Meetdienskosten zouden zogenaamd "verplicht" zijn om de meterstanden door de netwerkbeheerder op te laten nemen en deze kosten af te wimpelen op de argeloze klant. Of de netwerkbeheerder al niet genoeg kosten berekent voor de levering van energie.
Vier keer vastrechtkosten: Electrisch en gas: Aansluiting en transport. Hoe kun je zoiets bedenken?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Meetdienstkosten en vier keer vastrechtkosten
-
Re: Meetdienstkosten en vier keer vastrechtkosten
Misschien moet u de Electra en gas ook niet meer laten bezorgen maar zelf afhalen bij een energieleverancier. Scheelt u een hoop transport- en aansluitkosten. Accu's en gasflessen zijn er immers genoeg.gensnet schreef:Meetdienskosten zouden zogenaamd "verplicht" zijn om de meterstanden door de netwerkbeheerder op te laten nemen en deze kosten af te wimpelen op de argeloze klant. Of de netwerkbeheerder al niet genoeg kosten berekent voor de levering van energie.
Vier keer vastrechtkosten: Electrisch en gas: Aansluiting en transport. Hoe kun je zoiets bedenken?
Als we nou een onbetrouwbaar netwerk zouden hebben had je misschien nog een punt gehad, maar dat is dus duidelijk niet zo. Een Griekse vriend van me moet nog steeds een UPS en spanningsbeveiliging tussen zijn kwetsbare pc apparatuur en het stopcontact hebben, omdat het voltage nog steeds schommelt, en er regelmatig stroomstoringen van een uur of langer zijn, hetzij door technische problemen, hetzij door stakingen. Dat heeft overigens niks met de crisis te maken, die problemen hadden ze 20 jaar geleden ook al.
Je weet niet half hoe goed we het hier in Nederland hebben qua nutsvoorzieningen en de stabiliteit ervan.
Je weet niet half hoe goed we het hier in Nederland hebben qua nutsvoorzieningen en de stabiliteit ervan.
Als we nou een onbetrouwbaar netwerk zouden hebben had je misschien nog een punt gehad, maar dat is dus duidelijk niet zo. Een Griekse vriend van me moet nog steeds een UPS en spanningsbeveiliging tussen zijn kwetsbare pc apparatuur en het stopcontact hebben, omdat het voltage nog steeds schommelt, en er regelmatig stroomstoringen van een uur of langer zijn, hetzij door technische problemen, hetzij door stakingen. Dat heeft overigens niks met de crisis te maken, die problemen hadden ze 20 jaar geleden ook al.
Dit is appels met peren vergelijken. Wat hebben we met Griekenland te maken wat energie betreft? Niets ja! We pompen miljoenen pleuros naar die Grieken omdat ze de kluit gewoon belazerd hebben.
Dit is appels met peren vergelijken. Wat hebben we met Griekenland te maken wat energie betreft? Niets ja! We pompen miljoenen pleuros naar die Grieken omdat ze de kluit gewoon belazerd hebben.
Je vergeet zonne-energie. Dàt wordt geheel gratis en geheel voor niets bij je gebracht Betaal je niet dubbel voor het vastrecht met aansluiting en transport kosten. Daarom zijn zonnepanelen momenteel zo in trek en dat kan ik me nu best bedenken waarom dat is. Alleen hebben energiebedrijven zonnepanelen in een kwaad daglicht gebracht met brakke zonnepanelen.Leo The Emperor schreef:Misschien moet u de Electra en gas ook niet meer laten bezorgen maar zelf afhalen bij een energieleverancier. Scheelt u een hoop transport- en aansluitkosten. Accu's en gasflessen zijn er immers genoeg.gensnet schreef:Meetdienskosten zouden zogenaamd "verplicht" zijn om de meterstanden door de netwerkbeheerder op te laten nemen en deze kosten af te wimpelen op de argeloze klant. Of de netwerkbeheerder al niet genoeg kosten berekent voor de levering van energie.
Het was slechts een voorbeeld van een redelijk dichtbij gelegen land waar de door jou zo verguisde nutsvoorzieningen een stuk slechter zijn, en zoals ik al zei, dit ook al waren voor dat de euro ingevoerd werd.gensnet schreef:Als we nou een onbetrouwbaar netwerk zouden hebben had je misschien nog een punt gehad, maar dat is dus duidelijk niet zo. Een Griekse vriend van me moet nog steeds een UPS en spanningsbeveiliging tussen zijn kwetsbare pc apparatuur en het stopcontact hebben, omdat het voltage nog steeds schommelt, en er regelmatig stroomstoringen van een uur of langer zijn, hetzij door technische problemen, hetzij door stakingen. Dat heeft overigens niks met de crisis te maken, die problemen hadden ze 20 jaar geleden ook al.
Klopt dit wel gensnet?Vier keer vastrechtkosten: Electrisch en gas: Aansluiting en transport. Hoe kun je zoiets bedenken?
Op mijn JAR (jaarafrekening) zie ik maar 2 x een vastbedrag vermeld staan. Alleen bij de kosten voor levering (Energieleverancier) elektriciteit en gas staan vaste kosten genoteerd. Voor beide 365 dagen x € 0,0574 = € 20,95 dus totaal € 41,90
De netwerkkosten van het Netwerkbedrijf(beheerder) worden sinds 2009 met het capaciteitstarief verrekend. Afhankelijk van je capaciteit (de grootte van je hoofdveiligheden, ampére) bij elektriciteit en de grootte van je gasmeter (bijvoorbeeld G4 of G6 met een maximale doorlaat waarde van 10 m3 per uur). Bij mij voor elektriciteit 365 x € 0,4582 = € 167,24 en gas 365 x € 0,3022 = € 110,30.
