zwart op wit)geen 3mnd want dan vervalt je recht op ww en kan je naar de bijstand.Je moet 26 weken bij je nieuwe baas gewerkt hebben om voor ww in aanmerking te komen

Zo is het ons vorige week verteld
Laatst gewijzigd door snepke op 11 feb 2013 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Niets van te zeggen, omdat ieder sociaal plan weer anders is en andere eigenschappen heeft.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Athena1979 schreef: Ik zal hem anders stellen. Als het sociaal plan is medegedeeld door directie en je vindt binnen een aantal weken een nieuwe baan, kan je dan nog aanspraak maken?
Dit alles is volledig afhankelijk van de inhoud en de voorwaarden van het plan. Er zijn geen directe regels voor, daar is een dergelijk plan juist voor, als er regels waren hoe zoiets geregeld moet worden, hoeft er niet voor iedere reorganisatie een nieuw sociaal plan gemaakt worden.

Zoals ik al aangaf, stel de vraag eventueel bij een vakbond. Mocht er al iets bekend zijn van het plan kan vaak de ondernemingsraad(OR) hier ook iets meer over vertellen. Maar aangezien geen enkel sociaal plan qua regelingen en voorwaarden hetzelfde is, kan ik ook niet zeggen waar je wel of geen recht op hebt, dat kunnen alleen de betrokken partijen bij het opstellen van dit plan, dat is het bedrijf, de OR en vaak de vakbond.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Je zou op individuele basis een vaststellingsovereenkomst af kunnen spreken? Ik had laatst de keus, of via een sociaal plan een maand per dienstjaar ontvangen, of via een vaststellingsovereenkomst, waar je samen een aantal dingen in kan zetten. Dan kan je echt over dingen onderhandelen, maar daar moet de werkgever wel voor openstaan natuurlijk.

grun

Ongelezen bericht door grun »

snepke schreef:En zorg ervoor dat je een half jaar contract krijgt (zwart op wit)geen 3mnd want dan vervalt je recht op ww en kan je naar de bijstand.Je moet 26 weken bij je nieuwe baas gewerkt hebben om voor ww in aanmerking te komen. Zo is het ons vorige week verteld
Dat is niet helemaal juist. Om voor ww in aanmerking te komen moet je van de laatste 36 weken er minimaal 26 gewerkt hebben. Een week telt mee als werkweek als je minimaal 1 dag in die week gewerkt hebt. Die 26 werkweken hoeven dus niet allemaal bij dezelfde werkgever gemaakt te zijn.

Zie ook: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ering.html

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

grun schreef:
snepke schreef:En zorg ervoor dat je een half jaar contract krijgt (zwart op wit)geen 3mnd want dan vervalt je recht op ww en kan je naar de bijstand.Je moet 26 weken bij je nieuwe baas gewerkt hebben om voor ww in aanmerking te komen. Zo is het ons vorige week verteld
Dat is niet helemaal juist. Om voor ww in aanmerking te komen moet je van de laatste 36 weken er minimaal 26 gewerkt hebben. Een week telt mee als werkweek als je minimaal 1 dag in die week gewerkt hebt. Die 26 werkweken hoeven dus niet allemaal bij dezelfde werkgever gemaakt te zijn.

Zie ook: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ering.html
Dank je,hebben ze het ons verkeerd verteld.
En dat was nog iemand van de OR die het ons zo heeft verteld

Athena1979

De werkgever zal iedereen vrijstellen van arbeid per 1 april. Daarna zal ik 30 mei uit dienst zijn door middel van een vaststellingsovereenkomst.

Mijn vraag is nu of ik aanspraak kan blijven houden op het sociaal plan als ik per 1 mei een andere baan heb bij een andere werkgever. Kan ik dan nog gebruik maken van de ontslagvergoeding?

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

Mijn vraag is nu of ik aanspraak kan blijven houden op het sociaal plan als ik per 1 mei een andere baan heb bij een andere werkgever. Kan ik dan nog gebruik maken van de ontslagvergoeding?
Alle adviezen die gegeven zijn al eens doorgelezen opgevolgd i.p.v. steeds naar mijn mening dezelfde soort vraag stellen.
Vakbond, OR .
Op het bedrijf waar ik gedetacheerd ben is ook een reorganisatie geweest daar heeft de OR goed aangestuurd evenals de vakbonden.

OR is op de hoogte van sociaal plan die voor uw bedrijf geld zo ook vakbond dat zijn de juiste kanalen, hier kan niemand je adviseren omdat niemand inzicht heeft in het sociaal plan u zult toch zelf in actie moeten komen, en niet steeds dezelfde vraag stellen al wordt die steeds een beetje anders geformuleerd.

gr Henk

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ga in overleg met de werkgever.

Bij mijn man kon het niet,.,deden ze moeilijk,die heeft zijn vakantie dagen opgenomen en er is toen iets geregeld met nieuwe werkgever...beetje schuiven met data,maar hele mnd is wel lang,voor dit plan wat hier aan se orde was.

Als hij vier dagen eerder wegging kreeg hij zijn goude handdruk niet,nou oke,prima dan neem ik nu mijn vrije dagen op...

Maar een mnd is lang.
Ga in overleg,dat is het best,elke sociaal plan heeft haken en ogen,niemand exact zeggen hoe en wat..zal je zelf achteraan moeten..

Succes

Gesloten