LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VVE geschil over houtrot kozijn

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Neijens
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jun 2012 16:26

VVE geschil over houtrot kozijn

Ongelezen bericht door Neijens »

Het gaat om houtrot aan kozijn op 7e verdieping. De VVE en Beheerder schuilen zich na meer dan een jaar niets doen dat de kosten voor reparatie voor mijn zijn omdat een vorige bewoner het kozijn heeft aangepast. Het gaat hier om €6000,- a 7000,-

Hierbij mijn verhaal in detail:
Meer dan een jaar geleden (4 april 2011) heb ik de beheerder per telefoon en e-mail geïnformeerd:
1. Dat bij een hevige regenbui water van buiten door het kozijn naar binnen komt
2. Omtrent beginnende houtrot van het woonkamerkozijn.

Met enige regelmaat heb ik (het afgelopen jaar alleen al 41 keer telefonisch contact gehad en veel e-mail gestuurd) het afgelopen jaar contact gezocht om te informeren naar de voortgang. Elke keer werd mij verzekerd dat er werk van gemaakt zou worden. Het is dan ook zeer teleurstellend dat ik nu, na bijna een jaar (!), het bericht krijg dat de VVE niet verantwoordelijk zou zijn.
Maar zoals in de verengingregels staat beschreven: het buitenonderhoud is van de VVE. Het schilderwerk van de buitenzijde van uw appartement is niet toegestaan. Dit geldt voor de voor- en achtergevel, inclusief balkon, alsmede voor de voordeur van uw appartement. Ook het schilderwerk is een verenigingsaangelegenheid en u betaalt hiervoor via de servicebijdrage.

De beheerder heeft altijd aangegeven dat het herstelwerk van het kozijn voor rekening van de VVE zou zijn. Zoals boven aangegeven heb ik een jaar lang erg veel contact gehad en aangeven dat de schade steeds groter werd. Het antwoord was altijd: je mag zelf niets repareren, maar het komt goed, de VVE gaat alles regelen. Nadat de schade steeds groter werd heb ik gedreigd zelf een schade-expert in de hand te nemen. Uiteindelijk is er een schade-expert via gekomen.
De schade is door traag handelen van de beheerder verergerd; de reparatiekosten zijn veel hoger, er moet nu een steiger geplaatst worden. Dit was vorig jaar, toen de schade minder was, waarschijnlijk niet nodig geweest.

Het feit dat de houtrot nu zo ver gevorderd is dat het kozijn beter niet gerepareerd kan worden maar geheel vervangen moet worden werpt ook een ander licht op het schilderwerk nog geen twee jaar geleden. De schilder had tijdens het buitenschilderwerk de voorbewerking (kitten), gaten dichten en wellicht het schilderwerk beter moeten uitvoeren en moeten melden dat het raam verkeerd was afgedicht.

Op geen enkele manier is mij duidelijk gemaakt (noch door de verkopende partij noch door de VVE noch door het reglement zoals ik die heb gekregen) dat het kozijn niet meer in de standaard uitvoering is en dat – ondanks goedkeuring van de VVE – het voor mijn eigen verantwoording zou zijn.
Uit het feit dat ik de normale bijdrage aan de VVE betaal mag ook worden afgeleid dat ik niet in een uitzonderingspositie zit en nog veel belangrijker: De beheerder heeft het afgelopen jaar op geen enkele wijze laten blijken dat de reparatie c.q. vervanging niet voor rekening van de VVE zou zijn.

grit
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 feb 2012 20:33

Re: VVE geschil over houtrot kozijn

Ongelezen bericht door grit »