Ook worden er meterkosten in rekening gebracht, voor de elektriciteitsmeter 365 x € 0,0713 = € 26,00 en gas 365 x €0,0462 = € 16,86
Daarnaast krijg ivm automatische incasso korting voor de verwerkingskosten betalingsverkeer, dit komt overeen met in de rekening gebrachte service en administratiekosten en is € 18,00 op jaarbasis.
Zo ben je inderdaad al € 319,37 kwijt alvorens je maar iets gaat verbruiken. Als je dit bedoelt ben ik het wel met je eens. Overigens over de energiebelasting maar gezwegen, maar deze wordt wel weer enigszins gecompenseerd door de heffingkorting energiebelasting. En de onlangs ingevoerde kosten per eenheid voor opslag duurzame energie bij elektriciteit en gas zijn er nu ook nog eens bijgekomen, € 0,13 cent per kWh en € 0,28 cent per m3 gas.
Maar laten we blij zijn dat de Netwerkbedrijven niet geprivatiseerd zijn want anders zou de situatie(s) die sjohie omschrijft ook hier wel eens kunnen komen. Immers de aandeelhouders zullen allen naar de winstuitkering kijken en nodig onderhoud en dergelijke achterwege laten waardoor onbetrouwbare elektriciteit- en gasnetten ontstaan met de gevolgen van dien.
Dit klopt, maar alvorens je er gebruik van kunt maken moet je wel de zonnepanelen aanschaffen en de montagekosten betalen, die zijn toch voor rekening van de eigenaar. Over afschrijving en onderhoudskosten nog maar niet gesproken.Je vergeet zonne-energie. Dàt wordt geheel gratis en geheel voor niets bij je gebracht.
Zullen we het de energiebedrijven eens moeilijk maken? Iemand kwam terecht met de constatering dat pas het btw-tarief van 21% pas op 1 oktober in is gegaan. Energiebedrijven rekenen nu dus over het hele afgelopen 2012 21% btw!h@rm@n schreef:Klopt dit wel gensnet?Vier keer vastrechtkosten: Electrisch en gas: Aansluiting en transport. Hoe kun je zoiets bedenken?
Op mijn JAR (jaarafrekening) zie ik maar 2 x een vastbedrag vermeld staan.
Nou bij mij zijn echt vier keer vastrechtkosten berekend: Voor electrisch: aansluiting en transport en voor gas: aansluiting en transport. Dat is dus echt vier keer vastrechtkosten. Als ik hier een mogelijkheid zou hebben om een scan van de rekening te laten zien, zou ik dat doen.
Alleen bij de kosten voor levering (Energieleverancier) elektriciteit en gas staan vaste kosten genoteerd. Voor beide 365 dagen x € 0,0574 = € 20,95 dus totaal € 41,90
De netwerkkosten van het Netwerkbedrijf(beheerder) worden sinds 2009 met het capaciteitstarief verrekend. Afhankelijk van je capaciteit (de grootte van je hoofdveiligheden, ampére) bij elektriciteit en de grootte van je gasmeter (bijvoorbeeld G4 of G6 met een maximale doorlaat waarde van 10 m3 per uur). Bij mij voor elektriciteit 365 x € 0,4582 = € 167,24 en gas 365 x € 0,3022 = € 110,30.
Over deze kosten gaat het helemaal niet.
Ook worden er meterkosten in rekening gebracht, voor de elektriciteitsmeter 365 x € 0,0713 = € 26,00 en gas 365 x €0,0462 = € 16,86
Het gaat over de meetdienstkosten. De netwerkbeheerder rekent voor de meteropname kosten voor zowel het electrisch en het gas. Zogenaamde verplichte kosten waar je niet voor kunt kiezen volgens het Nuon. Of de netwerkbeheerder niet al genoeg kosten berekend voor de levering van electrisch en gas! Bovendien heb ik op de diverse fora gelezen dat er mensen zijn die dit altijd via internet doorgeven en er dus nooit iemand langs is geweest om de meterstanden op te nemen.
Daarnaast krijg ivm automatische incasso korting voor de verwerkingskosten betalingsverkeer, dit komt overeen met in de rekening gebrachte service en administratiekosten en is € 18,00 op jaarbasis.
Deze kosten kun je nu besparen door een electronische rekening te laten sturen.
Zo ben je inderdaad al € 319,37 kwijt alvorens je maar iets gaat verbruiken. Als je dit bedoelt ben ik het wel met je eens. Overigens over de energiebelasting maar gezwegen, maar deze wordt wel weer enigszins gecompenseerd door de heffingkorting energiebelasting. En de onlangs ingevoerde kosten per eenheid voor opslag duurzame energie bij elektriciteit en gas zijn er nu ook nog eens bijgekomen, € 0,13 cent per kWh en € 0,28 cent per m3 gas.
Maar laten we blij zijn dat de Netwerkbedrijven niet geprivatiseerd zijn want anders zou de situatie(s) die sjohie omschrijft ook hier wel eens kunnen komen. Immers de aandeelhouders zullen allen naar de winstuitkering kijken en nodig onderhoud en dergelijke achterwege laten waardoor onbetrouwbare elektriciteit- en gasnetten ontstaan met de gevolgen van dien.Dit klopt, maar alvorens je er gebruik van kunt maken moet je wel de zonnepanelen aanschaffen en de montagekosten betalen, die zijn toch voor rekening van de eigenaar.Je vergeet zonne-energie. Dàt wordt geheel gratis en geheel voor niets bij je gebracht.
Dat klopt, maar dan heb je de zaakjes zelf wel beter in de hand. Nu bedenken de energiebedrijven iedere keer weer nieuwere manieren om geld uit de beurs te kloppen van de argeloze klant.
Over afschrijving en onderhoudskosten nog maar niet gesproken.