LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Termijnbedrag terug betalen studielening IB Groep

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
Sprietje
Berichten: 167
Lid geworden op: 24 nov 2008 12:43

Termijnbedrag terug betalen studielening IB Groep

Ongelezen bericht door Sprietje »

Hallo allemaal,

Heel graag zou ik jullie iets willen vragen.
Ik heb een tijd geleden een diploma gehaald voor de studie die ik heb gevolgd.
Tijdens de studieperiode werd ik arbeidsongeschikt en al een tijd kom ik in aanmerking voor een Wajong uitkering van het UWV.
Toen ik nog geen uitkering ontving heb ik bij de IB Groep een studielening gehad.
In januari 2011 moet ik als het goed is beginnen met het afbetalen van de lening.
Vorig jaar heb ik te horen gekregen dat ik in aanmerking ben gekomen voor een sociale huurwoning en in dit jaar zullen de huizen klaar zijn.
Ik ben al een tijd bezig met het noteren van de maandelijkse kosten die ik zal krijgen.
Daarbij dacht ik ook aan de studielening die ik moet gaan afbetalen.

Het bedrag dat ik aan arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvang is 913,00 euro netto per maand.
Heel graag zou ik willen vragen of jullie misschien ook weten hoe hoog het termijn bedrag zou zijn wat je per maand terug moet betalen aan de IB Groep met een inkomen van 913,00 euro netto per maand, vorig jaar was dat 909,00 euro netto per maand?

Weten jullie ook of de IB Groep ook kijkt naar eventueel spaargeld (ik heb een klein bedrag aan spaargeld voor de verhuizing) en of dat je termijn bedrag per maand ook zal beinvloeden?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Sprietje

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: Termijnbedrag terug betalen studielening IB Groep

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Als ik even op de site van de IBG (tegenwoordig: DUO) rondkijk, lijkt het erop dat het er niet om gaat hoeveel je verdient. Zij gaan uit van het onderstaande, aldus hun site:

DUO berekent hoeveel u per maand moet terugbetalen. U moet uw schuld plus de rente die over deze schuld loopt in vijftien jaar terugbetalen. Dat zijn 180 maanden. Aan het begin van de aflosfase bereken wij uw maandbedrag op basis van de hoogte van uw studieschuld waarbij we rekening houden met de rente en de looptijd. De uitkomst is uw maandbedrag. Valt het maandbedrag door deze berekening lager uit dan € 45,41, dan moet u toch € 45,41 per maand betalen. U betaalt uw schuld dan in een kortere periode terug.

Als u moeite hebt om het vastgestelde maandbedrag te betalen, kunt u een verzoek indienen om uw maandbedrag te verlagen.


Klik eens op onderstaande link, daar kun je alle informatie terugvinden, ook over wat je moet doen als je je maaandbedrag wilt verlagen.

http://www.ibgroep.nl/particulieren/stu ... etalen.asp

Sprietje
Berichten: 167
Lid geworden op: 24 nov 2008 12:43

Re: Termijnbedrag terug betalen studielening IB Groep

Ongelezen bericht door Sprietje »

Hallo,

Hartelijk bedankt voor je reactie.
Ik heb een studieschuld van 10.500 euro op dit moment, ik heb 6 jaar studie gedaan.
Ik wist niet dat ik arbeidsongeschikt zou worden en had gehoopt op een goede baan.
Op de website van de IB Groep heb ik gekeken bij draachtkrachtmeting en daar het jaarinkomen ingevuld maar ze geven dat ik daar geen recht op heb, 0 euro geeft hij aan op de website van de IB Groep.

Ik weet niet goed op wat voor bedrag ik moet rekenen.
Ik heb gelezen dat je 15 jaar over het terugbetalen van de lening mag doen.
Over deze 15 jaar zullen ze dan neem ik aan rente bij de 10.500 euro rekenen?
Ik zou dan ongeveer denk ik op 15.000 euro uitkomen, ik neem aan dat de rente over 15 jaar niet meer als 5.000 euro zal zijn?

Er staat aangegeven dat 15 jaar 180 maanden is.
Ik heb 15.000/180 maanden gedaan en kom uit op 83,33 euro per maand.
Helaas wist ik niet van te voren dat ik arbeidsongeschikt zou worden anders had ik nooit een studielening durven afsluiten in de studieperiode.
Ik heb ook altijd van mensen gehoord dat het maandbedrag aangepast zou worden op je inkomen maar helaas is dat niet zo.

Ik weet niet of de berekening die ik heb gedaan klopt maar ik hoop niet dat het meer als 83,33 euro zal zijn.
Dit bedrag is al heel erg veel en kan ik bijna niet opbrengen.
Ik hoop dat er misschien nog mensen zijn die zo'n soort gelijk bedrag aan lening hebben en ik zou mogen vragen naar het maandbedrag? en of ik het goed berekend heb?