In onze flat zijn zo'n 2 jaar geleden ook alle appartementen buitenom geschilderd. Er werd niet geschuurd en/of schoongemaakt. de verf werd er gewoon in een dikke laag opgesmeerd. Na een jaar begon het verf al los te laten. Ik heb dit gelijk gemeld bij de huismeester. Er zouden experts langskomen. Niemand gezien.... Waren vergeten bij mij langs te komen werd er gezegd toen ik verhaal ging halen, maar alles zou geregeld worden.
We zijn nu weer een jaar verder en laatst kregen wij post van de vve dat zij met steekproeven op houtrot gaan controleren. Mochten zij dit constateren en het schilderwerk aan de binnenkant is niet in orde, gaan zij de kosten verhalen op de betreffende huurder of eigenaar.
Nu heb ik de vve een mail gestuurd met de vraag wanneer zij de buitenkant eens gaan inspecteren en herstellen. Tevens heb ik gemeld dat houtrot niet van binnenuit komt en als zij bij mij houtrot vinden, zij eerst eens de schuld bij zichzelf moeten leggen.
Het is nu een week geleden dat ik hen een mail gestuurd heb en ze hebben nog steeds geen antwoord aan mij gegeven. Zal morgen eens bellen dat ik het hoogst onbeschoft vind dat zij mij geen antwoord geven. Al is het alleen maar een mail dat zij mijn mail gelezen hebben en dat zij zo spoedig mogelijk antwoord geven. Misschien dat het helpt als ik zeg dat ik Tros Radar ga inschakelen als ze mij niet op een nette manier behandelen.....?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: VVE geschil over houtrot kozijn

Ongelezen bericht door berndv »

grit schreef:In onze flat zijn zo'n 2 jaar geleden ook alle appartementen buitenom geschilderd. Er werd niet geschuurd en/of schoongemaakt. de verf werd er gewoon in een dikke laag opgesmeerd. Na een jaar begon het verf al los te laten. Ik heb dit gelijk gemeld bij de huismeester. Er zouden experts langskomen. Niemand gezien.... Waren vergeten bij mij langs te komen werd er gezegd toen ik verhaal ging halen, maar alles zou geregeld worden.
We zijn nu weer een jaar verder en laatst kregen wij post van de vve dat zij met steekproeven op houtrot gaan controleren. Mochten zij dit constateren en het schilderwerk aan de binnenkant is niet in orde, gaan zij de kosten verhalen op de betreffende huurder of eigenaar.
Nu heb ik de vve een mail gestuurd met de vraag wanneer zij de buitenkant eens gaan inspecteren en herstellen. Tevens heb ik gemeld dat houtrot niet van binnenuit komt en als zij bij mij houtrot vinden, zij eerst eens de schuld bij zichzelf moeten leggen.
Het is nu een week geleden dat ik hen een mail gestuurd heb en ze hebben nog steeds geen antwoord aan mij gegeven. Zal morgen eens bellen dat ik het hoogst onbeschoft vind dat zij mij geen antwoord geven. Al is het alleen maar een mail dat zij mijn mail gelezen hebben en dat zij zo spoedig mogelijk antwoord geven. Misschien dat het helpt als ik zeg dat ik Tros Radar ga inschakelen als ze mij niet op een nette manier behandelen.....?
Huurders hebben normaalgesproken geen vve, en als u eigenaar bent van een appartement bent u lid van de vve en hebt ook besluitrecht hierin. Sommige vve's geven het beheer uit handen aan een commerciële partij, die zoals het woord al zegt, uit is op winst.

Of de houtrot bij u is gekomen door slecht schilderwerk of door slecht onderhoud, bent u als onderdeel van de vve aansprakelijk. Als het komt door het schilderwerk dat is uitbesteedt aan een externe partij, en zij hebben dit schilderwerk slecht uitgevoerd, kunt u hen aansprakelijk stellen.

grit
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 feb 2012 20:33

Re: VVE geschil over houtrot kozijn

Ongelezen bericht door grit »

Ik heb inderdaad een koopappartement. Toen wij dit appartement kochten heb ik al het houtwerk nagekeken en alleen de balkondeur was aan vervanging toe. Dit is toen ook ( na aandringen van mij) netjes afgehandeld door de vve. Ik ben ook niet bang dat er bij mij binnenshuis houtrot te vinden is maar ik vind het gemeen dat de vve de huurders en kopers met hun probleem opzadelen. Houtrot komt NIET van binnenuit. Ik heb bij verschillende bedrijven die hier verstand van hebben, informatie gevraagd en allemaal bevestigen zij dat vocht in het hout van buitenaf komt, mits het niet vochtig is in huis.

Wat dus betekent dat de vve de bewoners niet aansprakelijk kunnen stellen.
Ik vind het trouwens ook heel bijzonder dat het bedrijf dat zo slecht schilderwerk heeft geleverd, de steekproeven gaan uitvoeren....
Zo kan ik ook de schuld in andermans schoenen schuiven.

