LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Arvato/Bertelsmann incasso vs Zalando

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
renegade66

Arvato/Bertelsmann incasso vs Zalando

Ongelezen bericht door renegade66 »

Na tijdje afwezigheid (de vaste leden weten waarom) :D heb ik hier een zaakje om voor te leggen.

na een bestelling bij zalando hebben we artikelen teruggestuurd en 1 artikel gehouden.
door de drukke periode zijn we die vergeten te betalen en daarop hebben we een laatste herinnering gekregen. hieraan hebben we geen gehoor gegeven omdat die een beetje langs ons heen is gegaan omdat ik en mijn dochtertje toen in het ziekenhuis lagen.

het is natuurlijk geen excuus, maar het zijn de omstandigheden.

nu hebben we hierover een brief gekregen van Arvato/Bertelsmann, hierin wordt de hoofdsom van €25,95 en incassokosten van €40,-
dit is volgens hun volgens de nieuwe incasso wet berekend.

echter is dit volgens diezelfde wet niet correct uitgevoerd.
wij hebben weliswaar een laatste herinnering gekregen maar daarin wordt een betaaltermijn van 10 dagen aangegeven, verder staat in die brief nergens dat bij geen betaling incassokosten wordt berekend en ook de hoogte van die kosten niet.
verder is er geen officiële ingebrekestelling gestuurd/ontvangen.

dit alles is verplicht volgens de WIK 2012 om de incassokosten te mogen vragen.

ik heb dit in een bezwaarbrief aangekaart en aangegeven, echter zegt dit incassobureau dat ik maar bezwaar moet maken bij zalando.
ook dit is gedaan en ik heb beide 5 dagen de tijd gegeven om te reageren, indien er niet gereageerd zou worden binnen de gestelde termijn achte ik me vrij om alleen de hoofdsom inc. rente te betalen.

er werd dus niet binnen de gestelde termijn gereageerd en ik heb dus de betaling overgemaakt aan zalando.

nu heb ik weer een een brief binnen gekregen van dit incassobureau met de vraag of ik de rest van het bedrag wil gaan betalen.

ik heb netjes gebeld en nogmaals gemeld wat de wet inhoud en dat ze beide zich daaraan hebben te houden.
hun antwoord is dat zij het dossier aanhouden en verplicht mij die incassokosten toch te betalen anders wordt ik gedagvaard.

maak ik nu een fout? of sta ik gewoon in mijn recht?

ohja, ik heb zelfs nog € 4,- teveel betaald. :(

ArneLH
Contacteer:

Re: Arvato/Bertelsmann incasso vs Zalando

Ongelezen bericht door ArneLH »

Als verzuim is ingetreden op of na 1 juli dan heb je gelijk ja. Laat ze lekker dagvaarden, dat levert nuttige jurisprudentie op. Vooral die incassokosten niet betalen inderdaad anders loop je de kans dat je een (bewijs)probleem krijgt als je het teveel betaalde terug wilt.
Niet om het een of ander, maar dit lijkt mij een typisch gevalletje van art. 6:193i onder c BW, een agressieve handelspraktijk van de 'zwarte lijst'. Ook handelingen van een incassobureau vallen immers onder de werking van de richtlijn 2005/29/EG:
EG guidance schreef:Debt collection activities should be regarded as after-sales commercial practices regulated by the Directive. Indeed, when a consumer owes a trader a certain amount of money (as a consumer debt), the collection of this debt (in-house or by a third party) is directly connected with the sale or supply of products;

renegade66

het verzuim is van na 1 juli.

arvato/bertelsmann blijft bij hoog en laag volhouden dat hun niets met de incassokosten van doen hebben.
zij handelen alleen in opdracht van zalando en die zegt gewoon invorderen die kosten.

het dossier blijft ook gewoon gehandhaafd dus.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Uhm weet dat het off topic is :oops: maar is alles goed gegaan
met jou en jullie dochtertje ?

renegade66

->off topic
ja choco, alles is super gegaan.
alles is geslaagd zoals de bedoeling was.

st.radboud nijmegen is een super ziekenhuis.

bedankt voor de belangstelling :D ->ontopic

ArneLH
Contacteer:

renegade66 schreef:het verzuim is van na 1 juli.

arvato/bertelsmann blijft bij hoog en laag volhouden dat hun niets met de incassokosten van doen hebben.
zij handelen alleen in opdracht van zalando en die zegt gewoon invorderen die kosten.