Sprietje

Sprietje
Berichten: 167
Lid geworden op: 24 nov 2008 12:43

Re: Termijnbedrag terug betalen studielening IB Groep

Ongelezen bericht door Sprietje »

Ik ben nog een keer naar de website van de IB Groep gegaan.
Er staat rekenhulp draagkracht 2010.
In de tekst boven de rekenhulp staat aangegeven ' U wilt weten hoeveel studieschuld u per maand zou kunnen terugbetalen '.
Ik dacht dat het een berekening was over hoeveel mindering je zou kunnen aanvragen op het termijnbedrag maar de draagkrachtmeting rekenhulp zal wel het bedrag bereken hoeveel je kunt terug betalen, hij geeft bij mij 0 euro aan.
Ik neem aan dat ik dan juist wel een aanvraag zou mogen doen voor vermindering in het maandbedrag voor het terugbetalen?

Ik denk dat ik het verkeerd begrepen heb.

Sprietje

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Termijnbedrag terug betalen studielening IB Groep

Ongelezen bericht door berndv »

Valt het maandbedrag door deze berekening lager uit dan € 45,41, dan moet u toch € 45,41 per maand betalen.
dan lijkt me dit dus het antwoord op wat je per maand waarschijnlijk zou moeten betalen, lijkt me misschien handiger als je ze gewoon even belt, dan weet je het meteen. Hier moet ook iedereen de info van de website van de ib-groep halen, die ook voor jou toegankelijk is.

Berenice
Berichten: 231
Lid geworden op: 03 nov 2006 13:04

Re: Termijnbedrag terug betalen studielening IB Groep

Ongelezen bericht door Berenice »

Door welke beurs is de schuld precies opgebouwd? Door je aanvullende beurs?
Als dit zo is is er een mogelijkheid dat je volledige schuld wordt kwijtgescholden namelijk...

http://www.ib-groep.nl/particulieren/st ... _beurs.asp

Waterlelie
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 dec 2007 01:15

Re: Termijnbedrag terug betalen studielening IB Groep

Ongelezen bericht door Waterlelie »

@ Bernice

Ts geeft aan dat hij de lening terug moet betalen. De aanvullende beurs en prestatiebeurs worden in een gift omgezet. De aanvullende beurs binnen de eerste 12 maanden al en de prestatiebeurs wanneer je je diploma binnen 10 jaar behaald. De waarde daarvan is ook van belang. Aangezien TS zijn diploma heeft behaald is dit niet van toepassing.

@Ts: ik zou de tips van Deurwaarder Mark volgen, succes.

Sprietje
Berichten: 167
Lid geworden op: 24 nov 2008 12:43

Re: Termijnbedrag terug betalen studielening IB Groep

Ongelezen bericht door Sprietje »

Hallo,

Hartelijk bedankt voor jullie reacties.
Ik heb vandaag het formulier om verzoek verlagen termijn bedrag studieschuld 2010 van de IB Groep geopend en gelezen.
Aan het einde van het formulier staat een tabel aangegeven met daarbij informatie.
Als ik het goed heb zal ik een bedrag van 32,00 euro moeten betalen of zelfs geen aflossing.
Ik zal de IB Groep om informatie vragen zodat ik het zeker weet.

Waarschijnlijk had ik paniek voor niets (ik raak altijd in paniek van geld) maar ik ga het voor de zekerheid toch navragen.

Sprietje

ohohvakantie
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 sep 2011 15:13

Re: Termijnbedrag terug betalen studielening IB Groep

Ongelezen bericht door ohohvakantie »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit afgelopen is. Mijn neef ( Oom zegger) heeft ook zoiets dergelijks aan de hand. Het is soms lastig door de bomen het bos te zien. Ik ben dus op zoek naar mensen met ervaring in zoiets. Ik weet dat niet iedereen daarover wil praten. Ik heb ook gekeken op Afbetaal termijnen maar dat niet precies wat ik nodig heb. Het gaat mij ook om het afbetalen van de studiefinanciering en de hoogte daarvan. Zoals gezegt wil ik graag weten hoe dit verhaal uiteindelijk afgelopen is.

siem91
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 feb 2012 12:08

Re: Termijnbedrag terug betalen studielening IB Groep

Ongelezen bericht door siem91 »

onlangs heb ik zelf een brief gehad omdat mijn aflossingstermijn is gestart (ik krijg al 2 jaar geen studiefinanciering meer). nu ben ik bezig met een mbo-opleiding bbl en haal ik over ongeveer 2 jaar mijn diploma. omdat het duo hier niet naar kijkt, moet ik evengoed aflossen.

ik heb contact opgenomen met duaal en zij beweren dat wanneer ik begin met aflossen ik bij het behalen van het diploma al het afgeloste geld terug krijg. omdat ik hier niet intrap heb ik een aflossingsvrije periode aangevraagd van 3 jaar. over iets meer dan 2 jaar haal ik mijn mbo diploma en wordt mijn lening omgezet in een gift. in de tussentijd hoef ik dan niks af te betalen....

dit leek mij, voor mezelf, de beste oplossing.

Sabje_a
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 feb 2013 16:04
Locatie: Ergens op Aarde

Re: Termijnbedrag terug betalen studielening IB Groep

Ongelezen bericht door Sabje_a »

Zelf moet ik ook terugbetalen. Als het bedrag wat je terug moet betalen te hoog is, moet je gewoon je maandelijkse vaste lasten aantonen en aangeven dat het bedrag wat je terug moet betalen gewoon te hoog is.

De site is erg informatief, je kan er echt alles vinden.

http://www.ib-groep.nl/particulieren/default.asp

Gesloten