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: VVE geschil over houtrot kozijn

Ongelezen bericht door Rim69 »

grit schreef:In onze flat zijn zo'n 2 jaar geleden ook alle appartementen buitenom geschilderd. Er werd niet geschuurd en/of schoongemaakt. de verf werd er gewoon in een dikke laag opgesmeerd. Na een jaar begon het verf al los te laten. Ik heb dit gelijk gemeld bij de huismeester. Er zouden experts langskomen. Niemand gezien.... Waren vergeten bij mij langs te komen werd er gezegd toen ik verhaal ging halen, maar alles zou geregeld worden.
We zijn nu weer een jaar verder en laatst kregen wij post van de vve dat zij met steekproeven op houtrot gaan controleren. Mochten zij dit constateren en het schilderwerk aan de binnenkant is niet in orde, gaan zij de kosten verhalen op de betreffende huurder of eigenaar.
Nu heb ik de vve een mail gestuurd met de vraag wanneer zij de buitenkant eens gaan inspecteren en herstellen. Tevens heb ik gemeld dat houtrot niet van binnenuit komt en als zij bij mij houtrot vinden, zij eerst eens de schuld bij zichzelf moeten leggen.
Het is nu een week geleden dat ik hen een mail gestuurd heb en ze hebben nog steeds geen antwoord aan mij gegeven. Zal morgen eens bellen dat ik het hoogst onbeschoft vind dat zij mij geen antwoord geven. Al is het alleen maar een mail dat zij mijn mail gelezen hebben en dat zij zo spoedig mogelijk antwoord geven. Misschien dat het helpt als ik zeg dat ik Tros Radar ga inschakelen als ze mij niet op een nette manier behandelen.....?
Als jij eigenaar bent van die flat hoef je de VVE helemaal niet toe te laten om aan de binnenkant op houtrot te controleren. Daar gaan ze niet over. Pas bij houtrot aan de buitenkant mogen ze onderzoeken of de oorzaak niet van binnen komt.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: VVE geschil over houtrot kozijn

Ongelezen bericht door berndv »

Rim69 schreef: Als jij eigenaar bent van die flat hoef je de VVE helemaal niet toe te laten om aan de binnenkant op houtrot te controleren. Daar gaan ze niet over. Pas bij houtrot aan de buitenkant mogen ze onderzoeken of de oorzaak niet van binnen komt.
Als TS eigenaar is van het appartement is zij zelf de opdrachtgever als het beheer uit handen is gegeven. Aangezien de leden van de vereniging van eigenaren, de eigenaren zijn.

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: VVE geschil over houtrot kozijn

Ongelezen bericht door Rim69 »

berndv schreef: Als TS eigenaar is van het appartement is zij zelf de opdrachtgever als het beheer uit handen is gegeven. Aangezien de leden van de vereniging van eigenaren, de eigenaren zijn.
Ja en nee.

grit schrijft dat ze post kregen van de VVE dat hiertoe besloten is. Daar zou dan een ALV aan vooraf gegaan moeten zijn en dan zou die post toch niet als een verrassing moeten komen.

Daarnaast geef je het beheer wel uit handen, maar dat geldt alleen voor de gezamenlijke ruimten, voorzieningen en de buitenkant van je appartement. Niet voor de binnenkant. Daar hebben ze geen enkele zeggenschap.

Probleem lijkt hier te liggen in het feit dat er zowel huur als koop appartementen zijn. Beheerder zal dan wel de verhuurder zijn, die vaak eenzijdig beslist. Feit is gewoon dat ze over de binnenkant van jouw appartement geen fluit te vertellen hebben. Bij de huurders wel, maar dat is een ander verhaal. Jij hoeft ze helemaal niet toe te laten.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: VVE geschil over houtrot kozijn

Ongelezen bericht door crazyme »

Neijens schreef:
Met enige regelmaat heb ik (het afgelopen jaar alleen al 41 keer telefonisch contact gehad en veel e-mail gestuurd) het afgelopen jaar contact gezocht om te informeren naar de voortgang.
Dat is geen informeren meer maar drammen.

Ze zochten een argument om van u af te komen.

Gesloten