het dossier blijft ook gewoon gehandhaafd dus.
Laat ze lekker aanmaningen blijven sturen dan, als ze dagvaarden kun je altijd een verklaring voor recht (dat er sprake is van een onrechtmatige daad ex art. 6:193i jo. 193b BW) en een verbod (ex art. 6:193b jo. 3:296 BW) eisen in reconventie.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

renegade66 schreef:er [is] geen officiële ingebrekestelling gestuurd/ontvangen.
Ik ga er vanuit dat het een koop betreft, aangezien je schrijft over een bestelling bij Zalando. Verzuim treed van rechtswege in op het moment dat niet bij aflevering betaald is (art. 7:26 lid 2 jo 6:83 BW). Dit kan uiteraard contractueel verlengt worden in het voordeel van de klant. Een ingebrekestelling is daarom overbodig.
renegade66 schreef:na een bestelling bij zalando hebben we artikelen teruggestuurd en 1 artikel gehouden.
Is dit ook aangekomen? En was dat voor het intreden van verzuim? Indien je positief antwoord kan geven dan is er ontbonden en gaat het bovenstaande niet op. Ontbinding brengt immers mee dat je geen betalingsverplichting meer hebt.
renegade66 schreef:wij hebben weliswaar een laatste herinnering gekregen maar daarin wordt een betaaltermijn van 10 dagen aangegeven, verder staat in die brief nergens dat bij geen betaling incassokosten wordt berekend en ook de hoogte van die kosten niet.
Na het intreden van verzuim moet men inderdaad een kosteloze aanmaning sturen. Hierin moet men inderdaad 14 dagen als betalingstermijn hanteren en moet men wijzen op de gevolgen, waaronder het betalen van incassokosten.
renegade66 schreef:ik heb dit in een bezwaarbrief aangekaart en aangegeven, echter zegt dit incassobureau dat ik maar bezwaar moet maken bij zalando.
Je moet je bezwaar gewoon bij het incassobureau terecht kunnen. Immers, Zalando heeft hen als hun vertegenwoordiger aangewezen.
renegade66 schreef:hun antwoord is dat zij het dossier aanhouden en verplicht mij die incassokosten toch te betalen anders wordt ik gedagvaard.

maak ik nu een fout? of sta ik gewoon in mijn recht?
Ik denk dat jij in je recht staat.
renegade66 schreef:ohja, ik heb zelfs nog € 4,- teveel betaald. :(
Als onverschuldigd betaald terugvorderen. Daarna ingebrekestelling versturen. En vervolgens een aanmaning sturen en hierin de kosten met 40 euro verhogen. ;)

@ArneLH: Vat jij art. 6:96 lid 5 BW op als half dwingend? Het vreemde is dat dit bij lid 4 expliciet is aangeven, maar dat niet gedaan is voor lid 5. Lid 5 lijkt een uitwerking van lid 4 te zijn.

renegade66

renegade66 schreef:
na een bestelling bij zalando hebben we artikelen teruggestuurd en 1 artikel gehouden.
Is dit ook aangekomen? En was dat voor het intreden van verzuim? Indien je positief antwoord kan geven dan is er ontbonden en gaat het bovenstaande niet op. Ontbinding brengt immers mee dat je geen betalingsverplichting meer hebt.
ja dit is ook aangekomen, dit alles is van de prijs afgehaald, er bleef dus nog 1 kledingstuk over.
verder was dit voor het intreden van het verzuim.

maar blijkbaar sta ik in mijn recht en hoef ik dus niet de incassokosten te betalen, puur om het feit dat zalando zich niet aan de WIK hebben gehouden. (de 14 dagenbrief)

ArneLH
Contacteer:

alfatrion schreef:@ArneLH: Vat jij art. 6:96 lid 5 BW op als half dwingend? Het vreemde is dat dit bij lid 4 expliciet is aangeven, maar dat niet gedaan is voor lid 5. Lid 5 lijkt een uitwerking van lid 4 te zijn.
Tussen professionele partijen heeft lid 5 helemaal geen werking en is het dus niet eens regelend recht, als de debiteur een particulier is is lid 5 van dwingend recht. Het is nogal lastig om dat te gieten in (semi-/driekwart-)dwingend.

greentwin

Ongelezen bericht door greentwin »

Zoiets vind ik een zeer kwalijke zaak, dat er niet eens rekening gehouden wordt met uw omstandigheden.

Nu is het zo dat het bedrijf u een incasso bureau op uw nek stuurt, maar ik zou ook zo graag willen weten wat mensen moeten doen die geld van ZALANDO tegoed hebben, want voor deze mensen is een incassobureau natuurlijk niet mogelijk.

Deze mensen staan gewoon in de kou en moeten maar afwachten of ze ooit nog hun geld terug krijgen.

vr gr Anja

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

greentwin schreef:Zoiets vind ik een zeer kwalijke zaak, dat er niet eens rekening gehouden wordt met uw omstandigheden.

Nu is het zo dat het bedrijf u een incasso bureau op uw nek stuurt, maar ik zou ook zo graag willen weten wat mensen moeten doen die geld van ZALANDO tegoed hebben, want voor deze mensen is een incassobureau natuurlijk niet mogelijk.

Deze mensen staan gewoon in de kou en moeten maar afwachten of ze ooit nog hun geld terug krijgen.

vr gr Anja
Ja hoor, ook jij kunt gebruik maken van een incassobureau.

Gesloten