LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hypotheek omzetten Westland Utrecht gaat niet na 16 februari
Hypotheek omzetten Westland Utrecht gaat niet na 16 februari
Op donderdag 7 februari had ik een afspraak met mijn hypotheek adviseur.
Mijn hypotheek is ondergebracht bij Westland Utrecht.
Een gedeelte van mijn hypotheek is een aflossingsvrije hypotheek en dit gedeelte wil ik graag omzetten naar een spaarhypotheek. Dit moet ik voor 1 april 2013 doen.
Mijn hypotheek adviseur heeft mij dezelfde dag een voorstel gestuurd.
Omdat hij de week daarop op vakantie ging gaf hij aan dat we er direct na zijn vakantie op maandag 18 februari op terug konden komen.
Zoals met mijn hypotheek adviseur afgesproken zijn wij op maandag akkoord gegaan met zijn voorstel en heeft mijn hypotheek adviseur dezelfde dag de aanvraag doorgestuurd naar Westland Utrecht.
Op dinsdag 19 februari kreeg ik bericht van mijn hypotheek adviseur dat Westland Utrecht aanvragen die na16 februari binnen komen niet meer behandeld en dat ik mijn hypotheek dus niet meer kan omzetten.
Navraag bij Westland Utrecht wijst uit dat er omtrent de datum 1 april niet duidelijk is of alle hypotheken op die datum moeten zijn omgezet of dat de aanvragen voor die datum binnen moeten zijn.
Ik citeer: “Mocht uit de wetgeving blijken dat alleen de aanvraag indienen voor 1/4 leidend is dan zullen wij ons opnieuw beraden over de uiterste aanleverdatum.” (e-mail 19-02-2013)
Uiteraard ben ik van mening dat mijn hypotheek adviseur had moeten weten dat de aanvraag voor 16 februari bij Westland Utrecht binnen had moeten zijn.
Toch vraag ik mij af of Westland Utrecht aanvragen na 16 februari mag weigeren en zo klanten na deze datum niet meer de mogelijkheid geeft lopende hypotheken aan te passen.
16 februari is geen datum door de overheid aangegeven. Er wordt in de media steeds gecommuniceerd dat er gehandeld moet worden voor 1 april.
Graag zou ik duidelijkheid willen krijgen over:
- De datum 1 april: moet de aanvraag dan bij de hypotheekverstrekker binnen zijn of moet de hypotheek dan omgezet zijn. ( Als dit bij Westland Utrecht al niet duidelijk is, wie weet dit dan wel?).
- of Westland Utrecht aanvragen na 16 februari mag weigeren en zo klanten na deze datum niet meer de mogelijkheid geeft lopende hypotheken aan te passen.
Mijn hypotheek is ondergebracht bij Westland Utrecht.
Een gedeelte van mijn hypotheek is een aflossingsvrije hypotheek en dit gedeelte wil ik graag omzetten naar een spaarhypotheek. Dit moet ik voor 1 april 2013 doen.
Mijn hypotheek adviseur heeft mij dezelfde dag een voorstel gestuurd.
Omdat hij de week daarop op vakantie ging gaf hij aan dat we er direct na zijn vakantie op maandag 18 februari op terug konden komen.
Zoals met mijn hypotheek adviseur afgesproken zijn wij op maandag akkoord gegaan met zijn voorstel en heeft mijn hypotheek adviseur dezelfde dag de aanvraag doorgestuurd naar Westland Utrecht.
Op dinsdag 19 februari kreeg ik bericht van mijn hypotheek adviseur dat Westland Utrecht aanvragen die na16 februari binnen komen niet meer behandeld en dat ik mijn hypotheek dus niet meer kan omzetten.
Navraag bij Westland Utrecht wijst uit dat er omtrent de datum 1 april niet duidelijk is of alle hypotheken op die datum moeten zijn omgezet of dat de aanvragen voor die datum binnen moeten zijn.
Ik citeer: “Mocht uit de wetgeving blijken dat alleen de aanvraag indienen voor 1/4 leidend is dan zullen wij ons opnieuw beraden over de uiterste aanleverdatum.” (e-mail 19-02-2013)
Uiteraard ben ik van mening dat mijn hypotheek adviseur had moeten weten dat de aanvraag voor 16 februari bij Westland Utrecht binnen had moeten zijn.
Toch vraag ik mij af of Westland Utrecht aanvragen na 16 februari mag weigeren en zo klanten na deze datum niet meer de mogelijkheid geeft lopende hypotheken aan te passen.
16 februari is geen datum door de overheid aangegeven. Er wordt in de media steeds gecommuniceerd dat er gehandeld moet worden voor 1 april.
Graag zou ik duidelijkheid willen krijgen over:
- De datum 1 april: moet de aanvraag dan bij de hypotheekverstrekker binnen zijn of moet de hypotheek dan omgezet zijn. ( Als dit bij Westland Utrecht al niet duidelijk is, wie weet dit dan wel?).
- of Westland Utrecht aanvragen na 16 februari mag weigeren en zo klanten na deze datum niet meer de mogelijkheid geeft lopende hypotheken aan te passen.
Re: Hypotheek omzetten Westland Utrecht gaat niet na 16 februari
Uiterste datum bij westland utrecht is wel héél erg vroeg met het weigeren van aanvragen, als ik andere data van andere banken ernaast leg.
De datum 1-4-2013 is de uiterste datum dat het omgezet moet zijn.
Zie
http://nos.nl/artikel/476459-tijd-dring ... theek.html
Westland Utrechtbank neemt mijn inziens wel heel lang de tijd om aanvragen te verwerken.
Los van bovenstaande vind ik die uitstel tot 1-4-2013 van Blok een wassen neus, omdat in de praktijk blijkt dat die verlenging om 1,5 maanden gaat. Men had beter een uiterste inzenddatum kunnen hanteren in plaats van uiterste omzetdatum.
De datum 1-4-2013 is de uiterste datum dat het omgezet moet zijn.
Zie
http://nos.nl/artikel/476459-tijd-dring ... theek.html
Westland Utrechtbank neemt mijn inziens wel heel lang de tijd om aanvragen te verwerken.
Los van bovenstaande vind ik die uitstel tot 1-4-2013 van Blok een wassen neus, omdat in de praktijk blijkt dat die verlenging om 1,5 maanden gaat. Men had beter een uiterste inzenddatum kunnen hanteren in plaats van uiterste omzetdatum.
Geldverstrekkers gaan er van uit dat de mutatie op 01-04 moet zijn uitgevoerd maar volgens de letter van de wet (en de bevestiging hiervan door de belastingdienst) gaat het om de datum van ontvangst van het wijzigingsverzoek. In dat geval moet het wijzigingsverzoek voor 01-04 binnen zijn en mag het later worden verwerkt.
Momenteel wordt er door met name OVFD en Adfiz (belangenorganisaties van het intermediair) een dringend verzoek gedaan aan de minister om hierover duidelijkheid te geven, en liever nog uitstel te verlenen tot 01-01-2014.
Hopenlijk geeft de minister hieraan gehoor maar momenteel is erg nog erg veel onduidelijk omtrent de nieuwe wetgeving.
Momenteel wordt er door met name OVFD en Adfiz (belangenorganisaties van het intermediair) een dringend verzoek gedaan aan de minister om hierover duidelijkheid te geven, en liever nog uitstel te verlenen tot 01-01-2014.
Hopenlijk geeft de minister hieraan gehoor maar momenteel is erg nog erg veel onduidelijk omtrent de nieuwe wetgeving.
-
Er is hier veel om te doen, maar het schijnt dat de fiscus vrij soepel is en als voorwaarde stelt dat er voor 1 april duidelijkheid moet bestaan over de nieuwe hypotheekvorm en de voorwaarden en dan mag de afwikkeling daarvan nar ik heb begrepen ook nog (kort) na 1 april liggen. Ik denk dat je gewoon moet eisen dat ze je nog helpen en ze anders alvast aansprakelijk stellen voor eventuele schade die je door hun toedoen (of nalaten) mogelijk zult hebben. Banken hebben een zorgplicht en hadden hun klanten tijdig moeten informeren over de wijzigingen.
Heeft iemand een tip wat we hier concreet aan kunnen doen?
Waar kunnen we aankloppen?
Kunnen we dat gezamenlijk doen?
Ik ben zelf ook geschrokken van de vroege sluitingsdatum, en was net te laat.
Waar kunnen we aankloppen?
Kunnen we dat gezamenlijk doen?
Ik ben zelf ook geschrokken van de vroege sluitingsdatum, en was net te laat.
Ik las hier in het forum over een adviseur en Westland Utrecht, ik heb ook mijn hypotheek laten omzetten bij Westland Utrecht door een adviseur, van aflossingsvrij naar spaarhypotheek. Is het normaal om 2.275 euro te betalen voor zo'n omzetting ?
Ik neem aan dat je van tevoren met die adviseur hebt afgesproken wat je hem zou betalen?
Het zou rond 1250 euro kosten, en wat uurtjes, dit blijkt nu dus 10 uur te zijn.
Nu is het bedrag van omzetting 1025 en de uren 1250. Omdat ik deze adviseur al jaren ken,baseer je dit op vertrouwen. Ik heb er helaas geen ervaring mee, maar dit lijkt me aan de hoge kant?
Nu is het bedrag van omzetting 1025 en de uren 1250. Omdat ik deze adviseur al jaren ken,baseer je dit op vertrouwen. Ik heb er helaas geen ervaring mee, maar dit lijkt me aan de hoge kant?
Kan adviseur deze 10 uur specificeren/aantonen?
Mogelijk is overeenkomst welke "wat uurtjes" omvat onvoldoende bepaald, en dus niet geldig.
Is uurtarief vooraf vermeld?
Mogelijk is overeenkomst welke "wat uurtjes" omvat onvoldoende bepaald, en dus niet geldig.
Is uurtarief vooraf vermeld?
Bedankt voor je reactie, en nee ik heb niet van te voren een uurtarief gekregen. Ook heb ik nog niet een gespecificeerde factuur ontvangen.
Kan ik op basis hiervan over het bedrag onderhandelen? Dit is toch wel een vrij uitzonderlijk hoog bedrag?
Kan ik op basis hiervan over het bedrag onderhandelen? Dit is toch wel een vrij uitzonderlijk hoog bedrag?
Jouw adviseur had van tevoren aan moeten geven hoeveel je dit zou gaan kosten (in feite een soort offerte). Als hij dit niet gedaan heeft dan is eea zeker aanvechtbaar.
Heel hartelijk dank voor je reactie. Wij gaan er mee aan de slag.
Uiteindelijk was 1 april niet de datum waarop alles geregeld moest zijn, maar de aanvraag ingediend.
Dan is alles toch nog goed gekomen?Ik citeer: “Mocht uit de wetgeving blijken dat alleen de aanvraag indienen voor 1/4 leidend is dan zullen wij ons opnieuw beraden over de uiterste aanleverdatum.” (e-mail 19-02-2013)